Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Stinaelin

Trådstartare
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
 
I min förening är tidsgränsen för andrahandsuthyrning ett år, så det hade blivit svårt. Men när jag pluggade och var i behov av en liknande lösning så hjälpte min förälder mig genom att vara medlåntagare. Jag betalade hela räntan (och allt annat) själv men eftersom student-jag inte var betrodd av banken så hade vi alltså ett extra namn på pappret. För att det skulle fungera så behövde medlåntagaren också stå som ägare av lägenheten till 10%. Fördelen för mig var dels att jag fick ta ansvar, dels att jag sen fick behålla hela vinsten inför nästa köp.
 
Svårt att tro att ngn bostadsrättsförening skulle godkänna att ni köper lägenheten för uthyrning. Det smidigaste borde vara delat ägande (dubbelkolla innan att brf-en godkänner detta). Vår brf godkänner delat ägande så länge den som bor i lägenheten äger minst 10%. Då få unga vuxna har möjlighet att köpa en etta för 3 mille är det ganska vanligt att de minsta lägenheterna i vårt hus har det upplägget, att föräldrarna äger merparten av lägenheten. Däremot är vi väldigt noga med bosättningskravet så att lägenheterna inte köps med avsikt att hyras ut kommersiellt.
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Det är olika regler för olika föreningar. Så det behöver ni kolla upp. När jag köpte lägenhet till dottern var det enklast som övriga skriver, att skriva henne som ägare till 10 % av bostadsrätten.
 
Där jag bott har det inte varit okej. Man får hyra ut längre perioder för studier eller jobb på annan ort, men andra skäl är det 6-12 månader Max. Lösningen där har varit att föräldrarna äger 50-90% och barnet som ska bo i lägenheten äger resten.
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Det är inte många föreningar som godkänner den lösningen, ägaren är den som i huvudsak ska bo i en bostadsrätt. Det vanligaste är att man samäger lägenheten och att ungdomen äger en mindre andel. Inte alla föreningar tillåter det heller så kolla upp vad som gäller i aktuell förening.
 
Svårt att tro att ngn bostadsrättsförening skulle godkänna att ni köper lägenheten för uthyrning. Det smidigaste borde vara delat ägande (dubbelkolla innan att brf-en godkänner detta). Vår brf godkänner delat ägande så länge den som bor i lägenheten äger minst 10%. Då få unga vuxna har möjlighet att köpa en etta för 3 mille är det ganska vanligt att de minsta lägenheterna i vårt hus har det upplägget, att föräldrarna äger merparten av lägenheten. Däremot är vi väldigt noga med bosättningskravet så att lägenheterna inte köps med avsikt att hyras ut kommersiellt.
Min förening har ingen minsta andel, men däremot hittade vi ett par "olovliga" andrahandsuthyrningar i samband med inventering av vem som bodde var. Men då var det ju en rätt ny förening, där det kanske inte alltid hade framgått vem som skulle bo vart, med mera. Vi fick några nya medlemmar i föreningen iaf.
 
Tack for era svar allihop. Det kan vi faktiskt ordna, att hon står på kontraktet. Den lösningen hade jag inte tänkt på, vad bra att jag frågade här! 😊


Det bästa är att kolla stadgarna och kanske även ta kontakt med ordföranden eller någon annan i styrelsen. Anledningen till att man inte vill ha för lång uthyrning i andra är att en bostadsrättsförening behöver ha aktiva medlemmar. Om det inte är minst tre medlemmar i styrelsen kan Bolagsverket tvångslikvidera föreningen och fastigheten säljs och blir hyresrätter. Då förlorar alla sin insats.
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Det kommer ingen bostadsrättsförening att gå med på.
Vissa går med på delat ägande, ni får helt enkelt låna ut pengar till dottern som täcker hennes del.
En annan väg att gå är att köpa en lägenhet på exekutiv auktion för då gäller helt andra regler.
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Hade funderingar på det för att lösa bostadssituationen åt en anhörig, brf sa nej men föreslog att jag och anhörig skulle vara delägare.
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Jag sitter i styrelsen i en Brf och vi godkänner inte motsvarande lösning för vi är en liten förening. Vi godkänner inte heller delat boende annat än mellan par eller familjemedlemmar. I ditt fall skulle vi kanske godkänna att ni delade ägandet på bostaden. Sen kan ni betala som ni vill och avtala som ni vill utan att vi lägger oss i.

För andrahandsuthyrning gäller i det lite speciella regler nu när det ekonomiska läget är som det är. Vi godkänner förlängning av uthyrning som pågår pga ekonomiska läget. Vi vill inte tvinga någon att sälja med förlust.

Det ni skulle kunna göra, som tredje alternativ, är att ni köper lägenheten och har er dotter som inneboende. Det räknas som det om ni som ägare har tillgång till lägenheten. Det kan kräva att någon av er är skrivna i lägenheten, men det kanske kan vara ett alternativ?
 
Det ni skulle kunna göra, som tredje alternativ, är att ni köper lägenheten och har er dotter som inneboende. Det räknas som det om ni som ägare har tillgång till lägenheten. Det kan kräva att någon av er är skrivna i lägenheten, men det kanske kan vara ett alternativ?

Man får inte skriva sig på en adress som man inte bor på/har sin dygnsvila. Det kan vara ett folkbokföringsbrott.
 
Det ni skulle kunna göra, som tredje alternativ, är att ni köper lägenheten och har er dotter som inneboende. Det räknas som det om ni som ägare har tillgång till lägenheten. Det kan kräva att någon av er är skrivna i lägenheten, men det kanske kan vara ett alternativ?

Blir lite förvånad att du sitter i styrelsen och föreslår denna lösning.
Man kan ju inte vara inneboende hos någon som inte är skriven på adressen? Och skriven på adressen utan att bo där räknas som folkbokföringsbrott. Skatteverket skulle nog ha en del synpunkter
 
Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där ska hon bo när hon pluggar, ca 3-4 år. Hon är 18 i år.

Jag har förstått att bostadsrättsföreningen måste godkänna om en hyr ut sin lägenhet. Hur brukar bostadsrättsföreningar se på sådana uthyrningar? Vi som äger den har ju inte tänkt att bo i lägenheten alls, bara hyra ut. Men vi tänker ju ta hand om lägenheten och värna om den så den inte tappar i värde, då den ska säljas sinom tid.

Vad tror ni om en sådan lösning? Kan det funka alls?
Min BRF har strikt policy mot att köpa för att hyra ut i andra hand. Den som köper lägenheten måste stå skriven på adressen.
Sen kan man efter att ansökt om tillstånd sälja en del (minst 10%) till en anhörig som då kan vara den enda personen skriven på adressen.
 
Min BRF har strikt policy mot att köpa för att hyra ut i andra hand. Den som köper lägenheten måste stå skriven på adressen.
Sen kan man efter att ansökt om tillstånd sälja en del (minst 10%) till en anhörig som då kan vara den enda personen skriven på adressen.

Du behöver inte tillstånd att sälja 10%.
Däremot kan brf-en neka medlemsskap om de inte godkänner delat ägande eller om det finns andra skäl (sker sällan men risken finns).

Att ändra det procentuella ägandet är dock enklare. Hur mkt vem äger spelar mindre roll så länge bägge parter är medlemmar. Lägenheten har ändå en röst i röstlängden osv.

Edit. Sorry. Tror jag missförstod dig. Men tror att det är bäst att redan vid inträdandet i föreningen reka delat ägande.
 
Blir lite förvånad att du sitter i styrelsen och föreslår denna lösning.
Man kan ju inte vara inneboende hos någon som inte är skriven på adressen? Och skriven på adressen utan att bo där räknas som folkbokföringsbrott. Skatteverket skulle nog ha en del synpunkter
Jag tycker inte att det är att föredra (uppenbarligen, av de skäl du nämner och att det är bättre för föreningen om ägarna är boende och aktiva) men jag har hört om de som har den lösningen för att få tag i lägenheten till sina barn.
 
Du behöver inte tillstånd att sälja 10%.
Däremot kan brf-en neka medlemsskap om de inte godkänner delat ägande eller om det finns andra skäl (sker sällan men risken finns).

Att ändra det procentuella ägandet är dock enklare. Hur mkt vem äger spelar mindre roll så länge bägge parter är medlemmar. Lägenheten har ändå en röst i röstlängden osv.

Edit. Sorry. Tror jag missförstod dig. Men tror att det är bäst att redan vid inträdandet i föreningen reka delat ägande.
När jag köpte lägenheten till dottern så fanns det minst en förening som inte godkände delat ägande. Men de hade skrivit det redan i mäklarens annons. Så misstänker att det är en vanlig fråga för små lägenheter.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 340
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 526
Senast: nickan1
·
Äldre Jag är på jakt efter lägenhet och ska kolla på bostadsrätt som hyrs ut i andra hand. Vad ska jag fråga om? Ska jag förbereda några intyg...
Svar
2
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp