Hyperaktivt barn

Bukefalos 30 år!

Gällande samsovning så menade i varje fall inte jag att hålla om ett barn vid nattning behöver innebär att man måste samsova sedan, utan enbart att jag gärna gör det också. Ledsen om det var otydligt. Min man har svårt att sova tillsammans med barnen, men har inget emot att gå upp på natten och natta om dem om de vaknar. Själv vill jag gärna inte vara uppe och springa på natten, men har inget emot att samsova. Jag sover genom det mesta och tycker mest att det är mysigt att vakna tillsammans med dem. I dagsläget har vi en madrass mellan barnens sängar där någon av oss föräldrar brukar hamna under natten, eller så går jag och lägger mig där direkt på kvällen. Dotter kryper alltid över under natten och sonen klappar jag på när han vaknar, då brukar han lugna ner sig och somna om.
Ok! (jag är mer som din man, tvekar inte om att vara ute och springa på natten. Men vi delade inte på någon gigantisk säng så samsovning var inte på kartan och barnet vaknade inte ofta på nätterna och saknade oss, å andra sidan delade vi rum tills barnet var 3, spjälsäng i sovrummet.)

Uhm nej. Jag svarade på ett inlägg där det lät som att alternativen var att lägga och gå eller sova kvar hela natten. Så jag skrev att man kunde ju lägga, ligga kvar till barnet somnar och gå (om man inte ville sova kvar hela natten). Varpå du svarar på det att man kan ju också sova kvar hela natten. Så jag svarar det jag svarade :)
okej förstår hur du tänker, men då har du tolkat det fel och dessutom är det inte ett alternativ för detta barn varken då eller nu. Barn är olika helt enkelt. Men detta är inte min tråd och jag har heller inget intresse av tips på vår sovsituation, så kommer inte skriva mer i tråden angående detta.

Ursäkta en fåkunnig, men betyder samsovning att vuxna och barn lägger sig samtidigt och går upp samtidigt? Hur går det i så fall ens till för en vuxen att sova så många timmar?

Ursäkta en fåkunnig, men betyder samsovning att vuxna och barn lägger sig samtidigt och går upp samtidigt? Hur går det i så fall ens till för en vuxen att sova så många timmar?
Vi samsover, nattar barn och när de somnat går vi ner och har några timmar i lugn och ro. Sedan kryper vi ner hos barna. 😊 ett barn vaknar alltid när vi går upp, de andra sover oftast vidare.

Nej, jag har hört någon enstaka som gjort så i perioder och även jag själv när sonens sömn varit som värst. Då för att vi vaknade med honom varje timme under ett år, samt hade långa läggningar, så då var det klokast att bara borsta tänderna och ge upp dagen inför läggning.

Samsovning är nog bara ett brett begrepp som betyder att man på något vis sover ihop med barnen.

Nej, jag har hört någon enstaka som gjort så i perioder och även jag själv när sonens sömn varit som värst. Då för att vi vaknade med honom varje timme under ett år, samt hade långa läggningar, så då var det klokast att bara borsta tänderna och ge upp dagen inför läggning.

Samsovning är nog bara ett brett begrepp som betyder att man på något vis sover ihop med barnen.
Mer rimligt. Jag fattar ju att man kan göra så som krishantering.

I min familj har vi kallat det att barn sover hos sina föräldrar. Även när det är varje natt, och barnets egen säng mest verkar stå där som någon sorts symbol för "normal möblering".

SKumläst tråden så kan ha missat om det skrivits redan.

Har ni provat insomningsskivor, typ elefanten som så gärna ville sova? Vi köpte faktiskt skivspelare och skivor för att slippa blanda in skärm i det hela.

Tyckte det ofta/ibland/inte alltid/men tillräckligt ofta/ hjälpte barnen att komma till ro (Har inte heller barn som varit enkla sovare).

Vi kanske ska testa! Hittills är sonen ganska resistent för att komma ner i varv av ljud. När jag läser för dem klättrar han runt på mig som en apa, har nåt (eller tio saker..) att utbrista om varje sida och drar i boken för att bläddra fram eller tillbaks. Om jag sjunger eller spelar lugn musik snurrar han på likadant ändå. Men.. ljudbok har vi inte testat just vid läggning, så kanske kan vara en idé!

Vi kanske ska testa! Hittills är sonen ganska resistent för att komma ner i varv av ljud. När jag läser för dem klättrar han runt på mig som en apa, har nåt (eller tio saker..) att utbrista om varje sida och drar i boken för att bläddra fram eller tillbaks. Om jag sjunger eller spelar lugn musik snurrar han på likadant ändå. Men.. ljudbok har vi inte testat just vid läggning, så kanske kan vara en idé!
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag alltid spelat samma sång vid nattning av stora barnet. (Babblarnas vaggvisa, skulle tro att jag är uppe i 50000+ spelningar nu 😅) Det var verkligen inte en mirakelkur när han var liten och energisk unge som absolut inte kunde komma till ro, men att spela den och sjunga med hjälpte absolut mig att hålla lugnet, och när sonen väl stillade sig märktes det att den hjälpte honom. Det är fortfarande viktigt att spela den vid nattning, han kan somna utan, men den blir nästan som betingad med sömn. Så även om det inte ger omedelbar effekt kan det funka på lite sikt :)

(Den slog mig förresten ikväll att sonen faktiskt fortfarande bökar när han ska sova. Han har, precis som jag, svårt att hitta rätt position med kroppen som inte skaver eller känns konstig någonstans och snurrar därför runt tills han hittar något. Tänk lite som en lapp som skaver så får inte täcket ligga konstigt osv. Han brukar få böka en stund men så fort han hittar en bekväm ställning så somnar han i princip direkt. Det skulle inte förvåna mig om det var samma tendens när han var liten, men han kunde inte sätta ord på det då, och det blandades upp med bus och annat stök ...)

Vi har med åren fått mycket mer förståelse, men känner igen mig i många av er!
Hejja er och som sagt, ett aktivt barn behöver hjälp att varva ner inte springa av sig energin.. våga be om hjälp! Vi har fått toppen hjälp av bup! Sonen är idag 7 år, vi har tuffa kvällar något annat ska jag inte säga men det funkar så mycket bättre nu

Vi har en listan

Lika dant varje dag
Ljudbok som han redan hört alt lugn musik
Inga skärmar en timme innan läggning
Tyngdtäcke
Göra sig i ordning ( borsta tider osv) direkt efter maten för att slippa den striden direkt innan sömn
Rätt belysning som han valt innan
Klocka så han inte behöver komma och fråga om han får gå upp vid uppvak.

Jag får en känsla av att det kanske inte är rörelsebehov så mycket som taktil stimulering som behövs? Tyngdtäcke är ju klassiskt, men det går ju att lösa på många sätt.
Något som kunde fungera för mig när jag var yngre var att sova "annorlunda". Typ med huvudet i fotändan, upp i ett hörn med en massa kuddar runt mig, med en saccosäck i sängen, osv. Det gav annorlunda taktila upplevelser som stimulerade kroppen och hjälpte mig att varva ner. Dottern gör något liknande ibland genom att ta ett dra på lakan för mindre sängen och lägga på sängen med kanterna uppåt. Sen fyller hon det med kuddar, filtar och gosedjur. Som ett babynest i större storlek.

För att påminna mig själv om det jag själv skrev...

Ikväll var jag själv med barnen och hade en hel del att göra efter läggningen: elda för värme i huset, packa inför morgondagen och avklarat lite arbete vid datorn för att kunna vara ledig imorgon.

Den lilla lilla stressen i mig kände min kära dotter av. Jag började lägga henne vid kvart över sju, nu har hon precis somnat två timmar senare. Allt detta för att jag inte var helt avslappnad brevid henne, det är iaf min teori.

Men apropå insomningssagor, ikväll bad hon efter en stund om att lyssna på den: "mamma jag vill att kaninen ska hjälpa mig att somna nu."
Så det är ett tips att prova. Från början blev hon arg när jag spelade dem fär hon fick panik när hon kände att hon blev trött av dem..

Håller med i allt du skriver. Sen lät vi faktiskt vårt barn kasta sig till sömns då det var lättare för hen att komma till ro utan att någon av oss var där, med saga i högtalare i rummet. Nackdelen är att det fortfarande (drygt 6) krävs saga..
det är såklart enklare med ett barn men jag tror första gången vårat barn fick skärm öht var vid 2,5 när jag var själv och magsjuk. Sen var det max 15 min efter maten, nu lite mer fritt.
Och springa ur sig, vi hade sån lyx under förskoletiden att vi hade en stor lekplats utanför förskolan där många hängde kvar en timme, så var de trötta när de kom hem. Vi gick även (gör fortfarande ibland) kvällspromenad någon halvtimme innan skarp läggning.
Saga är väl en fördel ända upp i 9-10 årsåldern i alla fall. :heart

Alla forskare är ju överens om den saken.

Mitt barn kunde jag inte lämna i sängen utan att hon vaknade när hon fortfarande ammade på natten. Vi la oss vid 21 och gick upp vid 9 🤪 När jag slutade amma på natten kunde hon sova själv i sängen och då kunde vi lämna sovrummet efter att hon somnat 😊

Saga är väl en fördel ända upp i 9-10 årsåldern i alla fall. :heart

Alla forskare är ju överens om den saken.
Jo fast saga i högtalare kan bli lite problematiskt när hen tex sover över/borta/med kompisar eller när vi tältar/behöver sova i samma rum. Ofta behövs saga även vid uppvak nattetid även om hen kan sätta på det själv nuförtiden. Att läsa saga är ju en annan sak :)

Jo fast saga i högtalare kan bli lite problematiskt när hen tex sover över/borta/med kompisar eller när vi tältar/behöver sova i samma rum. Ofta behövs saga även vid uppvak nattetid även om hen kan sätta på det själv nuförtiden. Att läsa saga är ju en annan sak :)
Ah, jag trodde det var högläst saga :)

Det finns hörlurar i form av pannband som man kan sova med.

Japp, såna har mitt barn (snart 11). Extremt svårt för henne att varva ner annars. Och mig med för den delen. Min mamma har berättat att det varit så sen jag var bebis, svårt att varva ner och somna. Jag hade ljudböcker på kassettband när jag var liten - eller fick ligga vaken (ganska plågsamt faktiskt, skittrist att ligga i mörkret i timtal och vara klarvaken och jobbig känsla att vara tvungen att vara kvar i det mörka rummet ensam).

Japp, såna har mitt barn (snart 11). Extremt svårt för henne att varva ner annars. Och mig med för den delen. Min mamma har berättat att det varit så sen jag var bebis, svårt att varva ner och somna. Jag hade ljudböcker på kassettband när jag var liten - eller fick ligga vaken (ganska plågsamt faktiskt, skittrist att ligga i mörkret i timtal och vara klarvaken och jobbig känsla att vara tvungen att vara kvar i det mörka rummet ensam).
Exakt så var det för mig med, tills jag som tonåring fick tv på rummet. Då somnade jag ofta till M.A.S.H. på tv4 :heart

Liknande trådar

• Åksjuka
  • Bra, småbarnsvänlig bokhylla
  • Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Få i bäbis flytande läkemedel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat