Husköps-tråden del 2 :)

600 kr/h är väl en rimlig gissning (vår badrumsfirma tog 450 kr/h men det känns väldigt billigt). Om det tar en hel dag: 600x8 = 4800 kr före ROT, 3360 kr efter ROT. Material tillkommer men det kostar inte många hundralappar.

Det låter ju verkligen inte farligt, tack!
 
Jag vet inte om så många "smarta" tankar, men lite kring hur vi tänkte ( flyttade in för några veckor sen).

1. Ekonomin. Vad har ni lånelöfte för alt. Vad kan ni tänka er att betala? Vi bokade personligt möte med banken för att lägga upp olika kalkyler. Kolla vad hus ni är intresserade av går för för att få ett hum. Kan ni kompensera med strl eller med läge? Lagfart och pantbrev tillkommer. För vår del blev det 100'. Tror inte att man får låna till det.
2. Besiktningsprotokollet! Viktigt att gå igenom. Kanske har ni nån kunnig bekant som kan gå igenom om ni inte har koll själva? Är badrum och kök renoverat av fackman. Vad behöver isf renoveras och vad kan det kosta?
3. Se bortom homestyling. Ofta får man betala mer för hus som är stylade. Ytskickt kostar ofta inte så mkt att göra jmf med att ex byta fönster.
4. Området. Nu vet inte jag om ni har barn men ändå viktigt att höra sig för om ryktet för skola och förskola tycker jag.
5. Läge. Vad är viktigt för er? Pendlingsmöjligheter? Nära buss? Tyst? Stor tomt?
6. Uppvärmning? Vilken uppvärmning finns?
7. Radon? Finns radon? Om inte mätning finns går det ofta att ringa kommunen för att höra om områden med markradon. Kolla beskrivningen för att se om det finns blåbetong.

Det här var iaf lite av det som vi tänkte på...
Tack så mycket för väldigt bra råd!
 
Utöver att själva huset ska funka säger jag, yrkesskadad som jag är, kolla kommunens planer för "ert område" när ni hittar ett hus. Både detaljplan för att tex se era möjligheter att bygga om/ut i framtiden, samt vad grannarna får/kan göra. Men också översiktsplanen för att få ett hum om kommunens bild av områdets långsiktiga utveckling, planeras tex nya bostäder/områden i närheten, nya skolor/förskolor, ny infrastruktur etc.

Händer rätt ofta att människor missar att kolla såna här saker och sen blir besvikna eller arga över ett tex få nya grannar :)
Tack för tipset :)
 
Idag har vi varit och köpt ett litet hus :love: Med tillhörande utsikt mot vattnet! Och egen brygga såklart :up:

2my9qax.jpg

2cgk7jq.jpg

30crfw2.jpg

2my9qax.jpg

20171004-142513.jpg
20171004-142513.jpg
 
Vi har inte alls varit seriösa huspekulanter utan snarare letat efter en större hyresrätt. Men så hittade vi ett lantligt hus för en prislapp som vi med råge klarar av. Huset ser ut att vara rena drömmen, precis den typen av hus sambon och jag faller för. Tomten är ca 5000kvm, ligger dock nära en väg. Vi ska förhoppningsvis titta på huset i helgen och jag blir helt galen bara av tanken.

Huset är verkligen DRÖMMEN :love::nailbiting:
 
Jag har varit på förhandsvisning av en lägenhet som intresserar mig. Månadsavgiften är egentligen lite dyrare än vad jag tänkt mig, men p g a olika orsaker planeras den att sänkas med en femhundring.

Jag ser att priserna i området där jag bor håller på att gå ner fortare än i området dit jag vill flytta så jag får kanske räkna med att få ut 200 000 mindre än vad jag fått för några månader sedan. Det tråkiga blir då att jag kommer att få amortera vilket jag inte vill. Jag planerar inte att bo i lägenheten jag flyttar till längre än fem år, därefter tänkte jag skaffa en hyresrätt (jag har då 28 år i Stockholms bostadskö). Hade jag planerat att bo kvar hade jag gärna amorterat.

Jag kommer att behöva måla, byta köksluckor, installera ett badkar och bygga igen en vägg för att få det som jag vill ha. Men det känns som att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag ska läsa all info från mäklaren i kväll och fundera över vad jag måste kolla upp innan jag beslutar mig för om jag vill ha den.
 
Mäklaren smsade nyss att över 50 sällskap har bokat in sig på husvisningen imorgon och undrade om någon ville gå på en visning på tisdag med färre sällskap.

Suck, så otroligt många intressanter att det nästan känns meningslösr. :nailbiting::(
 
Mäklaren smsade nyss att över 50 sällskap har bokat in sig på husvisningen imorgon och undrade om någon ville gå på en visning på tisdag med färre sällskap.

Suck, så otroligt många intressanter att det nästan känns meningslösr. :nailbiting::(
Det var ingen anmälan till visningen av mitt hus. Men den var väldigtr välbesökt. 30 personer la intesseanmälan där på visningen.

När det blev skarpt läge var vi bara två som bjöd.
 
Puttar upp den här tråden med fjärilar i magen! Har precis gett mig in i en budgivning på en lägenhet jag verkligen vill ha :nailbiting: :love: Sambo och jag har bestämt att vi ska bli särbo, men jag trodde inte rätt läge och lägenhet skulle dyka upp så fort!
Håll tummarna för mig nu är ni snälla :heart
 
Puttar upp den här tråden med fjärilar i magen! Har precis gett mig in i en budgivning på en lägenhet jag verkligen vill ha :nailbiting: :love: Sambo och jag har bestämt att vi ska bli särbo, men jag trodde inte rätt läge och lägenhet skulle dyka upp så fort!
Håll tummarna för mig nu är ni snälla :heart
I eftermiddag skriver vi kontrakt :banana:
Men herregud så fort det går!! Jag vet inte om jag hinner med :p
 
Fick leta efter den här tråden! :)

Nu närmar det sig för vår del!
Imorgon får vi komma in i lägenheten när den ska besiktigas. Vi ska passa på att mäta lite och klura på vad som kommer få plats och inte. Vi får tillträde 9 januari sen.

Igår var vi en sväng och kollade på tapeter. Vi köpte sent (efter stopptiden) så får standardval på allt. Har tänkt slänga upp en tapet i ett rum men låta resten vara vitmålat.

Har börjat packa också. Lite i taget med typ sommarkläder och så åkte alla fönsterlampor ner i flyttkartong när vi adventspyntade.

Jag är supertaggad :D
 
Att jag inte hittat den här tråden tidigare!
Jag och maken hade en mardröm i våras när vi flyttade till flådig lägenhet som visade sig vara full av skadedjur, bodde några månader hos mina föräldrar, lyckades knipa en hyresrätt i ett stökigt område och gick på visningar varenda helg och gärna någon vardag också. Blev överbjudna hela tiden på de objekt vi tyckte var intressanta, men gick slutligen som segrare ur en budgivning två dagar innan vårt bröllop i september och får tillträde till vårt hus nästa fredag 15/12. Det känns så stort och jag är orimligt pepp just nu. Det enda jag tänker, drömmer, pratar om är inredning, kulörer och 2-stav vs 3-stavs golv :angel:
 
Vi var ju inne i lägenheten förra veckan, kändes bra!
Men köket har rätt så knaper förvaring så nu googlar jag för fullt på smart förvaring ;)

Det lutar åt att vi ska tapetsera där matbordet ska stå med Ava från Sandbergs :love:
400-39_image3.jpg

Sen funderar vi på insynsskydd. Vad tycker ni är snyggast på stora fönster? Det är större fönster än standard men inte sådär tak till golv.

Idag är det infomöte. Blir spännande att träffa våra blivande grannar!
 
Inflytt om några veckor. Var förbi lägenheten och visade mina föräldrar (från utsidan) och upptäcker att det regnar in i förrådet :meh:
Hoppas de kan åtgärda snabbt och smidigt. Får ringa Peab så måndag..
 
Vi var ju inne i lägenheten förra veckan, kändes bra!
Men köket har rätt så knaper förvaring så nu googlar jag för fullt på smart förvaring ;)

Det lutar åt att vi ska tapetsera där matbordet ska stå med Ava från Sandbergs :love:
400-39_image3.jpg

Sen funderar vi på insynsskydd. Vad tycker ni är snyggast på stora fönster? Det är större fönster än standard men inte sådär tak till golv.

Idag är det infomöte. Blir spännande att träffa våra blivande grannar!
Superfin tapet :) !
 
Inflytt om några veckor. Var förbi lägenheten och visade mina föräldrar (från utsidan) och upptäcker att det regnar in i förrådet :meh:
Hoppas de kan åtgärda snabbt och smidigt. Får ringa Peab så måndag..

Men, oj. På ett nybygge. Trist! Hoppas att de kan fixa till det och att det inte är så mkt skador.
 
Men, oj. På ett nybygge. Trist! Hoppas att de kan fixa till det och att det inte är så mkt skador.
Ja det känns inte så kul. Det verkar rinna på trägolvet från grannens uteplats. Vi har vårt förråd vid uteplatsen och de verkar ha missat ngt i konstruktionen när vatten rinner rakt under väggen..
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
245
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 501
Senast: Lingon
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 316
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp