Bukefalos 28 år!

Hur veta om isis är rätt för mig?

Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Rider både storhästar och islandshästar. Varför välja när man kan få båda? Båda har de sina fördelar med respektive ras :). Har haft issisen tillsammans med andra raser och fröken långbent tillsammans med islandshästar. Funkar alldeles utmärkt!

Ja har också en långbent, en herr långbent. Och skall skaffa en isis. Härligt att kunna skifta lite:laugh:!
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Och det gör inte andra raser? :confused::crazy:
Min islänning var i börjar extremt snubblig ibland, och kan fortfarande vara om han får för bråttom. Jag upplever det verkligen inte som att detta med att ta sig fram överallt är något genetiskt inom rasen, utan något som man tränar hästen till, precis som så mycket annat.
Och islänningen är ju knappast den enda hästen i ponnyformat, om man nu vill ha en häst som inte är så hög.

Det enda de har som de flesta andra inte har är ju tölten, resten beror på individ och träning enligt mig.

Som sagt, det är hur JAG har upplevt det.

Givetvis tar sig alla hästar fram men framförallt med tanke på storleken upplever jag det smidigare i skog och mark. Sen tycker jag att de känns stabilare på nåt sätt än stora hästar men det är inte vetenskap utan min uppfattning.
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Som sagt, det är hur JAG har upplevt det.

Givetvis tar sig alla hästar fram men framförallt med tanke på storleken upplever jag det smidigare i skog och mark. Sen tycker jag att de känns stabilare på nåt sätt än stora hästar men det är inte vetenskap utan min uppfattning.

Jag håller fullständigt med dig!
Min stor kille tar sig fram över allt men ändå tycker jag det känns säkrare och stabilare på en liten robust häst, jag skulle lika gärna kunna ta en främmande islandshäst rätt ut i slyn utan att känna mig osäker. :)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Som sagt, det är hur JAG har upplevt det.

Givetvis tar sig alla hästar fram men framförallt med tanke på storleken upplever jag det smidigare i skog och mark. Sen tycker jag att de känns stabilare på nåt sätt än stora hästar men det är inte vetenskap utan min uppfattning.

Javisst tar sig alla hästar fram mer eller mindre bra...

Men det bästa med en islandshäst när man rider i skog och mark är att man oftast slipper ducka för träd och få snö i nacken ;) Så det är bekvämt och generellt är de faktiskt ganska säkra på fötterna..
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Jag förstod att det var din uppfattning. Det var inte menat som kritik, utan bara ett försök att få dig att tänka bredare.

Om du vill ha en liten häst som är säker i skog och mark, så finns det ju gott om robusta ponnyraser. New forest, fjording etc. Man behöver ju inte ha en stor häst bara för att man inte har islänning. ;)

Men självklart tycker även jag att islänningar är fantastiska. :D
Det var mer att jag fick intrycket att du inte ritkigt visste om det egentligen var en islänning du ville ha. Och står man i valet mellan islandshäst och stor häst. Men vill ha en liten häst som är säker på foten, så finns det ju massor av ponnyraser man kan lägga till på listan över möjliga hästar. :idea:
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Frågan är om jag inte skulle sakna dressyren ändå :confused:
Tycker inte isisar verkar vara så bäriga och ha bra galopp? Ofta rejsar de fram i 190. Eller har jag fel tycker ni?

Tack för alla tips och råd.

Jag tycker snarare att det har blivit mer intressant när man har fyra eller fem gångarter att variera mellan. Svårare (men det beror ju också på hur duktig hästen är, hur separerade gångarter den har) men väldigt spännande att jobba med något helt nytt.
Och visst kan man rida "vanlig" dressyr på en islänning även om de kanske inte kan konkurrera med tex ett halvblod.
Men ja, det finns ganska många isisar som inte riktigt har ordning på gångarterna och/eller har problem med galoppen men det är ju även en träningsfråga.

Själv tycker jag att det är jättekul att min medryttarhäst har börjat gå mycket bättre sedan jag började rida honom alltefersom jag har lärt mig "rida islänning" :). (Han var alltså inte särskilt välriden när jag började med honom även om han har bra grundgångarter.)
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Känner verkligen igen mig!

Jag tycker det är superkul med en helt ny sorts utmaning. Nu när jag rider tregångare så blir det rätt fort tråkigt faktiskt. :angel:
Min islänning rider jag jättemycket dressyr med, även om det inte är någon dressyr som vi skulle kunna ge oss ut på tävlingsbanorna med... än iaf. :p
Jag gillar att få bekräftelse på att jag gör rätt så fort som jag får med min 37gångare. :p Gör jag rätt så blir det bättre och bättre hela tiden. Gör jag minsta lilla fel så märker jag det också direkt. Har lärt mig otroligt mycket!
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Min islänning rider jag jättemycket dressyr med, även om det inte är någon dressyr som vi skulle kunna ge oss ut på tävlingsbanorna med... än iaf. :p
Jag gillar att få bekräftelse på att jag gör rätt så fort som jag får med min 37gångare. :p Gör jag rätt så blir det bättre och bättre hela tiden. Gör jag minsta lilla fel så märker jag det också direkt. Har lärt mig otroligt mycket!

Åh jäklar har din häst 37 gångarter?!??! :d :D Vad är de för några? ;)

Förlåt kunde inte hålla mig....
 
Sv: Hur veta om isis är rätt för mig?

Hihi, japp!!! Han byter gärna 3 gånger i sekunden också om man inte med. ;)


skämt åsido: Förut hade han stabila gångaret, då var allting i pass. Idag han (och jag) lärt sig att det finns 4 gångarter till. Och blandar man dem i alla möjliga kombinationer så landar det någonstans där runt 37. :p
I verkligheten är han väl snarare 5 gångare, men vi tränar inte passen. Men han är jäkligt snabb på att byta fram och tillbaka. Så det är verkligen en utmaning för mig som är "ny" och till stor del självlärd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Petronilla
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 072
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 174
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp