Bukefalos 28 år!

Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Nu kanske den är aningens liten, men en golf variant är en himla trevlig bil. Jag har en fyrhjulsdriven dieselgolf som får ha 1480 på kroken på BE. Den drar 0,63 l/mil och skatten är 3700 per år.

/AA
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Fast nu skriver ju TS redan i inledningen att de bara har b-kort, hur mycket tar Golfen på B?
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Snyggast, drar mkt, drar lite bensin och så vidare hittils verkar vara Honda CRV tätt följt av Toyota Rav? Men man får en nyare Toyota för samma peng.... Men Hondan är liiiiite snyggare.

Snarare tvärt om ang. priset skulle jag vilja säga. Sen finns det en del lokala skillnader, bilar är olika dyra i olika delar av landet, så kan man tänka sig att åka en bit kan man ha mer tur och hitta en bra bil för mindre pengar.
Men min erfarenhet (som kollat blocket i stort sett dagligen på både rav och crv) är att du får betala mer för en toyota än för en honda. Hondan är alltså oftast lite billigare.

Sen vet jag inte hur det är på Hondan, så långt kollade jag faktiskt aldrig. Men Toyotan har kamkedja istället för kamrem, vilket jag tycker är en fördel, det är ju annars en ganska stor kostnad. Jag skulle väl gissa att det är samma på Hondan, eftersom de är rätt så lika i övrigt.


Annars är mitt bästa tips att provköra många bilar, allt inom rimligt avstånd! Så får du själv också en känsla för vilka bilar du gillar och inte. Du får oftast också en bild av vilka eventuella fel som kan finnas.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

*kl*

Slår ett slag för Passat & Audi. Vår Passat är en dröm att dra med, är inte särskilt törstig och har hög komfort. Nackdelen är väl att sedanmodellerna har högre B-kortsvikt än kombimodellerna, vilket gör att man får tumma lite på lastutrymmet, men för oss har det funkat bra... De modeller vi har haft har legat mellan 1440 - 1600 på B-kort.

Nu har den dock fått konkurens av en Santa Fe, men det är ju inget alternativ för er då den inte får dra särskilt mycket på B-kort...
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

När jag letade bil så sa jag som du, absolut max 100000... Tittade på Suzuki grand vitara bl.a. -men med långt till jobbet skulle de billigare mer törstiga bilarna snabbt bli dyrare...

Men jag ändrade budgeten rätt fort när jag såg Subaru Outback :) De gamla subaru'na kan jag hålla med om är vrålfula!!! Men senare 2000talare är ju skitsnygga!

Kan absolut rekomendera en Outback från t.ex. -06,-07. Min -07 drar 0.78l/mil blandad körning, runt 1,2-1,5 med fullvikt kärra bakom. Min får dra 1520 på B-kort, kompisens -06a får dra 1530kg på b. Det är inte många bilar man får dra så mycket med på b-kort! Mycket praktiskt oxå med automatisk höjdjustering när man hänger på en tung kärra, ingen risk att ekipaget går med 'röva i backen'. Fyrhjulsdriften behöver man väl egentligen inte nämna, subaru är ledande inom det, den symmetriska fyrhjulsdriften gör att de vibrerar mindre än "vanliga fyrhjulsdrivna".

Jag har inte ångrat att jag dubblade min bilbudget, älskar min bil! :love:
parlan_31958208.jpg


Men jag kan ju oxå slå ett slag för Rav4, jag hade en -98 tidigare o den var helt okej! Den har tickat på 30t mil nu o den bara går o går o går, svärmor köpte den av mig... Den drog runt litern i bensin, var lite svajig i vinterväglag(för den är så lätt o har hög tyngdpunkt) men tog sig fram precis överallt. Den fick bara dra 1350kg på b dock. Bakluckan(sidoöppnad dörr) var väldigt opraktisk när man kopplat på kärra...

Vi har även en KIA sorento diesel, men den får jag som bara har b-kort inte dra mer än en 750kg kärra... Men för den med e-kort är det en toppenbra dragbil!
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Men jag kan ju oxå slå ett slag för Rav4, jag hade en -98 tidigare o den var helt okej! Den har tickat på 30t mil nu o den bara går o går o går, svärmor köpte den av mig... Den drog runt litern i bensin, var lite svajig i vinterväglag(för den är så lätt o har hög tyngdpunkt) men tog sig fram precis överallt. Den fick bara dra 1350kg på b dock. Bakluckan(sidoöppnad dörr) var väldigt opraktisk när man kopplat på kärra...

Fast köper man den nyare modellen så upplevde i alla fall jag att de blir otroligt mycket stadigare, smidigare och mycker bättre körkomfort. Plus att de blir mycket snyggare :angel:
Kollade precis upp de exakta siffrorna och min får dra 1460 på B-körkort.

Jag gick upp 20' bara för att få den nyare modellen, kan säga att jag aldrig kört en så stadig bil, den ligger som ett lok på vägen. Har dock inte kört i vinterväglag än, men kompisarna som har lika dana bilar säger samma sak, de ligger väldigt bra på vägen, och släpet känns inte ett dugg bakom bilen. :love:
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Sen vet jag inte hur det är på Hondan, så långt kollade jag faktiskt aldrig. Men Toyotan har kamkedja istället för kamrem, vilket jag tycker är en fördel, det är ju annars en ganska stor kostnad. Jag skulle väl gissa att det är samma på Hondan, eftersom de är rätt så lika i övrigt.
Tycker också Honda verkar lite billigare. Sedan hittade jag fler Honda som fick dra 1500 men nu köpte jag ju dragbil efter släpet och inte tvär tom så det var lite det som avgjorde ;) Hittade ingen Toyota billig nog som fick dra 1500 kg.

Min har kamrem, men de nyare modellerna ska ha kamkedja.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Toyota är generellt sett dyrare än motsvarande typer av andra asiatiska bilar pga Toyotas goda rykte och folks tilltro till ryktet.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Precis vad jag tänkte. Honda är inte alls lika vanligt som Toyota. Man ser mkt färre Honda på vägarna.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Precis vad jag tänkte. Honda är inte alls lika vanligt som Toyota. Man ser mkt färre Honda på vägarna.

Här omkring finns det MASSOR med Honda CRV, så jag tror det är en bil på väg upp i popularitet. Det var inte så många som visste nåt om Hondan när jag frågade, de sa lite tveksamt att de är ju rätt lika Toyotan. Däremot kunde alla direkt svara att Toyotan är en jäkla bra bil. De få jag hört som har Honda har varit jättenöjda, så jag tror de håller på att växa till sig på marknaden. Och jag tror att kvaliteten är lite före ryktet, så ska jag vara ärlig så tror jag att man får en bra bil för pengarna.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag håller med dig om Hondas kvalitet. Det är ett i Sverige relativt litet bilmärke, men de är, liksom Subaru, duktiga på vad de gör och har mycket egen utveckling. Om jag skulle köpa en SUV igen skulle det bli en CRV eller en Forester.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Okej, ja det är möjligt de är på uppgång då :)
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag lägger, som alltid, min röst på BMW. Bekvämare bil får du leta efter. 5-serien är större än 3-serien, och får därmed dra betydligt mer på BE, men då du bara hade B-kort är det lämpligare med en 3-serie. En 5** får dra 1190 på B.
En 3** får dra 1490. Detta varierar säkert en del beroende på karossmodell osv. I BMW-djungeln står 3an och 5an för modell, och de två nästkommande siffrorna står för motorvolym. D.v.s. 530 betyder 5-serie, 3,0 liters motor, 320 betyder 3-serie, 2,0 liters motor.

Då du inte hade en enorm häst och därmed inte behöver ett enormt släp tror jag det räcker gott med en 320. Dock ska du ha i åtanke att ju större motorn är, ju mindre "berörs" den av att du släpar tunga saker efter den. Jag har f.n. en 328, och förbrukningen ökar med ca 3 dl/mil med 1600 kg på släp. Min mammas bil är en 2,0 (inte ens en BMW :p) och den pinnar lätt iväg med nästan dubbla förbrukningen med häst där bak.

I första inlägget skrev du att "dieseln av någon anledning drog mindre än bensinaren". Det beror, kort sagt, på att en dieselmotor har högre vridmoment än en bensinmotor, detta för att verkningsgraden i dieselmotorn är betydligt högre än i bensinmotorn. =)

Om du ska ha diesel eller bensin beror på hur mycket du kör. En diesel är bättre att dra med, men det skiljer ca 4000-5000 om året i skatt jämfört med en bensinare. Jag kör ca 5000 mil/år, och kör nu bensinare. Tänkte byta till diesel, och kommer då spara ca 14000/år, även med skatten inräknat.

Nu har jag irrat iväg tillräckligt här. Men som sagt, jag röstar för BMW. En gång BMW, alltid BMW. :) (Inte alls partisk. :p)
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Nja, hur mycket skatten skiljer mellan bensinare och diesel varierar en hel del beroende på märke, modell och årsmodell så det gäller att se sig om noga. Det kanske är så mycket som du anger för BMW, men om jag jämför t.ex. Subaru Legacy kombi 2,0D, -08, som jag kör, med en likadan med bensinmotor (2,5) skiljer det bara ca 800 kr/år i skatt.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Om det inte framgick innan så säger jag det igen - mitt inlägg gäller BMW, inte volvo, saab eller lada.... Men alla dieselbilar är beskattade efter utsläpp och vikt, oavsett märke.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Nej, det framgick inte att stycket om skatteskillnad att det bara gällde BMW och inget annat, men tack för förtydligandet.:)
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag skrev fel, det slank med ett e för mycket. Min fyrhjulsdrivna dieselgolf (2,0 tdi 140 hk) får dra 1480 på B-körkort! Riktigt trevligt, drar bra dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Har dragit släp med följande bilar på sistone:

Audi A6-02, 2.4 Quattro bensin
Jäkligt trevlig bil att köra på krokiga vägar i alla väglag, såväl med släp som utan, men snordyr i drift och drar mycket soppa med just 2.4 litersmotorn (de andra motoralternativen skall vara betydligt snålare).
Den får dra ca 1300 kg på B-kort samt 1600 kg E-kort. Således begränsat på B-kort.

Volvo V50 1,8L flexifuel-05 Framhjulsdriven
Den var helt ok att köra i stadstrafik, men jäkligt tråkig. Inte särskilt bensintörstig, inte särskilt stark heller. Helt ok att dra släp med sommartid men den pallar inte de isiga vinterbackarna - ibland heller utan släp!. Drar ca 1300 kg på B-kort, och jag skulle inte vilja dra mer än så på E-kort heller...

Volvo V70 2,5L-99 Framhjulsdriven
Helt ok prestandamässigt, snålare i soppa än Audin såväl med som utan släp. Inte så jätterolig att köra men väl en familjekombi som fyller sin funktion. Väglagsmässigt vintertid tar den sig fram hjälpligt men i och med att den är framhjulsdriven är framkomligheten begränsad. Får dock dra 1500+ kg på B-kort!

Subaru är annars ett hett tips om man vill ha en någorlunda rolig bil och 4-hjulsdriven. Vissa Imprezamodeller får dra upp till 1400 kg på B-kort, och Legacy/Outback får dra över 1500 kg. Relativt problemfria att äga innan de tar sig över 200000km-strecket.
 
Sv: Nej men vi tar väl en dragbilstråd till va? Hjälp!

Jag lägger, som alltid, min röst på BMW. Bekvämare bil får du leta efter. 5-serien är större än 3-serien, och får därmed dra betydligt mer på BE, men då du bara hade B-kort är det lämpligare med en 3-serie. En 5** får dra 1190 på B.
En 3** får dra 1490. Detta varierar säkert en del beroende på karossmodell osv. I BMW-djungeln står 3an och 5an för modell, och de två nästkommande siffrorna står för motorvolym. D.v.s. 530 betyder 5-serie, 3,0 liters motor, 320 betyder 3-serie, 2,0 liters motor.

Då du inte hade en enorm häst och därmed inte behöver ett enormt släp tror jag det räcker gott med en 320. Dock ska du ha i åtanke att ju större motorn är, ju mindre "berörs" den av att du släpar tunga saker efter den. Jag har f.n. en 328, och förbrukningen ökar med ca 3 dl/mil med 1600 kg på släp. Min mammas bil är en 2,0 (inte ens en BMW :p) och den pinnar lätt iväg med nästan dubbla förbrukningen med häst där bak.

I första inlägget skrev du att "dieseln av någon anledning drog mindre än bensinaren". Det beror, kort sagt, på att en dieselmotor har högre vridmoment än en bensinmotor, detta för att verkningsgraden i dieselmotorn är betydligt högre än i bensinmotorn. =)

Om du ska ha diesel eller bensin beror på hur mycket du kör. En diesel är bättre att dra med, men det skiljer ca 4000-5000 om året i skatt jämfört med en bensinare. Jag kör ca 5000 mil/år, och kör nu bensinare. Tänkte byta till diesel, och kommer då spara ca 14000/år, även med skatten inräknat.

Nu har jag irrat iväg tillräckligt här. Men som sagt, jag röstar för BMW. En gång BMW, alltid BMW. :) (Inte alls partisk. :p)

Skatten på diesel kontra bensin beror mkt på årsmodellen. Efter att man införde partikelfilter på dieslarna sjönk kostnaden avsevärt. Vi betalar ca 4500 tror jag för vår -07 Octavia 4x4, och senare modeller är ännu billigare. Ringde på en passat fr 02 (om jag minns rätt) och där kostade skatten över 7000.

Min åsikt är att det ska vara fyrhjulsdrivet om man ska dra. Framhjulsdrivet går fetbort, bakhjulsdrivet lite bättre men på lerigt eller snöigt underlag måste det till 4x4. Efter att ha upplevt skillnaden kommer jag aldrig att köra nåt annat.

Har dragit med BMW 320 och jag tyckte att det gick trögt, faktisk, trots den raka 6:an. Dessutom är BMW så :devil: överprisade, även om det är en fin och kul bil.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag sitter och kikar på om jag ev. ska byta min bil, en Hyundai Santa Fé mot något annat med lite bättre drag i, i all betydelse som går...
2
Svar
35
· Visningar
3 803
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp