Husköp - hur går det till?

Är det inte Kiruna de flyttar hela stan pga gruvan? :sneaky:
Går att söka "husflytt" på t ex youtube så kommer det upp videos. :p

Större delen av staden rivs men bla kyrkan samt stadshuset kommer att flyttas. Nästan samma senario har hänt i Malmberget bara 12 mil från Kiruna.

LKAB drar in så pass mycket pengar till staten att det är lönsamt att göra sådana projekt och löser ut husägarna med rejäla summor.
 
Visst är det i slutänden en kostnadsfråga men samtidigt så går ett hus alltid att göra något åt (renovera, bygga nytt mm) men läge, ridvägar, närhet till grannar mm oftast inget du kan göra något åt. Det är som det är.

Svårt det där. Hoppas att det inte är så farligt som det verkar :)

Håller tummarna :up:
 
Vi har hittat ett hus som vi är jätteintresserade av. Har haft med min bror som är snickare och han hittade, tyvärr, ett väldigt allvarligt fel på husgrunden. Varken mäklare eller säljare närvarade, utan vi hade tillåtelse att själva titta under huset. I fredags mejlade jag mäklaren och berättade vad vi hittade.

Men vad gör vi nu? Vi är, som sagt, fortfarande intresserade men priset måste ju ner. Jag vet inte ens vad som är rimligt att buda... Bör man ta in snickare som ger offert på en renovering och basera budet på det, till exempel? Besiktningsman tar man väl oftast inte ut förrän bud är lagt och accepterat?

Någon som vet hur man brukar göra?

Gör en riktigt grundlig besiktning innan ni skriver på papperna så ni får svart på vitt hur stor skadan är. Om de hittar mögel; tryck på att få lämna in det på analys så att ni ser vad det är. Allt mögel är inte lika farligt och svårsanerat som äkta hussvamp som det var i vårt fall.

OM ni lyckas få ner priset på huset så mycket som renoveringen kommer att gå på är det ju ingen tvekan om att ni ska köpa :)
Försök ta reda på varifrån fukten kommer som har orsakat rötan i syllarna. Vilken typ av grund är det?
Är det markfukt kan det behöva dräneras om och kanske läggas markduk på backen under huset.

Du kanske blev lite avskräckt när du läste min tråd, men alla kan inte ha sån sjuk otur som vi har haft!
 
Sedan jag mejlade i torsdags kväll om att vi hittat ruttet trä under huset har det varit knäpptyst från mäklaren. Jag mejlade i morse om att jag ville boka krypgrundsbesiktning med Anticimex på vår bekostnad. Fortfarande inget svar. KAN de bara nonchalera oss - och informationen de fått - på detta sätt? Det är en dansk mäklare som jag ännu inte träffat. De lät säljaren köra hit upp från Köpenhamn och visa huset. Frågan är ju ens om de för informationen vidare till ägaren nu när jag blev "jobbig". Huset har varit till salu i ca ett halvår med endast ett par spekulanter så det verkar ju inte så troligt att de helt plötsligt har andra en massa andra som är intresserade.
 
Sedan jag mejlade i torsdags kväll om att vi hittat ruttet trä under huset har det varit knäpptyst från mäklaren. Jag mejlade i morse om att jag ville boka krypgrundsbesiktning med Anticimex på vår bekostnad. Fortfarande inget svar. KAN de bara nonchalera oss - och informationen de fått - på detta sätt? Det är en dansk mäklare som jag ännu inte träffat. De lät säljaren köra hit upp från Köpenhamn och visa huset. Frågan är ju ens om de för informationen vidare till ägaren nu när jag blev "jobbig". Huset har varit till salu i ca ett halvår med endast ett par spekulanter så det verkar ju inte så troligt att de helt plötsligt har andra en massa andra som är intresserade.

Om mäklaren ignorerar mail och telefonsamtal, så skulle jag kontakta ägaren istället.
 
Fick till slut svar i måndags eftermiddags. Då hade de inte ännu varit i kontakt med säljaren, men eftersom vi hade nämnt i mejlet i torsdags att vi fortfarande var intresserade men att priset då behöver justeras försökte mäklaren få mig att säga ungefär hur mycket vi hade tänkt oss. Jag svarade att, nej, var snäll och be säljaren om lov att få boka en besiktning först. Jag har ju ingen aning om på vilken nivå jag ska lägga ett bud.... Och så hörde jag då inget mer vare sig i måndags eller igår.
 
Har fortfarande inte hört något från mäklaren. KAN de neka en besiktning? Uppenbarligen var det lite konstigt, förstod jag, att jag ville bekosta en besiktning innan jag lagt bud på huset... Men jag vågar ju inte säga vad jag vill betala förrän anticimex har fått säga sitt! Nu har jag sådan tur att anticimex har kampanj på just krypgrundsbesiktning fram till den 3/6, och jag skulle ju vilja hinna boka besiktning innan kampanjen går ut (och det då kostar ca 3 ggr så mycket). Det känns som om jag kommunicerar med månen! Synd att inte föräljningen sköts av en lokal mäklare...
 
Vi skrev på papper först, sen hade vi 14? dagar på oss att besikta huset. Hittade vi något på besiktningen hade vi rätt att dra oss ur köpet. Gissar att det är samma sak att man kan förhandla pris också OM man upptäcker något.
Men förstår hur du tänkte, svårt att veta vart man ska lägga budet om ni själva har upptäckt en skada redan innan budgivning och inte vet hur omfattande den är.
 
Vi skrev på papper först, sen hade vi 14? dagar på oss att besikta huset. Hittade vi något på besiktningen hade vi rätt att dra oss ur köpet. Gissar att det är samma sak att man kan förhandla pris också OM man upptäcker något.
Men förstår hur du tänkte, svårt att veta vart man ska lägga budet om ni själva har upptäckt en skada redan innan budgivning och inte vet hur omfattande den är.

Visst är det svårt... Oftast misstänker man väl inget när man skriver kontraktet, men nu vet vi ju redan att det finns ruttet trä och problem så vi vill ju lägga ett lägre bud hur som. Vill bara ha ett opartiskt expertutlåtande. Mejl kom i eftermiddags att det var okej att låta anticimex komma och kolla. Så nu ska jag boka!
 
Visst är det svårt... Oftast misstänker man väl inget när man skriver kontraktet, men nu vet vi ju redan att det finns ruttet trä och problem så vi vill ju lägga ett lägre bud hur som. Vill bara ha ett opartiskt expertutlåtande. Mejl kom i eftermiddags att det var okej att låta anticimex komma och kolla. Så nu ska jag boka!

Vi visste ju inte om problemen, inte ens efter besiktningen :( Han vi tog ut gjorde ett otroligt slarvigt jobb.
Håller tummarna att det är en begränsad skada och att ni kommer överens om ett bra pris så ni kan få drömläget/drömhuset :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Äldre Hej! Jag och min man bor idag i hyresrätt och har alltid gjort. Vi är nu sugna på att flytta till en ny stad och "börja om" livet och...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: kolblakkur
·
Äldre Kort: Har hittat ett litet perfekt torp. Stall, bra ridvägar, lite mark, lagom avstånd till jobbet, osv. Pyttelitet gammalt torp på 67...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: WBanna
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp