Bukefalos 28 år!

Hyra ut hästgård???

Texaz

Trådstartare
Har funderingar på att i framtiden hyra ut min gård, för att själv prova på boende på annan ort och har lite funderingar...

Hur beräknar man en rimlig hyra? Lånekostnaden rätt av eller???

Vem står för försäkringen, tycker att det känns rimligt att ägaren försäkrar själva byggnaderna....

Något man bör tänka på inför uthyrning???
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Såvitt jag vet så går det inte, däremot ska den inte träda i kraft förrän efter en viss tid (tre år???)...

Och blir det mer än ett år borta så kommer jag i vilket fall att sälja...

Kanske helt enkelt skriver det på ett år utan förlängning...
 
Sv: Hyra ut hästgård???

I så fall är det borttaget för jag skrev på det när jag hyrde gård.
 
Sv: Hyra ut hästgård???

[QUOTE

Vem står för försäkringen, tycker att det känns rimligt att ägaren försäkrar själva byggnaderna....

[/QUOTE]

Kan man som hyrestagare försäkra andras egendom? Och om så är fallet går inte pengarna till hyrestagarna om något händer? Tror åxå att det verkar bäst om du står för försäkringen själv.
 
Sv: Hyra ut hästgård???

OK, bra att veta!!!


Nå prissättningen då?????? Hur fastställer man en lagom nivå???
 
Sv: Hyra ut hästgård???

OK, bra att veta!!!


Nå prissättningen då?????? Hur fastställer man en lagom nivå???

Vad skulle det kosta att hyra en likvärdig bostad....storleksmässigt....stallplats osv osv. Räkna lite på det. Sen kommer det ju till sophämtning.....ska det vara kallhyra eller med el....
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Vad skulle det kosta att hyra en likvärdig bostad....storleksmässigt....stallplats osv osv. Räkna lite på det. Sen kommer det ju till sophämtning.....ska det vara kallhyra eller med el....

Tänkt mig kallhyra, elen är ju så beroende på livsstil....

Sophämtning och övriga kostnader får hyresgästen betala.....

OK, bara stallet blir ju 3000:-.... Hm... ja då borde jag ju iallafall kunna ta ut vad det kostar mig med lånen då...
Ska kika runt få se vad priserna ligger på...
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Vad menade du när du skrev om besittningsrätten ? Du svarade aldrig.

Ojdå, glömt...
Nja det var i en seniortråd som någon skrev att den INTE gick att förhandla bort, men att den ändå inte trädde i ktaft förrän efter några år...
 
Sv: Hyra ut hästgård???

I Dalarna, men det är inte aktuellt just nu och då det blir aktuellt finns troligen redan en spekulant!!!:p
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Haha, jag var inte spekulant så=)

Undrade mest eftersom det ju är efterfrågan som tyr vilken hyra man kan ta ut. Ligger det i en storstad, nära ett samhälle osv så kan du ju ta ut en högre hyra. Ligger det i en mindre stad, långt ute på landet osv. blir ju hyran troligen lägre..
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Jo det är ca två mil in till stan, liten stad, femton mil till Stockholm
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Då ligger det riktigt på landet då? Det drar nog tyvärr ner hyran lite. MAn jag skulle iaf försöka ta ut en hyra som täcker din kostander+ ev. slitage.
 
Sv: Hyra ut hästgård???

Hade själv en liten gård som jag hyrde ut några år. Inga problem så länge jag hyrde ut men då jag skulle sälja var det svårt att få ut den på öppna marknaden eftersom jag hade hyresgäster. Nu löste sig allt eftersom mina hyresgäster köpte stället.

Fundera noga igenom om det kanske inte är bättre att sälja direkt. Att hyra ut innebär att man har ansvar för att hyresgästerna har ett fungerande boende. Går större saker sönder (värmeanläggningar, vitvaror, frusna rör...) så måste du fixa det. Hyresgästen kan och vill självklart inte göra investeringar i din gård.Om du inte bor i närheten innnebär det att du måste hyra in hantverkare för sådant.

Om du vill göra något annat under något eller några år så kanske pengarna kan investeras i en insatslägenhet eller på annat sätt under den tiden. Vill du senare ha gård så kanske din situation förändrats och du vill bo på annat ställe.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 164
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 533
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp