Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte bara på det där med att hästar som går med täcke får tjockare päls på halsen... Är pälsen verkligen tjockare eller är det så att pälsen under täcket är tillplattad och hårstråna på halsen har möjlighet att ställa sig vilket de gör när hästen vill hålla värmen...? bara en tanke... Helklippte precis min häst som gått med vanligt täcke hela hösten och när pälsen väl kom av så kunde jag se att det var lika mycket päls över hela kroppen även fast halsen såg ut och kändes bra mycket "fluffigare".
det stämmer inte.
Mina hästar har aldrig satt mer päls på halsen än ngn annanstans på kroppen.
Tänkte bara på det där med att hästar som går med täcke får tjockare päls på halsen... Är pälsen verkligen tjockare eller är det så att pälsen under täcket är tillplattad och hårstråna på halsen har möjlighet att ställa sig vilket de gör när hästen vill hålla värmen...? bara en tanke... Helklippte precis min häst som gått med vanligt täcke hela hösten och när pälsen väl kom av så kunde jag se att det var lika mycket päls över hela kroppen även fast halsen såg ut och kändes bra mycket "fluffigare".
Det har jag inte skrivit nåt om hellerInte vart den släpper UT mest värme.
Förresten, du har inga bilder med värmekamera på en häst i hårt arbete eller som just har arbetat hårt?
här håller jag inte med alls.- möjligtvis om man spårklipper. hästen är ju inte täckt alls där av täcket.samma här. när hästen är klippt så växer det heller inte ut mer eller snabbare på halsen utan han har lika tillväxt på samtliga klippta delar. så jag har inte erfarit ngra större skillnader nej.
Men det är ju först för en 10 år sen som man började att utveckla hästtäcket- produktutveckling med tanke på komfort, väderbeständighet o passform.Jag ska faktiskt till veterinären på ett återbesök på fredag, kiropraktorutbildad sådan.
Om jag får ett bra tillfälle ska jag ta och fråga henne lite om hästar och värme, om det finns anatomiska förklaringar till att halsen är ok att kyla ner utan att hästen känner sig kall i övrigt.
Nej jag vet att du inte skrivit det, fällde kommentaren för folk verkade börja göra ett likhetstecken med att hästen var varmast på vissa partier = att den släppte ut (läs förlorade) mest värme där.
KL
Folk verkar vara så sjukt oroliga att deras hästar fryser att jag förstår det inte helt enkelt. det verkar som domens dag skall inträffa om hästen inte i förebyggande syfte är ÖVER försäkrad att vara det minsta lilla kall.
tycker bara det är sorgligt med all total packetering av hästarna när det hälften av gångerna inte ens är befogad. Halstäcken virade runt halsen, hundratals gram tjocka foder, (fanns en tråd om ÅTTAHUNDRA grams foder för ngra veckor sen) lager på lager med täcken osv. ET och massörer påpekar hur mkt muskelspänningar och problem med ryggar och annat som orsakas av alla dessa tunga och restrikerande lager som spänns fast på hästarna, månader i sträck - vissa har täcken 12 månader om året, osv. MÅNGA av dessa hästar står i typ kollektiv stall, där inga täckesbyten ingår osv, vilket innebär att de står med sina lager täcken, inklusive halstäcken, i princip dygnet runt, vintermånader i sträck på året, dag ut och dag in. Dålig passform, tunga täcken, täcken som är för hårt spända osv osv.
Men alltför få verkar tänka på sånt. Allt som gäller är gud förbjude att de skulle vara de allra minsta kalla. Och då definierar man "kall" utifrån hur man själv ser på det.
Jag täckar och klipper min häst så jag vill förtydliga att jag är ingen anti-täckes nisse alls. Dock oroar jag mig massor att täcken ska besvära hästen, är minituöst noga med passform, dubbelkoll hur de sitter varenda dag, att det inte ska bli för varmt. osv osv. Om man gör sin bedömning utifrån vad man själv tycker är gosigt och varmt, så är det för VARMT för hästen!
Jag får känslan ofta när man läser alla ändlösa trådar på buke, dvs folk är totalt ointresserade att ens ställa frågan om det finns bättre sätt att se på hästen, om det finns saker de kan lära sig mer om eller inte tänkt på, eller lära sig mer om hur den fungerar när det gäller täcken. Man gör sina antaganden efter vad man tror som känns bra för en själv, och ofta baseras det på hur man själv känner sig inför temperaturer både varma och kalla.
Den här tråden är väl den bästa på länge iallafall kan jag tycka, dvs folk har lyckats vrida och vända på det ganska bra, utan att vara alltför fasta i sin egen förvissning, så jag tackar för det det är upplyftande att se! (Är som sagt skadad av alltför många täckes trådar som saknar detta sen tidigare).
så - nu har jag fått häva ur mig.![]()
![]()
Men det är ju först för en 10 år sen som man började att utveckla hästtäcket- produktutveckling med tanke på komfort, väderbeständighet o passform.
fleecefoder o bogveck håller ju redan på att tas bort från marknaden.
Det har sett ut som standartäcken sen Hedenhös.
Tänk förr när inga täcken var regntäta- fy vad jobbigt det var.![]()