Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Just det med att bli arg verkar många "NHare" ha problem med,rädd att hästen ska tappa förtroendet....så ÄR det ju inte, inte om man blir arg på rätt sätt och i rätt tillfälle. En häst vet allt om dom gör rätt eller fel och tål då att tillrättavisas...lyssnar dom inte första gången så får dom ta den konsekvensen andra gången :devil:

Och madame har missat både första och andra gången..imorn ska det inte lyckas att rusa bort. Upp till kamp!

*försöker ignorera det faktum att jag väger ca 440kg mindre*

Imorn är det den lilla människan som bestämer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hårda hagar, kallt väder och kanske lite bristande motion ger ju överskottsenergi.

Jag håller med martha om att jag aldrig sett travarna som speciellt komplicerade, jag var ändå tonåring då jag höll på med travare som mest. Jag har ridit ganska många travare i full tävlingskondition och även om de ibland försökte slippa gå fram på vissa ställen så tyckte jag ofta att de bara var att "dunka på lite med skänkeln" så tuffade dom vidare. Har alltid upplevt travare som mer okomplicerade än vanliga ridhästar i nästan all hantering.

Vår häst (inte travare) har också sett spöken nu under den kallaste perioden, men som dotterns tränare säger, "om du bromsar och fegar så talar ju du om för hästen att det är farligt, det är bättre att bara gasa på framåt".

Hoppas att det löser sig för dig och din häst!
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Checklista för imorn:
  • Massor av självförtoende
  • Huggtänderna fram
  • Envishet
  • Gasen i botten
  • No more velande - punkt slut
  • En termos choklad i sadelkammaren efter en dag ute med madame..och en första hjälpen låda.

Fast kunde man spela på hur det går imorn, skulle nog de flesta (jag med, om jag spelade) satsa pengarna på hästen inte människan..
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag sätter en tia på att det går bra. Tuffa till dig och gör som Gry....TA INGEN SKIT :D
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag sätter en tia på att det går bra. Tuffa till dig och gör som Gry....TA INGEN SKIT :D

Håller med:D

KL

När mina barn var små hade de alla i tur och ordning vår lilla b-ponny som kunde vara en riktig madam, bara hon såg ett tillfälle. När hon gjorde något dumt mot något av dem sa deras hårda mamma:
"bli lite arg då, hon struntar helt i att du gråter" :devil:

Det gjorde faktiskt att dom tuffade till sej och tog itu med hanteringen av henne med annan attityd när dom insåg det..... Och ponnyn hade inga problem med det, hon var lka glad ändå, om inte gladare fast ungarna sa ifrån och slutade mjäka med henne som en annan liten "my little pony"...

Så kom igen Liten, du kommer att klara av det om du placerar din ilska i magen och använder den som energi för att markera dej själv i färhållande till hästen. :bow:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

"bli lite arg då, hon struntar helt i att du gråter" :devil:

Så kom igen Liten, du kommer att klara av det om du placerar din ilska i magen och använder den som energi för att markera dej själv i färhållande till hästen. :bow:

Sant - hon skiter väl i mina tårar om de gör att hon kan göra som hon vill.

Bort med rädslan, fram med temperamentet! (och ridspöet..kanske behövs när vi fajtats klart på backen och jag ska upp i sadeln, och hon bestämer sig för att Liten ska sitta där och hålla klaffen) :devil:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hur passar sadeln egentligen? Gör hon samma sak barbacka?
En ren tanke är hon försöker springa ifrån obehaget på ryggen, och även bockar, kastar och trotsar i den bemärkelsen?

Din rädsla bidrar inte med något kreativt till situationen, dags att sitta av och ta hjälp låter det som.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Håller helt och hållet med martha här och det verkar du också göra nu.

En nyfiken fråga bara, när du hade henne nere på fältet i lina och hon sparkade efter dig, vad gjorde du då?

(Spelar eg ingen som helst roll, jag är bara nyfiken, har varit med om att mitt varmblod gjort så en gång och fick själv ett i det närmaste hysteriskt anfall av raseri... Hästen i fråga har hitintills aldrig gjort om det...:devil::cool:)

Jenny
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Som några andra har skrivit så är travare i stort behov av motion så dom får rasta av sig.
Och dom är oftast ganska enkla att hantera utan en massa krusiduller och liknade.

Men efter som du nämner NH så undrar jag vad du gjorde när hon/han sparkade åt dej?
Om en vildhäst hade sparkat åt en annan häst som är högre i rang så hade den hästen åkt på nåt så djävulskt med stryk.


Kram och lycka till.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Checklista för imorn:
  • Massor av självförtoende
  • Huggtänderna fram
  • Envishet
  • Gasen i botten
  • No more velande - punkt slut
  • En termos choklad i sadelkammaren efter en dag ute med madame..och en första hjälpen låda.

  • Mobiltelefon!

Lycka till och ge järnet! :)
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Precis. hästar är enkla varelser på det sättet.
Myror i brallan ger griller i huvudet;)
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hur passar sadeln egentligen? Gör hon samma sak barbacka?
En ren tanke är hon försöker springa ifrån obehaget på ryggen, och även bockar, kastar och trotsar i den bemärkelsen?

Din rädsla bidrar inte med något kreativt till situationen, dags att sitta av och ta hjälp låter det som.

Hon gör samma sak utan sadel, även när jag leder henne.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Bra att du lyssnar på Martha:bow:

Jag finner hästens betéende som normalt.
Typ boxvila o sen sätts igång i samband med första kylan- som bä'ddat för trubbel om man inte har en ärligt god kontakt.
Hästars temperament triggas igång av kyla o även blåst.

Det som är positivt är väl att travare sällan brukar bocka eller bralla- Big No no för körhästar. Trava på du. Sätt rem runt halsen o kör Monté:bump:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hon sparkade mig inte när vi arbetade.
Vi skulle ut och leta efter en ryttare vars häst vi mött när vi skulle ut på tur. När vi kommit en bit från stallet ropade de att han precis kom tillbaka. När vi vände körde hon ner huvudet och slog bakut upprepade gånger. Jag kände att jag höll på att tappa henne helt (fick ingen kontakt) och krånglade mig av. Vi traskade (hon snett bakom min axel) vidare tillbaka mot stallet. En annan tjej som varit ute och letat mötte upp oss och när hon red förbi satte Honey av. När hon sprang förbi mig kickade hon bakbenet mot mitt lår och träffade. Hon som fick tag i henne gav henne en omgång. Sen höll hon sig i skinnet in till stallet.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hon sparkade mig inte när vi arbetade.
Vi skulle ut och leta efter en ryttare vars häst vi mött när vi skulle ut på tur. När vi kommit en bit från stallet ropade de att han precis kom tillbaka. När vi vände körde hon ner huvudet och slog bakut upprepade gånger. Jag kände att jag höll på att tappa henne helt (fick ingen kontakt) och krånglade mig av. Vi traskade (hon snett bakom min axel) vidare tillbaka mot stallet. En annan tjej som varit ute och letat mötte upp oss och när hon red förbi satte Honey av. När hon sprang förbi mig kickade hon bakbenet mot mitt lår och träffade. Hon som fick tag i henne gav henne en omgång. Sen höll hon sig i skinnet in till stallet.
Det är av denna anledningen som hästen inte ska gå efter dig.
du har 0 koll vad den tänker göra o den hinner få upp fart innan du hinner göra ngt-farligt.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Okays allihop, idag gäller det - Liten ska kaxa upp sig! :devil:
Planen är; in med hästen i en liten hage, repgrimma på. Långrepet i min hand. Longera. Är hon alltför pigg så knäppa loss repet och driva runt henne en stund, få henne att vända och byta varv. Gå emot henne ibland, går hon iväg = driva på, vänder hon sig mot mig = rätt, stanna och låt henne tänka. Gå fram och ta henne när hon stannar, vänder sig mot mig (baken bort från mig), tuggar. Longera lite grann (eftersom det var det vi skulle), bli förbannad vid antydan till bockande eller annat jävulskap.
På med sadeln, longera ett par varv till.
På med tränset, upp med mig i sadeln, ut med oss i skogen (bättre underlag där, alla vägar är istäckta i detta förbaskade väder..) och klättra, skritta, trava i olika tempon tills det börjar bli mörkt vid halv fyra. Ridspöet (kort) med. Bli arg vid tramsande.

Jaha folk.. Om jag överlever detta så kommer det update ikväll! ;)
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Det är av denna anledningen som hästen inte ska gå efter dig.
du har 0 koll vad den tänker göra o den hinner få upp fart innan du hinner göra ngt-farligt.

Även om huvudet "bara" är ca 50cm snett bakom?

Men nej, hedanefter ska madame hålla huvudet så att jag kan se det!
:bow:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Ska du köra NH nu:mad:

Varför skulle hästen inte få bocka när den är fri:confused:
Det är som du vet naturligt- Natural horsemanship.

Skulle inte trigga igång den innan, så att den kommer igång- på riktigt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 941
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 051
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp