Hyra ut min släp eller inte?

Luxi

Trådstartare
Har fått en förfrågan från en vän om denne inte kunde få hyra min hästsläp månadsvis, samtidigt som jag är en snäll människa och skulle kunna hyra ut den tänker jag ju såklart på mig själv också, om nu personen betalar per månad och har min släp hemma hos sig, lovar att köra den till mig om jag behöver den, men om vi nu skulle behöva den samma dag, hur gör man då?

Skall jag som ägare ha företräde eller skall den som hyr den ha det?

Skall jag behöva boka min släp många dagar innan då isåfall?

Hur mycket skall man, om jag hyr ut det, ta ut per månad? Någon form av vinst kanske man kan göra eller åtminstone så att det täcker försäkring, slitage, däck och så vidare?

Sedan handlar det ju om det händer något med släpet, i sådana fall kan ju lätt konflikter uppstå när det gäller försäkringar och vem som skall betala? pengar är ju alltid ett känsligt ämne.

Skriver man ett kontrakt innan om att till exempel den som hyr skall stå för kostnader, huruvida gäller det om konflikt uppstår?

Släpet är relativt nytt, en 08:a, vill ju inte heller "få tillbaka" det som ett vrak.

Någon som har hyrt ut sin hästsläp till någon annan privatperson som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Är varken för eller emot att hyra ut det i nuläget, men vill ha lite mer "kött på benen" så att man inte ger sig in i något dumt man ångrar i slutänden

Tack!

Sv: Hyra ut min släp eller inte?

Jag har gjort det där två ggr, första gången när jag var ung och dum, då fick min stallägare använda mitt släp mot reducerad stallhyra. Sa specifikt att de inte fick köra bommar och liknande i det (då de ändå hade traktor + vagn), men lik förbannat upptäckte jag en dag färgskrap över hela väggarna i släpet, men de nekade till att ha kört bommar i det... Sen lastade de en ponny i det, som ägarna hade sagt inte kunde smalt, ställde den smalt för att få plats m en ponny till :mad:, bommen fram helt förstörd. Körde sönder stödbenen, det lagade de åtminstone, men allt annat fick jag stå för själv. Sen gick det många år innan jag lånade ut det igen...

Andra gången var en nära kompis till mig som fick använda det, hon hyrde det hela tävlingssäsongen av mig, då min häst ändå inte tävlades längre, och släpet mår ju trots allt bra av att rulla lite grann. Men vi var helt införstådda med att hon tog alla kostnader om något hände. Tror hon betalade motsvarande vad släpfirman hyrde ut släp för, typ 800-1000kr/mån.

Sen sålde jag släpet till en stallkompis, lånade det själv för att ta min häst till klinik, han valde att ta takvägen ut:crazy:... Så det blev till att betala självrisk mm. Ett självklart beslut från min sida, hon skulle ju inte behöva stå för kostnader jag orsakat.

Så det finns risker att låna ut dem. Baserat på mina första erfarenheter, så skulle jag, ha allt på papper, om det inte är någon som du litar på till 100%, det är ju trots allt stora pengar det är frågan om, ifall hästen har sönder något, då de flesta försäkringar inte täcker det hästarna orsakar från insidan.

Gör det inte. Du kommer att ångra dig i något skede. Har du verkligen köpt ett släp för att någon annan ska slita på det? Det slitaget är inget du kan ersätta med pengar, det är där för alltid. Spelar ingen roll hur mycket du tar ut/månad, slitaget är där ändå, även om inget går sönder blir det slitet och till slut behöver det bytas. Hur mycket behöver du ta betalt för att det ska täcka det som behöver bytas tidigare än du hade behövt om bara du använt det?

Låt kompisen långtidshyra ett släp från en firma, det blir sannolikt billigare både för dig och kompisen.

Min spontana reaktion är nej gör det inte.
Nu låter väl jag lite egoistisk men jag har valt att köpa ett släp och varför ska jag sponsra ngn med att använda mitt.
Bäddar bara för osämja om det händer ngt med det,finns ju släp att hyra.Har märkt hos en del som varit snälla och lånat ut sitt att de som haft det inte varit särskilt försiktiga då det inte varit "deras" eget.
Sen varför ska du planera för att ha ditt eget släp?
Oki om det är en akut situation då en häst skadad sej då skulle jag inte fundera men för dagligt bruk,nej aldrig i livet.

Jag lånar i normala fall aldrig ut mitt släp.

Men ringer någon och säger att deras häst är akut sjuk och måste till klinik typ nu, ja då ställer jag upp, men då kör jag oxå!

Jag vet själv hur fort det kan gå om man har otur, hästar är starka djur!

Jag skulle aldrig en fundera på det.
Jag har köpt ett ssläp till mig för att jag behöver det och ska ha tillgång till det dygnet runt om något skulle hända.

Jag har dåliga erfarenheter av att låna ut släp, numer lånar jag aldrig ut mitt släp om det inte är ett akutfall.

Din vän får väl hyra från firma eller köpa sig ett eget släp.

Jag hyr/lånar inte ut mitt släp! Jag har köpt det för att jag anser att jag behöver det och alltid vill ha tillgång till transport. Behöver andra transport får de vackert köpa ett eget eller hyra från någon firma som hyr ut transporter.

Skulle det däremot ringa någon med en AKUT sjuk häst, självklart får de låna det isåfall, inget snack om den saken!

Säger som alla andra, -Gör det inte..

Jag lånade ut mitt släp till vänner och vännerna blev fler o fler. Till slut fick jag byta både däck och bromsar. Det kostade 10 000:- och sved surt. Nu lånar jag inte ut den längre alls. Har inget att vinna, bara att förlora på det.

Dessutom, vart är alla vänner när man står och tvättar släpet?

Kan bara säg:Blanda inte ihop vänskap och affärer.Det kan sluta väldigt obehagligt.

Jag lånade ut vårt nya släp till en kompis som hade en häst som sparkade i släpet så det blev både en stor buckla i bakbommen och repor på väggen.Och hur värderar man det?Både bom och vägg gick ju fortfarande att använda.Efter det så bestämde ja mig för att inte låna ut fler gånger för jag tyckte det var verkligen trist med skadorna.I akuta fall skulle jag låna ut direkt.

Gör det inte!
Det finns firmor där man kan långtids hyra, hänvisa till dem.

Jag skulle inte hyra ut mitt släp. Dels för att jag använder det mycket själv men framförallt för att "allt kan hända" när man kör hästar. För mig känns det som en onödig risk.

Har själv lånat släp som hästen har saboterat och det är inte så kul. Bättre då att långtidshyra eller köpa ett eget.

I motsats till alla andra som svarat brukar jag faktiskt hyra ut mitt släp till sådana som jag känner. Hittills (*peppar, peppar*) har det inte varit några som helst problem. Jag använder själv mitt släp relativt sällan, men vill ändå ha ett eget för att slippa krångel de gånger jag skall iväg. Genom att andra använder det emellanåt får jag in lite pengar (som kompenserar slitaget och täcker det mesta av kostnaderna för att ha det) och jag vet samtidigt att släpet inte bara står och "rostar ihop".

De jag hyrt ut släpet till är väldigt måna om att vara rädda om det, men jag är samtidigt inte hyperkänslig för om det skulle bli mindre skador på det. "Normalt slitage" räknar jag med och skulle det bli större skador så ersätter naturligtvis den som haft släpet detta (överenskommet på förhand). Mitt släp är i bra "bruksskick" men inte nyskick, kanske hade jag varit känsligare om det hade varit finare eller om jag haft en massa lån på det eller så.

Nu var ju dina frågor lite mer speciella och när det gäller det så har jag faktiskt inte så många tips att ge, du får nog ta en diskussion med din vän om upplägget. Jag kände bara att jag ville ge lite motvikt till dem som svarat hittills...

Ska man ha släp tillsammans med någon så tycker jag att det är bättre att man långtidshyr ett, än att någon av parterna ställer upp med släp och får det slitet på till ett svårbedömbart belopp.

Ni/din vän har inte funderat på det alternativet?

Tack för alla svar! har bestämt att någon längre uthyrning av mitt släp per månad blir det inte till någon, är för stora risker och i slutändan så blir det förmodligen jag som får stå där med kostnaderna om något skulle hända, vilket troligen är svårt att bevisa om det varit innan eller hänt under tiden någon annan haft den.

Däremot har jag lånat ut den för resa till folk jag känner nu ibland eftersom jag för tillfället inte kör jättemycket själv med min släp, har sagt en summa jag vill ha varje gång och hittills har det inte varit någon som opponerat sig.

Funderar däremot på om man skulle skriva ihop någon form av "kontrakt" som den som lånar enstaka gånger får skriva under på innan den använder mitt släp, något i stil med att om det händer något som att släpet blir förstört eller något går sönder att denne ersätter detta.

Vad kan man isåfall ha med i ett sådant kontrakt?

Man bör väl ha med plats och tid för återlämning, att det ska städas ur (och hur kanske) att skador ska ersättas och så klart kostnaden.

Sedan ska allt sanktioneras - dvs. det ska stå vad som händer om det inte lämnas tillbaka i tid? Om ni måste hämta det? Om det inte är städat eller ens tömt, om skador inte lagas/bekostas, om ni inte får betalt. Hur är det med försäkringen?

Gärna kan man också ha en beskrivning av skicket, alla små skador/brister skrivs upp så man kan jämföra med "efter-skick". Besiktningen både före och efter ska då signeras av båda parter.

Bökigt? Ja, visst, men better safe than sorry!

Själv har jag lånat ut mitt släp vid två tillfällen. Första gången ångrade jag mig; tjejen var jättenervös och ryckte och slet för att få upp baklämmen. Trots att jag två gånger visade spärrknapparna så tycktes hon tro att om hon bara tog i lite så skulle lämmen trilla ner... Hennes och hennes hästs transportvana var noll och det blev lite bank i väggen. Inga större skador, men det fick mig att inse att det kunde blivit myycket värre. Andra gången var både häst och chaufför väldigt vana och allt gick bra. Dock - vad hade hänt om MIN häst hade behövt åka akut till veterinär när släpet var 35 mil hemifrån? Jag har ju valt att köpa en transport för att alltid ha tillgång till ett släp som jag vet fungerar - och hur det fungerar - så därför är jag inte så generös med att låna ut det!

Tillägg: kanske ska man skicka med en inplastad kopia av regbeviset eller i vart fall ange släpets tjänste-, last- och totalvikt så man kan avgöra om det behövs BE-kort/hur mycket som får lastas. Däckstryck kan också vara bra att ange, fel tryck kan slita mycket på däcken.

Senast ändrad:

Nej, gör det inte råder jag dig!!

Vi lånade ut vårt första släp då vi var nya i branschen (och fortfarande snälla...) men varje gång vi fick tillbaka det var det ngt som var i sönder. Det var bitmärken på väggen, mellanväggen som gick sönder då ponnyn lagt sig ner, veven som gick i paj etc. etc. Sen sliter det väldigt på lemmen när hästarna går upp o ner.
Det kostar mycket att reparera och man blir besviken när man ser att andras hästar tar sönder inredningen, helst då ens egen pålle står som ett ljus.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 579
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka