Bukefalos 28 år!

hur värmer ni upp hästen?

A

attack

hur ser eran uppvärmning ut?
hur låga har ni hästen?
jag rider med manken som högsta punkt under hela uppvärmningen i alla gångarter, tills hästen är lösgjord.

sen ja började rida såhär, värma upp med manken som högsta punkt, så har min häst fått ett helt annat steg som ja inte trodde den hade.
rör sej på ett helt annat sätt, jättekul att se skillnaden.
givetvis måste man ha koll på att bakben osv hänger med så inte hästen hamnar på bogarna, då förstör de ju mer.

fick lära mig hur man gör en bra uppvärmning när ja praktisera i tyskland..va lite skeptisk först för tyckte de va väldigt låg form men nu när man ser skillnaden så visa de ju att de funkar.

tycker ni att de är för låg form?
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

ungefär så fick jag oxå lära mig för 25 år sedan av den gamla ryttmästare som jag red för. tycker det fungerar bra.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

finns de nånting som inte är bra me de?
för en av mina tränare tycker de e gammalmodigt att rida på de sättet, att dom inte beöhver vara så låga.
men min häst blev så förändrad så ja vill fortsätta o rida så.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

jag tycker att det bara är fördelar med den typen av uppvärmning och även som avslut på ett ridpass. hästen blir ordentligt lösgjord och "fri" i gången. visst finns det dom som vill ändra på allt som anses "för gammalt". var och en blir ju salig på sin tro ;) men allt som gjordes förr va absolut inte dåligt. dessutom va "medel livslängden" betydligt högre på hästarna "förr" än vad den är i dag.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

Nu vet jag inte vad du menar riktigt med "uppvärmning", men för mig är det att skritta en längre stund och sedan trava långsamt (kontrollerat) i fri form för att få upp blodcirkulationen (pulsen) innan jag börjar kräva något. Det är ju först när syret kommer ut i musklerna ordentligt som de orkar jobba, och det är då jag ber om en lägre form med bättre påskjut bakifrån. I övrigt så rider jag alltid pållan i så låg form som möjligt, när jag väl ber henne ändra formen, eftersom hon fortfarande är i utbildningsstadiet och inte har styrkan att gå i en högre form. Men det är ganska otroligt hur fort de musklar om sig, bara man är konsekvent! :)
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

Jag värmer väl upp ungefär en kvart, med långa tyglar, låg form och mycket rörelse. Alltså stora volter, serpentiner, snett igenom, testar så alla hjälper funkar, fram, stanna, höger och vänster. Börjar sen plocka upp hästen långsamt och kräver succesivt mer.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

Skrittar fram i ca en kvart. Kontrollerar hjälperna. Mkt tempoväxlingar och stora böjda spår. Låter hästen gå i en låg form under uppvärmningen.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

Hmm intressant det där med din uppvärming, vad ger den för resultat, jag menar vad förändrade din häst och ridningen?

Min uppvärming består av volter, slutor, halter, backa, framdelsvändning? (kan aldrig skillnaden på bak-eller framdelsvändning) hehe, sedan böjningar på en volt "inte ställa" Nu har jag börjat med något annat jocks, slutor/öppnor i volter.

Men uppvärmingen är en del av vårt arbete.
 
Sv: hur värmer ni upp hästen?

iallafall jag skilljer på "uppvärmning" och att rida skolorna/jobba.
jag har jobbat för instruktörer som använt den "låga" lösgörande" formen i uppvärmningen och sedan när hästen är riktigt lösgjord "fri" i gången börjat jobba igenom den (så jag själv föredrar att rida) lägger ofta ner formen på hästen även under ridpasset.

men jag har även jobbat för instruktörer som ansett att det är "arbete" så fort ryttaren suttit upp, dvs. börjat arbeta hästen i en högre form med en gång i skritt.

jag personligen tycker att hästen blir inte "låst" i sin gång på samma sätt och mkt. följsammare om man låter hästen bli "lösgjord"/värmd i låg balanserad form.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 665
Senast: Elendil
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 474
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp