Huva med öron till eksemhäst.

Glimris

Trådstartare
Har tre hästar med eksem!! Tvättar, smörjer, eksemtäcken och inne om nätterna. Två av dem har alltid haft sår i pannan och öronen. först i år har jag upptäckt flughuvan med öron som Hööks har som tillhör täcket. Klådan har minskat markant även på resten av mankammen. Hela manen är kvar ännu sålänge. Just nu tvättar jag hästarna en gång i veckan, smörjer en blandning med Decubal+ hydrocortison. Sen underhåller jag med Decubal varje dag tills nästa tvätt. Det har fungerat jättebra!!
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Jag skulle inte använda cortison regelbundet då det finns risk att få fång.
Har veterinären sagt att det behövs så är det förstås en helt annan sak.
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Jag har haft eksemhäst i väldigt många år och han hade alltid huva från Boett. Jag smörjde med så mijlö- och hudvänlgt som möjligt som hälsingehonungs och MJ. Hästen (och de utan eksem) mådde prima.
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Hööks och Horze huvorna hamnar lätt i ögonen på hästarna, gummisnodden i nätet kommer lätt högt upp om hästen kliar sig mot något, då föreslår jag Boetts huvan, den är mycket stabilare.
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Jag skulle inte använda cortison regelbundet då det finns risk att få fång.
Har veterinären sagt att det behövs så är det förstås en helt annan sak.

Kan de få fång av cortisonsalva??? Och nej, jag behöver inte använda den så ofta för det har hjälpt så mycket med att stryka den mjukgörande salvan lite varje dag. Det är ju bra att ha nån huva extra, så jag ska kolla Boetts, går den att fästa i höökstäcket? Eller får man väl sy fast nåt spänne.
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Vad trevligt med någon som litar så blint på veterinärer.

????? Ingen veterinär inblandad. Det som var vitsen med det här var ju att huva med öron gjorde sån skillnad. Öronen är ju väldigt utsatta för sol och insekter.
 
Sv: Huva med öron till eksemhäst.

Boetts har fästen för täcken.

Cortison i tabletter eller injektion ger en viss fångrisk (har gett två hästar o det har gått bra) men salvor ger inte fång. Däremot blir huden lite tunn o känslig med lång användning, gäller ju samma för oss männsikor.
 

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 179
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 055
Senast: Jaag
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp