Bukefalos 28 år!

Hyror och boende

Jag säger att marknadshyror inte är en magisk formel som åtgärdar bostadsbristen. Det kan mycket väl vara en pusselbit.

Notera att hyresvärdar köper fastigheten av byggare , så det lär marknaden lösa. Ingen enskild part tjänar orimliga pengar på en fri marknad.
Fast det besvarar ju inte frågan om incitament för ökat byggande. I mina ögon är en avreglerad hyresmarknad rentav ett kraftigt incitament för det motsatta.
 
Det är vad det i praktiken är i de länder där det tillämpas, oavsett hur fina avsikterna kan ha varit till att börja med.

Håller inte med alls.

https://www.housingevolutions.eu/pr...ry-turned-into-a-sustainable-housing-project/

För mig är det viktiga att det finns bostäder så att alla kan erbjudas möjlighet till en säng och en låst trygg dörr. Oavsett om man är sjuk eller har ställt till det så i in i helvete för sig tidigare i livet.
 
Problemet är ju egentligen vem som skall betala bostad åt vem.

Betala själv.

Alla betalar åt alla, även rika får billig bostad på andras bekostnad. Utnyttjas på svarta marknaden för att tjäna svarta pengar som finansierar svart verksamhet.

Alla betalar åt de som inte har råd själva. Fritt val av bostad där samhället täcker upp för dem som inte har förmåga att betala själv. (Min favorit.)

Alla betalar för billiga bostäder som bara behövande får hyra.
 
Håller inte med alls.

https://www.housingevolutions.eu/pr...ry-turned-into-a-sustainable-housing-project/

För mig är det viktiga att det finns bostäder så att alla kan erbjudas möjlighet till en säng och en låst trygg dörr. Oavsett om man är sjuk eller har ställt till det så i in i helvete för sig tidigare i livet.
En snygg reklambroschyr förvisso, men jag lyckas inte hitta någon information om vilka som har fått hyra, hur urvalet har gjorts eller vad hyrorna ligger på/baseras på. Det har gått 10 år sedan färdigställandet så det borde ju finnas någon form av utvärdering? Det skulle vara oerhört intressant att se.

Men detta är också ett enskilt projekt, det motsäger inte att social housing tenderar att bli undangömda förvaringsplatser för samhällets oönskade element, ofta på platser där tillgången till kommunikationer, vård och andra viktiga samhällsfunktioner är starkt begränsad.

Jag håller uppenbarligen med dig om det sista stycket, men inte om hur vi åstadkommer det.
 
Men hur? Du säger ju själv att marknadshyror inte är en lösning på bostadsbristen. Och vad skulle incitamentet för ökat byggande bestå i? Rent krasst är ju en skev marknad en ren vinstaffär för hyresvärdar på en avreglerad marknad. Bostadsbristen skapar hög efterfrågan, vilket motiverar höga hyror. Varför skulle hyresvärdar frivilligt bygga bort den efterfrågan? En balanserad marknad innebär ju bara nackdelar för dem.

Fast nybyggnation av hyreslägenheter existerar ju knappt, trots marknadsmässiga hyror de första åren. Av redan befintliga icke nybyggda så finns ju hyresregleringen som håller nere hyrorna samt ockerhyror/svartkontrakt under armarna.
Idag är det ingen "vinstaffär" att äga hyreshus. Det behövs en förändring för att stimulera på flera olika plan, och få bort den ohälsosamma utvecklingen. Det finns saker man kan göra och förändra till det bättre. Det gäller bara att kunna driva igenom det genom alla rökridåer och utspel.

Viljan är inte att göra folk med hyreslägenhet bostadslösa, utan att ge fler möjligheter att få in en fot till ett eget boende.

Om du någonsin har varit i andrahandssvängen i en större stad, så tror jag du är väl medveten om hur utsatt man kan bli i den situationen.
 
Fast nybyggnation av hyreslägenheter existerar ju knappt, trots marknadsmässiga hyror de första åren. Av redan befintliga icke nybyggda så finns ju hyresregleringen som håller nere hyrorna samt ockerhyror/svartkontrakt under armarna.
Idag är det ingen "vinstaffär" att äga hyreshus. Det behövs en förändring för att stimulera på flera olika plan, och få bort den ohälsosamma utvecklingen. Det finns saker man kan göra och förändra till det bättre. Det gäller bara att kunna driva igenom det genom alla rökridåer och utspel.

Viljan är inte att göra folk med hyreslägenhet bostadslösa, utan att ge fler möjligheter att få in en fot till ett eget boende.

Om du någonsin har varit i andrahandssvängen i en större stad, så tror jag du är väl medveten om hur utsatt man kan bli i den situationen.
Men då är vi tillbaka på ruta ett: om det inte är en vinstaffär idag så kan det ju bara bli en vinstaffär med höjda hyror. Om det byggs såpass många nya bostäder att bristen byggs bort, minskar efterfrågan och därmed även möjligheten att ta ut högre hyror. Och så är vi tillbaka på ”ingen vinstaffär”.
Jag är född och uppvuxen i Göteborg, jag vet hur hyresmarknaden fungerar här. Ingenstans har jag argumenterat för att den är perfekt. Däremot pekar allt på att marknadshyror skulle förvärra den för hyresgästerna.
 
jag tycker det är intressant att följa era tankar men som flera i tråden saknar jag exempel på att en oreglerad hyresmarknad leder till att bostadsbristen försvinner eller att kostnaden för boende faktiskt blir mer möjlig för alla. Jag kan inte se, ens om jag är optimistisk, att det är inom räckhåll. Snarare ser jag mer segregation framför mig.
 
s
jag tycker det är intressant att följa era tankar men som flera i tråden saknar jag exempel på att en oreglerad hyresmarknad leder till att bostadsbristen försvinner eller att kostnaden för boende faktiskt blir mer möjlig för alla. Jag kan inte se, ens om jag är optimistisk, att det är inom räckhåll. Snarare ser jag mer segregation framför mig.

Oreglerad är nog ingen som föreslår. En så viktig marknad som bostäder behöver reglering och maktbalansering.
 
s


Oreglerad är nog ingen som föreslår. En så viktig marknad som bostäder behöver reglering och maktbalansering.
Jag är nog för konspiratoriskt lagd för jag ser inte annat än att det som nu är påväg är ett första steg till en oreglerad marknad. Det kommer inte hända över en natt men på sikt. Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl så det gått i alla andra länder.
 
Hyr hus (stuga) , av privat hyresvärd så faktiskt 1a hands hyra trots allt i Huddinge område. 11,000kr/mån ingår el, och sopor i det, just nu max typ vad jag och sambon kan lägga iochmed jag är arbetslös (dock inte många dagar till men enbart sommarjobb). Här ska man ha galet tur, denna tittade jag sambon på och skrev kontrakt samma dag. Eller ståt i kö några år eller ha råd med bostadsrätt, får jag fast jobb så skulle jag och sambon köpa en bostadsrätt (vilket vi planerar).

Hyrde 1,5a , ett attersfalls hus för 10,500kr då ingick inte el och va 2a hands. Fruktansvärt dyrt men så är när inte bostäder växer på träd. Många tyckte vi kunde hitta billigare varenda gång man berättade, jo var ju så vi gillar lägga mycket pengar på en trång bostad :banghead: :meh:
 
Jag är nog för konspiratoriskt lagd för jag ser inte annat än att det som nu är påväg är ett första steg till en oreglerad marknad. Det kommer inte hända över en natt men på sikt. Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl så det gått i alla andra länder.
Njae. Fast det är därför jag är så frågande till det som presenteras om att Hyresgästföreningen skulle förlora sitt inflytande. På en marknad med mer friare hyressättning behövs de än mer.
 
När jag flyttade till Munkedal för snart femton år sedan stod det tomma lägenheter och väntade, ville man ha något speciellt kunde man ställa sig på kö och brukade få det man ville ha inom några månader. Jag valde en etta med kokvrå och toalett men delad dusch i källaren, hyra 1100kr och gratis parkering, ett par hundra meter från centrum. Perfekt för mig som veckopendlade till annan ort och bara behövde någonstans att sova på helgerna, det var ju nästan gratis. Men sedan ledde den skenande befolkningsökningen till att det blev fullt i först Göteborg, och folk trängdes ut till kranskommunerna. Snart blev det fullt i Uddevalla också, och efter det stod Munkedal på tur. Idag är det långa köer där också, man kan glömma att få hyreslägenhet där. Min lilla lägenhet renoverades efter att jag flyttade ut, jag vet inte vad den kostar idag. Säkert betydligt mer. Tur jag köpte min stuga när det ännu var ekonomiskt möjligt, huspriserna har ju skjutit i höjden också när bostadsbristen är så stor. Jag tycker synd om dagens unga som kommer ut i rådande situation.
 
Men då är vi tillbaka på ruta ett: om det inte är en vinstaffär idag så kan det ju bara bli en vinstaffär med höjda hyror. Om det byggs såpass många nya bostäder att bristen byggs bort, minskar efterfrågan och därmed även möjligheten att ta ut högre hyror. Och så är vi tillbaka på ”ingen vinstaffär”.
Jag är född och uppvuxen i Göteborg, jag vet hur hyresmarknaden fungerar här. Ingenstans har jag argumenterat för att den är perfekt. Däremot pekar allt på att marknadshyror skulle förvärra den för

Det skulle jag inte vilja påstå att man hamnar i. Det här är till att börja med fortfarande en fråga om nya lägenheter som kommer att byggas i framtiden. Det måste gå att få ett värde i att bygga nytt. Finns inte det så går spiralen nedåt samtidigt som behoven av boende redan är stora samt ökar.

Sedan är det betydligt fler parametrar som spelar in. Jag har nämnt några här tidigare som orsakar svårigheter i att bygga nytt. Kortfattat är att det redan är ekonomiskt riskfyllt för dem som bygger.

Sen den här "misstron". Det går att titta på och se hur andra har gjort, och försöka undvika deras misstag. Det är ingen som vill jävlas och låta några få företag tjäna storkovan. Det handlar om att sent omsider förändra något som blev lite ruttet till något lite mer samhällsnyttigt. En kaka för fler att ta del av.
 
Det skulle jag inte vilja påstå att man hamnar i. Det här är till att börja med fortfarande en fråga om nya lägenheter som kommer att byggas i framtiden. Det måste gå att få ett värde i att bygga nytt. Finns inte det så går spiralen nedåt samtidigt som behoven av boende redan är stora samt ökar.

Sedan är det betydligt fler parametrar som spelar in. Jag har nämnt några här tidigare som orsakar svårigheter i att bygga nytt. Kortfattat är att det redan är ekonomiskt riskfyllt för dem som bygger.

Sen den här "misstron". Det går att titta på och se hur andra har gjort, och försöka undvika deras misstag. Det är ingen som vill jävlas och låta några få företag tjäna storkovan. Det handlar om att sent omsider förändra något som blev lite ruttet till något lite mer samhällsnyttigt. En kaka för fler att ta del av.
Och jag menar att det finns andra sätt att stimulera byggande än att införa ett system som i värsta fall leder till motsatsen, och i ”bästa” fall faller ut så som det har fallit ut på alla andra ställen där det införts. Att tro att vi skulle få ett helt annat utfall än andra länder ser jag som naivt och orealistiskt. Och utsatta människors boende och liv är inte något jag anser att vi bör experimentera med i hoppet om att vi skulle vara världsunika.
 
Och jag menar att det finns andra sätt att stimulera byggande än att införa ett system som i värsta fall leder till motsatsen, och i ”bästa” fall faller ut så som det har fallit ut på alla andra ställen där det införts. Att tro att vi skulle få ett helt annat utfall än andra länder ser jag som naivt och orealistiskt. Och utsatta människors boende och liv är inte något jag anser att vi bör experimentera med i hoppet om att vi skulle vara världsunika.

Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
 
Kan du ge något exempel på vad som skulle kunna stimulera nybyggande?

Hyresregleringen gäller ju inte alla. I alla fall inte dem som vill skaffa ett eget boende.

I praktiken har du 4 val om du vill komma in på bostadsmarknaden:
- Stå ett par decennier i bostadskö
- Köpa en bostadsrätt
- Köpa ett svartkontrakt
- Betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka

Och med marknadshyror blir alternativen vaddå?

- Stå några decennier i bostadskö
- Köpa bostad
- köpa svartkontrakt
- betala ockerhyra som någon stoppar svart i egen ficka
- betala ockerhyra som någon stoppar vitt i egen ficka
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 225
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 947
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 294
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 716
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp