Hyror och boende

Och vem är de som verkligen behöver hjälpen? Jag tycker mig se att allt fler börjar ingå där. Människor som befinner sig mellan de riktigt fattiga (som har socialbidrag som försörjning) och de med lite högre inkomst (och kan betala hög hyra), alltså då de som har egen eller delvis egen fast låg inkomst, som alltså ligger strax över socialbidragsgränsen. Jag ser fler av oss som har svårt att få eget boende. Inkomsten är för låg för att kunna hyra så många lägenheter på marknaden.
Men det beror ju på att bristen på bostäder ger hyresbolagen ett så stort övertag.

I ett läge med många bostäder på marknaden så kommer hyresvärdarna att behöva konkurrera om hyresgästerna. I det läget blir hyra inte något som de bara kan sätta hur de vill utan att få stå med tomma lägenheter.
Tomma lägenheter är det absolut sämsta en hyresvärd kan ha.
 
Det nya bostadsbyggandet skulle behöva gigantiska subventioner för att nya bostäder skulle kunna ligga på samma hyresnivå som äldre, billiga lägenheter.
Om vi skippar de subventionerna, som faktiskt mest göder byggbolagen, så blir det mycket pengar som kan gå till ditt och andra behövandes boende.
Om Hyresvärdarna får betalt för sina lägenheter så kommer de att ha bättre ekonomi till underhåll och standard-förbättringar.
Men då kvarstår ju det faktum att införande av marknadshyror inte har visat sig leda till ökat byggande, samt det faktum att vi har en enorm bostadsbrist redan idag, som fastighetsägare knappast är motiverade att bygga bort vid marknadshyror då bostadsbristen stärker deras läge på marknaden.

Om vi istället via riktade investeringar ser till att det byggs fler billiga hyresrätter, kanske i statlig regi, på ställen där det finns behov av dem, kan de pengarna gå direkt dit istället för ner i fickorna på min privata hyresvärd.
 
Problemet är snarare att de privilegierade kommer att flytta från där de "oönskade" får boende. Så alternativet fungerar bara om staten pekar ut en plats var man får bo, vilket varken jag, eller du, tycker låter som en bra lösning.
Man skall få välja var man vill bo och sedan så skall samhället gå in och stötta ekonomiskt och vara en garant mot hyresvärden.
 
Men det beror ju på att bristen på bostäder ger hyresbolagen ett så stort övertag.

I ett läge med många bostäder på marknaden så kommer hyresvärdarna att behöva konkurrera om hyresgästerna. I det läget blir hyra inte något som de bara kan sätta hur de vill utan att få stå med tomma lägenheter.
Tomma lägenheter är det absolut sämsta en hyresvärd kan ha.
Jag som trodde det sämsta var hyresgäster med skulder hos KF. Jag vet kommunala bostadsbolag som stått längre tider med tomma nybyggda lägenheter för att de varit alldeles för dyra så de är skitsvåra att hyra ut, och kommunen har huserat skuldsatta människor på vandrarhem istället. Jättemärklig resonemang, men visst, man vill väl inte ha några avdankade skuldsatta knarkare i sitt nybygge förstås, ger ju inte bra intryck.... Eller hur de nu tänker.
 
Men då kvarstår ju det faktum att införande av marknadshyror inte har visat sig leda till ökat byggande, samt det faktum att vi har en enorm bostadsbrist redan idag, som fastighetsägare knappast är motiverade att bygga bort vid marknadshyror då bostadsbristen stärker deras läge på marknaden.
Man tjänar mera på att hyra ut fler bostäder vid marknadshyra. Och du glömmer bort att det kommer att komma nya konkurrenter på marknaden om där finns pengar att tjäna. Konkurrens sänker priserna.
Vi tar åter Finland som exempel. Bostadsbristen har minskat drastiskt där.

Om vi istället via riktade investeringar ser till att det byggs fler billiga hyresrätter, kanske i statlig regi, på ställen där det finns behov av dem, kan de pengarna gå direkt dit istället för ner i fickorna på min privata hyresvärd.
Och skapa fattighus då eller subventionera boende för höginkomsttagare?
Din privata hyresvärd kommer att få konkurrens av andra hyresvärdar så du kanske t.o.m. kan flytta till något bättre.
 
Som TS vill jag bara inflika att jag uppskattar diskussionen och att ni delar med er av er kunskap. Jag har fått många nya tankar och lär mig i detta mycket komplexa område.
 
Det intressanta i efterkrigstidens bostadsbrist var att man byggde hus som var så billiga som möjligt men som höll sig inom lagen. Tex, 2 1/2 hus eftersom 3 våningar eller högre kräver hiss. Små hus (villorna i Enskede). Men varje kvadratmeter användes så mindre yta gav mer utrymme. Det är något som kan förbättras betydligt i dagens byggnation.

I storstäderna är det också tomtpriserna som får kostnaderna att skjuta i höjden - jmf kostnaden att bygga i en glesort med billig mark och i Stockholm. Att staten tvångsmässigt skulle kunna lösa in marken i syfte att bygga hyresrätter skulle få både kommuner och enskilda att skrika, högt, men kan vara en del av lösningen. Pratar man med stadsplanerarna i Stockholm så planerar de fem, tio, femton år framåt i tiden för att uppfylla kravet på att infrastrukturen ska hinna med nybyggnation.

Som jag skrev tidigare, om man även kan begränsa vissa svenskars nya folknöje, eg överklaga byggnadsbeslut skulle det också underlätta. Min BR har pippi på att överklaga eftersom området förtätas.
 
Jag som trodde det sämsta var hyresgäster med skulder hos KF. Jag vet kommunala bostadsbolag som stått längre tider med tomma nybyggda lägenheter för att de varit alldeles för dyra så de är skitsvåra att hyra ut, och kommunen har huserat skuldsatta människor på vandrarhem istället. Jättemärklig resonemang, men visst, man vill väl inte ha några avdankade skuldsatta knarkare i sitt nybygge förstås, ger ju inte bra intryck.... Eller hur de nu tänker.
Nej tomma lägenheter är absolut värst.
KF lämnar ju alltid kvar pengar till hyran.
Det man är orolig för där är att få skador på bostäderna som det inre går att få ersättning för Kommunen kan ju då gå in som garant och stötta upp.

Gällande de nya lägenheterna så var de nog dyra att få sönderslagna. Så de vågade nog inte ta den risken.
 
Man tjänar mera på att hyra ut fler bostäder vid marknadshyra. Och du glömmer bort att det kommer att komma nya konkurrenter på marknaden om där finns pengar att tjäna. Konkurrens sänker priserna.
Vi tar åter Finland som exempel. Bostadsbristen har minskat drastiskt där.

Men konkurrensen har inte sänkt priserna, så det är inte så enkelt som att marknaden sköter allt när det gäller bostäder. Och utbudet har inte ökat i samma takt som efterfrågan.

Dessutom har skillnaden i kostnad för ARA-bostäder och vanliga lägenheter ökat rejält och kostnaderna för bostadsbidrag stigit kraftigt.
 
Jag tror dock inte min kommun nånsin kommer att lyxrenovera lägenheter här
Det är billigt med hus så
Min hyresvärd renoverar varje lägenhet när den är tom och passar på att höja hyran en del mellan varje hyresgäst, jag hoppas på att slippa "lyxrenovering" här med. Finns inget behov av det. Det finns en del att åtgärda- vilket är vanligt underhåll, men någon lyx behöver jag inte. Fler sådana olyxiga lägenheter behövs. Även om jag tänker att jag skulle vilja ha en grannes lägenhet när hon flyttar.... hon har tvättmaskin i lägenheten och det kan vara bra att slippa ränna till källaren för mig. Och den är på första våningen. Men hon har så mycket högre hyra än mig pga det så njaäe.... 1500 kr i månaden mer för en tvättmaskin i lägenheten? Njaäe, inte värt för mig ändå. :o :D
 
Jag kommer trots bra jobb aldrig bli skuldfri hos KF så de facto kommer jag aldrig bli en bra hyresgäst trots att jag sköter mig
Med en bostadsmarknad med många lediga bostäder, så kommer även du till slut att bli ett bättre val än en tom lägenhet. Bra referenser från tidigare hyresvärdar kommer att bli ditt vapen.
Att ha papper på att någon inte brukar slå sönder sin lägenhet kommer att bli hårdvaluta.
 
Man tjänar mera på att hyra ut fler bostäder vid marknadshyra. Och du glömmer bort att det kommer att komma nya konkurrenter på marknaden om där finns pengar att tjäna. Konkurrens sänker priserna.
Vi tar åter Finland som exempel. Bostadsbristen har minskat drastiskt där.


Och skapa fattighus då eller subventionera boende för höginkomsttagare?
Din privata hyresvärd kommer att få konkurrens av andra hyresvärdar så du kanske t.o.m. kan flytta till något bättre.
Om vi nu ska ta Finland som exempel så har ju hyrorna ökat med upp till 45% och utgifterna för bostadsbidrag alltså fyrdubblats. Ingen prissänkande konkurrens alltså. Och som sagt, avreglering av hyresmarknaden leder inte till ökat byggande, det har vi facit på. Varför bygga fler bostäder och därmed minska den bostadsbrist som gör att man kan få högre avkastning på sitt nuvarande innehav?

Varför skulle byggande av billiga hyresrätter subventionera boende för höginkomsttagare? jag bor som sagt i ett område med billiga hyresrätter nu, här finns inga höginkomsttagare (de bor i villorna på parallellgatan trettio meter bort). Standarden är såpass enkel att det är ytterst få som väljer att bo här om de har möjlighet att betala mer för högre standard. Samtidigt är det dock en standard som är fullt tillräcklig för mig, så jag vet inte varför du förutsätter att jag skulle vara intresserad av att flytta till något ”bättre”? Min enkla lya duger alldeles utmärkt, den är varm och ren och trygg och om något går sönder kan jag få det fixat på ett par dagar. En standard som inte alls borde vara omöjlig även för subventionerade nya lägenheter.
 
Men konkurrensen har inte sänkt priserna, så det är inte så enkelt som att marknaden sköter allt när det gäller bostäder. Och utbudet har inte ökat i samma takt som efterfrågan.

Dessutom har skillnaden i kostnad för ARA-bostäder och vanliga lägenheter ökat rejält och kostnaderna för bostadsbidrag stigit kraftigt.
För 15 år sedan så hade jag litet svårt att hyra ut mina bostäder. Då så var jag tvungen att konkurrera med priset. För 25 år sedan så var jag tvungen att vara billig och träffa rätt tidpunkt för att kunna hyra ut.
Nu så skulle jag kunna ta hög hyra och ändå ha folk i kö.
Det svänger faktiskt ganska så fort.
 
Varför bygga fler bostäder och därmed minska den bostadsbrist som gör att man kan få högre avkastning på sitt nuvarande innehav?
För att öka marknadsandelar eller komma som en ny aktör där det ser ut att finnas pengar.
Min gissning är att det ändå inte är så lönsamt.
Bygga bostäder kostar mycket mer än vad man tror.
 
För 15 år sedan så hade jag litet svårt att hyra ut mina bostäder. Då så var jag tvungen att konkurrera med priset. För 25 år sedan så var jag tvungen att vara billig och träffa rätt tidpunkt för att kunna hyra ut.
Nu så skulle jag kunna ta hög hyra och ändå ha folk i kö.
Det svänger faktiskt ganska så fort.

Vad har det att göra med hur utvecklingen sett ut i Finland sedan man införde marknadshyror för vanliga lägenheter?

Att vi haft samma trend här visar ju bara hur komplext problemet är.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 030
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 966
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp