Bukefalos 28 år!

Husdrömmen som blev en mardröm

Äntligen något positivt!! Var in på lokala färg/kakel handlaren förra veckan och kolla lite kakel. Berättade vår historia lite kort. Idag när vi kom dit så träffa vi ägaren och han skulle hjälpa oss genom att ge bra rabatter på allt material vi köpte där.
Det finns änglar!!
 
Du ska alltid förhandla om du har större jobb på G. Det går att pressa priserna rejält genom att handla allt hos samma. Undantaget större kedjor som Byggmax etc.

Det är bra mycket bättre rabatter mot de normalt brukar ge. Sen får vi se hur mycket dem lyckas förhandla ner priserna mot sina leverantörer också.
Är ju ändå rätt stora mängder av allt så hoppas dem kan pressa ner det bra
 
Har kommit fram till 21 feb med bilder på instagram nu.

Jag har haft pause i huset nu 3 dagar pga att dem har sanerat. Giftiga grejer dem använt och inte bra att vara i det för tidigt när man har astma.
Sambon har dock vart därute och dragit kabel så dem kan koppla in byggelcentral. Känns mycket tryggare med tanke på hur osäker elen är där.
 
Har följt din tråd i tysthet och med fasa. :crazy:
Vill bara säga att jag lider verkligen med er.
Sen, ni verkar ha otrolig kämparglöd.
Jag håller tummarna för er och hoppas att huset blir friskt och klart. :heart
 
Jag håller med alla andra, sök till Bygglov! Känns som att vara med i tv är en piss i havet mot vad ni genomgått/går!!
 
Säkert inte vad du vill höra men vilket underbart hus! Tittar på vissa av bilderna och blir helt kär, samtidigt som jag blir ledsen av att tidigare ägare har låtit det förfalla så. Den igenmurade bakugnen, dörrarna, pärlsponten..Det måste ha varit ett väldigt vackert hus i sitt glans dagar.
 
Ett fint hus @saint__anger ! Det kommer bli super när ni genomlidit denna soppan. Kanske en klen tröst men förhoppningsvis kan ni se tillbaka på detta om 10 år och känna stolthet och glädje över att ni klarade er genom resan.

Bara orken håller så ska det nog bli ett drömhus av det igen :)
Funderar på om man ska göra en fotobok om det här och dokumentera allt man gjort. Kan vara kul att bläddra tillbaka i och även kunna förklara för barnen varför dem vart så mycket hos sin farmor/farfar och mormor/morfar under den här perioden.
Som äldsta dottern säger "Vårt hus är trasigt" :P
 
Säkert inte vad du vill höra men vilket underbart hus! Tittar på vissa av bilderna och blir helt kär, samtidigt som jag blir ledsen av att tidigare ägare har låtit det förfalla så. Den igenmurade bakugnen, dörrarna, pärlsponten..Det måste ha varit ett väldigt vackert hus i sitt glans dagar.

Det är underbart (eller var) och det var potentialen som gjorde att vi budade. Men vi kunde aldrig drömma om att det skulle vara så sjukt mycket fel på det.
Får se om vi kan rädda karmen till dubbeldörrarna, det växte hussvamp precis bredvid dem, vet inte hur lätt det är att få tag på nya dörrkarmar???
Sen ska vi fixa dubbeldörrar till sovrummet på övervåningen. Ska ta bort den väggen som förr förra ägaren satte upp för att dela upp till två rum.
Det finns inte mycket pärlspont kvar nu :( Men ska försöka återställa med pärlspont i hall/vardagsrum. Dock är vi nog mer inne på att köra bröstpanel.

Huset har 50 nyanser av grönt, typ ALLT har vart i någon nyans av grön. Har sparat en färgbit från den gröna vi gillade mest så ska försöka få fram den nyansen och använda någonstans.
 
Jag tänker att även om ni kanske inte kan rädda originalmaterialet som t.ex. i pärlsponten eller dörrarna, så har ni ju fått en uppfattning om hur huset såg ut på den tiden det byggdes. Om ni orkar och är händiga kan ni kanske återställa en del när det är dags att bygga upp allt igen. Super att ni fotograferat så mycket!

Vi håller t.ex. på och river och bygger en gästtoalett på nedervåningen och hittade en originaldörr uppe i garaget. Sambon byggde karmen efter dörren och hängde om den så nu har vi den som toalettdörr. Lite mer arbete än att köpa en ny dörr på bauhaus i standardmått men helt klart värt det.
Även andra smågrejor som skjutdörren mellan matsal/vardagsrum, originalgolv och fönsterbrädor i sten har bevarats för att inte förlora husets själ.
Vi bor dock i funkishus från tidigt 50-tal, en stil jag inte alls gillar (föredrar ert hus mycket mer), men det vore galenskap att börja blanda in annan arkitektur i ett från grunden välritat och välbyggt hus.
 
Bara orken håller så ska det nog bli ett drömhus av det igen :)
Funderar på om man ska göra en fotobok om det här och dokumentera allt man gjort. Kan vara kul att bläddra tillbaka i och även kunna förklara för barnen varför dem vart så mycket hos sin farmor/farfar och mormor/morfar under den här perioden.
Som äldsta dottern säger "Vårt hus är trasigt" :P
Jag tycker absolut att en fotobok är en bra idé, om ni har några bra bilder på hur det såg ut innan så kanske man kan förstora upp och sätta i ram och hänga nånstans när ni är färdiga, som en påminnelse om ert slit och hur långt ni har kommit?
 
Jag tänker att även om ni kanske inte kan rädda originalmaterialet som t.ex. i pärlsponten eller dörrarna, så har ni ju fått en uppfattning om hur huset såg ut på den tiden det byggdes. Om ni orkar och är händiga kan ni kanske återställa en del när det är dags att bygga upp allt igen. Super att ni fotograferat så mycket!

Vi håller t.ex. på och river och bygger en gästtoalett på nedervåningen och hittade en originaldörr uppe i garaget. Sambon byggde karmen efter dörren och hängde om den så nu har vi den som toalettdörr. Lite mer arbete än att köpa en ny dörr på bauhaus i standardmått men helt klart värt det.
Även andra smågrejor som skjutdörren mellan matsal/vardagsrum, originalgolv och fönsterbrädor i sten har bevarats för att inte förlora husets själ.
Vi bor dock i funkishus från tidigt 50-tal, en stil jag inte alls gillar (föredrar ert hus mycket mer), men det vore galenskap att börja blanda in annan arkitektur i ett från grunden välritat och välbyggt hus.

Vi har ändrat planlösningen lite på nedervåningen när vi ändå måste göra om. Öppnat upp mellan kö/vardagsrum och öppnat upp till ett onödigt utrymme bredvid köket.
Inredningsmässigt kommer vi försöka behålla stilen med pärlspont och lite herrgårdsliknande med dubbeldörrar osv.
Sen vill vi ha lite New England på helheten. I badrummet kommer vi tex. ha grå/vitt träklinker på väggen för att behålla det lite lantligare. Kändes inte helt hundra att smacka på med stora vita klinker plattor och svart golv...
 
Välskött ekparkett är typ det finaste som finns, trä slår laminat alla dagar i veckan enligt mig. Men så är jag rätt kinkig också och vill ha trä och sten istället för plast. Huruvida det gulnar eller ej vågar jag inte svara på, jag har nog bara sett mörknat ekgolv? Kan inte påminna mig om att ha sett nåt gulnat iaf, så så himla vanligt är det nog inte. Beror kanske på om det utsätts för mycket sol också, då kan jag tänka mig att det bleks o gulnar?
 
Åhhh va jag har beslutsångest!!!!!
Ska man ha parkett eller en riktigt tåligt laminatgolv (typ Pergo). Läst runt lite och ek gulnar med tiden, hatar när ekgolvet blir pissgult.
Har kollat på http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...-tarkett-heritage-ek-old-grey-1-stav/p-502371
Frågan är om det gulnar något eller om det behåller färgen.
Jag skulle välja parkett/trägolv. Särskilt i ett äldre hus.
Sen kan ni såpskura eller behandla golvet så att det passar in i husets ålder och er smak.
Där går det ju att välja pigment för att motverka att det gulnar.
Personligen föredrar jag oljat golv för det ger en mer levande yta.
Men det finns matt/halvmatt lack med pigment som man kan använda också om man föredrar en mer slitstark yta.
Välj en parkett som är slipbar.
Men att det blir märken i golvet tycker jag personligen inte gör något. Särskilt inte i ett äldre hus.
Jag skulle inte valt laminat av den anledningen att laminat känns plastigt och kallt att gå på.
Det ser plastigt ut också. Den blir också repig till slut och ett repiga parkettgolv ser bättre ut än ett repigt laminatgolv.
Det är inte värt pengarna man sparar och arbetet med att lägga laminat är detsamma som parkett.
 
Jag skulle välja parkett/trägolv. Särskilt i ett äldre hus.
Sen kan ni såpskura eller behandla golvet så att det passar in i husets ålder och er smak.
Där går det ju att välja pigment för att motverka att det gulnar.
Personligen föredrar jag oljat golv för det ger en mer levande yta.
Men det finns matt/halvmatt lack med pigment som man kan använda också om man föredrar en mer slitstark yta.
Välj en parkett som är slipbar.
Men att det blir märken i golvet tycker jag personligen inte gör något. Särskilt inte i ett äldre hus.
Jag skulle inte valt laminat av den anledningen att laminat känns plastigt och kallt att gå på.
Det ser plastigt ut också. Den blir också repig till slut och ett repiga parkettgolv ser bättre ut än ett repigt laminatgolv.
Det är inte värt pengarna man sparar och arbetet med att lägga laminat är detsamma som parkett.

Lägga plankgolv är inget alternativ då vi ska ha vattenburen golvvärme. Blir för tjock med såna plank tyvärr.
Hur funkar det om de kommer vatten på parkett golv? Har två småbarn som är rätt duktiga på att drälla vid matbordet och slå ikull vattenglaset.
Hade billigare ekparkett i lägenheten och det blev alldeles poröst och kanterna reste sig när vi spillde vatten.
Har fått en känsla av av laminat golven har utvecklats väldigt mycket senaste åren med att dem ser mer äkta ut. Mer struktur och mer "rätt" träfärg. Men man kanske förstör känslan ändå i huset av att lägga laminat?
Själva läggningen av golv är inge krångligare med parkett idag, finns såna med smarta klicksystem. Limma golvet är inget alternativ då huset rör på sig och det skulle uppstå sprickor i limmat golv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 501
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp