Bukefalos 28 år!

Hur veta om isis är rätt för mig?

Horzelover

Trådstartare
Har ridit islandshästarar vid flera tillfällen och det har varit riktigt kul när man fått en pigg häst med bra tölt och gångarter. Å så är de ju så söta! Har ett halvblod som jag tävlar lite lätta klasser dressyr med. Det går väl sådär så jag vet inte om det är någon idé att fortsätta med honom då vi sällan ens får godkänt.
Jag har två barn (3 och 11 år) som inte vågar rida på min stora häst, men de är intresserade. Kanske en islandshäst vore lämpligare som familjehäst? Ni får gärna förklara också hur tävlingarna går till. Islandshästar verkar vara mycket billigare i drift också och det är ju också positivt. Är det svårt att hålla islandshäst i "vanligt stall" med stora hästar? Kanske blir för kraftigt bete? Snälla ni som bytt från stor kuse till isis, vad är fördelar/nackdelar? Går de flesta barfota?
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med byte från stor pålle till islandshäst eftersom jag gick på dirrekt till islandshäst när jag letade häst.

Hade vissa funderingar på arab eller fjord men efter det att jag provat kompisens islandshäst var jag fast! Och det har jag aldrig ångrat!

Visst kan man få tag i en äldre islandshäst som är perfekt familjehäst. Men det är ändå en stor motor i en lite häst!

Tävlat har jag bara gjort i Brukstävling och det har gått bra. Min dotter har tävlat i dressyr på sin islänning tillsammans med ridskolehästar och placerat sej bra.

Att gå med stora hästar är inga som helst problem. Barfota är det inget speciellt som islandshästar går. Min har alltid haft skor runt om men det varierar ju från häst till häst. Vissa klarar av att vara barfota, andra inte.

Så lycka till! :bow:
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Billigare i drift vet jag inte om de är, skall äta hö/foder av kvalitet och sko/verkas som alla andra. Försäkringar kostar oxå.
Inte heller någon "barnhäst" tycker jag utan det beror på individien själv. De är som alla andra hästar, blir som man behandlar dem. De är visserligen små men har ofta mycket "motor och är helt underbara!:laugh:
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Har en flock bestående av 3 Isisar tillsammans med en liten ponny, ett varmblod, ett kallblod och en C-ponny och de fungerar jättebra tillsammans.:)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Enda sättet att få reda på om det är något för dig är väl att testa.

Ta en islänning på foder och se hur det passar dig och din familj.

Jag har en islänning i ett stall med andra hästar. Halvblod av olika härstamning, fullblod, varmblod, fjording och new forest.

En del stora hästar får vi gasa på lite för att hålla jämna steg, men en del stora hästar får vi vänta in istället. Har aldrig haft några problem att rida med stora hästar, inte heller haft problem i hagar eller liknande.

Kostnaden är nog väldigt individuellt. Min islänning äter ju inte lika mycket som fullblodet till exempel, men å andra sidan så behövde jag sko honom oftare tills jag fick 10 mm skor till honom. Han sliter mycket på skorna.

Det enda som varit problematiskt var i somras när han behövde gå på magert bete. Han skulle egentligen gått med fjordingen, men de kom inte överens helt enkelt, så vi fick tyvärr dela av hagen.
I sommar hoppas jag att det ska gå bättre eller att jag får tag på någon annan ponny som kan hålla honom sällskap.

Min häst är för det mesta väldigt lugn och snäll, så det har inte varit några som helst problem att sätta små barn på honom, såklart med en vuxen ledare. Ändå är det en pigg och glad häst som är väldigt rolig att rida, man märker absolut inte av att han är 21 år gammal!
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

En fd turridningshäst kanske skulle passa dig och din familj då?

Jag gick från stor häst till islänning och jag kan väl konstatera att det blev ganska dyrt..
De stora hästarna har varit i ungefär samma storlek så benskydd, grimmor, täcken osv har oftast passat så jag sluppit köpa allt nytt.
Men från halvblod och fullblod på 170 till islänning 134 hög så fick jag skaffa i stort sett allt nytt på gott och ont :)

Men min islänning är MYCKET billigare i drift än de stora hästarna jag haft.
Tex så kostar min islänning ca 4500kr/år i försäkring medan motsvarande försäkring till de stora hästarna har legat på ca 12000kr/år
Hö äter min häst i snitt 5-7kg/dag medan de stora hästarna åt ca 20kg hö/dag.
Samma med kraftfoder de åt de stora hästarna 2-3kg/dag om de var i full träning medan islänningen får en näve havre efter ridning och det blir stor prisskillnad när man börjar räkna efter.

Det är nog inte för intet som storhäst folk som går över till islänning ganska snabbt brukar ha 2 hästar istället för 1..

Jag har aldrig stått i stall med enbart islänningar utan det har varit blandat, där jag står nu är det tex min islänning, en new forest, en welsh mountain och en arab och det går alldeles utmärkt :)

Det är för övrigt få stora hästar som behöver kraftigt bete så det har jag inte heller märkt av skulle vara något problem. Är man ändå rädd för tex fång så får man se till att rida och motionera sin häst ordentligt och ev sätta på en betesbegränsare i kombination med den ökade motionen...
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Detta är hur JAG tänker och har upplevt det hela.

Jag gjorde inte aktivt val till att byta till islandshäst utan jag fick chansen att ha en häst som min egna och han råkade vara islänning och på den vägen är det.
För mig finns det tydliga för och nackdelar men jag vet faktiskt inte vad som väger tyngst! Jag gillar att rida ut och då finns det ju ingenting bättre än en islänning eftersom de har tölt, de tar sig fram överallt och är lätta och hoppa upp på igenom om man måste hoppa av av någon anledning (jag är ovig:o). Men jag uppskattar oxå att rida dressyr och där är ju den stora nackdelen. MIN uppfattning är att man måste ha en islänning med extremt stark trav för att den skall klara av dressyrövningar i trav. Och visst kan man rida dressyr i bara skritt men det blir liiite tråkigt efter ett tag.
Detta med att träna/tävla gångarter intresserar inte mig såpass att det är en anledning till att rida islandshäst.
Sen är ju en stor nackdel för MIG att en bra islänning är DYR och det är endast en bra islänning som intresserar mig. Har ridit olika typer men det är helt klart bara töltmaskinerna som passar mig. En avslappnad trevlig tölt på en grusväg händer ju aldrig om du måste kämpa som en tok för att hästen skall gå i något som liknar tölt. När det gäller vanliga hästar är mina krav såpass låga att jag kan köpa en ganska billig häst medan jag har spåpass häga krav på gångarterna hos en islandshäst att den blir dyr.

Lite konstigt att dina barn inte vill rida din stora häst, när jag började ridskolan som lite knatte hade vi många stora hästar med på våra lektioner. Men om det är en mindre häst du är ute efter finns det ju gott om mindre viktbärande tregångare.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Så kul att du funderat på en islandshäst, bästa sättet att ta reda på om det är nått för dig är att ta en äldre läromästare på foder och testa. Leta efter en med väl separerade och bra gångarter som gärna har lätt för tölt.
Jag började med isisar i våras och har aldrig ångrat mig en sekund;)gick från araber till isisar. Jag skaffade en äldre läromästare som är fyrgångare med bra tölt, dock så har han inte så lätt för trav. Han är väldigt pigg och känslig att rida, inget för ren nybörjare. Tog någon månad innan jag vågade låta barnen (5 och 10 år) prova skritta honom, ledde honom med dom på ryggen första gången men minstingen ville rida själv:crazy:
Jag blev positivt överraskad hur lugn och försiktig han är med barn på ryggen istället för med mig då han är super pigg. Nu. går jag bara utmed när dom rider och äldsta barnet brukar även tölta med honom.

Men så mycket billigare tycker jag inte han är. För mig kostar det ungefär lika mycket.
Jag blev så kär i rasen att jag har en till på prov dom jag tänkt köpa;)
Lycka till!
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Varför tycker du inte man kan rida ordentlig dressyr/dressyrrörelser/övningar på en islänning i tölt istället för trav ?

Man måste ju inte rida ett dressyrprogram/rörelser i trav bara för att det är så man gör med en tregångare......:confused:

Men det är klart, om man vill tävla dressyr så är det nog bäst att hålla sig från islänningarna ;)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Detta är hur JAG tänker och har upplevt det hela.
Jag gillar att rida ut och då finns det ju ingenting bättre än en islänning eftersom de har tölt, de tar sig fram överallt och är lätta och hoppa upp på igenom om man måste hoppa av av någon anledning (jag är ovig:o).

Och det gör inte andra raser? :confused::crazy:
Min islänning var i börjar extremt snubblig ibland, och kan fortfarande vara om han får för bråttom. Jag upplever det verkligen inte som att detta med att ta sig fram överallt är något genetiskt inom rasen, utan något som man tränar hästen till, precis som så mycket annat.
Och islänningen är ju knappast den enda hästen i ponnyformat, om man nu vill ha en häst som inte är så hög.

Det enda de har som de flesta andra inte har är ju tölten, resten beror på individ och träning enligt mig.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Och det gör inte andra raser? :confused::crazy:
Min islänning var i börjar extremt snubblig ibland, och kan fortfarande vara om han får för bråttom. Jag upplever det verkligen inte som att detta med att ta sig fram överallt är något genetiskt inom rasen, utan något som man tränar hästen till, precis som så mycket annat.
Och islänningen är ju knappast den enda hästen i ponnyformat, om man nu vill ha en häst som inte är så hög.

Det enda de har som de flesta andra inte har är ju tölten, resten beror på individ och träning enligt mig.

Nej men hon skrev heller inte att islänningen var den enda rasen.

Jag kan hålla med henne i mycket det hon skriver, jag har haft olika raser men islänningen har varit den lättsammaste hitills för MIG att ta sig igenom över allt (dom är ju ändå från island där man rider upp för berg och gud vet vad) Dom är små robusta och lätt att komma upp på. Det är en liten häst som kan bära en vuxen karl jämfört med många andra ponnier i samma stolek.

Det är ju en populär turisthäst som tar dom genom den vackra naturen. Så den har väl också blivit en rolig "rida ut häst" just också för den bekväma gångarten tölt.

Men måååånga andra hästar tar sig igenom sly och slänt, lätt att skutta upp på och himla mysiga att rida ut på. Men TS var ju i fråga nyfiken på islänningen;)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Jag har gått ifrån storhäst till islandshäst och jag trivs mycket bättre med islandshästar. En sak som är väldigt positiv, (som jag upplevt det) är att "islandsfolk" ofta är trevligare, hejjar på varandra på tävlingar, pratar med "konkurrenter", önskar varandra lycka till osv. medan på "storhäst tävlingar" är lite mer sura miner och man håller sig med "sitt gäng".

Islandshästar ser jag inte som någon barnhäst, man blir ofta lurad av de "avtrubbade" tur och ridskolehästarna man träffar, som är hur lugna som helst. Överlag tycker jag att islandshästar är lite känsligare för hjälperna, och har mer energi och "framåt anda". Söker du en lugn familjehäst så rekommenderar jag INTE att du köper någon ifrån island (då dem på island har annan ridstil än vi svenskar och rider "snabbt" och rakt fram och fokuserar mycket på att hästen ska vara känslig och ha mycket motor)

Islandshäst kan du ha i vanligt stall, men jag rekommenderar ändå att du ställer din islänning hos andra islandshästar. Där kan du dels få hjälp (med gångarterna syftar jag mest på) utav andra islandsfolk som kan lite mer, och där kan också hästen gå med andra hästar som är uppväxta på samma sätt, (de går ofta i storflock tills dem blir 3år) osv. Jag rekommenderar också att du tar hjälp utav en duktig tränare (islands tränare) vad gäller gångarterna då en islandshäst lätt kan "blanda ihop" gångarterna och få takt problem om man inte riktigt är hundra på vad man håller på med.

Tips om du ska titta på häst och vad som kan passa en "nybörjare":
En fyrgångare med stabil och lätt för tölt, en häst som inte har några taktproblem, gärna mellan 10-15år (då brukar dem vara färdig utbildade, ha koll på sina gångarter och vara stabilare i psyket) och en häst utan eksem!

Islandstävlingar kan du läsa mer om på: icelandichorse.se
Det finns så mycket att berätta om det, men du kan läsa om dem olika klasserna på: http://saraaandersson.devote.se/blogs/6131101/gaangarts-taevling.htm
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Fast någon barnhäst menar jag inte att jag ska ha. Mina barn är lite rädda och därför tänkte jag att det inte var lika skräckinjagande att få pyssla med en liten mindre, snäll häst. Tror inte sonens intresse är så starkt så att han vill rida jätteofta utan kanske bara skritta på en isis om jag leder, någongång ibland.

Det rimmar ju i så fall väldigt dåligt med att jag vill ha en pigg häst med mycket fart i :bump:. Någon trött fd turridningshäst är inte intressant. Då är det bättre barnen får rida på ridskola om intresset finns. Om intresset är riktigt starkt så är det ju en helt annan sak.

Mitt halvblod är dyr i drift! Mycket dyrare än andra jag haft (men jag älskar honom ändå). En riktig gris i boxen, torv brukar gå på 600 kr/mån och han äter för 1200 kr/mån och tappar skor stup i kvarten. Och försäkringen kostar 12000 kr per år.

Frågan är om jag inte skulle sakna dressyren ändå :confused:
Tycker inte isisar verkar vara så bäriga och ha bra galopp? Ofta rejsar de fram i 190. Eller har jag fel tycker ni?

Tack för alla tips och råd.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Frågan är om jag inte skulle sakna dressyren ändå :confused:
Tycker inte isisar verkar vara så bäriga och ha bra galopp? Ofta rejsar de fram i 190. Eller har jag fel tycker ni?

Tack för alla tips och råd.

Ska bli intressant att höra vissas reaktioner på detta:p

Följ ditt hjärta, vad vill du med ridningen? Kanske det finns ett mindre halvblod som barnen inte blir lika skrämd av och som du kan komma längre med i dressyren, hur känns den iden?

Fråg dig själv vad du vill med din häst och ridning.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Frågan är om jag inte skulle sakna dressyren ändå :confused:
Tycker inte isisar verkar vara så bäriga och ha bra galopp? Ofta rejsar de fram i 190. Eller har jag fel tycker ni?

Tack för alla tips och råd.

Det beror nog helt på vilken islänning du köper.
Min häst har väl separerade gångarter blandar i stort sett aldrig ihop gångarterna och han är 5 gångare.
Han går i bärig form i alla gångarter. Han har inga problem för att trava när jag vill det när jag rider dressyr han kan även gå i en väldigt kort och fin gunghäst galopp, en sån galopp som står nästan stilla både på rakt och böjt spår. Töltar som en töltmaskin i skogen när jag vill det så för mig är han den ultimata hästen :)

Åker iväg med honom på vanlig klassisk engelsk dressyrträning 1 gång i veckan, hopptränar 1 gång i veckan och försöker rida för islandsinstruktör 1 gång i veckan men det är tyvärr inte alltid islandsinstruktören kan varje vecka.

Jag har tävlat mestadels dressyr med min islänning med gott resultat upp till LA. Tanken är att börja lära honom galoppombyten till våren.

Så jag saknar då iaf inte den "vanliga" ridningen som jag hade med de stora hästarna för jag kan göra precis samma sak med min lillkille nu :) Det enda han inte klarar av och aldrig kommer att kunna klara av heller är att hoppa 140 höga hinder som min förra häst kunde men målet är att även han ska utbildas upp till svårklass dressyr innan jag är klar med honom :)
Sen att han inte duger till att tävla i de höga klasserna i dressyr gör mig inget, jag tycker träningen är det roligaste :)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Ifrågasatte bara att hon skrev det som fördelarna med islandshäst (helt riktigt enligt mig) men även i meningen "då finns det inget bättre än en islänning". Och det tolkade jag som att islänningar klarar detta bättre än andra raser.

Eftersom hon radade upp för och nackdelar med islandshäst vs. andra raser och inte var säker på vilket som vägde tyngst så menar jag att hon istället skulle skrivit enbart tölt på fördelar. Eftersom hon absolut kan hitta en annan ras som kan gå i skogen och är låga i mankhöjd. Eftersom hon sa att nackdelen var att de har fler gångarter, då hon tyckte det hindrade henne i dressyrridningen, så står ju egentligen för och emot i gångarterna enligt mig. Och inte i de andra hon radade upp, eftersom man inte måste ha en islänning för att göra det.

Så uppfattade jag det.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Fast någon barnhäst menar jag inte att jag ska ha. Mina barn är lite rädda och därför tänkte jag att det inte var lika skräckinjagande att få pyssla med en liten mindre, snäll häst. Tror inte sonens intresse är så starkt så att han vill rida jätteofta utan kanske bara skritta på en isis om jag leder, någongång ibland.

Det rimmar ju i så fall väldigt dåligt med att jag vill ha en pigg häst med mycket fart i :bump:. Någon trött fd turridningshäst är inte intressant. Då är det bättre barnen får rida på ridskola om intresset finns. Om intresset är riktigt starkt så är det ju en helt annan sak.

Det finns ju mellanting! Min islänning är supersnäll, är inte rädd för mycket och väldigt lugn. Han står helt lugnt i stallet, är aldrig bufflig eller så i hanteringen och jag har ALDRIG varit rädd när det varit småbarn med i stallet. De får mer än gärna hjälpa till att borsta, pyssla, hämta i hagen och rida. Han är jättesnäll.
Men samtidigt kan han vara jättepigg och framåt när man är ute och rider. Definitivt ingen slöfock. Dock gör han sällan nåt dumt! Men det är helt klart fart i honom. Han är 21, men det märks verkligen inte.


Frågan är om jag inte skulle sakna dressyren ändå :confused:
Tycker inte isisar verkar vara så bäriga och ha bra galopp? Ofta rejsar de fram i 190. Eller har jag fel tycker ni?

Min häst är väl ingen dressyrstjärna i högre hastigheter (än) han är väldigt känslig och behöver en del hjälp med gångarterna. Men jag tycket ändå att han har helt ok galopp. Om man vet hur man ska rida honom är den runt och fin, går att samla bra. Men om man inte vet det så blir han 4-taktig och flack.
Han har i alla fall inte sämre galopp en två av halvbloden som står i stallet. :p
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Rider både storhästar och islandshästar. Varför välja när man kan få båda? Båda har de sina fördelar med respektive ras :). Har haft issisen tillsammans med andra raser och fröken långbent tillsammans med islandshästar. Funkar alldeles utmärkt!
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Varför tycker du inte man kan rida ordentlig dressyr/dressyrrörelser/övningar på en islänning i tölt istället för trav ?

Man måste ju inte rida ett dressyrprogram/rörelser i trav bara för att det är så man gör med en tregångare......:confused:

Men det är klart, om man vill tävla dressyr så är det nog bäst att hålla sig från islänningarna ;)

Det kan man säkert men då gäller det ju att den har en extremt stark tölt istället.
Och som jag sa är detta MIN uppfattning och inte någon sanning på något sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Petronilla
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 070
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp