Bukefalos 28 år!

Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Riley

Trådstartare
Jag har förmodligen drabbats av bihåleinflammationen från helvetet, vilket jag baserar på att jag har en helvetisk värk/tryck i näsan, delar av kinderna, pannan/ögonbrynen, huvudet, öronen och käken, samt att jag är stel i nacken. Kan inte vrida på huvudet och det trycker så jag vill avlida om jag rör mig, böjer mig ned eller reser mig upp, eller gäspar/hostar/nyser, och nu har det även börjat värka när jag ligger ner.

Ringde 1177 som drog slutsatsen bihåleinflammation och sa åt mig att ta mig till VC. VC är stängt idag och imorgon, apoteket likaså, jag är inte sjuk nog för att få komma till akuten, och jag känner nu mest för att skjuta mig i huvudet. Dels för smärtan, dels för att det är nyår och jag ska festa om några timmar.

Jag har varit täppt i näsan sedan i september, vilket antagligen beror på att jag använde störda mängder nässpray då jag var riktigt sjuk då, och det är väl det som utvecklats till något. Vill således inte använda nässpray.

Har i tur och ordning provat att

1. Hänga över ångbad. Fick värre tryck av att böja nacken och fick dessutom yrsel och svimmade nästan pga. ångorna.
2. Spola upp vatten i näsan med duschslangen. Hjälpte inte.
3. Receptfria värktabletter över maxdos. Receptfria värktabletter har aldrig verkan på mig, så inte heller nu.
4. Snorta hackad vitlök. Aj.

Vad finns det mer jag kan göra? Jag behöver verkligen få bukt på det här cirka nu innan jag blir tokig och hoppar från balkongen.
 
Senast ändrad:
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Standardbehandling i första hand brukar vara värktabletter och nässpray med tex. budensonid (exempelvis Desonix). Nässprayer som finns receptfria att köpa.

Om du inte kan få tag i nässpray kanske skölja näsan med kroppstempererad koksaltlösning kan hjälpa?
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Finns tyvärr inga sådana sprayer i butiken, det enda de har är samma spray som orsakat täppan från början.

Kan man göra egen koksaltlösning med vanlig jodsalt? För färdig lösning fanns tyvärr inte heller att köpa.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Finns tyvärr inga sådana sprayer i butiken, det enda de har är samma spray som orsakat täppan från början.

Kan man göra egen koksaltlösning med vanlig jodsalt? För färdig lösning fanns tyvärr inte heller att köpa.

Absolut - koksaltlösning är det bästa när det gäller bihålorna för mig. 1 msk salt till 1 liter vatten. Koka upp och låt svalna.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Är det heeeelt 100 att det går med salt med jod i? Googlade och hittade fler länkar där det stod att det absolut inte ska göras på salt med jod.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Det går alldeles utmärkt att göra egen. Jag brukar värma vatten med vanligt salt i mikron så det kokar och sedan hälla över det till något med pip. I den behållaren brukar jag späda med kallt vatten så det blir kroppstempererat och en behaglig temperatur. Jag brukar ha någon matsked salt till ett par dl vatten.

Sedan häller man försiktigt i ena näsborren. Man får liksom stå med huvud upp och ner ovanför diskhon för det kan rinna en del. Tanken är att koksaltlösningen ska rinna in i ena näsborren och sedan genom förbindelsekanalen till den andra näsborren där det sedan rinner ut. Men bli inte rädd om du får en kallsup, för det kan också hända. Beror lite på hur man har huvudet.

Värktabletter är bra för huvudvärken.
Har du testat något slemlösande?
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Oj, jag har alltid gjort det på vanligt jodsalt och hittills har det gått bra - men jag ska ju inte uppmana dig att göra det om det nu inte är så bra. Sorry!
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Är det heeeelt 100 att det går med salt med jod i? Googlade och hittade fler länkar där det stod att det absolut inte ska göras på salt med jod.

Ja, det går med joderat sal. Det är inte farligt på något sätt.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Nasonex finns på vår Ica har jag för mig, jag får upprepade bihåleinflammationer utan att vara förkyld ens och nasonex är bäst enligt mig. Har sköljt och haft mig men det ger mest lindring för stunden. När det vár som mest ihärdigt fick jag köra nasonex i nån månad för att bli kvitt skiten, men det funkar bra (mycket bättre än penicillin/antibiotika)
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Åh gud, snorta vitlök? Gråter nästan bara av att tänka på det.

För min del som råkar ut för det rätt ofta så hjälper det absolut inte med nässkölj, det rinner bara rakt in i bihålorna = kallsup och gör så ont att jag blir knäsvag. Blir inte ett dugg bättre.

Mina hustips är:
1. Kaffe, eventuellt nikotin om du gillar det. Få blodkärlen att dra ihop sig så att svullnaden minskar lite.
2. Det kan hjälpa att isa ner, men bara bihålorna som sitter under ögonen, dom ovanför ögonbrynen ger dig "brain freeze" om du försöker isa dom.
3. Smärtstillande salva ex zonsalva. Svider en stund i ögonen om du sitter/står upp pga ångorna, men det hjälper faktiskt.
4. Kodeintabletter. Men dom måste du få på recept.

Annars är det bara att bädda ner dig i soffan i sittande läge och lida dig igenom det. Är det en bihåleinflammation och inte bara svullna bihålor så kan det hända att du måste få hjälp att spola eller käka antibiotika. Men om du är som jag och bara får våldsamt svullna bihålor i samband med ex virus så är min erfarenhet att vården är sorgligt ohjälpsam. Efter röntgen så gav dom mig diagnosen "dom är svullna av någon anledning" och jag fick en kortisonspray som var helt overksam.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

+ Anna och Kjerulfia

Då får jag utgå från att det helt enkelt rör sig om människor som vet att något är farligt because because. Tack för tips! Ska prova att både hälla och spraya.

Värktabletter hjälper mig som sagt inte. Har inget slemlösande och särskilt inte för näsan, men får leta på något på torsdag.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Håller med föregående talare om nasonex.
När jag är förkyld och har hosta så brukar det hjälpa att smörja tigerbalsam på bröstet. Så när jag fick bihåleinflammation så smorde jag näsryggen, kinderna och pannan ovanför ögonbrynen med yttepyttelite tigerbalsam genom att dutta på det med ett finger. Ögonen rinner om man tar för mycket. Värmen som blir från tigerbalsamet löste upp slemmet i bihålorna så att huvudvärken lättade lite. Ännu bättre effekt fick det när jag la en fuktig varm handduk över ansiktet samtidigt.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Sist jag hade vad jag trodde var bihåleinflammation så tog jag en eeze, det blev bättre.

Så någon tablett som hämmar inflammationen? Förutsatt att du inte ska dricka alkohol..
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Bihåleinflammation är ett gissel... Du har ingen närakut eller liknande? Jourvårdcentral? För rinexin, som är avsvällande tabletter dock receptbelagda, gör underverk mot bihåleinflammation, avsvällande nässpray typ nasonex rekommenderas att ta i samband med detta. Enligt flera bud ska sinoclear (receptfritt) från apoteket också vara bra.

Och en huskur när det bara blir för jävligt, hjälper för stunden, massera näsroten, andas in vattenånga alt. lägga en liten handduk med jättevarmt vatten mot ansiktet så länge du orkar, massera igen, tryck tungan hårt mot gommen(!).
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Halvt kl

Tack för tipsen! Som sagt, inget mer än akuten (dit jag inte får gå) öppet och inga apotek heller, så det är inte mycket att göra åt. Har dock hällt/sprayat/pumpat uppskattningsvis 100 liter koksaltlösning i näsan, det är möjligt att det känns som om täppan lättat lite, men dessvärre inte något av smärtan med den. Kaffe och is (inte ihop, då) gjorde inte heller någon märkbar skillnad.

Jag får helt enkelt se till att supa bort smärtan ikväll och göra ett nytt försök med de mer hälsosamma huskurerna imorgon.
wink.gif
Tack igen!
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Kan låta dumt men det har funkat flera gånger för mig, drick jättemycket vatten, det gör slemmet mer flytande så att det kan rinna ut :)
Sen är alla andras tips bra också, skölja med koksaltlösning, lägga på något varmt och nässpray.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

Ut och festa med det du beskriver? Well, då får du skylla dig själv. Tillräckligt mycket sprit kan lösa mycket här i världen. Morgondagen är däremot ditt nästa bekymmer då. Då är du förmodligen så risig att akuten tar emot dig, om inte spriten löst problemet. Krya på dig.
 
Sv: Huskurer mot förmodad bihåleinflammation?

När jag haft bihåleinflammation förr har den inte förvärrats av alkohol, jag blir inte bakfull, och oavsett vilket ligger jag inte hemma på nyår såvida jag inte lider av något som riskerar att smitta ned hela sällskapet. Dagens läge har inget med alkohol att göra och jag har således inget att skylla mig själv för. Tack för omtanken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 105
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 651
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp