Hur viktigt är MH/BPH för er?

Jag kanske ska svara på resten av frågorna också :angel:

Alla våra hundar kommer från linjer där nästan alla individer, dvs även föräldrars syskon osv är beskrivna. När det gäller importerna har alla hanar även Svenskt MH.

Alla våra hundar har MH (eller ska göra) samt MT/Korning.

Alla uppfödningar utom en har gjort MH. Undantag för den vi tog bort innan det hann göras.
De 4 sista och Jarla beskriv i vår.

Vi avlar inte på tikar utan både MH och MT. Vi försöker även få med så många uppfödningar som möjligt när vi korar.

Vill verkligen poängtera att det är av största vikt vad MH och MT säger hos individes linjer. Jag tittar inte på enbart enskild individ eller nöjer mig med att testen finns.

De flesta av våra hundar och de vi parat med har även meriter eller är i tjänst. Undantag en hane och en tik, men där fanns så gott om titlar och tjänstehundar hos syskonen så det kändes oviktigt.
 
Brukshund - mycket viktigt.
Bägge föräldrarna till min rottis var korade och jag visste ungefär vad jag skulle få.

Det fanns knappt någon mhad tibbe när jag köpte min. Nu finns det cirka 58stycken varav min är en av dem.
 
Ju högre krav vi ställer på våra hundar, då tänker jag gällande miljö, desto viktigare att de genomgått en objektiv bedömning.

Jag har gjort MH och BPH på alla mina, det är viktigt för mig. Åtminstone en av föräldrarna till de hundarna jag köpt har varit beskrivna, men jag har jakthundar så BPH eller MH är inte så vanligt, ca 20% av hundarna i min ras är beskrivna.

Som avelsutvärdering tycker jag det är väldigt viktigt. BPH kan man ju dessutom utveckla efter rasen, SSRK har ju gjort en egen mall som jag tycker är intressant.
 
Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Nej. Ingen av mina två hundars föräldrar har genomfört något dylikt, inte heller föräldrarna till valpen jag väntar nu.

Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?
Alltså det är svårt. Det är få hundar som genomfört BPH även om det är på uppsving så förhoppningsvis kommer vi se ett ökat antal hundar som genomför BPH snart. På grund av att det är så svårt att få tag i valp efter föräldrar som genomfört BPH och det dessutom finns även andra saker att ta hänsyn till, så ser jag det mer som en guldstjärna i kanten snarare än ett krav från min sida.
 
Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Aussie. Så ja, båda Tinjas föräldrar har gjort MH. De är även Korade båda två.
Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?
Jag kunde nästan ingenting om MH, och jag kunde knappt utläsa något av siffrorna. Jag hade fattat de mest grundläggande - inga ettor på hantering, helst ettor på kvarstående rädslor och helst ettor på skott.
Det är nästan samma idag, fast nu vill jag gärna se genomgående höga siffror på lek och nyfikenhet i släkten jag tittar på. Ett MH är inte allt - men kollar man tillräckligt stor del av släkten känner iallafall jag att jag får en rätt bra bild av hur de hundarna är och om de är något för mig.

Sen är ju relevanta meriter väldigt uppskattat och gör att en släkt blir mer intressant.
 
Tycker det är viktigt. Vill veta hur föräldrar/syskon mm reagerar och avreagerar.
Särskilt viktigt tycker jag det är hos lagotto, som just har problem med rädslor tex.
Ser därför meriter som viktigt också, att de klarar tävlingsmiljö tex.
Gick både MH och, när det sen kom, BPH med lagotton.
Med labben har jag gått BPH. Känner inte att vi behöver ta upp en plats på MH då vi inte kommer tävla bruks.
Ingen av hundarnas föräldrar hade, vid köp av valp, gått MH eller BPH.
Kommande hund kommer som minst gå BPH.
 
Med labben har jag gått BPH. Känner inte att vi behöver ta upp en plats på MH då vi inte kommer tävla bruks.

Skulle du någon gång ändra dig och vilja tävla bruks, så räcker det med ett BPH för din labbe, det behöver du inte gå MH för :). Det är bara bruksraserna som har krav på MH för att tävla bruks, för resterande raser så funkar det lika bra med ett BPH :up: .
 
Skulle du någon gång ändra dig och vilja tävla bruks, så räcker det med ett BPH för din labbe, det behöver du inte gå MH för :). Det är bara bruksraserna som har krav på MH för att tävla bruks, för resterande raser så funkar det lika bra med ett BPH :up: .
Åh, vad bra. Tror inte vi kommer dit, men bra veta för framtida hund :).
 
När jag kollade/kollar på schäfer så ser jag mer på MH och MT än tävlingsmeriter. Sen vill jag gärna ha lite tjänstemeriter bland släkt och att lite hundar är tävlade. Men jag upplever inte som att brist på arbetslust är något vanligt bland bruksschäfer. Så jag är nog mer nyfiken på hur hundarna är att jobba med, nerver, avreaktioner, nyfikenhet, kamplust osv. Det visar ändå ganska bra. Det tillsammans med tjänstehundar och ev tävling i släkten tycker jag visar mycket.

På min löwchen var det svårt att hitta föräldrar som gjort bph. En släkting var dock viltspårschampion vilket indikerade att den inte var skotträdd och det tillsammans med förklaring över hur hundarna var och att uppfödaren var väldigt positivt inställd till att jag ville göra MH eller BPH gjorde att det ändå kändes rätt. Ingen som ville dölja ngt sas. Sen upplever ja rasen generellt som ganska orädd. Och jag fick även en orädd, nyfiken och skottfast hund.

Däremot gjorde jag BPH med henne innan hon gick i avel. Hur det blir när jag väljer hane i framtiden vet jag inte.. Helst vill jag välja en hane som är mentalbeskriven men går inte det så får jag gå på annat.
 
Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp?

Funderingen kommer dels ur de tidigare diskussionerna om huruvida MH/BPH har någon relevans för arbetshundar (jakt/vall), men också ur det faktum att det finns så många utpräglade sällskaps/utställningsraser där man sällan gör BPH. Jag har själv valt bort flera raser i min jakt på nästa ras (sällskapshund) eftersom det finns få eller inga mentalbeskrivna individer i raserna, och de som genomfört BPH har ofta gjort det med mer eller mindre svajiga resultat. Den uppfödare jag har i sikte nu har några få mentalbeskrivna hundar från sin uppfödning tack vare en bruksintresserad (flergångs-)valpköpare, och jag har lite accepterat att jag kommer få svårt att hitta valp med mentalbeskrivna föräldrar utan kanske får nöja mig med enstaka hundar i släkten. Rasen det gäller har tyvärr vissa problem med otillgänglighet/överdriven reservation.

Ni som har bruksras har förstås hund efter mentalbeskrivna föräldrar pga avelskraven, men det vore ändå kul att höra om hur mycket vikt ni lägger vid MH:t jämfört med bruksmeriter?

Sammanfattningsvis:

Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?
Jag har ju sällskapsras, och min uppfödare har många bph-beskrivna uppfödda hundar. Men det är inte särskilt vanligt i rasen, så om jag skulle köpa av någon annan uppfödare så kanske jag får nöja mig med att fråga runt/träffa föräldrarna.
Zeppelin, äldsta hunden, hans mamma har gjort MH. Hans pappa har gjort BPH, men det hade han inte vid parningen utan det gjorde han förra året.
Lemmy, mellan hunden, Zeppe är pappa till honom och har gjort MH, hans mamma har gjort BPH.
Sid, yngsta hunden, pappan är från tyskland och har bara genomgått deras avelskårning, men inte någon mentalbeskrivning som MH/BPH. Mamman har gjort BPH (han är halvbror m Lemmy).

Sid är ju senast köpta valpen, och jag ville ha honom pga de nya linjerna från tyskland + att jag är så kär i hans mamma. Det är ett plus att hon gjort BPH, men jag känner ju både henne och uppfödaren rätt väl numera så jag hade köpt Sid även om ingen av föräldrarna gjort MH/BPH.
 
Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp?

Funderingen kommer dels ur de tidigare diskussionerna om huruvida MH/BPH har någon relevans för arbetshundar (jakt/vall), men också ur det faktum att det finns så många utpräglade sällskaps/utställningsraser där man sällan gör BPH. Jag har själv valt bort flera raser i min jakt på nästa ras (sällskapshund) eftersom det finns få eller inga mentalbeskrivna individer i raserna, och de som genomfört BPH har ofta gjort det med mer eller mindre svajiga resultat. Den uppfödare jag har i sikte nu har några få mentalbeskrivna hundar från sin uppfödning tack vare en bruksintresserad (flergångs-)valpköpare, och jag har lite accepterat att jag kommer få svårt att hitta valp med mentalbeskrivna föräldrar utan kanske får nöja mig med enstaka hundar i släkten. Rasen det gäller har tyvärr vissa problem med otillgänglighet/överdriven reservation.

Ni som har bruksras har förstås hund efter mentalbeskrivna föräldrar pga avelskraven, men det vore ändå kul att höra om hur mycket vikt ni lägger vid MH:t jämfört med bruksmeriter?

Sammanfattningsvis:

Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?

Jag tycker MH och MT är sjukt intressant och väldigt användbart, OM man tittar på hela kullar. När det gäller en enskild individ är det mest blaha. Det kan bli rejält missvisande. Jag vet till exempel en, nu avliden, tik av bruksras som fick en femma på skott på sitt MH. Hunden var inte det minsta rädd utan låste i nyfikenhet på skytten. Man kunde släppa bomber över den hundens huvud utan att hon brydde sig. Kollade man hela kullen insåg man snart att skottfastheten definitivt var hög, men tikens enskilda femma såg inte så kul ut. Den tiken har lämnat några av de bästa avkommor jag sett i rasen. En av mina nuvarande har ett relativt rättvisande MH och MT, men det finns några saker där också som kan utläsas helt galet, om man bara tittar på individ.

Meriter kan förvisso inte nedärvas, men de talar om att hunden är tävlingsbar. Det är dock samma sak här. En individ säger inte mycket. Kullar och linjer säger allt. Jag tittar alltså på linjerna och om sedan föräldrarna är meriterade eller ej är inte tokviktigt. Ej heller MT (MH har de allihopa på grund av regisrreringskraven). Dock blir en individs meriter intressanta om det handlar om en hund som år efter år gör bra ifrån sig på mästerskap. Att en hund tävlas gör ju dessutom att man kan få se den i arbete, ofta flera gånger. Få är så duktiga att de kan dölja en hunds alla brister tävling efter tävling. Jag känner nog bara till en handfull sådana förare.

Mina egna hundar av bruksras har föräldrar med MH. Det är ju som sagt krav. Ändå har jag kollat väldigt lite på just den biten. Mina Schäfrar har mest ramlat ned i knät på mig och planeringen har varit sisådär. Men jag har gillat linjerna. Corgin har inte föräldrar med vare sig BPH eller MH. Hon har inte heller gjort något av rent egoistiska skäl. Det är för mycket pengar att betala för att få papper på något jag redan vet. Hon var dessutom inte planerad alls utan det bara blev så att hon flyttade in. Ska jag ha ny sällskapshund kommer jag nog titta nogrannare på vad föräldrarna faktiskt gör än på om de har MH och jag kommer hålla mig jäkligt långt borta från högt utställningsmeriterade linjer. Det kompromissas för mycket med mentalitet om hunden anses snygg.
 
Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp?

Funderingen kommer dels ur de tidigare diskussionerna om huruvida MH/BPH har någon relevans för arbetshundar (jakt/vall), men också ur det faktum att det finns så många utpräglade sällskaps/utställningsraser där man sällan gör BPH. Jag har själv valt bort flera raser i min jakt på nästa ras (sällskapshund) eftersom det finns få eller inga mentalbeskrivna individer i raserna, och de som genomfört BPH har ofta gjort det med mer eller mindre svajiga resultat. Den uppfödare jag har i sikte nu har några få mentalbeskrivna hundar från sin uppfödning tack vare en bruksintresserad (flergångs-)valpköpare, och jag har lite accepterat att jag kommer få svårt att hitta valp med mentalbeskrivna föräldrar utan kanske får nöja mig med enstaka hundar i släkten. Rasen det gäller har tyvärr vissa problem med otillgänglighet/överdriven reservation.

Ni som har bruksras har förstås hund efter mentalbeskrivna föräldrar pga avelskraven, men det vore ändå kul att höra om hur mycket vikt ni lägger vid MH:t jämfört med bruksmeriter?

Sammanfattningsvis:

Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?

Jag kommer absolut prioritera det vid ev valpköp i framtiden! Tittade även noga på resultat när jag skaffade brukshunden.
Min dvärgschnauzer har inte mentalbeskrivna föräldrar (och bph fanns inte då).
 
Jag kommer absolut prioritera det vid ev valpköp i framtiden! Tittade även noga på resultat när jag skaffade brukshunden.
Min dvärgschnauzer har inte mentalbeskrivna föräldrar (och bph fanns inte då).

Om jag skulle skaffa en till hund i framtiden, och det skulle vara en mindre hund så blir det med 95% säkerhet ett dvärg-skägg. Jag tänker att numera finns det uppfödare som faktiskt mentalbeskriver sina dvärgschnauzrar, kanske särskilt de som även avlar Riesen? Det finns väl/ju en djungel med utställningsfixerade dvärgschnauzer-uppfödning också, så antar att man får leta lite för att komma rätt där.
 
Om jag skulle skaffa en till hund i framtiden, och det skulle vara en mindre hund så blir det med 95% säkerhet ett dvärg-skägg. Jag tänker att numera finns det uppfödare som faktiskt mentalbeskriver sina dvärgschnauzrar, kanske särskilt de som även avlar Riesen? Det finns väl/ju en djungel med utställningsfixerade dvärgschnauzer-uppfödning också, så antar att man får leta lite för att komma rätt där.

Yes, några få även med mentaltestade :) kommer som sagt prioritera det mer nästa gång, mentalbeskrivna fanns säkert redan då men jag har fått mer kunskap och åsikter.
 
Ni som har bruksras har förstås hund efter mentalbeskrivna föräldrar pga avelskraven, men det vore ändå kul att höra om hur mycket vikt ni lägger vid MH:t jämfört med bruksmeriter?

Sammanfattningsvis:

Har din hunds föräldrar genomfört MH/BPH?
Hur resonerade du kring valpköpet då, och inför eventuella kommande valpköp när det gäller MH/BPH?
Jag har bruksras och således hundar vars föräldrar har mentalbeskrivits. För mig är kullsnittet mer viktigt än enstaka individers beskrivningar när det gäller föräldradjur.
Jag vill inte se kvarstående rädslor eller brister i nyfikenhet i mentalbeskrivningar. Det är ett big NO NO för mig både när jag ska skaffa hund och när jag tänker föda upp kull.
Andra former av meriter jag gärna ser är L-test och gärna hundar som fungerar i praktisk tjänst (oavsett om det är tull eller polis etc).
Brukstävling är från början tänkt som en avelsutvärdering- därför är jag glad för regelrevideringen som fokuserar mer på specialdelen.
Det kompenserar dock inte för brister på MH.
Vill gärna också ha koll på släktingars arbetslust och nervsida. För mig är bristande nerver ett stort minus på en arbetande hund.
 
För mig beror det på ras, och hur jag upplever rasens mentalitet generellt.
Nu luskade jag istället runt och hittade den för mig perfekta uppfödaren och hundarna. De är väldigt olika till sin personlighet men två stabila trygga och kaxiga individer.
 
På min löwchen var det svårt att hitta föräldrar som gjort bph. En släkting var dock viltspårschampion vilket indikerade att den inte var skotträdd och det tillsammans med förklaring över hur hundarna var och att uppfödaren var väldigt positivt inställd till att jag ville göra MH eller BPH gjorde att det ändå kändes rätt. Ingen som ville dölja ngt sas. Sen upplever ja rasen generellt som ganska orädd. Och jag fick även en orädd, nyfiken och skottfast hund.
Lagottons pappa var viltspårchampion, han var ändå skotträdd och väldigt rädd för fyrverkerier. Jobbigt rädd. Visste tyvärr inte det när jag skaffade lagotton, då hade jag nog backat. Så tyvärr är det ingen garanti.
 
Lagottons pappa var viltspårchampion, han var ändå skotträdd och väldigt rädd för fyrverkerier. Jobbigt rädd. Visste tyvärr inte det när jag skaffade lagotton, då hade jag nog backat. Så tyvärr är det ingen garanti.

Men vad vad konstigt! Men spåret tog över så mycket alltså?

Det var ju dock inte enda jag gick på utan jag frågade även uppfödaren och andra och upplevde som att skotträdsla inte var vanligt förekommande i rasen. Sen var jag ändå orolig.

Fy så tråkigt med lagotton, har också en skotträdd så vet hur det är :(
 
Men vad vad konstigt! Men spåret tog över så mycket alltså?

Det var ju dock inte enda jag gick på utan jag frågade även uppfödaren och andra och upplevde som att skotträdsla inte var vanligt förekommande i rasen. Sen var jag ändå orolig.

Fy så tråkigt med lagotton, har också en skotträdd så vet hur det är :(
Ja, han blev väl så fokuserad då. Viltintresse är bra ibland :angel:.
Ja, visst är skotträdsla jobbigt. Som tur är är labben inte bekymrad och hans trygghet i sig själv gjorde lagotton tryggare när det smällde.
Det är väl det enda positiva med att hon inte finns med oss längre, att hon slipper dessa smällare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 213
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp