Hur vanligt med ormar?

Bukefalos 30 år!

Knappt jag sett orm alls trots att jag är ute mycket i naturen. Hittade en död snog för två år sedan på min parkering och tror att jag är skyldig. :( Vill bara poängtera att de är skyddade och får inte dödas.

Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Hur många ormar ser ni hos er?
Förra året hade jag en huggorm i hästhagen :nailbiting: . Jag ser alltid någon/några ormar/år i närheten av huset. Kopparödlor (som är orm för mig med fobi) har vi MÅNGA... Bor i södra Småland.

När jag flyttade hit såg jag snok relativt ofta. Huset hade varit obebott nåt år. Vartefter jag har boat in mig har de försvunnit ur sikte. Hittade ett år ett ömsat skinn i vedhögen när jag bar in veden för vintern. Hör ibland att det rasslar i löven nere vid bäcken. Men ser inget. - har jag väl sett orm sett ormar något tjugotal gånger sammanlagt under mitt långa liv.

Kopparödlor räknar jag inte till ormarna men de ser jag varje år. Gillar dem skarpt. Är det kyligt kan jag ta upp den och värma i handen en stund :love:

Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Jag bor i Skåne på gränsen till Österlen. Har väldigt mycket snok över hela marken. Får ha ormskrämmor för hålla dom borta från bostaden. Har haft två inne i huset.
Huggorm finns inte här.

Jag tror inte det är så jättevanligt att se orm, oavsett hur många det finns?
De smiter undan när man kommer. Jag hör ibland rassel i torra löv men ser sällan orm.

Men kanske är det så att jag klampar ovanligt hårt att de sticker innan jag kommer :D
Tycker de brukar ligga och sola? Jag såg jätteofta.

• Gilla
Reactions: Sel
Hemma i Västerbotten såg vi mycket huggorm men sällan i trädgården, mer ute på promenad. I Uppsala hade vi massor med snok! Ett stort bo i gödselstacken som revs upp resulterade i väldigt många snoklingar som då och då dök upp i stallet. 😅 :love:

Jag ser några ormar varje år men inte varje år huggorm.
Huggorm ser jag kanske en var tredje år i snitt och vi rör och i skog och mark i princip dagligen.
Jag har varit med om ett ormbett på hund på alla år jag haft hundar och har huvudsakligen bott på landet hela livet.

Hemma i Västerbotten såg vi mycket huggorm men sällan i trädgården, mer ute på promenad. I Uppsala hade vi massor med snok! Ett stort bo i gödselstacken som revs upp resulterade i väldigt många snoklingar som då och då dök upp i stallet. 😅 :love:
Jag blir glad de fåtal gånger jag ser orm, känner enbart till ett enda fall där en orm kan anses vara den skyldige till några märkliga svullnade på buken hos en häst. Känner inga som blivit bitna förutom min pappa som plockade hallon på ett hygge, det var en liten äspin.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tror inte det är så jättevanligt att se orm, oavsett hur många det finns?
De smiter undan när man kommer. Jag hör ibland rassel i torra löv men ser sällan orm.

Men kanske är det så att jag klampar ovanligt hårt att de sticker innan jag kommer :D
Snok smiter, men huggormen ligger kvar så att du garanterat ska bli skiträdd. 🤨

Händer att jag ser men inte ens så ofta som varje år. Där emot ser jag spår av orm/snok några gånger varje år så visst är dom här. Dom är mycket välkomna speciellt nu när jag inte haft katt på några är.

Jag tycker de flesta ormar och ödlor brukar avlägsna sig mycket skyndsamt! Förutom kanske på vårkanten eller när det fortfarande är lite kyligt ute och de hittat en plats att sola på.
De huggormar jag sett har inte gjort det. Dessvärre. 😤

Min erfarenhet är att det inte är alltid huggormar direkt ringlar bort, har hänt några gånger att de legat på cykelbanan när jag kommit förbi på cykel och en gång högg även ormen efter min fot.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar