Hygienisk analys hö/dammigt hö?

the_connemara

Trådstartare
Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :(

Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht?

Jag avskyr grovfoder, varför kan det inte vara lika smidigt som att handla en säck havre för :mad:

Och var kan man göra hygienisk analys? Eurofins eller fler ställen?

Snälla svara lite mer utförligt än "nej det ska inte damma". Tror (hittills) höet faktiskt är rätt bra och är mer rädd att min häst blivit känslig sedan ett parti dålig halm som gav hosta som inte helt gav med sig förrän han började äta hösilage i höstas. Isf är ju inte lösningen att slänga alla balar. Jag slänger GÄRNA balar och hade jag trott det funkat hade jag satt ut en annons "betalar 5 kr/kg för garanterat dammfritt och högkvalitativt hö".
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :(

Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht?

Jag avskyr grovfoder, varför kan det inte vara lika smidigt som att handla en säck havre för :mad:

Och var kan man göra hygienisk analys? Eurofins eller fler ställen?

Snälla svara lite mer utförligt än "nej det ska inte damma". Tror (hittills) höet faktiskt är rätt bra och är mer rädd att min häst blivit känslig sedan ett parti dålig halm som gav hosta som inte helt gav med sig förrän han började äta hösilage i höstas. Isf är ju inte lösningen att slänga alla balar. Jag slänger GÄRNA balar och hade jag trott det funkat hade jag satt ut en annons "betalar 5 kr/kg för garanterat dammfritt och högkvalitativt hö".
Grejen är väl att din häst är känslig mot "damm" och det har antagligen sitt ursprung i den dåliga halmen (kanske). Tyvärr är det så att hö inte ska damma. Men, vad dammet innehåller är ju bra att analysera. Är det inte mögel kan det ju fungera om man vattnar det (är lite emot det egentligen, men, men). Så, om jag var du skulle jag i alla fall analysera höet hygieniskt och därefter ta beslutet om hur jag skulle gå vidare. Risken är ju ganska stor för att få en häst med kronisk hosta. Så, om höet inte är mögligt är det ju möjligt att vattna och sedan får du nog planera för att ge hästen ensilage istället i framtiden eftersom den verkar känslig i sina luftrör.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Och var gör man en sådan analys?

Och hur fodrar man med hösilage hela sommaren? Vill kunna ge något kg till natten men mer än så äts nog inte. Haft ca 40 kgs balar i vinter men de skulle ju aldrig ta slut på sommaren i tid?

Min plan var att hämta ett lass och se hur det funkar. Funkar det inte bra så hämta på nytt ställe osv.

Hur funkar horsehage o liknande?
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Jag har haft Horse Grass. Tycker det är bättre än Horse Hage och det är fantastiskt smidigt. Små behändiga balar, ca 25 kg, och det doftar underbart. Hästen älskade det oxå.
Kolla makromineralerna bara. De verkar kunna spänna över heltokiga kvoter.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Horsehage är i små balar och mycket dyrt.
Och går inte åt fort nog.
Alexandra här på Bukefalos frös in i en stor frys.

Kan du inte fodra med något annat till natten?
Lusern eller så?
Annars så är faktiskt att vattna höet ett alternativ.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Hur vattnar man egentligen? Fiskar upp det med håv sen eller :-D just nu löspressat, får med mycket bök max ner 3 kg i ett nät.

Funderade faktiskt på lusern och halm.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Och var gör man en sådan analys?

Och hur fodrar man med hösilage hela sommaren? Vill kunna ge något kg till natten men mer än så äts nog inte. Haft ca 40 kgs balar i vinter men de skulle ju aldrig ta slut på sommaren i tid?

Min plan var att hämta ett lass och se hur det funkar. Funkar det inte bra så hämta på nytt ställe osv.

Hur funkar horsehage o liknande?
Hygienisk analys kan du göra hos de vanliga analysföretagen alltså Agrilab, Eurofins, Hjortens lab osv. Jag skulle nog också föreslå lusern till sommaren om du behöver tillskottsfodra. Om inte hagen är helt tom på gräs vill säga.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Bäst är nog att fylla det hö som man skall ha i ett hönät och doppa det hela i en balja med vatten.
Som en tepåse.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

när jag vattnade hö till min känsliga ponny så duschade jag helt enkelt höet med vattenkannan, gick bra och blev tillräckligt fuktigt för att han skulle vara host fri. detta var då en 20 åring med kronisk bronkonit = hostade så fort han fick torrt hö även om det inte dammade, höselage gick dock bättre.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

om det inte dammar pga att det är dåligt i sig, dvs inte mögeldamm så vattna som sagt. jag lägger bara i ikepåsen och duschar på givan och låter vattnet rinna ur påsen (klipp ngn cm nere i hörnen på påsen). Klart!
Hö är ju alltid dammigare än silage, så jag brukar vattna på det för säkerhetsskull så att säga och det funkar bra. (Fodrar bara med hö sommartid).

en hygienanalys brukar ligga på runt tusenlappen.
 
Sv: Hygienisk analys hö/dammigt hö?

Allt hö innehåller en viss mängd "damm". Även det finaste höet samlar damm när det ligger på skullen/lagras, dessutom finns det många små partiklar (brutna strån och ffa frön) som kan besvära hästen. Var det torrt i marken när det skördades kan det också komma damm från jorden som virvlas upp av maskinerna.

Den här sortens damm beror inte på mögel och brukar inte synas öht.

Jag spolar av allt hö som ges inne, trots att jag aldrig ger hö som har synligt damm. Fukten binder alla små partiklar så de inte irriterar hästarnas känsliga luftvägar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 508
Senast: ufot
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp