Vilket inte var det jag svarade på, se ovan.Oj, vad bestämmer vad som är "klassiskt"? Skulle tro att man samsovit betydligt större del av mänsklighetens historia än vad vi sövt och sen gått därifrån.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket inte var det jag svarade på, se ovan.Oj, vad bestämmer vad som är "klassiskt"? Skulle tro att man samsovit betydligt större del av mänsklighetens historia än vad vi sövt och sen gått därifrån.
Ok! (jag är mer som din man, tvekar inte om att vara ute och springa på natten. Men vi delade inte på någon gigantisk säng så samsovning var inte på kartan och barnet vaknade inte ofta på nätterna och saknade oss, å andra sidan delade vi rum tills barnet var 3, spjälsäng i sovrummet.)Gällande samsovning så menade i varje fall inte jag att hålla om ett barn vid nattning behöver innebär att man måste samsova sedan, utan enbart att jag gärna gör det också. Ledsen om det var otydligt. Min man har svårt att sova tillsammans med barnen, men har inget emot att gå upp på natten och natta om dem om de vaknar. Själv vill jag gärna inte vara uppe och springa på natten, men har inget emot att samsova. Jag sover genom det mesta och tycker mest att det är mysigt att vakna tillsammans med dem. I dagsläget har vi en madrass mellan barnens sängar där någon av oss föräldrar brukar hamna under natten, eller så går jag och lägger mig där direkt på kvällen. Dotter kryper alltid över under natten och sonen klappar jag på när han vaknar, då brukar han lugna ner sig och somna om.
okej förstår hur du tänker, men då har du tolkat det fel och dessutom är det inte ett alternativ för detta barn varken då eller nu. Barn är olika helt enkelt. Men detta är inte min tråd och jag har heller inget intresse av tips på vår sovsituation, så kommer inte skriva mer i tråden angående detta.Uhm nej. Jag svarade på ett inlägg där det lät som att alternativen var att lägga och gå eller sova kvar hela natten. Så jag skrev att man kunde ju lägga, ligga kvar till barnet somnar och gå (om man inte ville sova kvar hela natten). Varpå du svarar på det att man kan ju också sova kvar hela natten. Så jag svarar det jag svarade![]()
Vi samsover, nattar barn och när de somnat går vi ner och har några timmar i lugn och ro. Sedan kryper vi ner hos barna.Ursäkta en fåkunnig, men betyder samsovning att vuxna och barn lägger sig samtidigt och går upp samtidigt? Hur går det i så fall ens till för en vuxen att sova så många timmar?
Ursäkta en fåkunnig, men betyder samsovning att vuxna och barn lägger sig samtidigt och går upp samtidigt? Hur går det i så fall ens till för en vuxen att sova så många timmar?
Mer rimligt. Jag fattar ju att man kan göra så som krishantering.Nej, jag har hört någon enstaka som gjort så i perioder och även jag själv när sonens sömn varit som värst. Då för att vi vaknade med honom varje timme under ett år, samt hade långa läggningar, så då var det klokast att bara borsta tänderna och ge upp dagen inför läggning.
Samsovning är nog bara ett brett begrepp som betyder att man på något vis sover ihop med barnen.
Varför är det en nackdel? Jag somnar alltid till en ljudbok.Nackdelen är att det fortfarande (drygt 6) krävs saga..
SKumläst tråden så kan ha missat om det skrivits redan.
Har ni provat insomningsskivor, typ elefanten som så gärna ville sova? Vi köpte faktiskt skivspelare och skivor för att slippa blanda in skärm i det hela.
Tyckte det ofta/ibland/inte alltid/men tillräckligt ofta/ hjälpte barnen att komma till ro (Har inte heller barn som varit enkla sovare).
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag alltid spelat samma sång vid nattning av stora barnet. (Babblarnas vaggvisa, skulle tro att jag är uppe i 50000+ spelningar nuVi kanske ska testa! Hittills är sonen ganska resistent för att komma ner i varv av ljud. När jag läser för dem klättrar han runt på mig som en apa, har nåt (eller tio saker..) att utbrista om varje sida och drar i boken för att bläddra fram eller tillbaks. Om jag sjunger eller spelar lugn musik snurrar han på likadant ändå. Men.. ljudbok har vi inte testat just vid läggning, så kanske kan vara en idé!
Saga är väl en fördel ända upp i 9-10 årsåldern i alla fall.Håller med i allt du skriver. Sen lät vi faktiskt vårt barn kasta sig till sömns då det var lättare för hen att komma till ro utan att någon av oss var där, med saga i högtalare i rummet. Nackdelen är att det fortfarande (drygt 6) krävs saga..
det är såklart enklare med ett barn men jag tror första gången vårat barn fick skärm öht var vid 2,5 när jag var själv och magsjuk. Sen var det max 15 min efter maten, nu lite mer fritt.
Och springa ur sig, vi hade sån lyx under förskoletiden att vi hade en stor lekplats utanför förskolan där många hängde kvar en timme, så var de trötta när de kom hem. Vi gick även (gör fortfarande ibland) kvällspromenad någon halvtimme innan skarp läggning.
Mitt barn kunde jag inte lämna i sängen utan att hon vaknade när hon fortfarande ammade på natten. Vi la oss vid 21 och gick upp vid 9Ursäkta en fåkunnig, men betyder samsovning att vuxna och barn lägger sig samtidigt och går upp samtidigt? Hur går det i så fall ens till för en vuxen att sova så många timmar?
Jo fast saga i högtalare kan bli lite problematiskt när hen tex sover över/borta/med kompisar eller när vi tältar/behöver sova i samma rum. Ofta behövs saga även vid uppvak nattetid även om hen kan sätta på det själv nuförtiden. Att läsa saga är ju en annan sakSaga är väl en fördel ända upp i 9-10 årsåldern i alla fall.
Alla forskare är ju överens om den saken.
Ah, jag trodde det var högläst sagaJo fast saga i högtalare kan bli lite problematiskt när hen tex sover över/borta/med kompisar eller när vi tältar/behöver sova i samma rum. Ofta behövs saga även vid uppvak nattetid även om hen kan sätta på det själv nuförtiden. Att läsa saga är ju en annan sak![]()
Det finns hörlurar i form av pannband som man kan sova med.Jo fast saga i högtalare kan bli lite problematiskt när hen tex sover över/borta/med kompisar eller när vi tältar/behöver sova i samma rum. Ofta behövs saga även vid uppvak nattetid även om hen kan sätta på det själv nuförtiden. Att läsa saga är ju en annan sak![]()
Det finns hörlurar i form av pannband som man kan sova med.
Exakt så var det för mig med, tills jag som tonåring fick tv på rummet. Då somnade jag ofta till M.A.S.H. på tv4Japp, såna har mitt barn (snart 11). Extremt svårt för henne att varva ner annars. Och mig med för den delen. Min mamma har berättat att det varit så sen jag var bebis, svårt att varva ner och somna. Jag hade ljudböcker på kassettband när jag var liten - eller fick ligga vaken (ganska plågsamt faktiskt, skittrist att ligga i mörkret i timtal och vara klarvaken och jobbig känsla att vara tvungen att vara kvar i det mörka rummet ensam).