Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förra året hade jag en huggorm i hästhagenNi som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?
Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.
Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill...), och så vidare.
Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker), eller en normal mängd?
Hur många ormar ser ni hos er?
Jag bor i Skåne på gränsen till Österlen. Har väldigt mycket snok över hela marken. Får ha ormskrämmor för hålla dom borta från bostaden. Har haft två inne i huset.Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?
Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.
Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill...), och så vidare.
Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker), eller en normal mängd?
Vilka landskap har du bott i?! Jag brukade väl se 20 per sommar iaf innan jag flyttade till Jämtland.har jag väl sett orm sett ormar något tjugotal gånger sammanlagt under mitt långa liv.
Jag tror inte det är så jättevanligt att se orm, oavsett hur många det finns?Om man ska bo söderut låter det som Skåne är bra. Jag trodde det fanns massor av orm där![]()
Tycker de brukar ligga och sola? Jag såg jätteofta.Jag tror inte det är så jättevanligt att se orm, oavsett hur många det finns?
De smiter undan när man kommer. Jag hör ibland rassel i torra löv men ser sällan orm.
Men kanske är det så att jag klampar ovanligt hårt att de sticker innan jag kommer![]()
Jag ser några ormar varje år men inte varje år huggorm.Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?
Jag blir glad de fåtal gånger jag ser orm, känner enbart till ett enda fall där en orm kan anses vara den skyldige till några märkliga svullnade på buken hos en häst. Känner inga som blivit bitna förutom min pappa som plockade hallon på ett hygge, det var en liten äspin.Hemma i Västerbotten såg vi mycket huggorm men sällan i trädgården, mer ute på promenad. I Uppsala hade vi massor med snok! Ett stort bo i gödselstacken som revs upp resulterade i väldigt många snoklingar som då och då dök upp i stallet.![]()
![]()
Snok smiter, men huggormen ligger kvar så att du garanterat ska bli skiträdd.Jag tror inte det är så jättevanligt att se orm, oavsett hur många det finns?
De smiter undan när man kommer. Jag hör ibland rassel i torra löv men ser sällan orm.
Men kanske är det så att jag klampar ovanligt hårt att de sticker innan jag kommer![]()
Jag tycker de flesta ormar och ödlor brukar avlägsna sig mycket skyndsamt! Förutom kanske på vårkanten eller när det fortfarande är lite kyligt ute och de hittat en plats att sola på.Snok smiter, men huggormen ligger kvar så att du garanterat ska bli skiträdd.![]()
De huggormar jag sett har inte gjort det. Dessvärre.Jag tycker de flesta ormar och ödlor brukar avlägsna sig mycket skyndsamt! Förutom kanske på vårkanten eller när det fortfarande är lite kyligt ute och de hittat en plats att sola på.
Fast då ser du dem i alla fall och kan undvika dem.De huggormar jag sett har inte gjort det. Dessvärre.![]()
Och du är rädd för badkarsrandenKopparödlor räknar jag inte till ormarna men de ser jag varje år. Gillar dem skarpt. Är det kyligt kan jag ta upp den och värma i handen en stund![]()
Finns inga pengar för att jag ska ta i en spindel,så förstår dig.Och du är rädd för badkarsranden![]()
?! Jag hade behövt en del pengar för att övertygas till att plocka upp en kopparödla kan jag ju säga...
Ja ja, vi har alla vår olika fobier.