Bukefalos 28 år!

Hyresgästföreningen

Kirre

Trådstartare
Nyfikenhetsfråga i väntan på svar. :)

Fick i förra veckan nya hyresavier för okt-dec med en nätt 5%-ig hyreshöjning. Ingen övrig information. Jag kontaktade då hyresgästföreningen för att kolla om det stämde bla då för att hyresvärden är ny sedan i maj. De slog snabbt upp att ägarna är skyldiga att förhandla med dom och senaste noteringen var att förhandlingarna strandat. Det har ju dock skett ett ägarbyte av fastigheten sedan dess, gör det skillnad om det är med gamla ägarna det strandat?

De gjorde iaf ett ärende av min förfrågan och skulle återkomma om 1-2 veckor, annars skulle jag höra av mig igen.

Någon som vet vad som händer nu? Kontaktar de ägarna och börjar förhandla igen? Får ägarna reda på vem som "anmält"? Vad för info har jag rätt/skyldighet att få från ägarna? Hyresavin för okt ska ju senast betalas 30 sep. Betalar jag den på nya summan har jag ju godkänt den om jag förstått det rätt. OM ägarna nu fått godkänt nya hyran och jag betalar gamla, om jag inte hunnit få svar, kan de skicka ut mig då? :confused:

Jag hoppas ju att hyresgästföreningen hör av sig med svar innan men är ju nyfiken så någon som vet hur det funkar? :)
 
Hittade en del på nätet, nej, du ska inte betala den nya hyran innan den är godkänd.

I ditt fall hade jag betalt den tidigare hyran, och avvaktat svar från Hyresgästföreningen.
 
@Lovisaleonora Har också letat fram att de inte borde kunna skicka ut en då men så lät han på hyresgästföreningen ändå lite osäker, om det nu trots allt är så att ägarna har fått igenom hyreshöjningen och jag då betalar för lite.

Hur som, det jag är mest nyfiken på är gången, om hyresgästföreningen nu då kontaktar ägarna och kräver förhandling eller om de bara tar reda på att det blivit fel/rätt och att jag tex i så fall måste gå på ägarna att de måste förhandla. Just i det fick jag inte så mycket svar när jag ringde eller jag var inte så på det, blev mest glad över hur smidigt de bara tog på sig ärendet att utreda. De sa att det kan finnas senare beslut som inte kommit in i deras system. Samtidigt hade de svårt att tro att ägarna skulle ha fått igenom en 5%-ig höjning.
 
Det är väl ägarna som ska kontakta någon om de vill förhandla för att kunna höja hyran. Fram till dess gäller det avtal som finns sedan innan.
Men du måste meddela att du bestrider fakturan, så att de vet varför du inte betalar hela beloppet.
Det belopp ni är oense om deponerar du hos Länsstyrelsen så kan du aldrig bli vräkt för det.
http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...deponera-pengar/Pages/deponering-av-hyra.aspx
 
Jag hade betalar den ostridiga delen, dvs den gamla hyran. Resten hade jag deponerat hos Länsstyrelsen i avvaktan på klargörande.
 
Tog visst skruv efter ett samtal till hyresgästföreningen. :devil: Nu när jag kom hem låg det nya hyresavier i brevlådan med samma hyra på som tidigare i år och ett ursäktande brev med där de skriver att det blivit ett misstag och att förhandlingarna med hyresgästföreningen dragit ut på tiden och inte är klara än. :sneaky:
 
Det är väl ägarna som ska kontakta någon om de vill förhandla för att kunna höja hyran.
Det finns vissa saker som inte behöver förhandlas.
T.ex. om avgifterna för renhållning ökar eller priset för energi till uppvärmning.
Då så får hyresvärden höja hyran för att täcka de ökade kostnaderna.
 
Det är därför man ska vara med i Hyresgästföreningen, bra att ha dem i ryggen om det blir gurgel med hyresvärden.
Jag som hyresvärd uppskattar om mina hyresgäster är med i hyresgästföreningen.
För då så slipper jag gurgla i onödan.
Hyresgästföreningen tar då hand om att upplysa mina hyresgäster om vilka regler som gäller.
Och hyresgäster tenderar att tro mer på hyresgästföreningen än de tror på mig.
Det sparar mig massor av energi och tid.
 
Det finns vissa saker som inte behöver förhandlas.
T.ex. om avgifterna för renhållning ökar eller priset för energi till uppvärmning.
Då så får hyresvärden höja hyran för att täcka de ökade kostnaderna.

Då för ju förhoppningsvis hyresvärd en kommunikation med hyresgästerna även om man kanske inte måste. Tex när vi skulle få fiber så frågade förra ägarna hur vi ställde oss (liten fastighet) och att det i så fall blev höjning av hyran. Helt ok. Men 5% utan någon som helst kommunikation då reagerade även jag som snällt mest brukar köpa sånt här rakt av.
 
Då för ju förhoppningsvis hyresvärd en kommunikation med hyresgästerna även om man kanske inte måste.
Jag tror att det måste aviseras tillräckligt långt i förväg för att hyresgästen skall kunna säga upp hyresavtalet innan ökningen börjar att gälla.
Men jag är litet osäker på hur det skall gå till.
Det kan ev. räcka med att avisera till Hyresgästföreningen om där finns en sådan förhandlingsordning.
Men jag har det inte så, så jag är inte insatt i exakt hur det fungerar då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 784
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 349
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp