Bukefalos 28 år!

Husdrömmen som blev en mardröm

Förbinder man sig till något genom ansökan? Annars kan ni ju söka och fatta beslut ifall de vill ha er med?

Jag vet faktiskt inte. Försökt läsa runt (på tv4 hemsida står det ingenting) och googlingen gav inte heller så mycket resultat. Verkar som att man får lägga en del pengar själv i alla fall.
 
Många plus på den...
Om nu TS får lite krafter tillbaka när huset är klart så hoppas jag att hela denna historia sänds på alla kanaler och att det genererar pengar i efterskott!
Om det inte ger pengar, så för att alla ska se hur lätt man kan råka hemskt illa ut.

Tiden rinner iväg för att kunna sätta dit försäkringsbolaget, man måste reklamera inom skälig tid.
Sen är det inte det lättaste att komma vinnande ur en tvist mot försäkringsbolaget, dem kan sin sak och alla kryphål. Inte det billigaste heller om man förlorar en tvist i rätten och måste betala alla rättegångskostnader. Något vi varken kommer ha råd till eller orka med psykiskt.

Känns så jobbigt att vi blir motarbetade från alla håll :(
Vi tänkte göra ett försök och driva dolda fel mot säljarna, men för det krävs det att en certifierad yrkesperson gör en rapport. Den personen som vart med från början gällande vattenskadan är fukt/skadesanerar personen, men han hade inte tiden eller viljan att hjälpa oss med det när vi ringde och frågade.
Sen är frågan hur lätt det är att ta in en helt ny person som skriver rapport åt oss då allt i princip är utrivet nu. Finns massor med bilder, men hade behövts någon som hade alla fuktvärden och tillgång till alla papper i ärendet och har sett skadorna "live".
 
Tillägg: Hussvampen på övervåningen kan ha kommit från en läcka från taket. Läcka utifrån = ingen hjälp från försäkringsbolaget.
Då vattnet har vart avstängt sen vi upptäckte vattenskadan nere och alla vattenrör nu är utrivna så kan vi inte anmäla den vattenskadan på övervåningen. Det syns fuktmärken på golvet runt där det fanns vattenledningar tidigare (även svartmögel på ett ställe). Omöjligt att säga om det är utifrån då eller från någon av vattenledningarna som orsakat svampen på övervåningen.
Försäkringsbolagen gör ALLT för att skadan inte ska gå på dem. Vet hur mycket dem dividerade om skadorna på nedervåningen ÄVEN fast det var dyngsurt. Vi hade ju självklart stängt av vattnet helt så fort vi såg att det stod och rann, så fanns inget vatten på när försäkringsbolaget besiktade.
Dem började prata om att det var markfukt som hade gjort stockarna så blöta....vilket inte stämmer för 5 öre för enligt Anticimex var det bland dem torraste torpargrunderna hann sett.

Tycker att det är helt sjukt att läckor utifrån inte täcker i försäkringen i huvudtaget. Man står ju väldigt oskyddad.
Takläckor och markfukt så blir det direkt tvärnej till hjälp från försäkringsbolag.
 
Herregud vilken mardröm ni hamnat i! :eek:
Tycker också ni ska söka till Bygglov, Sofias änglar har öppet för ansökningar nu också såg jag. Med allt ni fått gå igenom och den hemska behandling ni fått av fb, så borde ni kvalificera för det programmet tycker jag. Speciellt när ni har barn också.
 
Herregud vilken mardröm ni hamnat i! :eek:
Tycker också ni ska söka till Bygglov, Sofias änglar har öppet för ansökningar nu också såg jag. Med allt ni fått gå igenom och den hemska behandling ni fått av fb, så borde ni kvalificera för det programmet tycker jag. Speciellt när ni har barn också.

Ska försöka att ta tag i att ta bilder och filma för att skicka in till Bygglov. Tar emot lite för gillar inte att vara med på film/bild :P Sen måste man välja ut vilka "projekt" man ska ansöka om att dem gör åt en. Vad ska man välja?!?
Tycker inte vi platsar i Sofias Änglar, det är mer till för dem som råkat ut för olyckor osv. Bättre att personer som verkligen behöver den hjälpen kommer med där.
Synd att inte Extreme makeover home edition sänds längre, där hade vi definitivt kvalat in.
 
Anticimex har vart ut och sanerat hussvampen idag! En milstolpe avklarad i den här soppan!!
Nu kan man äntligen börja att återuppbygga lite och inte bara riva (vi fick inte återställa någonting i svampangripna områdena, avsågade väggarna har vart upp pallade med domkrafter).

Funderar på om man kanske skulle ta och skaffa instagram? Lägga upp lite bilder på huset och så kan ju dem som vill följa och se arbetet vi gör.
 
Plus som går just nu handlar om bråk med försäkringsbolag och ett skadat hus de vägrar ersätta för..
 
:eek::nailbiting: jag har samma bolag! Dock i annat län och det verkar vara lite olika villkor mellan dem. För mig har de aldrig strulat men kan inte påstå att jag känner mig lugnad av denna tråden. :(
 
Tiden rinner iväg för att kunna sätta dit försäkringsbolaget, man måste reklamera inom skälig tid.
Sen är det inte det lättaste att komma vinnande ur en tvist mot försäkringsbolaget, dem kan sin sak och alla kryphål. Inte det billigaste heller om man förlorar en tvist i rätten och måste betala alla rättegångskostnader. Något vi varken kommer ha råd till eller orka med psykiskt.

Känns så jobbigt att vi blir motarbetade från alla håll :(
Vi tänkte göra ett försök och driva dolda fel mot säljarna, men för det krävs det att en certifierad yrkesperson gör en rapport. Den personen som vart med från början gällande vattenskadan är fukt/skadesanerar personen, men han hade inte tiden eller viljan att hjälpa oss med det när vi ringde och frågade.
Sen är frågan hur lätt det är att ta in en helt ny person som skriver rapport åt oss då allt i princip är utrivet nu. Finns massor med bilder, men hade behövts någon som hade alla fuktvärden och tillgång till alla papper i ärendet och har sett skadorna "live".

Men fukt/skadesanerarpersonen måste ju kunna ge er tillgång till fuktvärden och papper så att ni får tillgång till alla värden. Det borde ju en annan expert kunna sedan kunna skriva rapport om utifrån fuktvärdena och bilderna. Även om det bästa vore att personen sett skadorna live så finns det ju inte så mycket att göra om det inte finns en sådan person tillgänglig. Dokumentera konstant! För mig låter det helt absurt att säljarna skulle klara sig ifrån ansvar när ni ändå anlitat besiktningsman (även fast en utökad besiktning varit att föredra). Bara det att det fanns mögel direkt ni drog upp plastmattan är väl inget man ska behöva förvänta sig?!
 
Men fukt/skadesanerarpersonen måste ju kunna ge er tillgång till fuktvärden och papper så att ni får tillgång till alla värden. Det borde ju en annan expert kunna sedan kunna skriva rapport om utifrån fuktvärdena och bilderna. Även om det bästa vore att personen sett skadorna live så finns det ju inte så mycket att göra om det inte finns en sådan person tillgänglig. Dokumentera konstant! För mig låter det helt absurt att säljarna skulle klara sig ifrån ansvar när ni ändå anlitat besiktningsman (även fast en utökad besiktning varit att föredra). Bara det att det fanns mögel direkt ni drog upp plastmattan är väl inget man ska behöva förvänta sig?!

Ska göra ett försök att ringa till fukt/skadesaneraren och be om de uppgifterna. Tror dock att det är stor risk att det är försäkringsbolaget som "äger" uppgifterna eftersom han anlitades av försäkringsbolaget på det uppdraget.
Så frågan är om jag i huvudtaget får svar från försäkringsbolaget...

Har fotat närmare 2000 bilder på huset sen i november, så dokumenterat har vi gjort i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 484
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 497
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp