Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Det varierar nog. Jag bodde på det sättet när jag var typ 20 år gammal. Föräldrarna ägde men jag bodde.
I nuvarande förening har jag för mig att vi ett tag hade en ägande pappa som ordförande, så jag antar att det är ok här.
Det är jättevanligt att föräldrar köper bostadsrätter till sina barn när de ska börja på universitet, har flera kompisar som haft det så.
 
Det kommer ingen bostadsrättsförening att gå med på.
Vissa går med på delat ägande, ni får helt enkelt låna ut pengar till dottern som täcker hennes del.
En annan väg att gå är att köpa en lägenhet på exekutiv auktion för då gäller helt andra regler.
Nu blev jag nyfiken. Vilka regler gäller vid köp på exekutiv auktion? Gäller inte brfs stadgar?
 
Nu blev jag nyfiken. Vilka regler gäller vid köp på exekutiv auktion? Gäller inte brfs stadgar?
När man köper på exekutiv auktion så kan man välja att äga utan att vara medlem.
Då så kan man sedan hyra ut.
Åtminstonde så var det så förut.
Det ser dock ut som att Kronofogden har försökt att stoppa sådana upplägg.

7 kapitlet § 10 Bostadsrättslagen
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.

Samtycke behövs dock inte
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte har antagits till medlem i föreningen,

Men
https://auktionstorget.kronofogden.se/Hurdukoperbostadsratt.html
Du har rätt att få tillträde till bostaden när du har betalat hela köpeskillingen och blivit medlem i bostadsrättsföreningen. Observera att det är du själv som måste söka medlemskap i bostadsrättsföreningen. Blankett för ansökan om medlemskap i bostadsrättsföreningen hittar du i högerspalten. Föreningen är skyldig att lösa bostadsrätten mot skälig ersättning om du nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen.
 
När jag köpte lägenheten till dottern så fanns det minst en förening som inte godkände delat ägande. Men de hade skrivit det redan i mäklarens annons. Så misstänker att det är en vanlig fråga för små lägenheter.
Svårt att tro att ngn bostadsrättsförening skulle godkänna att ni köper lägenheten för uthyrning. Det smidigaste borde vara delat ägande (dubbelkolla innan att brf-en godkänner detta). Vår brf godkänner delat ägande så länge den som bor i lägenheten äger minst 10%. Då få unga vuxna har möjlighet att köpa en etta för 3 mille är det ganska vanligt att de minsta lägenheterna i vårt hus har det upplägget, att föräldrarna äger merparten av lägenheten. Däremot är vi väldigt noga med bosättningskravet så att lägenheterna inte köps med avsikt att hyras ut kommersiellt.

Det kommer ingen bostadsrättsförening att gå med på.
Vissa går med på delat ägande, ni får helt enkelt låna ut pengar till dottern som täcker hennes del.
En annan väg att gå är att köpa en lägenhet på exekutiv auktion för då gäller helt andra regler.
Ni som skriver att en del föreningar inte medger delat ägande, jag antar då att ni specifikt menar då (minst) en ägare inte är skriven i lägenheten? Två (eller fler) som bor i samma lägenhet borde väl ha rätt att deläga?
När jag letade lägenhet år dottern var det en förening som krävde minst 50% delägande, men andra räckte det med 10%. Mäklarna hade koll.
 
Ni som skriver att en del föreningar inte medger delat ägande, jag antar då att ni specifikt menar då (minst) en ägare inte är skriven i lägenheten? Två (eller fler) som bor i samma lägenhet borde väl ha rätt att deläga?
När jag letade lägenhet år dottern var det en förening som krävde minst 50% delägande, men andra räckte det med 10%. Mäklarna hade koll.
Är rätt säker på att en av de lägenheter vi skummade igenom inte tillät delat ägande alls. Men det var en liten etta med kokvrå så kanske inte ens lämplig för mer än en person.
 
Är rätt säker på att en av de lägenheter vi skummade igenom inte tillät delat ägande alls. Men det var en liten etta med kokvrå så kanske inte ens lämplig för mer än en person.
Verkar ändå lite fånigt att föreningen bestämmer om man får bo 2 i en etta eller inte (är ju inte så ovanligt)
 
Verkar ändå lite fånigt att föreningen bestämmer om man får bo 2 i en etta eller inte (är ju inte så ovanligt)

Det är ju dock skillnad på delat ägande och delat boende. Det du nämner ovan är en helt annan sak.
Det är inte ovanligt att det finns personer skrivna på adressen som är sammanboende med medlem. Dessa är inte medlemmar och har inte heller rösträtt enligt röstlängden. Enligt våra stadgar så kan person sammanboende med medlem tom. sitta i styrelsen (vi har en styrelseledamot som är sambo till medlem).

Det är dock svårt att vara sammanboende med medlem om medlemmen inte är skriven på adressen (vilket var uppe tidigare i tråden som en mindre bra "lösning").
 
Delat ägande innebär i det sammanhanget att en av ägarna inte bor i lägenheten. Rättigheten att äga ihop med sambo eller make/maka är inget en bostadsrättsförening kan inskränka enligt lag.
Ok 😊 jag kollade inte upp just den biten eftersom det för oss handlade just om att inte vi på samma adress.
 
Det bästa är att kolla stadgarna och kanske även ta kontakt med ordföranden eller någon annan i styrelsen. Anledningen till att man inte vill ha för lång uthyrning i andra är att en bostadsrättsförening behöver ha aktiva medlemmar. Om det inte är minst tre medlemmar i styrelsen kan Bolagsverket tvångslikvidera föreningen och fastigheten säljs och blir hyresrätter. Då förlorar alla sin insats.
Det finns andra skäl det du anger gäller rimligen små föreningar. I min förrening med 500+ medlemar är risken föt tvångslikvidering pga andrahandsuthyrning minimal. Vi vill inte ha fri andrahandsuthyrning ändå. Det är mer krångel och mer risk för oegentligheter vid andrahandsuthyrning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 329
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: nickan1
·
Äldre Jag är på jakt efter lägenhet och ska kolla på bostadsrätt som hyrs ut i andra hand. Vad ska jag fråga om? Ska jag förbereda några intyg...
Svar
2
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp