Hur var du som tonåring?

Snäll, till att börja med. Ville gärna passa in, men hade problem med hur man skulle vara. Ville vara häftig -men gillade inte de häftiga tjejerna! Sen var jag totalvidrig ett tag innan jag blev snäll och präktig igen. Dock inte så präktig som mina föräldrar trodde. :angel:
 
Vaken. Jag sov aldrig tror jag. Vi var ute (utomhus alltså) så länge väder och temperaturer tillät. Annars var vi hemma hos någon av oss.. vi var tre-fyra tjejer som hängde ihop.
När dom andra tjejerna sov var jag i stallet. Jag red min häst två gånger om dagen nästan alltid. Och hade väldgt hög närvaro i skolan.

När vi började ta oss in på uteställen var vi där jämt. Dock alltid nyktra. Tror inte vi drack före vi blivit myndiga.

Jag tyckte jag var tjock. (174cm lång och 55 kilo..oh please...) så jag åt sällan och lite. Cyklade överallt..

Jag önskar att någon vuxen hade försökt nå fram till mig och tagit reda på hur jag mådde. För jag tror inte att jag mådde bra alls..men på pappret hade jag allt... häst, hund, helt okej betyg, dom kläder och prylar jag ville ha, skjuts när jag ville osv.
 
Hård, skulle jag säga. Jag kom in i en ganska tuff förortsmiljö när jag började högstadiet. Det var mycket kränkande könsord på skolgården och bråk, till och med tjejerna slogs. En del skolkamrater umgicks i kriminella kretsar och jag själv hängde en del med helt fel kille under en tid. Minns att han hade en låda med vapen under sängen och knytnävshål i väggen. Allt det här gjorde såklart att jag blev en himla tuff tjej som själv skrek könsord efter folk och betedde mig kaxigt mot lärarna. Man ville ju inte bli den som folk såg som ett lätt offer. Egentligen är jag rätt känslig och snäll, så det var tur att jag bytte skola till gymnasiet och lärde känna nya människor som tog fram en bättre sida av mig.
 
Extremt snäll och självgående. Var i stallet ungefär 24/7 :D
Inga killar, inga fester, bara hästar :)

Hafe dock extremt dåligt självförtroende och nån slags identitetskris pga mobbning på skolan.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Väldigt snäll och väldigt o-cool. Trivdes alltid jättebra i mina föräldrars sällskap och föredrog i 95% av fallen en hemmakväll med dem före fester och liknande. Det innebar tyvärr också att jag inte hade så mycket kompisar, åtminstone inte det sista året i högstadiet eftersom det var då de som fram tills dess varit mina bästisar bestämde sig för att jag inte var tillräckligt rolig att vara med. Nian minns jag som väldigt ensam, osäker och ledsen och det var helt klart stallet och mina kompisar från hästvärlden som "räddade" mig då. Sedan i gymnasiet ändrades allt och jag hamnade i världens bästa klass på världens bästa skola :heart

Jag väntar fortfarande på den där omtalade tonårsrevolten... Det mest rebelliska jag gjorde var nog att flytta utomlands som 18-åring. Så häftig var jag!
 
Lugn
Gick inte på fester, skötte skolan och var en osynlig liten mus.
I gymnasiet från vi jag fler vänner, men ställde aldrig till bekymmer. Vi åkte till McDonalds och åt strips och glass ibland efter skolan :p.
 
Min första fylla var faktiskt i stallet då jag var 13. Så stall och hästar var ingen garanti för att man skulle vara skötsam
 
Deprimerad! Herregud jag vill aldrig genomlida tonåren igen. Humöret svängde som i en berg- och dalbana. Samtidigt som jag ansågs som ganska duktig snäll skoltjej så var jag egentligen ganska arg tonåring som var trött på allting. Plus så hade jag oturen att bli drabbad av en dålig "kompis" under större delen av högstadiet, jag är envis och hade humör med en viss grad stolthet så jag var nog ett "roligt" offer. Tog allt på allvar. Den osäkerheten sitter kvar lite grann, jag kan fortfarande drömma mardrömmar som ger liknande känslor O_o
Skolkade från gymnastiklektionerna något år genom att sitta i korridoren utanför skolsköterskan och skolpsykologen, jag sa att jag hade håltimme :angel::laugh:
Under gymnasiets första år så drabbades jag av ett bakslag psykologiskt sett och sjukskrevs resten av året då. Men till nästa läsår kom jag tillbaka :up: Skolkade lite väl ofta säkert :angel: Men jag hade lätt för studierna då så jag fick rätt bra betyg ändå. Annars var jag en rätt tråkig tonåring pga mina psykiska besvär och satt mest hemma med laptopen i knäet - inte så stor skillnad mot nu :p
 
Jag hade högsta betyg i typ allt … utom gymnastik :angel: Pluggade sällan men hade lätt för mig. Hade jag läst/hört ngt så kom jag ihåg det. Mina föräldrar grundade också hemma med en bra bas/allmänbildning.
Jag kunde umgås med "plugghästarna" pga ovanstående, men var också rätt rapp i käften och hyfsat självsäker så kunde även smälta in bland det "coola gänget" vid behov.
På fritiden var jag mkt i stallet så festade inte sådär ofta pga det. Kommer dock ihåg att alla ringde min pappa om de blivit för fulla eftersom han var "soft" och inte gjorde ngn direkt grej av det. Alkohol var inte så spännande och förbjudet för mig då det dracks vin till maten hemma och man fick smaka ganska tidigt.

Stilmässigt vill jag minnas att jag hade nån slags grunge-artad stil i högstadiet medan jag i gymnasiet körde nån mer hippie/70-tals retro-stil. Minns att jag när jag var 12-13 och piercade näsan var jag tvungen att ha målsmans godkännande. Pappa lyssnade på halva örat så han bara "ok" gör du det. Sen blev mamma svinsur och pappa bara "öhm jaha var det det du frågade om" :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag var ganska skötsam utåt, genomgående bra betyg i skolan (pga att jag hade lätt för mig, pluggade egentligen inte överdrivet mycket) och jobbade extra. Mycket tid gick åt till stallet, jag festade nästan ingenting innan jag flyttade hemifrån. Ganska osäker och blyg efter en del mobbning, även om jag hamnade i ett bättre sammanhang under gymnasiet.

Utöver det var jag nog ganska mörk och arg "inuti", rök ihop med mina föräldrar väldigt ofta, skrev långa och deppiga dikter och kände mig i allmänhet som att jag inte passade in någonstans. Tack och lov för att bli vuxen!
 
I skolan umgicks jag med det "tuffa" gänget, äldre killar som var småkriminella, rökte/rökte på, drack osv (flera av dem har suttit i fängelse senare, för rätt allvarliga saker), festade en del - men höll mig i skinnet själv. Skolkade inte en minut, hade hälften VG och hälften MVG i betyg osv.
Hästtjej som tävlade en del i tonåren så mycket fokus låg där även om jag hann med lite annat också såklart :p
Syrran har haft ganska mycket humör genom åren men jag har en längre stubin och har väl varit den "lätthanterliga" av oss även om jag haft mina egna påhitt och sånt som orsakat föräldrarna lite huvudbry.
I senare tonåren blev jag väldigt "svart" i både klädsel och hår, med lite inslag av rosa dreads - inte så populärt hos föräldrarna :p Men jag skötte skolan och det mesta annat så fick hållas ;)
 
Lite spinoff på tonårs-klädtråden, hur var du som tonåring? :bump:

Mobbad, utfryst, liten, tyst och försiktig. Jag fick egen häst när jag fyllde 12 och hade det under hela tonåren. Så jag var mest i stallet hela dagarna. Hade mer än 60% frånvaro i högstadiet men pluggade upp de betygen ett år efter 9an. Hade lite vänner jag umgicks med men mest av allt var jag bara i stallet.
 
Snäll, fruktansvärt snäll. Var alltid i stallet eller tränade. Typ som nu, snäll är i stallet eller på gymmet.
 
Min första fylla var faktiskt i stallet då jag var 13. Så stall och hästar var ingen garanti för att man skulle vara skötsam
Jag hade min första riktiga fylla när jag var med min tränare på meeting. På ryttarfesten frågade hon vad jag ville dricka och jag ville vara cool och sa "samma som du". Jisses :banghead: :laugh:. (Min tränare var inte den mest ansvarsfulla personen...)
 
Mobbad, rädd och ful... men rätt smart också. Inga kompisar förutom en och var på väg att ta livet av mig flera gånger men min häst gjorde att jag inte gjorde det. Jag har inga bra minnen av min tonårstid förutom de hästrelaterade. Jag var rätt lätthanterad för föräldrarna dock, förutom att det naturligtvis var oroliga för mig pga mobbningen.

Jag tog igen tonåren senare, på lantbruksskolan och universitetet... festade (på lagligt vis och på det som kanske inte var fullt så lagligt :angel:) och låg med det mesta. Tur nog hade jag några hjärnceller kvar för jag klarade ju studierna... nätt och jämnt :D det hade förmodligen gått bättre om jag festat mindre men på det stora hela hade jag roligt :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 30-årsåldern misstänks ha misshandlat en tonåring i ett ridhus på Gotland.
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: vilde
·
Tjatter Eller vad saknar du? Jag saknar att sova över hos kompisar sådär som jag gjorde (eller de hos mig) när vi var barn och tonåringar. Så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 951
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 300
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 590
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp