Husdrömmen som blev en mardröm

Lägga plankgolv är inget alternativ då vi ska ha vattenburen golvvärme. Blir för tjock med såna plank tyvärr.
Hur funkar det om de kommer vatten på parkett golv? Har två småbarn som är rätt duktiga på att drälla vid matbordet och slå ikull vattenglaset.
Hade billigare ekparkett i lägenheten och det blev alldeles poröst och kanterna reste sig när vi spillde vatten.
Har fått en känsla av av laminat golven har utvecklats väldigt mycket senaste åren med att dem ser mer äkta ut. Mer struktur och mer "rätt" träfärg. Men man kanske förstör känslan ändå i huset av att lägga laminat?
Själva läggningen av golv är inge krångligare med parkett idag, finns såna med smarta klicksystem. Limma golvet är inget alternativ då huset rör på sig och det skulle uppstå sprickor i limmat golv.

Jag skulle också lägga ekparkett, tycker det ger en helt annan känsla :)

Vi har ju också barn i mängder och det spills lite överallt men så här långt tycker jag inte att det märks några spår av det. Dock är vi noga med att torka upp snabbt om det spills större mängder vätska (dvs ett glas eller så).
 
Lägga plankgolv är inget alternativ då vi ska ha vattenburen golvvärme. Blir för tjock med såna plank tyvärr.
Hur funkar det om de kommer vatten på parkett golv? Har två småbarn som är rätt duktiga på att drälla vid matbordet och slå ikull vattenglaset.
Hade billigare ekparkett i lägenheten och det blev alldeles poröst och kanterna reste sig när vi spillde vatten.
Har fått en känsla av av laminat golven har utvecklats väldigt mycket senaste åren med att dem ser mer äkta ut. Mer struktur och mer "rätt" träfärg. Men man kanske förstör känslan ändå i huset av att lägga laminat?
Själva läggningen av golv är inge krångligare med parkett idag, finns såna med smarta klicksystem. Limma golvet är inget alternativ då huset rör på sig och det skulle uppstå sprickor i limmat golv.
Alla ställen där man hanterar mat och dryck är besvärliga för parkett och trä.

Ponera att man spiller ett glas rödvin eller blåbärssaft... Det kommer att lämna spår, hur man än gör.
Själv bor jag i ett hus som har plastgolv överallt utom i köket där det är träplank. :banghead:
Gissa hur kul det är att spilla mjölk, soppa, fil eller vad som helst... Golvspringorna sväljer en hel del. Jag har inte råd att byta golvet men jag är urless på träet.

Jag har haft parkettgolv men då var det i vardagsrum. Det funkade men det var ett elände att hålla fint. Torka av med lätt fuktad mopp... Ja, jo, men inte för ofta för då blir det fukt ändå.

Skurgolv är en annan sak. Dem skurar man rena och det funkar. Men modernare varianter av golv skulle jag aldrig ha i någon miljö där det riskerar att bli det minsta lilla spill.

Och ja, laminatgolv finns det jättefina numera.
 
Vi har furuplank över golvvärme. Inga som helst problem. Funkar jättebra. Obehandlat, så de är enbart såpade.

MEN de är ju vansinnigt ömtåliga. Inga hundar på ovanvåningen (på bottenvåningen har vi tegelgolv), minsta dropp vid golvtorkning lämnar spår, regelbunden omslipning, tvätta fötter och smörj INTE in dem - lämnar fotspår.
 
Lägga plankgolv är inget alternativ då vi ska ha vattenburen golvvärme. Blir för tjock med såna plank tyvärr.
Hur funkar det om de kommer vatten på parkett golv? Har två småbarn som är rätt duktiga på att drälla vid matbordet och slå ikull vattenglaset.
Hade billigare ekparkett i lägenheten och det blev alldeles poröst och kanterna reste sig när vi spillde vatten.
Har fått en känsla av av laminat golven har utvecklats väldigt mycket senaste åren med att dem ser mer äkta ut. Mer struktur och mer "rätt" träfärg. Men man kanske förstör känslan ändå i huset av att lägga laminat?
Själva läggningen av golv är inge krångligare med parkett idag, finns såna med smarta klicksystem. Limma golvet är inget alternativ då huset rör på sig och det skulle uppstå sprickor i limmat golv.
Jag har själv barn, nu 10+7 år men 0+3 år när vi flyttade till vårt nuvarande hus.
Jag har inte upplevt problemen med parkett som du är orolig för och som nämns i tråden. För egen del har jag mörk ekparkett och nackdelen med det är att dammet syns. Men det finns ju i alla möjliga sorter, så just det problemet behöver du inte ha.
Jag har mycket mattor överallt, under matbordet, soffan köket mm, så det kan ju vara ett tips om du tror att det kommer spillas mycket.
Min yngre syster använder golvskydd från ikea i hallen och ställer barnvagnen på det. Jag har en kompis som hade en sån under barnets matplats. Tror (dåligt minne) att jag haft det också en period.
Barnen har haft pusselmatta i sina rum fram till nyligen då jag bytte till andra mattor.
Jag har torkat golvet 1-3 gånger per månad utan problem.
Jag föredrar parkett framför laminat, utan tvekan. Har haft båda och tycker att parkett är överlägset, men det är ju naturligtvis en smaksak.
 
Vi har furuplank över golvvärme. Inga som helst problem. Funkar jättebra. Obehandlat, så de är enbart såpade.

MEN de är ju vansinnigt ömtåliga. Inga hundar på ovanvåningen (på bottenvåningen har vi tegelgolv), minsta dropp vid golvtorkning lämnar spår, regelbunden omslipning, tvätta fötter och smörj INTE in dem - lämnar fotspår.

Åh, vad fint! :love:
Det är den ultimata golvdrömmen, ju.
 
Tack för alla tips och erfarenheter.
I torpet vi hyr nu är det gammalt furuplank golv från 1800 talet. Charmigt på sitt sätt, men har sprickor på upp till 1 cm. Typiskt nog precis vid matbordet där yngsta dottern sitter. Rasslar på bra när man dammsuger springorna där.
 
Helt slut idag. Först en natt med minimalt med sömn då äldsta dottern hostade och yngsta bökade runt en massa. Sen 8 timmars jobb, hem o laga mat sen ut och jobba i huset 4 tim. Sambon tog läggningen och yngsta krånglade och somnade inte förrän 8.45 så tog tid innan jag fick sällskap. Men nu är lagren med gips, masonit och pärlspont borta i andra halvan av köket så timret är framme.
Var tvugna att hinna klart med det ikväll så snickarna kan fortsätta med golvbjälklag och börja regla upp väggarna.
Känns helt otroligt att det äntligen har börjat byggas upp något
 
En fråga bara som jag funderat på och du kanske svarat på men jag missat.
Borde inte besiktningsmannen ha en ansvarsförsäkring? Om han nu missat hussvampen.
Vilket han inte borde gjort om han kollat alla luckor mm som finns eller?
 
En fråga bara som jag funderat på och du kanske svarat på men jag missat.
Borde inte besiktningsmannen ha en ansvarsförsäkring? Om han nu missat hussvampen.
Vilket han inte borde gjort om han kollat alla luckor mm som finns eller?

Inte riktigt svar på din fråga men en analys av besiktningsmän! Verkar finnas dom som tar sitt jobb på väldigt dåligt allvar, vi kollade på ett hus. Där stod det bara typ "kan finnas fukt på vinden, se sista sidan" och där stod det bara vad fukt kan orsaka. Likadant med elen så stog det "elen verkar fungera tillfredsställande". Sen stod i princip inget mer på hela protokollet!
Medans killen som besikta vårt hus som vi köpte var här i 2,5 timmar och var skitnoga, han ingav ett väldigt stort förtroende och svarade glatt på alla våra dumma frågor.
 
Inte riktigt svar på din fråga men en analys av besiktningsmän! Verkar finnas dom som tar sitt jobb på väldigt dåligt allvar, vi kollade på ett hus. Där stod det bara typ "kan finnas fukt på vinden, se sista sidan" och där stod det bara vad fukt kan orsaka. Likadant med elen så stog det "elen verkar fungera tillfredsställande". Sen stod i princip inget mer på hela protokollet!
Medans killen som besikta vårt hus som vi köpte var här i 2,5 timmar och var skitnoga, han ingav ett väldigt stort förtroende och svarade glatt på alla våra dumma frågor.
El vet jag att inte alla besiktigar för det krävs särskild kompetens
Däremot kan de ju påpeka om elinstallationen är gammal och kan behöva bytas ut, sånt kan ju de flesta se.
Men tänker på ts fall just om besiktningsmannen verkligen kan friskriva sig från ansvar för detta
 
En fråga bara som jag funderat på och du kanske svarat på men jag missat.
Borde inte besiktningsmannen ha en ansvarsförsäkring? Om han nu missat hussvampen.
Vilket han inte borde gjort om han kollat alla luckor mm som finns eller?

Vår juridiska ombudsman har kollat igenom protokollet och det är skrivet på det sättet att det kan vara svårt att vinna en process tyvärr :(
Besiktningmannen hittade droppande vatten på väggen från kopplingarna på övervåningen. Han körde med fuktmätare ytligt och sa att det endast var ytlig fukt och att säljaren skulle åtgärda kopplingarna. Säljaren sa att han precis hade kopplat på vattnet dit (bullshit!!).
I protokollet har inte besiktningmannen skrivit något fuktvärde i huvudtaget, endast att det droppade vatten och att det skulle åtgärdas.
Hade besiktningsmannen kört med en fuktmätare man slår ner i golvet hade han upptäckt att det inte alls var ytlig fukt.

Vi sa att vi ville ha en ordentlig besiktning och vidare undersökning om det behövdes. Enligt honom behövdes det inte. Men det är ju det som står i protokollet som gäller, det muntliga håller inte i rätten.
 
@saint__anger Jag ska prata med min syster, hon är rätt så nyutbildad på hus och allt som har med det där att göra för att se om hon vet något. Skickade nyss iväg en förfrågan på instagram då jag har följt denna tråd i tysthet så blev nyfiken på hur huset ser ut!

Åh tack :)
Har godkänt dig nu. Har dock inte hunnit lägga upp alla bilder än. Tror jag kommit till runt 26-28 feb
 
Inte riktigt svar på din fråga men en analys av besiktningsmän! Verkar finnas dom som tar sitt jobb på väldigt dåligt allvar, vi kollade på ett hus. Där stod det bara typ "kan finnas fukt på vinden, se sista sidan" och där stod det bara vad fukt kan orsaka. Likadant med elen så stog det "elen verkar fungera tillfredsställande". Sen stod i princip inget mer på hela protokollet!
Medans killen som besikta vårt hus som vi köpte var här i 2,5 timmar och var skitnoga, han ingav ett väldigt stort förtroende och svarade glatt på alla våra dumma frågor.
Det är ganska typiskt. Så har det stått på alla protokoll jag läst. Det har krävts att man anlitat en egen besiktningsman (samt skild firma som gör riktiga fuktmätningar genom att borra upp hål på x antal ställen) för att verkligen leta fel, eller helt enkelt att man har egen kunskap.
 
Det är ganska typiskt. Så har det stått på alla protokoll jag läst. Det har krävts att man anlitat en egen besiktningsman (samt skild firma som gör riktiga fuktmätningar genom att borra upp hål på x antal ställen) för att verkligen leta fel, eller helt enkelt att man har egen kunskap.

Det var vi som anlitade besiktningsmannen, det som känns så surt :( Dessutom är han väldigt gott rekommenderad.
Han sa väldigt mycket mer när vi gick igenom på hans kladd protokoll han skrivit än vad som står med i protokollet vi sen fick i handen. Med alla hans lugnande ord att huset ändå var i gott skick fast det var så gammalt så hängde man inte upp sig på detaljerna i protokollet. Ångrar så sjukt mycket att man inte lusläste protokollet och ifrågasatte saker. Men det är lätt att vara efterklok
 
Jahapp! Då har vi hittat spår av hästmyror i huset då :( Men bara på en stock än sålänge
Men vad f*n... Hur mycket otur ska ni ha? Hade jag varit vidskeplig hade jag trott på hemsökelse nästan... Det borde väl ändå gå på hemförsäkringen? Vi hade ett getingbo precis vid källaringången som vi upptäckte typ en dag efter inflytt. Vips så kom de och sprayade bort två bon t.o.m, tog inte ens en dag knappt. Gratis var det också vill jag minnas.
 
Det är ganska typiskt. Så har det stått på alla protokoll jag läst. Det har krävts att man anlitat en egen besiktningsman (samt skild firma som gör riktiga fuktmätningar genom att borra upp hål på x antal ställen) för att verkligen leta fel, eller helt enkelt att man har egen kunskap.

Jag har läst väldigt många olika protokoll, men protokollet vi fick av killen vi anlita själva var väldigt utförligt, dock har han inte borrat och haft sig!
 
Jag har läst väldigt många olika protokoll, men protokollet vi fick av killen vi anlita själva var väldigt utförligt, dock har han inte borrat och haft sig!
Fuktmätningar utan att borra säger inte nödvändigtvis så mycket. Samtidigt kan all såna mätningar visa bra värden, men sen hittar man ändå mögel. Det enda säkra är nog att borra upp huset med 5mm mellanrum och sen skicka på odling :cautious:

Vi gjorde egen fuktmätning. Nackdelen är att det är väldigt dyrt.

Det är fan inte lätt att köpa hus. Även ett nytt hus kan ha någon liten miss någonstans. En liten miss kan ge katastrofala följder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 689
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 505
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp