Husköpstråden (utbruten från Köpa hus)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 240

Bukefalos 30 år!

Det var ett tag sedan den här tråden var igång.

Men eftersom jag ska kika på hus nästa helg så puttar jag upp den lite.
Vad behöver jag tänka på med huset nedan? Det är inte besiktat så det behöver givetvis göras. Men annars?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-frihamra-norrtalje-kommun-frihamravagen-23-21662173

Kolla upp om kommunen planerar utbyggnad av kommunal VA framöver, det kan bli stora summor man tvingas betala för anslutning.

Generellt för 50-60-70-talshus är det bra att ha koll på att tveksamma material kan ha använts vid byggnationen. Ett vanligt problem är tryckimpregnerade syllar som när de blir fuktiga kan avge en otrevlig doft som kräver ett ganska omfattande ingrepp för att lösa.

I övrigt ganska hög elförbrukning för ett så litet hus. Luft/luftpump är lite trist tycker jag, i synnerhet när den är placerad som i detta hus precis bredvid matbordet. Man sitter och äter med en liten stormvind i ansiktet. Men det är verkligen inget avgörande eller något som alla ens upplever som ett problem :)

Kolla upp om kommunen planerar utbyggnad av kommunal VA framöver, det kan bli stora summor man tvingas betala för anslutning.

Generellt för 50-60-70-talshus är det bra att ha koll på att tveksamma material kan ha använts vid byggnationen. Ett vanligt problem är tryckimpregnerade syllar som när de blir fuktiga kan avge en otrevlig doft som kräver ett ganska omfattande ingrepp för att lösa.

I övrigt ganska hög elförbrukning för ett så litet hus. Luft/luftpump är lite trist tycker jag, i synnerhet när den är placerad som i detta hus precis bredvid matbordet. Man sitter och äter med en liten stormvind i ansiktet. Men det är verkligen inget avgörande eller något som alla ens upplever som ett problem :)
De värmer upp garaget (48 kvadrat) och ett spabad, gissar att det kan bero på det kanske?

Det är krypgrund och där finns avfuktare, borde väl vara okej?

De värmer upp garaget (48 kvadrat) och ett spabad, gissar att det kan bero på det kanske?

Det är krypgrund och där finns avfuktare, borde väl vara okej?
Direktel golvvärme är inte billigt, så du ska nog räkna med en ganska hög elförbrukning. Jättesvårt att säga något utan att läsa besiktningsprotokoll.

Direktel golvvärme är inte billigt, så du ska nog räkna med en ganska hög elförbrukning. Jättesvårt att säga något utan att läsa besiktningsprotokoll.
Ja absolut, tänker ändå att det går ner när spabadet försvinner (det ska tas med) och om man inte värmer upp garaget längre.

Sen är frågan vart direktelen är, är det hela huset? Är det garaget? Eller vart är det? Är det rimligt att ställa alla frågor till mäklare redan nu, eller vänta till efter visningen?

Ja absolut, tänker ändå att det går ner när spabadet försvinner (det ska tas med) och om man inte värmer upp garaget längre.

Sen är frågan vart direktelen är, är det hela huset? Är det garaget? Eller vart är det? Är det rimligt att ställa alla frågor till mäklare redan nu, eller vänta till efter visningen?
Det är väl redan budgivning igång ser det ut som, så frågor kan man nog ställa nu.

Jag hade definitivt undersökt krypgrunden, finns det äldre tryckimpregnerade syllar så kan de avge en obehaglig lukt om de blivit fuktiga som är svår att bli av med. Kan även vara bra att notera om det är plastat i krypgrunden eller ej, mot marken. Det är en enkel åtgärd att lösa själv i många krypgrunder bara det finns kryputrymme.

Var uppmärksam på när du kliver in i huset om det luktar unket, mikrobiell lukt eller om flera dörrar/fönster står på glänt eller massa doftljus är tända. Kan vara ett sätt att dölja ovanstående, om det problemet finns.

Undersök tak, gå upp på vinden om det finns möjlighet och titta efter fuktfläckar mm särskilt vid takgenomföringar, lyft på några takpannor och kolla skick på läkt och papp/vad det nu kan vara.

Kolla så att takavvattning leds bort från huset så det inte belastar grunden med onödigt vatten. Även att marken runt huset sluttar bort från huset.

Badrum, när är det byggt och finns det våtrumsintyg? Beroende på ens kompetens så kan man kolla brunnen, klämring etc om det är korrekt gjort.

Kolla kommunens planarbeten och översiktsplan ifall de har planer på utbyggnad/förtätning (om det skulle påverka ditt intresse såklart).

Sen hade jag nog funderat på uppvärmningen i det långa loppet. Kommer det finnas ekonomi för att investera i någon uppvärmningslösning som inte är direktverkade el? Men detta är iofs min personliga preferens.

Jag gissar att det är hela huset då det enbart är en våning? Absolut så kräver spabadet en del. Har det varit +1 eller +15 i garaget? Det gör stor skillnad i förbrukning.

Du kan fråga när besiktningen ska ske? Den är viktigast. Jag skulle spara mina frågor till visningen om det inte är något som är avgörande. Alternativt maila dom dagen innan så mäklaren får tid att undersöka.

Åh, vi letar i samma kommun! Förhoppningsvis inte samma sorts hus 😅
Sett skylten till det där, åker gamla vägen hem från jobbet.

Jag väntar på samtal från banken för ett lånelöfte och kommer börja leta sen om allt går som det ska.

Åh, vi letar i samma kommun! Förhoppningsvis inte samma sorts hus 😅
Sett skylten till det där, åker gamla vägen hem från jobbet.

Jag väntar på samtal från banken för ett lånelöfte och kommer börja leta sen om allt går som det ska.
Haha ja jag vet inte ens om jag borde leta i den kommunen. Som arbetslös vet man inte riktigt vart man hamnar. Men vi har vänner där (andra sidan e18), så det vore smidigt. Plus att huset är ungefär vad vi söker. Hade kanske kunnat ligga lite längre från vägen.

Men man ska öva på att gå på visning också. Så vi har inte börjat fundera på lånelöfte eller nånting än. Tidigast vi kan köpa blir 1a april med de nya reglerna.

Söker ju jobb typ överallt känns det som.

Senast ändrad:
Haha ja jag vet inte ens om jag borde leta i den kommunen. Som arbetslös vet man inte riktigt vart man hamnar. Men vi har vänner där (andra sidan e18), så det vore smidigt. Plus att huset är ungefär vad vi söker. Hade kanske kunnat ligga lite längre från vägen.

Men man ska öva på att gå på visning också.

Söker ju jobb typ överallt känns det som.

Jag skulle gärna bo i det området själv, relativt snabbt ut till E18 med bra busstrafik och nära Norrtälje. Men jag har begränsad budget så får ta det som finns.
Jag jobbar i Norrtälje, så försöker hitta på max 2,5 mils avstånd.
Vill du köra buss, söker vi ju ganska ofta folk 😇
Hatar att gå på visning, framförallt öppen 😅

Jag skulle gärna bo i det området själv, relativt snabbt ut till E18 med bra busstrafik och nära Norrtälje. Men jag har begränsad budget så får ta det som finns.
Jag jobbar i Norrtälje, så försöker hitta på max 2,5 mils avstånd.
Vill du köra buss, söker vi ju ganska ofta folk 😇
Hatar att gå på visning, framförallt öppen 😅
Haha ja det är lite awkward helt klart. Men det är bara att bita ihop om man ska köpa tänker jag :D

Vad letar du efter lite mer specifikt?

Jag tänker mig en 4-5 a, kamin är ett måste, över 1000 kvm tomt. Gärna uteplats och plus för uterum. Garage är också ett plus. Inte i ett samhälle, men det behöver inte vara helt folktomt. Helst längre från väg än vad detta är, men vet inte hur mycket trafik det är på vägen?

Finns en hel del småhus i området som är 2-3 rum o kök som tidigare använts som typ sommarhus. Men det blir lite smått för mig och mannen känner jag.

Helst inte mindre än 50 kvm dock, gärna 3 rok, tomt på minst 1000 gärna uppåt 2000. Men med enskilt läge och utan insyn då jag har en annan dygnsrytm än många och inte vill behöva vänta halva dagen innan jag kan göra nått ute 😁 Dessutom vill jag kunna sätta upp nät runt om för katterna utan att folk klagar på att det ser ut som ett fängelse. Drömmer om en tomt med utsikt över åkrar och ängar, kanske hästhagar.
Vill också gärna kunna elda! Hade kunnat tänka mig ett hus med lite eftersatt underhåll, men nya reglerna krånglade till det lite där.
Så för mig blir det nog ett uppgraderat fritidshus. Gärna söder om Norrtälje då jag har mina föräldrar i Sundbyberg, men det viktiga är ju ändå avståndet till jobbet.

Kul med husvisning! Jag tänker som någon annan var inne på, undersök kommunens översiktsplan för området. Finns det planer på VA, fler bostäder, infrastruktur, industri etc. Känner inte alls till området men häromkring (Göteborg med omnejd) finns stora planer på en ny järnväg samt nydragning av ledningar av Svenska kraftnät.

Det var ett tag sedan den här tråden var igång.

Men eftersom jag ska kika på hus nästa helg så puttar jag upp den lite.
Vad behöver jag tänka på med huset nedan? Det är inte besiktat så det behöver givetvis göras. Men annars?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-frihamra-norrtalje-kommun-frihamravagen-23-21662173
Se över om det finns några mindre kul beslut iom enskilt avlopp (eller för den delen på g med tvångspåkoppling på kommunalt) samt kolla igenom Naturvårdsverkets "är ditt avlopp rött, gult eller grönt" eller vad den nu heter och gå igenom det på plats. Snordyrt med ny avloppsanläggning och inte ovanligt att folk köper hus i god tro och får en chock när de får skrivelser om tillsyn eller för den delen beslut om föreläggande/förbud i brevlådan. Såg att den var gjord 2017 och man brukar kunna räkna på att markbädd/infiltration kanske sjunger på sista versen runt ~20 år, beroende på hur den tagits omhand.

Budgivning på en lägenhet. En ensam budgivare som direkt kastar in ett bud på 80000 mer än begärt pris. Varför? Ingen kan ju svara men man kan kanske gissa lite?

Budgivning på en lägenhet. En ensam budgivare som direkt kastar in ett bud på 80000 mer än begärt pris. Varför? Ingen kan ju svara men man kan kanske gissa lite?

Kändes ju mer vanligt förr, när marknaden var jättehet. Då skulle jag säga att det var vanlig strategi om budgivaren hade koll på att lägenheter i samma område/storlek/skick/osv gick omkring det priset i kombination med att de verkligen ville ha objektet och försökte "skrämma bort" en del budgivare.

Om det är Stockholms innerstad så har priserna där precis slagit rekord och nått all time high, så det kanske bara är första budet av många på den lägenheten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?