Bukefalos 28 år!

Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

W

Whatpicscantell

Hejhej!

Jag undrar hur det var för er och unghästen att tömköra första gången?
Hur hade ni gått till väga för att börja tömköra?
När ni skulle börja tömköra, vad var första övningen och målet?
Hur gammal var unghästen och hur mycket och vad hade ni tränat innan ni började tömköra?
Hur gick det?

Jättetacksam för svar! :laugh:
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Min donna var runt 2 när jag testade att tömköra för första ggn, innan dess hade vi promenerat MASSOR i träns och hon var nästan som trafiksäker för det mesta! (Vill gärna showa för andra djur!)
Min vän (som är bra med hästar) ledde Amazing så att hon skulle bli van med mig bakom och tömmarna (hade longerat henne lite innan så hon var var vid linan) och sen testade jag själv, sen har vi utvecklat det och nu som 4 gör hon ett kanonjobb och älskar att bli tömkörd, speciellt om jag lägger in hinder och bommar eller om vi tömkör i skog och mark! :D:love:
Hon är dock cool med allt nytt och har aldrig "bråkat" med något nytt, varken sadel, täcken eller annat som de flesta småttingar tycker är jobbigt! :laugh:
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Min donna var runt 2 när jag testade att tömköra för första ggn, innan dess hade vi promenerat MASSOR i träns och hon var nästan som trafiksäker för det mesta! (Vill gärna showa för andra djur!)
Min vän (som är bra med hästar) ledde Amazing så att hon skulle bli van med mig bakom och tömmarna (hade longerat henne lite innan så hon var var vid linan) och sen testade jag själv, sen har vi utvecklat det och nu som 4 gör hon ett kanonjobb och älskar att bli tömkörd, speciellt om jag lägger in hinder och bommar eller om vi tömkör i skog och mark! :D:love:
Hon är dock cool med allt nytt och har aldrig "bråkat" med något nytt, varken sadel, täcken eller annat som de flesta småttingar tycker är jobbigt! :laugh:

Åh, det låter ju jättehärligt! Du hade alltså gått med henne mycket i träns först? Ungefär när började du promenera med henne i grimma/bettoch träns? Vad härligt att hon är så trygg i sig själv att hon inte oroat sig i även dom "jobbigare" situationer :laugh:

Jag har en liten tös, ett år, som jag hade tänkt tömköra i framtiden när vi känner oss redo! Men först för att stabilisera mig lite tänkte jag att det skulle vara roligt att höra andra berätta om deras första gång haha :crazy:
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Ja vi har känt varandra länge jag och min donna, så vi har ett starkt band + att hon har en självkänsla utan dess like! :laugh:

Ja absolut, jag började gå promenader efter ett par veckor när jag fick hem henne som 13 månaders bäbis :love:, dock i grimma!! :laugh:
Promenerade kanske 1-2 ggr varje vecka, olika långa rundor! (Men max någon km eller så, ville mest ha uppfostringsträning och att hon fick se saker, både ensam och med sällskap, mest ensam!)
Träns började vi med när hon var 1 ½ ungefär om jag minns rätt :angel: ;), ett litet bridongbett som hon tyckte var helt okej, men promenerade oftast med grimma! :laugh:

Och sen när hon närmare sig 2 gick vi ofta i träns och gick flera km uppemot 1 mil, så nog har vi traskat vi! :D
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Ja vi har känt varandra länge jag och min donna, så vi har ett starkt band + att hon har en självkänsla utan dess like! :laugh:

Ja absolut, jag började gå promenader efter ett par veckor när jag fick hem henne som 13 månaders bäbis :love:, dock i grimma!! :laugh:
Promenerade kanske 1-2 ggr varje vecka, olika långa rundor! (Men max någon km eller så, ville mest ha uppfostringsträning och att hon fick se saker, både ensam och med sällskap, mest ensam!)
Träns började vi med när hon var 1 ½ ungefär om jag minns rätt :angel: ;), ett litet bridongbett som hon tyckte var helt okej, men promenerade oftast med grimma! :laugh:

Och sen när hon närmare sig 2 gick vi ofta i träns och gick flera km uppemot 1 mil, så nog har vi traskat vi! :D

Detta låter ganska inspirerande! Hahah nu blir det många följdfrågor, du får säga till när jag bör sluta fråga :crazy:

Hur vänjde du henne vid bettet? Och så undrar jag, bilar och övrig trafik, har det aldrig varit skrämmande för henne?

Jag promenerar en del med mitt Shetlandssto, som är ett år och några veckor :D Jag är dock rädd för att påverka hennes individuella utveckling. Att jag och hon promenerar för mycket, ryktar för ofta eller så. Jag känner mig även kluven då en del säger "Låt ettåringarna vara tills dom är äldre" och en del talar för "Passa på när dom är unga". Jag föredrar dock att gå efter känslan och om min plutt blir glad när vi umgås så tycker jag inte det är så illa trots allt. Eller? :confused:
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Hejhej!

Jag undrar hur det var för er och unghästen att tömköra första gången?
Hur hade ni gått till väga för att börja tömköra?
När ni skulle börja tömköra, vad var första övningen och målet?
Hur gammal var unghästen och hur mycket och vad hade ni tränat innan ni började tömköra?
Hur gick det?

Jättetacksam för svar! :laugh:

Det var totalt odramatiskt att tömköra första gången. Hade inte bråttomt alls och tömkörningen fick ta tid så hästen leddes länge (flera månader) under tömkörning så gick bara efter och höll i tömmarna så hästen fick vänja sig vid utrustningen och flaxande tömmar och människa gåendes bakom i lugn och ro.

Så första övningen och målet var att hästen skulle bli ledd med utrustningen på och tömköraren gåendes efter hållandes tömmarna. All styrning skedde av ledaren.

Nu, 10 månader senare, fungerar tömkörningen super.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Jag tycker inte att man skall hantera dom för mycket i början, men all vardagshantering så som att bli ledd, ta på sig flugspray & pälsglans, duscha, bli verkad osv ska ju funka! :laugh: Tar man det bara lungt blir det inget drama och min donna ser inget sånt som konstigt nu, då hon inte vet något annat så att säga! :laugh:

Första ggn med bett så lät jag henne smaka på det när jag höll det i handen, jag höll bettet i rätt position och hon tog självmant upp det i munnen och grejade med det, nästa gång tog jag en nackrem och så fick hon ha bettet på sig i boxen en stund, inga problem alls! Visst tuggade hon mycket, men absolut inte mer än så! :love:

Hon har varit väldigt cool med bilar och liknande sen liten unge då det körde förbi en hel del bilar hos hennes uppfödare och eftersom att jag aldrig har sett det som faror utan lungt stannat henne vid vägkanten och släppt förbi bilen har hon heller aldrig fått uppfattningen om att det skulle vara något farligt!

Många gånger är det ju vi människor som TROR att hästen ska bli rädd, men tänker man bara att det är lungt och "inte bryr sig" så kommer hästen att slappna av och inte heller bry sig. = Varför ska hästen bry sig om dess ledare inte gör det! :laugh:
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Jag började med att promenera i skogen för hand och sen valde jag en känd runda och satte linan i grimman och flyttade bak min position. Hon gick att starta och stanna för rösten så det var inga större problem. Blev lite förvirrat några gånger i början men hon fattade riktigt fort :) (Hon var lite drygt två år då).

Styrning etc kom på vägen sen.

Med en annan typ av häst hade jag nog varit på ridbana med medhjälpare men Patsy var trygg i sig själv och med mig och trivdes bäst i skogen. Hon älskade att bli tömkörd ända till sista dagen innan hon togs bort.

Gjorde ungefär likadant med connemarabäbis nr två, fast lite snabbare (och tidigare, hon var ett och ett halvt när vi började) och sen åkte vi på longreinkurs :D Men hon var mkt mkt mer arbetsvillig!
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Vid 2-årsåldern o ut på vägar o stigar där den gått förr.

Då blir det naturligt för den att förstå svängande hjälp- även ytterlinan mot låret.
Jag använder det som förberedelse in för ridning. Den lär sig då att gå utan ngn vid sidan. "-Jag är med men bara bakom."
Lär den även galopp o då får man hänga med:rofl:

Hästen måste innan förstå smack o ptroo- man måste ha styrfart för att hästen ska kunna svänga o inte bli osäker vart den ska.

Bett sätter man gärna in o ger den havre att äta= bett är ngt positivt.
Sätt INTE bettet för lågt! o en lagom spänd remontgrimma så bettet inte kan dras åt sidan alt. bett med gummiskivor.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Började med att tömmköra rakt fram så att hästen går fram för röst så att man inte behöver använda tömmen.
Göra halt med rösten för att behöva ta i tömmen så lite så möjligt.
Övade på att svänga genom att lägga tömmen på rumpan vid svängning.
tömmkörde på vägen , skogen och i ett ridhus.
Sedan låta hästen trava på rakt spår och springa bakom och göra avsaktningar och sedan komma fram i trav igen ..
Vi använder oss mycket av ord som smackningar för att gå fram, prooo för stanna och sedan höger, vänster vid svängning samt travvva..
Och idag så går ju hästen i vagn och är väldigt fin i munnen behöver inte ta i henne och när vi ökar på traven så är det bara att säga öööööka.

Tycker de funkade jätte bra a.och o när man tömmkör en travare för att sedan sätta den i vagn att den får aldrig vända sig i tömmen för då finns risken att den gör det i vagnen och det kan bli helt fel om den vänder av att den blir rädd speciellt på ett ställe där det inte finns plats då ligger man i diket..'
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

jag red in en 7årig ponny tidigare i år, då började jag med markträning, löshoppning och sånt för att jobba upp lydnad och kondis. sen så började vi skritta hästen, men då hon inte förstod vad vänster eller höger betydde när hon inte hade nån framför att följa efter och då inte rörde sig en mm utan ngn att sikta på så började jag tömköra.

började utan tömkörnings gjord för att kunna gå precis vid ryggen och ta extra ledande tygeltag med båda tömmarna samtidigt som jag kunde driva fram henne (hade bettlöst när jag tömkörde), sen så jobbade jag mig längre och längre bakåt i takt att självförtroendet för ponnyn växte, efter 4 veckor så kunde jag tömköra på volt, över hinder och ute på vägen ^_^.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

när jag gick hästsportsgymnasium så lärde vi oss tömköra unghästar, då hade vi 2 som ledde hästen på varsin sida och den 3e gick med tömmarna nära hästens bakdel på sidan i början så den vande sig att det gick någon där bak och att tömmarna rörde vid den. Sen utökade man avståndet och började öva lite svängar o halter :) Sen när hästen var redo så gick "ledarna" bara bredvid, när hästen var trygg i den började dom gå vid bogen och sen längre och längre bak så den gick helt själv till sist :) Jag tycker bara det är att använda sunt förnuft så går det bra! Lycka till :D
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Hejhej!

Jag undrar hur det var för er och unghästen att tömköra första gången?
Hur hade ni gått till väga för att börja tömköra?
När ni skulle börja tömköra, vad var första övningen och målet?
Hur gammal var unghästen och hur mycket och vad hade ni tränat innan ni började tömköra?
Hur gick det?

Jättetacksam för svar! :laugh:

Det gick utan problem. Vi började tömköra när hon var ca 2år och innan det så hade jag promenerat med henne väldigt mycket ända sedan jag fick henne -när hon var 9 mån. Först i grimma och sedan i träns med grimma över -både i skogen och på bana. Därefter kopplade vi bara på tömmar och fortsatte promenera fast då med mamma som gick efter med tömmarna. Gick vidare med att jag som gick där fram inte styrde så mycket utan bara fanns till hands ifall hon inte förstod tömmarna osv osv. Första målet var ju att hon skulle gå framåt utan ledhjälp och förstå det där med att människan inte var på sin vanliga plats.

Min häst har varit väldigt självsäker och cool och vi har inte haft några direkta problem alls med henne, hon har miljötränats och hanterats mycket redan från början.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Aldrig varit med om att unghästar tycker att vare sig sadel täcke eller ngt annat är ngt jobbigt. Din häst låter rätt ordinär i sitt beteende ;)

Trådskaparen:
mina unghästar har varit vana att ledas och gå på promenad runt ägorna och lite i skog och mark på egen hand med bara mig, innan jag börjat tömköra. Det är en fördel om de även förstår ledande och förhållande tygeltag och kan flytta sig undan för tryck i form av lätt beröring av endera dig själv eller pekandet av en långpisk. Självklart måste den vara van och bekväm med träns och bett sen tidigare, - läs det jag skriver om att förstå ledande tygeltag och förhållning ovan.

se till att ha en medhjälpare som går brevid hästen i början. själv går du ganska nära hästen snett innanför i början, och sen drar sig medhjälparen längre ifrån och när det funkar utan medhjälpare nära medans du går ganska nära snett bakom, kan du sen börja dra dig lite längre bakom.

målet i början är inget annat än att hästen ska förstå det lilla du ber om i detta läget, dvs kunna gå framåt, följa ledande tygeltag, samt stanna och sätta igång vid önskan från dig.

medhjälpare med som sagt hela tiden tills detta funkar. det ska vara trevligt och opretentiöst i alla lägen för hästen för fortsatt optimalt läge att bygga vidare såsmåningom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Men eller hur... De flesta hästar accepterar det mesta bara man inte skrämmer på sakerna.

Rodeoinridning etc är mest på TV och i böcker.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Mitt tips är att börja i skogen, då får man en energisk häst på köpet. När jag jobbat hos olika proffs så gjorde vi allt i skogen, tömkörde, red in osv för att just ha energin.

Det andra är att (nu är detta mina personliga åsikter) att när du börjar med träns, så led aldrig hästen i tränset utan ha en grimma utanpå. Om hästen skulle hoppa till vill du inte råka dra till i bettet/munnen på en ung häst.

Det där med trafik, börja gå längs vägen eller stå vid vägen. Jag har också en 1åring som jag inte gör så mycket med, men jag provade några gånger gå från flocken. Nedanför finns en väg så jag stannade vid vägen och vi stod där tillsammans när det kom bilar, både framifrån och bakifrån. Nu fanns det mycket gräs där och hon betade. Men trafiksäker skulle jag inte säga att hon är :D
Det är ju viktigt att hästen lyssnar på dig, hästar lär sig på nolltid och i 99 fall av 100 är det inga problem.

Jag tänkte börja tömköra någongång som 2åring, om jag ens kommer att tömköra.
Det som jag har med mig är att om du gör det som en självklarhet, då är det inga problem. Min häst klarar inte "lugn lugn, det kommer att gå bra", då blir hon ett nervvrak. Men går jag fram, knäpper fast henne, punkt slut, då går det utmärkt.

Låt en person leda hästen medan du går där bak, det tar oftast inte mer än 1-2 gånger innan hästen förstår.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Håller med, det är sällan jag varit med om småttingar som tyckt det har varit jobbigt med täcke, sadel osv :D
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Hejhej!

Jag undrar hur det var för er och unghästen att tömköra första gången?
Hur hade ni gått till väga för att börja tömköra?
När ni skulle börja tömköra, vad var första övningen och målet?
Hur gammal var unghästen och hur mycket och vad hade ni tränat innan ni började tömköra?
Hur gick det?

Jättetacksam för svar! :laugh:

Kan bara tala om det jag och min gode vän och kollega gjorde med hennes 3½ åringar (för att prata ridhästar) vi började på samma sätt som att vi skulle köra in den för trav och gick vidare mot vanlig tömkörning på "rid vis" första delen skötte jag då jag är van att köra hästar och tömkörningen på volt skötte hon om hästarna var mycket välhanterade så det var inga problem. Vi tränade nog i 30 min /häst vi hade ingen inspänning eller annan konstig utrustning vanligt "trav huvudlag" och en tömkörnings jord.
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

Om man har möjlighet att ställa hästen på bete etc i en hagen bredvid en vältrafikerad (men så olycksfri det går) väg så får man mycket på köpet. Hade förmånen att parkera min senaste connemara i en hagen längs med ett järnvägsspår (med passeringar dygnet runt) och de vänjer sig otroligt fort och man har mkt gratis sen!
 
Sv: Hur var första tömkörningen för er och unghästen?

låter ju super :D Min går inte bredvid en väg men bara lite ifrån så de ser och hör allt skrammel (mycket lastbilar på vägen) så jag gick ner och ställdes oss på grusvägen som gränsade direkt t vägen. Ville inte gå ut på stora vägen ifall hon skulle bli rädd och hoppa ut framför någon bil.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp