Hur/var bor och rider ni?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare YlvaG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 238

YlvaG

Trådstartare
Jag satt och funderade lite och drömde mig bort till när jag äntligen har råd att ha egen häst och det kanske även är dags att flytta (både jag och sambon är skapligt trötta på Uppsala). Satt och tänkte på för och nack-delar med att bo där jag helst av allt vill bo: Hälsingland. Det blev en jäkla massa fördelar. Men eftersom det är distans jag har gått och förälskat mig i så vill man ju ha vettiga träningsmöjligheter i form av bra ridvägar, ev. distansare att rida med i bland? Det som ju är så kanonbra med att bo här i Uppland är ju helt klart Rönningen och alla deras träffar, träningsritter etc. Jag som ju är helt ny och tom hästlös har ju ingen aning om hur det sur ut i resten av landet.

Så nu vill jag gärna att ni berättar om hur ni har det där ni bor. Eget stall? Träningskamrater? Bra ridvägar? Snörika vintrar eller en enda lång höst?

Berätta gärna lite allmänt om hur det är att vara distansryttare just där ni bor.

Sv: Hur/var bor och rider ni?

Jag bor mellan Arlanda och Gottröra, trivs jättebra och saknar inget egentligen utom backar. Det är ganska platt här, väldigt platt om man jämför med norrland och det är lite trist men man kan inte få allt ;)

Har eget stall, hästarna på lösdrift, ganska många träningskompisar på bra avstånd, kanonfina ridvägar och för det mesta en enda lång höst - men denna vinter hade vi snö hela vintern nästan! Är med i rönningens fast jag har över tio mil till träffpunkten och därmed mycket sällan åker på några träffar tyvärr. Är inte så aktiv i distansen längre, har just nu en lånehäst som är tränad för fem mil, nöjer mig med det just nu ;) Men har haft en 16-milshäst och det fungerade super att träna honom här.

Så nu vill jag gärna att ni berättar om hur ni har det där ni bor. Eget stall? Träningskamrater? Bra ridvägar? Snörika vintrar eller en enda lång höst?

Berätta gärna lite allmänt om hur det är att vara distansryttare just där ni bor.

Ja, jag är ju då distansryttare i just Uppsala. :p

Min häst går på lösdrift 3,5 mil utanför stan och än så länge är hon inte inriden, vilket gör att träningen går utmärkt. ;) Jag har inga träningskamrater (som jag känner till) och eftersom det bara finns en annan hästägare i stallet så blir det ofta väldigt ensamt här ute. Det jag saknar är gemenskapen i en ridklubb, att peppa varandra helt enkelt. Nu har jag aldrig haft möjlighet att uppleva den, men drömmer om den...

Jag har riktigt bra ridvägar här, bland annat en lång och trevlig banvall. Vädermässigt är det ju en lång härlig höst och lika lång och härlig vår, även om vintern kan vara alldeles för mörk och tråkigt (som i år!).

Det enda jag saknar (bortsett från gemenskapen) är en runda med rejäla backar. Nu har jag inte promenerat så jättelångt ifrån stallet, så det kan hända att det finns backar som jag inte hittat än.

Jag bor i Vallentuna, och har hästen mellan Stora Karby/Frösunda/Ekskogen :p . Gott om skog, och många fina ridvägar - men vintertid känns det som att det är ishalka precis överallt...
Har (haft) ett par träningsvänner i stallet, finns ju dock en del stall på ridavstån så vill man går det säkert att ordna fler.

Nu flyttar jag ju hästen till (nästan) centrala Vallentuna i augusti. Då blir det ridning i både Vallentuna, Täby och Angarn :banana:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon här som har gjort det och vill berätta lite om det? :) Jag planerar att hoppa på lärarutbildningen i Härnösand i höst på distans... 2
Svar
29
· Visningar
2 940
Senast: Piek
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 385
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag gör det klassiska. Skapar ett nytt, anonymt namn, och jag är tacksam om ni håller det för er själva, om ni ändå luskar ut vem jag...
Svar
12
· Visningar
2 037
Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
3 004
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka