Hyror och boende

Hur illa är det att låta frågan gå till omröstning i riksdagen?
Avtalet var mellan C, L och regeringspartierna. Om V inte tyckte att det var ok på alla punkter med detta samarbete, varför godkände de regeringen vi har?
V sade redan då att det kommer bli problem utifrån en del specifika punkter, bland annat denna. Det var väl en hel del vändor innan V i slutändan släppte fram denna regering. Vem vet vad som sades eller lovades mellan parterna då i ett försök att få med V på tåget inofficiellt.

V sade redan då att det kommer bli problem utifrån en del specifika punkter, bland annat denna. Det var väl en hel del vändor innan V i slutändan släppte fram denna regering. Vem vet vad som sades eller lovades mellan parterna då i ett försök att få med V på tåget inofficiellt.

Ja, det sa man. Min poäng med svaret är att jag inte tycker att samarbetspartierna bär större skuld än V. De visste V:s inställning, men V visste också förutsättningarna för att det skulle bli en S+Mp-regering.

Annars kunde man ju tänka sig att vänstern på ett mer effektivt sätt kunnat sätta press genom att acceptera förhandlingarna mellan parterna, men utan att dra tillbaka hotet om misstroende om förhandlingen skulle sluta utan resultat.

Och mindre kaos på köpet.

Man kan också tänka att med en blåbrun regering är nog marknadshyror ett av de allra minsta bekymren, även om de förmodligen kommer i en version inte ens V drömt mardrömmar om. Finns en risk att det blir en Pyrrhusseger av rang.

Det påstås av jättemånga att C uttryckt att deras mål är att införa marknadshyror på hela lägenhetsbeståndet. Det hittar jag inget bevis för hur jag än letar och jag är INTE aktiv i C.
En tolkning av C:s agerande är att de vill införa marknadshyror, ett annat är att de är fruktansvärt naiva och saknar konsekvenstänk. Jag som inte är aktiv i C tror på det första alternativet.

Bruksvärdesprincipen bygger på att hyrorna sätts utifrån vad andra likvärdiga bostäder kostar att hyra. Så hyrorna i olika lägenheter är kommunicerande kärl. Finns det då gott om nybyggda hus med "marknadshyror" finns det skäl att kräva hyreshöjningar även i de hus där hyrorna sätts enligt bruksvärdesprincipen.

Annars kunde man ju tänka sig att vänstern på ett mer effektivt sätt kunnat sätta press genom att acceptera förhandlingarna mellan parterna, men utan att dra tillbaka hotet om misstroende om förhandlingen skulle sluta utan resultat.

Och mindre kaos på köpet.

Man kan också tänka att med en blåbrun regering är nog marknadshyror ett av de allra minsta bekymren, även om de förmodligen kommer i en version inte ens V drömt mardrömmar om. Finns en risk att det blir en Pyrrhusseger av rang.
Men förslaget var att parterna skulle förhandla och om de inte kom överens så skulle förslaget genomföras, dvs det kanske inte fanns en möjlighet att stoppa det senare.

Förslaget om förhandlingar så ut ungefär som att: Lisa får en leksak som Kalle vill ha. Då får de prata om vem som ska ha leksaken i tio minuter och kommer de inte överens ger vi leksaken till Lisa.

En tolkning av C:s agerande är att de vill införa marknadshyror, ett annat är att de är fruktansvärt naiva och saknar konsekvenstänk. Jag som inte är aktiv i C tror på det första alternativet.

En annan tolkning är att C vill göra det som förslaget innebär, d v s införa marknadshyror på nybyggda lägenheter men inte på befintliga hyresrätter. Jag som inte är aktiv i något parti tycker att det är bäst att inte tolka in saker i förslag som faktiskt inte alls står där, oavsett vilka som vill driva genom det.

Men förslaget var att parterna skulle förhandla och om de inte kom överens så skulle förslaget genomföras, dvs det kanske inte fanns en möjlighet att stoppa det senare.

Förslaget om förhandlingar så ut ungefär som att: Lisa får en leksak som Kalle vill ha. Då får de prata om vem som ska ha leksaken i tio minuter och kommer de inte överens ger vi leksaken till Lisa.

Möjligheten att stoppa det var precis samma möjlighet som att stoppa vilket förslag som helst - i riksdagen.
En bättre jämförelse är att Lisa och Kalle kan gräla om vem som ska få leksaken men oavsett vad de säger eller om de kommer fram till något så är det deras föräldrar som bestämmer när de kommer hem.

Det pratas från flera håll om att C vill ha marknadshyror.

Jag som ändå är aktiv i partiet kan inte hitta de påståendena nånstans och blir mest förvånad över att det påstås. Det är alltid "nån" i C som sagt det.
Om man beskyllt M för det hade det varit mer logiskt, men C? Som är ett parti som kommit från lägre bemedlade människor i lands- och glesbygd - varför skulle C vilja det?
Det är ju C som fällt regeringen som det är nu för att de vägrade backa på punkten om marknadshyror?

Så gick det exempelvis inte med arbetsrättsförhandlingarna, trots liknande förutsättningar.

För övrigt finns det exakt samma möjlighet att väcka misstroende sedan som nu. Och syna förhandlingskortet, ihop med ett förtydligande om att misstroendet väcks om inte förhandlingarna resulterar, istället för att skapa kaos och oreda.

En annan tolkning är att C vill göra det som förslaget innebär, d v s införa marknadshyror på nybyggda lägenheter men inte på befintliga hyresrätter. Jag som inte är aktiv i något parti tycker att det är bäst att inte tolka in saker i förslag som faktiskt inte alls står där, oavsett vilka som vill driva genom det.
Fast förr eller senare kommer det ju betyda marknadshyror på mer eller mindre alla lägenheter...

Så gick det exempelvis inte med arbetsrättsförhandlingarna, trots liknande förutsättningar.

För övrigt finns det exakt samma möjlighet att väcka misstroende sedan som nu. Och syna förhandlingskortet, ihop med ett förtydligande om att misstroendet väcks om inte förhandlingarna resulterar, istället för att skapa kaos och oreda.
Jag är inte så insatt, men arbetsrätten gick väl mer eller mindre helt efter vad arbetsgivarna ville ha, och facken fick några brödsmulor?

Fast förr eller senare kommer det ju betyda marknadshyror på mer eller mindre alla lägenheter...
Det gäller dessutom inte bara nybyggda lägenheter ens i det befintliga förslaget, utan även lägenheter som har delats, slagits ihop eller genomgått omfattande renoveringar. Hur omfattande de behöver vara fastslås inte, utan det kommer att behöva avgöras i hyresnämnden, som nästan alltid avgör till fördel för fastighetsägaren.

Hur menar du att det skulle ske? Man river inte gamla fastigheter för att uppföra nya. Det blir lite som svärjisuträkningar om att "svenskar"(d v s blonda och blåögda) skulle bli i minoritet eller rentav försvinna pga invandring.

Hur menar du att det skulle ske? Man river inte gamla fastigheter för att uppföra nya. Det blir lite som svärjisuträkningar om att "svenskar"(d v s blonda och blåögda) skulle bli i minoritet eller rentav försvinna pga invandring.
Nog rivs det hus, visserligen inte lika stor utsträckning som förr, kanske. Men nog rivs det och byggs nytt. Och det omvandlas gamla hyreslägenheter till bostadsrätter, med mera...

Det gäller dessutom inte bara nybyggda lägenheter ens i det befintliga förslaget, utan även lägenheter som har delats, slagits ihop eller genomgått omfattande renoveringar. Hur omfattande de behöver vara fastslås inte, utan det kommer att behöva avgöras i hyresnämnden, som nästan alltid avgör till fördel för fastighetsägaren.

I så fall är väl det stora problemet att det saknas förtroende för Hyresnämnden?

Dels genom att andelen nybyggda lägenheter per automatik ökar varje år om det byggs nya lägenheter. Dels genom renoveringar, som beskrivet i förslaget. Dels genom att hyrorna på befintliga hyreslägenheter förhandlas med utgångspunkt från hela beståndet, inklusive den ökande andelen lägenheter med fri hyressättning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 588
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 379
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 504
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna