Bukefalos 28 år!

Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Gry

Trådstartare
Nu är det dags att byta bil och eftersom jag vill satsa på det här med tävling och eftersom vi vill byta till en lite större husvagn behöver vi en lite bättre dragbil än vår inte så heta Ford Focus ;)

Vi tänkte köpa en bil för absolut max 100.000, gärna runt 70 - 80´, fyrhjulsdrigt, bensin eller diesel spelar ingen roll, så sätt, men jag har förstått att diesel är "starkare" på något mystiskt vis. Rymligt packutrymme är ju väldans bra. Tyvärr har vi båda endast B-körkort och inga planer på uppgradering (jag är inget lastbilsämne och mannen har odiagnostiserad dyslexi och har ångest av att bara titta på min skönlitteratur i bokhyllan).

Bilen får inte dra hur mycket bensin/diesel som helst, en del drar ju galet mkt! Och om den är för tung får den inte dra ett tyngre släp för då blir totalvikten för stor coh om den väger för lite kan den ju inte dra ett tyngre släp.... (gah!!!)

Har kollat lite på Subaru, men den är ju skitful men kanske det vettigaste alternativet.

Hyundai Santa Fe, drar väl rätt mkt och är dyr med reservdelar

Audi är snordyr men ett skitbra alternativ.

Volvo v70...?

Finns andra?

Hästen jag ska köra är en islandshäst, och vi behöver ingen jättemegaallansuperextra husvagn.

Innan satt jag i sadelträsket och nu i bildragarträsket... Jag vill inte vara i ett träsk!!
 
Senast ändrad:
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Hur mycket vill du kunna dra? Äldre (01-02) kia sportage får dra 1530 på b-kort så du kan lasta rätt mycket.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Min Honda CR-V 2001 bensinare får dra 1510 kg på B-kort.

Framhjulsdriven i normala fall men blir fyrhjulsdriven direkt när framhjulen tappar greppet, man märker inte det minsta när bakhjulen går in.
Drar endast 0,7-0,8 l blandad körning, mer med släp då förstås. Kostar inte jättemkt att äga heller.

Fyrhjulsdriften är bra, kör enkelt på urkassa skogsvägar och över allt möjligt skit, den bara tuffar på precis över allt och har fått kanonbra kritik i alla möjliga tester. Gillar min bil! :love:

Gav 52.000 för min, du får en nyare (och dessutom snyggare ;) ) CR-V om du lägger på lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

För mellan 70-100 000 kan du få en jättebra Audi avant, A4a eller A6a, beroende på hur mycket bagageutrymme du vill ha, på mellan 5-10 år gammal (beroende på en del saker ju, som miltal osv). Om ni nu tycker det verkar ett så pass bra alternativ tycker jag absolut ni ska kolla nogare på det :)


Finns ju även Volvo V40 och V50 som har bra utrymme, men har dock inte koll på hur mycket man kan dra osv med dom, men dom är ju båda snäppet mindre än V70.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag har precis köpt en Toyota Rav4 som jag verkligen gillar. Har precis kört slut på min första tank, så jag kan uppdatera senare om hur mycket den dragit per mil (har kört mycket motorväg, en hel del i stan och nu sist även med släp efter) Jag har hört från andra ca 0.7-0.8 Och min har väl visat mellan 0.6 och 1 beroende på var och hur jag kör. Om nu mätaren stämmer:p

Den får dra ca 1500 kg, kan kolla i papprena sen och uppdatera. Har för mig det var 1480 på B-kort.
Den är dessutom himla snygg. :love:
Det är en -01 som jag betalade 60' för.

32438975.jpg


Den är väldigt liten och nätt för att vara en såpass stor bil. Den är väldigt kort framtill, vilket jag gillar, den är lätt att köra med och har helt ok svängradie. Det känns inte alls svårt att köra med släper efter. Den enda negativa som jag känt av (jämfört med skoda octavian som var urusel att dra med) är att jag har lite svårt att se bakåt när jag backar med släpet. Men så är jag väldigt mycket nybörjare på att köra med släp och urkass på att backa. Stallkompisen hade inga som helst problem. Den är ju ganska hög och mitt släp är så smalt att jag ser inte så mycket bakåt. Men som sagt, stallkompisen som är mer rutinerad hade inga problem.


Jag valde mellan Toyota Rav4 och Honda CRV. Valet föll på Toyota eftersom jag har hört väldigt mycket gott om bilarna, de ska tydligen sällan vara några problem med de bilarna, vilket jag hoppas stämmer!
Nu har jag inte provkört någon nyare Honda, men de är ju liiite längre. Dock har de lite större bagageutrymme, vilket kanske kan avgöra för din del.
Jag har inte hört något negativt om Hondan, bara väldigt mycket positivt om Toyotan.
Sen gillar jag modellen på Rav4:an bättre än CRV:n, men det är ju en smaksak.

Jag tyckte jag satt bättre i Toyotan, CRV:n kändes längre framtill, och jag satt inte lika bra i den. Den passar kanske bättre för lite längre personer?

Trots att Hondan har större bagage tycker jag inte att Toyotans är litet precis. Jag fick utan problem plats med 3 sadlar, och jag har även kört med stora backar med hästgrejer, ändå var det mycket plats kvar. Dessutom är det fällbara säten bak, så man kan få in jättemycket om man inte behöver baksätet, och det går även att plocka ut sätena bak, men det har jag inte testat. Extra plus för att det dessutom går att ställa in baksätena hur mycket man vill att de ska luta, precis som med framsätena, jätteskönt!! :love:
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Den glömde jag bort!
Det där var ett av mina alternativ när jag letade efter en annan bil :) Stämmer nog att Hondan är lite större, annars verkar det vara väldigt likvärdiga bilar, har iaf nästan enbart hört bra saker om båda två. Din bil låter väldigt lik min, fast håller med om att den är nog lite större.

Båda har ju dock sidohängd baklucka vilket är det enda negativa jag vet om på dessa, men på min kan man öppna tillräckligt för att få i/ur grejer trots släpet är kopplat och så kan man öppna glasrutan enbart. Hur funkar det på Toyotan att öppna bakluckan? Bara nyfiken :)
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag drar fn med en S40. Det går sådär... Sambon har en V40, men motorn i den är ännu klenare, så det skulle aldrig gå.

Planerar byta till en Disco istället.

Hade en Cherokee för länge sen, den drog grymt bra, men kan knappast dra på bara B. Sen slukade nog den 3,5l/mil med fullastad transport.

Bästa dragbilen för B måste ju vara 940 egentligen. Synd bara att de slutade tillverkas. Framhjulsdrift är inte särskilt kul att dra häst i.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Båda har ju dock sidohängd baklucka vilket är det enda negativa jag vet om på dessa, men på min kan man öppna tillräckligt för att få i/ur grejer trots släpet är kopplat och så kan man öppna glasrutan enbart. Hur funkar det på Toyotan att öppna bakluckan? Bara nyfiken :)


Ja, det är ju helt klart nackdelen! Glömde nog skriva det i min låååånga novell om min fina bil :angel:

Det går inte att öppna rutan på varken toyota eller honda. Vilket är en nackdel tycker jag. Jag har faktiskt inte provat så mycket än, men hon som jag köpte släpet av hade en likadan bil och hon sa att det funkar bra om man ställer sig lite snett, och ibland får man hissa ner stödbenet också, eftersom det sticker upp. Annars kan man ju öppna den lite, så det funkar om man inte behöver ha ut stora saker, då får man nog stå lite snett som sagt.

Jag la grejerna jag behövde i baksätet när vi var iväg idag, så jag har faktiskt inte testat hur det går att lägga in där bak. Får testa det nästa gång. :)
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Ja, det är ju helt klart nackdelen! Glömde nog skriva det i min låååånga novell om min fina bil :angel:

Det går inte att öppna rutan på varken toyota eller honda. Vilket är en nackdel tycker jag. Jag har faktiskt inte provat så mycket än, men hon som jag köpte släpet av hade en likadan bil och hon sa att det funkar bra om man ställer sig lite snett, och ibland får man hissa ner stödbenet också, eftersom det sticker upp. Annars kan man ju öppna den lite, så det funkar om man inte behöver ha ut stora saker, då får man nog stå lite snett som sagt.

Jag la grejerna jag behövde i baksätet när vi var iväg idag, så jag har faktiskt inte testat hur det går att lägga in där bak. Får testa det nästa gång. :)

Jodå,Hondan går att öppna bara glasrutan!
Supernöjd med min CRV!
05:a får dra 1510kg på b-kort.
Mkt bra att dra med,känns inte att du har hästen med dig!
Jag sitter riktigt bra och jag är kort.
Trevlig att köra och inte alls känslig när det blåser.
Hade V70 innan och jag byter inte tillbaks!
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Vi tänkte köpa en bil för absolut max 100.000, gärna runt 70 - 80´, fyrhjulsdrigt, bensin eller diesel spelar ingen roll, så sätt, men jag har förstått att diesel är "starkare" på något mystiskt vis. Rymligt packutrymme är ju väldans bra. Tyvärr har vi båda endast B-körkort och inga planer på uppgradering (jag är inget lastbilsämne och mannen har odiagnostiserad dyslexi och har ångest av att bara titta på min skönlitteratur i bokhyllan).

!!

Jag är nöjd med min bil som dragbil, en peugeot 406, diesel.
Framhjulsdriven, utan släp drar den ca 0,45-0,5 l/milen. Med släp runt 0,6-0,8. Ganska billig vid inköp. Stort bagageutrymme. Dock bor jag på ett berg, och i dalarna = mkt snö och is under vintern så ibland lånar jag sambons bil för säkerhets skull.

Sambons bil, Audi A4 fyrhjulsdriven är tamefan den bästa bil jag någonsin dragit ett släp med. Inga problem någonsin, klarar snöstorm, branta ishalkiga backar etc. Man märker inte inte av släpet me än att det syns i backspegeln. Dock drar den mer soppa och prislappen är en helt annan...
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Kompisen har en Nissan X-trail, bensinare, och den är riktigt trevlig att dra släp med tycker jag. Tror hon har en -05,-06 eller något och den får dra 1500 med B-kort.

Rymlig inne i kupén och det är inga problem för en lång vuxen person att sitta i baksätet. Väldigt go´ att köra och inte klumpig heller i stadstrafik. Ligger stadigt på vägen också.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

+ Egonson

Jaså, där ser man! Jag har inte sett en enda, är det vanligt?
I så fall kanske de hade vägt tyngre ändå i slutändan. :p Men nu har jag ju redan köpt min.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jo, men det är ju ett förhållandevis litet "problem", RAV är (som sagt, igen :D ) bra bilar ! Viktigast är ju ändå köregenskaperna.

Trodde alla CR-V hade sådan baklucka, har tittat på 4 st och alla hade det. Nu var alla mellan 99-01 vet inte hur det är med nya.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Suzuki Grand Vitara! Där andra ekipage fastnar, där kommer vi fram. Backar, gropar, stenar, lera, snö, aldrig några problem. Med hög och låg 4wd så finns det verkligen ingenting som stoppar, den blir som en riktigt traktor på låg 4wd. Får dra runt 1.850 kg, beror väl säkert lite på årsmodell också.

En riktigt fin -05, -06 kan du hitta för runt 100 000:-. Finns flera recensioner att läsa om den om du googlar. :)

Även en fröjd att vila ögat på. När det blir ny bil här, ja då blir det ännu Grand Vitara fast årets modell. :D
2009-suzuki-grand-vitara-tmr-8_c_1417x944.jpg
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

+ Egonson

Jaså, där ser man! Jag har inte sett en enda, är det vanligt?
I så fall kanske de hade vägt tyngre ändå i slutändan. :p Men nu har jag ju redan köpt min.

De jag tittade på innan jag köpte -05:a provade jag 6-7 st Honda CR-V årsmodell -02-06 och alla hade öppningsbar glaslucka,så det är nog standard!
Som sagt superbil som tar sig fram överallt!
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Frågan är ju, vad är Hästsläpen som du kör viktad till?
Den vikten och bilens vikt får ju inte, med nyvarande regler överstiga 3,500t.
Dock ska ju detta ändras... men när??

Kör du en el två hästar? Hur ofta kör du släp? Vad måste bilen få dra.

Köper du en Suv, så bör du skaffa en diesel, då dom drar en del. Dock kostar ju disel bilar mycket mer i skatt.

Vikten som bilen får dra beror även på vad det är för drag på bilen. olika drag får ha olika vikt.

Har själv en Volvo V70 och en Saab 9-3 Båda funka utmärkt att dra min Boj boggi med sadelkammare, men får bara strax över 600 kg, för att alla vikter ska stämma.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Köper du en Suv, så bör du skaffa en diesel, då dom drar en del. Dock kostar ju disel bilar mycket mer i skatt.

Fast det beror ju också helt på hur mycket man kör. Eftersom disel kostar ganska mycket mer i skatt så tjänar man ju inte på det om man inte kör x antal mil per år.

Rav4 drar runt 0.8 milen, och samma är väl med CRV. De andra har jag inte jättebra koll på.

Min lilla renault megane 1.8 drog närmare 0.7 så det är ingen större skillnad precis.

Jag har precis räknat ut vad min dragit, och jag hamnade på knappt 1 liter milen, men då har jag kört mycket på motorväg, mycket inne i stan (alltså mycket accelerationer) och även med släp, så det är ju en del som drar upp det lite. Jag gissar att mer normal blandad körning hamnar på 0.8l/mil.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Till alla:

En liten snabb uppdatering innan jag susar iväg till jobbet!

Jag vill bara att ni ska veta att jag har sugit åt mig som tusan och har suttit och googlat och kollat coh jämfört och grejat! Jag har suttit en hel del på blocket kan jag meddela :D

Snyggast, drar mkt, drar lite bensin och så vidare hittils verkar vara Honda CRV tätt följt av Toyota Rav? Men man får en nyare Toyota för samma peng.... Men Hondan är liiiiite snyggare.

Men de andra bilarna är ju också fruktansvärt bra! Det här är inte alls lätt! Och jag har långt ifrån bestämt mig!

Ngn frågade lite mer detaljerat om släpets vikt osv:

Jag har ingen hästtransport utan ska köpa en, då får bilen styra vikten. Jag ska bara ha en häst, en islandshäst. Väger som maxx 400 kg i tävlingskondition, eller ja, de ska nog helst väga 350 som mest. Husvagn har jag en jättelätt, liten, som är till salu då jag ska köpa en större. Där får vikten också styras av bilen.

Bilen ska helst dra så lite bensin som möjligt. Vad så lite som helst är, det vet jag inte riktigt. Än.

Jag är så supertacksam för alla recensioner att det anar ni inte! :bow::bow::love:
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Vilken Subaru har du tittat på som är skitful? De har ju flera modeller och alla är fyrhjulsdrivna utom minstingen oavsett om de är av SUV-typ eller personbil.

Om jag var du skulle jag kolla på Subaru Legacy om du vill ha personbil, Forester om du vill ha SUV. Jag har en Subaru Legacy nu och är grymt nöjd med den, vilket de flesta som har Subbor brukar vara. Andra intressanta tycker jag är, liksom flera har skrivit, Honda CRV, Toyota RAV4 och Nissan X-Trail, om du vill ha SUV. X-trailen brukar dock ligga högre i pris än CRV och RAV4. Samtliga dessa SUV-ar har bränsleförbrukning i nivå med en stor personbil t.ex. Volvo V70 eller Saab 95. Jag har haft en Honda CRV av 1999 års modell och det var en bra bil under de 8000 mil jag körde med den, men komforten sisådär. De nyare utgåvorna har säkert blivit ännu bättre även när det gäller komfort.

En doldis på 4WD-området är Skoda Octavia resp. Yeti med fyrhjulsdrift. Mycket bil för pengarna tror jag att det kan vara. Skodas 4WD-system kommer från Haldex d.v.s. samma leverantör som exempelvis Volvo har till sina fyrhjulsdrivna bilar.

Ett lite billigare alternativ än Audi är Passat med fyrhjulsdrift (4motion).

Angående bränsleförbrukning så drar personbilar med 4WD lite mera soppa än motsvarande 2-hjulsdrivna modeller, generellt sett. Något man tyvärr får räkna med om man vill ha fyrhjulsdrift. Räkna på hur mycket ni kör om året, jämför soppakostnad för bensin resp. diesel, skatt, försäkring och bilpriser så bör ni hitta brytpunkten för när det vore mindre dyrt för er att välja en dieselbil än en bensinare. För vissa bilmodeller går brytpunkten redan vid ca 2000 mil/år.

Vad man bör tänka på, om ni inte redan har gjort det, är att hur mycket bilar får dra varierar mellan årsmodell, motor, växellåda osv. När man annonssurfar på begagnade bilar bör man därför kolla upp registreringsnumret hos Transportstyrelsen för att se hur mycket just det exemplaret får dra och vad skatten är. En annan bra hemsida för begagnade bilköpare är Bilprovningen där man kan få statistik över vanliga fel m.m. på olika modeller och på så sätt få ett litet hum om bilens kvalitet och svaga punkter.
 

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag sitter och kikar på om jag ev. ska byta min bil, en Hyundai Santa Fé mot något annat med lite bättre drag i, i all betydelse som går...
2
Svar
35
· Visningar
3 803
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp