Hushållspapper

Jag anvander hellre hushalls paper an handdukar att torka upp med. Det kan knappast vara battre att tvatta en maskin handdukar an att ocksa ha hushalls paper. Jag har alltid ett par rutor att torka av henderna med nar jag lagar mat eller baker.
Nu har vi fordelen att man kan blota vart hushalls paper, torka av, skolja ur papperet, Krama ut allt vatten, torka mer och skolja… etc. hushallspapperet jag torkar handerna pa under matlagning anvander jag efterat att torka av kladd med.
Jag foredrar helt klart att kasta “trasan” jag anvant till att torka upp matrester, kyckling, och annat som man inte ska hantera nara andra ravaror.
Mitt matbord är två steg från diskbänken i köket. Där står en tvålpump. Så jag sköljer/tvättar mig.
 
Jag anvander hellre hushalls paper an handdukar att torka upp med. Det kan knappast vara battre att tvatta en maskin handdukar an att ocksa ha hushalls paper. Jag har alltid ett par rutor att torka av henderna med nar jag lagar mat eller baker.
Nu har vi fordelen att man kan blota vart hushalls paper, torka av, skolja ur papperet, Krama ut allt vatten, torka mer och skolja… etc. hushallspapperet jag torkar handerna pa under matlagning anvander jag efterat att torka av kladd med.
Jag foredrar helt klart att kasta “trasan” jag anvant till att torka upp matrester, kyckling, och annat som man inte ska hantera nara andra ravaror.

Men vad är det "pappret" gjort av?
 
Men vad är det "pappret" gjort av?
Ja precis.
Vad säger att just papperet är mer "bakteriefritt" än ett noga städat hus?

Jag tror man lurar sig.
Minns ett TV-program där de stoppade folk på stan och lät några sprita sig rejält och några tvätta noga med tvål och vatten.
De som spritade hade mer bakterier på händerna än de som tvättade med tvål och vatten.
 
Nä, men hur man än gör blir man ju vid något tillfälle kladdig om händerna, eller?

Jag spiller rätt ofta på tröjan också, det känns rätt oundvikligt när man äter yoghurt eller nudlar eller något annat som droppar, och har två katter som när som helst kan använda en som språngbräda. :angel:
Antingen torkar jag av mig på handduk eller också äter jag färdigt och tvättar händerna sen. Min katt spiller mest på sig själv när han försöker stjäla mat. :D
 
Ja precis.
Vad säger att just papperet är mer "bakteriefritt" än ett noga städat hus?

Jag tror man lurar sig.
Minns ett TV-program där de stoppade folk på stan och lät några sprita sig rejält och några tvätta noga med tvål och vatten.
De som spritade hade mer bakterier på händerna än de som tvättade med tvål och vatten.

Fast det var inte det inlägget jag svarade på :D Jag undrade vad @hastflickas papper var gjort av som kunde vridas ur och användas igen osv :)
 
Jag anvander hellre hushalls paper an handdukar att torka upp med. Det kan knappast vara battre att tvatta en maskin handdukar an att ocksa ha hushalls paper. Jag har alltid ett par rutor att torka av henderna med nar jag lagar mat eller baker.
Nu har vi fordelen att man kan blota vart hushalls paper, torka av, skolja ur papperet, Krama ut allt vatten, torka mer och skolja… etc. hushallspapperet jag torkar handerna pa under matlagning anvander jag efterat att torka av kladd med.
Jag foredrar helt klart att kasta “trasan” jag anvant till att torka upp matrester, kyckling, och annat som man inte ska hantera nara andra ravaror.

Jag tvättar händerna med vatten och tvål när jag blir kladdig/tar i känsliga produkter. Skärbrädor etc diskas. Handdukarna är aldrig i närheten av något potentiellt kontaminerat.

Har ett system där jag använder nytvättade handdukarna till händer och som bakdukar. När de inte känns rena nog för att torka händerna på så används de till att torka av ytor innan de slängs i tvättmaskin tillsammans med övrig tvätt. Brukar gå åt 1-2 handdukar per vecka (bor själv), så långt ifrån några tvättberg av handdukar.
 
Ni som säger att ni använder kökshanddukar till att torka upp spill och liknande: menar ni verkligen handdukar, som i diskhanddukar, eller är det ett annat ord för trasor i det här fallet? Tror aldrig jag har hört om någon som använder handdukar till sånt nämligen, i min värld används handdukar för att torka händer och för att torka ren disk (dock ej samma handduk till båda), men disktrasor i olika material är en helt annan grej.
 
Ni som säger att ni använder kökshanddukar till att torka upp spill och liknande: menar ni verkligen handdukar, som i diskhanddukar, eller är det ett annat ord för trasor i det här fallet? Tror aldrig jag har hört om någon som använder handdukar till sånt nämligen, i min värld används handdukar för att torka händer och för att torka ren disk (dock ej samma handduk till båda), men disktrasor i olika material är en helt annan grej.

Nej inte jag heller, förutom som @Araminta att man kan torka upp saker med handduken precis innan man ändå skulle ha slängt den i tvätten.

Vi torkar upp spill med disktrasa (av lin)
Om tvååringen blivit väldigt kladdig torkar vi av honom med ikeas små vita handdukar innan han tvättar sig.
Övriga familjemedlemmar tvättar händer och ev ansikte i kranen om man blivit kladdig.
Om vi har middag med middagsgäster och "finare dukning" används servetter.
"kökshanddukar" används som du beskriver.

Tanken på att använda hushållspapper till något av ovan känns främmande 😅
 
Ni som säger att ni använder kökshanddukar till att torka upp spill och liknande: menar ni verkligen handdukar, som i diskhanddukar, eller är det ett annat ord för trasor i det här fallet? Tror aldrig jag har hört om någon som använder handdukar till sånt nämligen, i min värld används handdukar för att torka händer och för att torka ren disk (dock ej samma handduk till båda), men disktrasor i olika material är en helt annan grej.
I mitt fall - ja.
Diskhanddukar används inte till att torka disk annat än i undantagsfall. Det mesta går i diskmaskinen och är torrt när det plockas ur. AVSKYR att handdiska.:D

Så vid större vätskeolycka används handdukar. Jag har mängder, efter ett långt liv och äldre bekanta som envisades att ge bort sådana av "fina märken" Någon hänger alltid framme

Disktrasor är wettex eller lin, med olika syften.
 
Ni som säger att ni använder kökshanddukar till att torka upp spill och liknande: menar ni verkligen handdukar, som i diskhanddukar, eller är det ett annat ord för trasor i det här fallet? Tror aldrig jag har hört om någon som använder handdukar till sånt nämligen, i min värld används handdukar för att torka händer och för att torka ren disk (dock ej samma handduk till båda), men disktrasor i olika material är en helt annan grej.
Alltså torkar jag nått jag spillt då lägger jag den handduken i tvätten. Används om det är mycket eller på golvet.
 
Ni som säger att ni använder kökshanddukar till att torka upp spill och liknande: menar ni verkligen handdukar, som i diskhanddukar, eller är det ett annat ord för trasor i det här fallet? Tror aldrig jag har hört om någon som använder handdukar till sånt nämligen, i min värld används handdukar för att torka händer och för att torka ren disk (dock ej samma handduk till båda), men disktrasor i olika material är en helt annan grej.

Tygbit som tygbit i mitt huvud. Jag råkar ha ett lager av just köks/diskhanddukar och de används till allt möjligt. Händer, disk, bak, spill, fönsterputs, etc. Givetvis inte samma handduk men de ingår i ett kretslopp av gradvis skitigare arbetsuppgifter. Hittar nya användningsområden till solkiga sängkläder på samma sätt.
 
Jag gör av med en rulle i veckan ungefär. Och jag vill absolut ha hushållspapper hemma. Jag köper rullar av så bra kvalitet som aktuell butik har att erbjuda. Det är klart att jag har kökshanddukar och disktrasa i köket också. Men varje produkt har sitt eget användningsområde.
 
Men vad är det "pappret" gjort av?

Fast det var inte det inlägget jag svarade på :D Jag undrade vad @hastflickas papper var gjort av som kunde vridas ur och användas igen osv :)

Det ar gjort av atervunnet papper och pappersmassa précis som erat hushalls papper. Tillverkningen ar bara annorlunda. Vi har forresten ocksa ett sarskilt stark papper, det saljs i affarer for bil/garage tillbehor. Och haller ihop annu battre an vanligt hushalls papper.
 
Mitt matbord är två steg från diskbänken i köket. Där står en tvålpump. Så jag sköljer/tvättar mig.

Det gor jag med, men nar jag, tillexempel, strider ut kottfarsen i lasagnan haller jag till med handen och torkar av handen innan jag tar i sleven, hjalper till med handen, torkar av … etc.
 
Jag måste vara dum men jag fattar inte vad man skulle göra med hushållspappret i sammanhanget 😅 hålla det runt maten?

Torka av om man fått kladd på handen eller runt munnen? Jag reser mig ju inte från middagsbordet för att gå och tvätta händerna innan måltiden är klar, om det bara är "småkladd".

Antingen torkar jag av mig på handduk eller också äter jag färdigt och tvättar händerna sen. Min katt spiller mest på sig själv när han försöker stjäla mat. :D

Jag har inte handdukar vid matplatsen, men ett ställ med servetter (och en bit hushållspapper om jag ska äta sånt som per definition är kladdigt). Äter inte i köket utan vid matplatsen utanför köket om jag ska sitta vid ett bord eller i soffan om det är en sen, kall kväll och jag vill ha en filt. Katterna bruka inte stjäla förrän man lämnar maten och går, men använder gärna skuldrorna för att studsa upp eller ner från sina hyllor, eller jagar varandra över knät exakt när man lyfter skeden med korma och är mellan tallrik och mun. :cautious:

Här använder vi trasa (lin) till att torka bänkar, bord och spis. Om det är rått kött, starkt färgande eller luktande, flottigt eller kattmat använder vi papper (och majoriteten av allt spill går in i någon av de kategorierna). På golvet använder vi papper, likaså i katternas matautomater. Nytvättade händer torkar vi på hand-handduk, andra blöta saker med diskhandduk. Stekpannan, som vi använder minst en gång om dagen, torkas noga med papper innan disk. När vi sitter och äter använder vi papper eller servetter beroende på dukning.

Vilket som är mest miljövänligt beror på resten av omständigheterna, precis som i alla andra fall med "engångs vs tvätta". Kör man ändå helt fulla maskiner och använder trasor som redan haft ett liv av användning är det sannolikt ett bra val. Börjar man köra maskiner som inte är helt fulla eller köper mer textilier istället så är papper betydligt bättre.

Här skulle tygservetter innebära kvartsfulla 90-maskiner och ett förvaringshelvete av matsmutsiga trasor, så det vore inte bättre för varken miljö eller människor.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 400
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
754
Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 263
Senast: Rosett
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 573
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp