Husköp - hur går det till?

bettysmatte

Trådstartare
Vi har hittat ett hus som vi är jätteintresserade av. Har haft med min bror som är snickare och han hittade, tyvärr, ett väldigt allvarligt fel på husgrunden. Varken mäklare eller säljare närvarade, utan vi hade tillåtelse att själva titta under huset. I fredags mejlade jag mäklaren och berättade vad vi hittade.

Men vad gör vi nu? Vi är, som sagt, fortfarande intresserade men priset måste ju ner. Jag vet inte ens vad som är rimligt att buda... Bör man ta in snickare som ger offert på en renovering och basera budet på det, till exempel? Besiktningsman tar man väl oftast inte ut förrän bud är lagt och accepterat?

Någon som vet hur man brukar göra?
 
Spontant tänker jag att sånt där brukar bli extremt mycket dyrare och omständligare än vad man räknat med från början... Men är det verkligen huset med stort H så hade jag kontaktat mäklaren via mail eller telefon och förklarat läget och sagt att ni är intresserade men att ni då kräver att ni får göra en egen besiktning med en av er utvald hantverkare och sen ta det utifrån det. Sen är det upp till säljaren att bestämma om hen tycker att det är rimligt.

Jag hade absolut grundat mitt bud efter omfattningen av renoveringen, och krävt offerter från flera hantverkare på arbetet. Handlar det om risker för mögel och andra angrepp i husgrunden så är det inte bara hantverkare ni bör kontakta utan t.ex. Anticimex.

Jag kollade på ett hus som var helt fantastiskt för nåt år sedan. Jag blev verkligen överförtjust, men mäklaren rådde mig att noga läsa besiktningsprotokollet innan jag lämnade besked. Schysst mäklare, för där stod typ hur mycket anmärkningar som helst, ffa om fukt och om misstänkt mögel (hus med torpargrund). Jag ägnade en heldag åt att researcha med hantverksfolk om vad som skulle behöva åtgärdas, ringde en annan, oberoende mäklare för att kolla. Kort sagt: jag försökte samla så mycket info som det bara gick och nördade verkligen ned mig.
Jag landade slutligen på ca 1 miljon i renoveringsavgifter (nästan dubbla inköpspriset för övrigt...) och la upp en kalkyl på vad slutpriset fick bli baserat på läge, storlek på tomt osv. Jag ringde mäklaren, förklarade läget och sa att jag var beredd att ge ett bud men att jag i så fall ville göra en grundlig(!)oberoende besiktning först.
Mäklaren skulle vidarebefordra till säljaren men till säljarens stora glädje dök det upp ett stockholms-par i samma veva och hostade upp det begärda priset utan att blinka. Perfekt tajming då huset hade legat ute till försäljning ett år. Modigt av köparna skulle jag påstå, då alla jag pratade med avrådde mig bestämt från det köpet p.g.a de problem som brukar uppstå när det handlar om fukt och torpargrund. I efterhand är jag fruktansvärt glad över att det inte blev det husköpet...

Kort sagt: Ska ni köpa hus med allvarliga fel som syns redan vid första besiktningen, så ha mycket på fötterna, för det dyker alltid upp hur mycket som helst som man inte kan förutse. Om du inte har läst om
@saint__anger tråd så är den ett hett tips.
 
Tusen tack för ett utförligt svar :) ! Egentligen är det inte huset med stort H utan läget med stort L.... Lagom avstånd till jobbet, långt från grannar, plats till hästarna, bra ridvägar, osv. Huset i sig är litet och oanseligt. Det bästa hade kanske varit att riva och ställa dit en villavagn.... ;)
 
Tusen tack för ett utförligt svar :) ! Egentligen är det inte huset med stort H utan läget med stort L.... Lagom avstånd till jobbet, långt från grannar, plats till hästarna, bra ridvägar, osv. Huset i sig är litet och oanseligt. Det bästa hade kanske varit att riva och ställa dit en villavagn.... ;)

Köp inte ett dåligt hus. I synnerhet inte om det finns fuktskador/mögel eller liknande. Det kan ha negativa konsekvenser för hälsan.

Priset går inte ner tillräckligt i regel eftersom folk inte ser kostnader för renovering på sanma sätt. Folk vill fynda och glömmer bort husets skick.
 
Synd att man inte kan ta med sig nuvarande hus, som är ett jättebra hus men med (för oss) dåligt läge (har försämrats sedan vi flyttade hit), och flytta det. Det hade varit SÅ mycket enklare.....
 
Synd att man inte kan ta med sig nuvarande hus, som är ett jättebra hus men med (för oss) dåligt läge (har försämrats sedan vi flyttade hit), och flytta det. Det hade varit SÅ mycket enklare.....

Är det verkligen så få objekt som kommer ut i onrådet?

Om din bror är snickare så borde väl han ha koll på om huset är vettigt? Vad säger han?
 
Tusen tack för ett utförligt svar :) ! Egentligen är det inte huset med stort H utan läget med stort L.... Lagom avstånd till jobbet, långt från grannar, plats till hästarna, bra ridvägar, osv. Huset i sig är litet och oanseligt. Det bästa hade kanske varit att riva och ställa dit en villavagn.... ;)
Faktiskt, ibland är skicket så dåligt att man tjänar mer på att riva och bygga nytt än att restaurera det gamla, om inte den befintliga byggnaden är något alldeles särskilt. Om det är läget ni vill åt vill säga.
 
Är det verkligen så få objekt som kommer ut i onrådet?

Om din bror är snickare så borde väl han ha koll på om huset är vettigt? Vad säger han?
Ja, vi har letat mer eller mindre aktivt i flera år. Det vi vill ha är det jag beskriver ovan, och det är svårt att hitta.

Min bror har tittat på resten av huset och hade då bara några småanmärkningar (fasadbrädor som behöver bytas på ena kortsidan, och liknande). Han tyckte att det var ett bra litet hus, om man inte är bekymrad över att bo på en liten yta (67 kvm). Men självklart var han bekymrad över vad han såg under. Han är inte heller i en position där han gör offerter så prismässigt har han väl svårt för att säga vad det kan landa på.
 
Jag har köpt ett hus där besiktningen visade att det var för höga fuktvärden i torpargrunden. Lyckligtvis var besiktningsmannen kunnig inom området och kunde på stående fot berätta vad det skulle kosta att åtgärda. Han tog kontakt med mäklaren och förklarade hur mycket huspriset var tvunget att sänkas för att jag skulle köpa det och hänvisade till en duktig snickare. I vårt fall kostade renoveringen i princip på öret lika mycket som säljaren gått ned i pris och som besiktningsmannen förutspått att det skulle kosta oss.

Angående besiktningsman tog vi ut honom samma dag som vi skulle skriva på preliminärkontraktet på huset. Prisdiskussionen tog vi tillsammans med säljare och mäklare efter att besiktningen var gjord och besikta efter att jag skrivit på kontrakt hade jag nog inte gjort. I ditt fall vet jag inte, det beror på hur angelägen du är att köpa huset? Besiktningsman kostar trots allt en del att anlita, men det kan nog vara en fördel att ha deras utlåtande i ryggen innan prisreducering tas upp.
 
Jag har köpt ett hus där besiktningen visade att det var för höga fuktvärden i torpargrunden. Lyckligtvis var besiktningsmannen kunnig inom området och kunde på stående fot berätta vad det skulle kosta att åtgärda. Han tog kontakt med mäklaren och förklarade hur mycket huspriset var tvunget att sänkas för att jag skulle köpa det och hänvisade till en duktig snickare. I vårt fall kostade renoveringen i princip på öret lika mycket som säljaren gått ned i pris och som besiktningsmannen förutspått att det skulle kosta oss.

Angående besiktningsman tog vi ut honom samma dag som vi skulle skriva på preliminärkontraktet på huset. Prisdiskussionen tog vi tillsammans med säljare och mäklare efter att besiktningen var gjord och besikta efter att jag skrivit på kontrakt hade jag nog inte gjort. I ditt fall vet jag inte, det beror på hur angelägen du är att köpa huset? Besiktningsman kostar trots allt en del att anlita, men det kan nog vara en fördel att ha deras utlåtande i ryggen innan prisreducering tas upp.
Fast nu har jag ju redan berättat att vi hittat problem, och att träet under huset är ruttet. Har också sagt att vi är fortsatt intresserade pga läget men att priset behöver justeras baserat på det vi hittat. Om man kan sätta en morakniv rakt in i en bärande bjälke under huset så är det ju inte bra. Jag kan ju inte heller skriva kontrakt på huset och vara villig att betala fullpris nu när jag vet om detta stora problem.
 
Finns det möjlighet att bygga nytt större hus på tomten och har ni ekonomi för det? Och senare ta bort/renovera/bygga ut eller riva det huset som står där nu? Alltså, kan ni bo i det en tid för att senare bygga, om ni får ner priset? Har ni pengar så ni kan bygga om/nytt?
 
Finns det möjlighet att bygga nytt större hus på tomten och har ni ekonomi för det? Och senare ta bort/renovera/bygga ut eller riva det huset som står där nu? Alltså, kan ni bo i det en tid för att senare bygga, om ni får ner priset? Har ni pengar så ni kan bygga om/nytt?
Nej, det låter orealistiskt med tanke på vad det kostar att bygga ett helt nytt hus.
 
Fast nu har jag ju redan berättat att vi hittat problem, och att träet under huset är ruttet. Har också sagt att vi är fortsatt intresserade pga läget men att priset behöver justeras baserat på det vi hittat. Om man kan sätta en morakniv rakt in i en bärande bjälke under huset så är det ju inte bra. Jag kan ju inte heller skriva kontrakt på huset och vara villig att betala fullpris nu när jag vet om detta stora problem.
Det är nu det är läge för en riktig besiktning.

En där man får reda på hur mycket det är som är ruttet. Är det någon enstaka syll och golvbjälke så går sådant att byta ut. Det går också att få vettiga offerter när man vet vad som ska göras.

Ge inte upp hoppet om huset utan undersök ordentligt!
 
Är det läget ni är ute och detta huset blir för dyrt i slutändan så hade jag gått på offensiven och kanske undersökt möjligheten att köpa loss tomtmark från nån markägare området, beroende på hur det ser ut. Jag hade utan problem kunnat "knacka dörr" eller lämnat lappar i brevlådorna där det står att ni letar hus i området och har gjort länge.

Goda vänner till mig (inte heller den blyga typen, ska tilläggas), köpte sitt hus på det viset innan det kom ut på marknaden och gjorde ett riktigt klipp (stans bästa läge i princip).
Själv sålde jag en gård till grannen genom att bjuda in mig själv på fika hos dem, de satt som två fågelholkar, inte riktigt vad de hade väntat sig men visst köpte de efter lite betänketid.;) Mitt ledord när det kommer till affärer är helt klart ; friskt vågat hälften vunnet!
 
Anticimex verkar ha kampanj på krypgrundsbesiktning just nu :) . Har mejlat dem för att se om det gäller även fastigheter man är spekulant på, och om det tillkommer något på det låga priset. Och så måste ju säljaren gå med på en besiktning, men det vore väl märkligt om de säger nej?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Äldre Hej! Jag och min man bor idag i hyresrätt och har alltid gjort. Vi är nu sugna på att flytta till en ny stad och "börja om" livet och...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: kolblakkur
·
Äldre Kort: Har hittat ett litet perfekt torp. Stall, bra ridvägar, lite mark, lagom avstånd till jobbet, osv. Pyttelitet gammalt torp på 67...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: WBanna
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp