Bukefalos 28 år!

Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

paradiset

Trådstartare
Ja alltså de behöver ej bli bästa vänner bara låta bli varandra. Min syster ska nämligen skaffa en 1 årig raskatt som kommer hem nykastrerad till helgen. Min syster är oxå den som är är första hundvakt åt oss och det är tänkt....hon ska passa Melvin 5 dagar i mars när vi åker utomlands på dop. Min syster är rädd för att katten ska börja pissa inne eller sånt som hon läst om hon blir stressad av hunden. Min hund å andra sidan bara älskar att jaga katter ute :crazy: men är lugn mot mina kaniner i bur. Vattensprutan har han stor respekt för och det var den som gjorde så hunden numera är tyst och försiktigt kring kaninerna. Likaså är vi i full gång i syrran nya lägenhet att lära hunden lite hyfs. Dvs ligga plats på en bestämd plats åtminstone i början när man kommer hem till någon som gäst. Egentligen oroar jag mig mest för skall. Min hund skäller lätt och gärna. Vill inte att min syster efter 5 dagar säger aldrig mer även om jag anar att hon kommer få vara på alerten hela tiden i dessa 5 dagar :crazy:

Men som sagt vi har tid att träna och se hur de är. Min syster är beredd att fixa ett klätterträd och rensa uppe på möbler så katten kan gömma sig. Hon är mest rädd för kattens stress.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

Det beror väldigt mycket på hur katten reagerar. Är den hundvan sedan förut?

Jag hade två huskatter som inte var vana vid hundar och som jag haft i fem år när jag skaffade mig en överaktiv och hyperglad unghund som trodde att man kunde leka med katter. Bodde i en etta... :p Visst går det, man får från början lära hunden att ge katten dess utrymme och se till att katten har flera ställen den kan ta sin tillflykt till samt att den kommer åt mat/vatten och sin låda utan problem.

Kan din hund uppföra sig runt kaninerna så kan den lära sig att göra det med katten också. Om ni får pli på hunden blir kattens stress genast mindre. Visst, den är förmodligen avvaktande och lite grinig, men den vänjer sig troligtvis.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

håller fulständigt med överstående. och har samma problem som dig.

jag har sj en hund och två katter som gå jätte bra. de kan lätt komma undan genom att hoppa upp i fönstren el under soffan. dock behövs inte det allt för oftan. då min pappa i nr 1 hundvakt och har sj kattunge (5mån) som inte e van än(ska börja trän den nu). vi gör så att han katten katten regelbundet hem till mig(då han passa katterna oxå). på så viss får alla lära känna varandra, och hålla kontakten. sen hemma låter handen få lära känne olika hundar.

ja har den uppfattningen att oftast klara djuren att göra upp utan oss. men blir hunden för på e det bara att ta vattensprutan el säga till på skarpen. bara för att din hund jagar katter ute betyder det inte att hon gör det inne oxå. jag har mött en del hundar som bara jagar katter ut/på promenaden el alla kattet en inte känner.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

Min filosofi är väldigt enkel. Rör katten och du är död. Nu är min katt hundvan och springer inte, så hon triggar sällan någon jaktlust, men med katter som har en tendens att springa skulle jag hålla hunden i koppel så den inte kan rusa efter.

Nuvarande hunden var inte kattvan när han kom, men lät bli katten direkt efter en ganska mjuk tillsägelse. Dock var jag något nervös den gången jag skulle vara hundvakt åt en väns tik som är ganska intensiv och som aldrig umgåtts med katt förut. Det fanns risk för att katten skulle bli klippt. Så....in med hunden i koppel och vid första tendens att visa förhöjt intresse så fick hon budskapet "rör du katten så dör du". Hon fick titta sansat, men inte elda upp sig och börja vandra efter katten. Det fattade hon på två röda och kan hon så kan vilken hund som helst.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

Hittade en gammal tråd... Fick lämna min hund till morsan när jag flyttade finns katter ,det är 4 år sen. Nu är det så att jag försökt en gång o hade munkorg på ifall att. Hon krafsar av den o ska efter katten vi har 7 st. Nu vill jag verkligen ta hem henne men hon blir så borta när hon får se en katt. Jag provade även lägga henne ner våran ena katt är totalt orädd katten började gå mot henne ville hälsa, hunden låg still katten kom ända fram då tog hunden tag i tassen men ändå vad jag minns lugnt o fint då drog jag undan hunden. Även om just den katten inte skulle springa, alltså trigga igång jaktlusten tror ni att hon inte skulle tex bita ihjäl den???? Önskar Ceasar vore här med sin kunskap o kunde hjälpa till o korrigera som vet hur en hund fungerar :( .
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

CMs recept vill du knappast tillämpa. Han sätter ett elhalsband på hunden o håller upp katten ovanför hunden så den skall förstå att katten är högre i rang än hunden, varje gång hunden höjer blicken mot katten får den en stöt.
puke.gif
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

Det går inte alltid, inte ens med hundvana katter.

När Frodo flyttade hit i december hade han tratt, då funkade allt ganska bra eftersom katten kom undan i trånga utrymmen. Trots måååååånga timmars träning och även rena förbud, så beslöt vi oss för att omplacera katten (till huset tvärs över gården) för hennes egen skull. Utomhus bryr han sig inte nämnvärt om smådjur, men inne är han ute efter att döda.

Och det är inte en förarvek hund som viker sig för en tillsägelse - det är en arbetsmaskin som kommer ställa tjurar utan att tveka... Ju mer katten klöser desto hårdare går han på. Så för bådas säkerhet fick alltså katten flytta.

Jag har aldrig tidigare haft problem med hundarna och katterna.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

Oj min gamla tråd =) Det blev aldrig aktuellt eftersom min dotter fick läggas in igen för förkylningsastmabesvär. MEN det visade sig att den lugna Ragdollen med sin stora blå ögon som inte viker en tum för hunden gör att min hund visar just den katten MEGArespekt! Vi hade egen katt ett tag det gick bra tills vi skaffade nästa hund, då fick vi omplacera katten.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

det finns alltid en risk att hund har ihjal katt. Aven om de inte menar det.

Forstar inte, vill du ta tillbaka din hund efter 4 ar?

Och nej, CMs metoder vill du inte ha.

Pa med koppel, fram med struktur och lamna dom aldrig ensamma. Personligen tycker jag det ar alldeles for mycket stress att lagga pa bade katt och hund for att det ens ska vara vart det. Mar hunden bra dar den bor nu, lat den vara dar.
 
Sv: Hur vänjer man hund och katt vid varandra?

*kl*

Jag tror det kan vara bra om hund får lära hund, faktiskt. Svärmors hund var som f-n på att jaga katter, även deras egna. Hon kom hem till oss, fik syn på våra katter och skulle jaga dem men blev bryskt avbruten av våran tik - som helt enkelt gav unghunden en sådan tackling att hon flög i en båge och landade på rygg... Hon har inte sprungit efter en katt sedan dess.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 935
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 222
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 775
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 548
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp