Bukefalos 28 år!

Hyror och boende

Jag menar att man åtminstone kan se om man kan se över möjligheterna att undvika de misstags som gjorts på andra ställen innan man helt sparkar bakut pga ordet "marknadshyror". Utfallet är trots allt inte detsamma på olika ställen utan olika faktorer påverkar. I det avseendet måste man också se på vilka sätt Sverige har likheter och olikheter med de länder man jämför med.
Utfallet har varierat på detaljnivå beroende på de faktorer du nämner, men de övergripande trenderna har varit desamma: höjda hyror överlag, flerdubblade kostnader för bostadsbidrag, ökad trångboddhet, ökad segregation och ingen ökning av byggande. Varför ska vi trots detta upprepa samma marknadsåtgärd och tro att vi kan få ett annat resultat? När det finns andra åtgärder att prova innan?
 
Hur får fler tillgång till hyresrätt när det inte leder till ökat byggande?

I Finland har tillgången ökat markant och i och med att byggandet av bostäder de senaste 20 åren fokuserat på flerbostadshus är det inte konstigt att Finland har fler bostäder per 1000 invånare än vad Sverige har. Sverige ligger under EU-snittet.

Edit:
Det årliga byggandet av bostäder räknat i procentuell del av bostadsbeståndet har också varit högre i Finland än i Sverige, både 2011 och 2020.
 
Senast ändrad:
I Finland har tillgången ökat markant och i och med att byggandet av bostäder de senaste 20 åren fokuserat på flerbostadshus är det inte konstigt att Finland har fler bostäder per 1000 invånare än vad Sverige har. Sverige ligger under EU-snittet.
Finland lägger också flerdubbelt mer på bostadsbidrag än Sverige gör. Och de som drabbades hårdast då marknadshyror infördes, de som hann bli hemlösa innan bidragen hann ikapp, befinner sig nu längre från bostadsmarknaden än någonsin. Marknaden ser dem som nödvändigt svinn, det gör inte jag. Och det vill jag inte att Sverige ska göra heller.
 
Finland lägger också flerdubbelt mer på bostadsbidrag än Sverige gör. Och de som drabbades hårdast då marknadshyror infördes, de som hann bli hemlösa innan bidragen hann ikapp, befinner sig nu längre från bostadsmarknaden än någonsin. Marknaden ser dem som nödvändigt svinn, det gör inte jag. Och det vill jag inte att Sverige ska göra heller.

Ja, att bostadsbidrag ska gå direkt till vinster för privata bostadsbolag är också något som jag är skeptisk till.

Angående något nödvändigt svinn så är Finland det enda EU-land där hemlösheten sjunker. Mindre en än tredjedel så många personer där är hemlösa nu än vad det var i slutet av 80-talet. Det skedde ingen ökning åren efter att marknadshyror införts för fria lägenheter, men antalet låg kvar på samma nivå innan det fortsatte sjunka till dagens rekordlåga nivå.
 
Men vem skall betala för bostäder för dem som inte har råd själva?
Hyresvärdarna?

Nej, men i så fall föredrar jag ett system där det redan från början byggs bostäder enligt ett system som inkluderar de som inte har samma ekonomiska möjligheter som genomsnittet, t ex någon variant av Finlands ARA-lägenheter/affordable housing.
 
Nej, men i så fall föredrar jag ett system där det redan från början byggs bostäder enligt ett system som inkluderar de som inte har samma ekonomiska möjligheter som genomsnittet, t ex någon variant av Finlands ARA-lägenheter/affordable housing.
Jag hittade litet lättläst om det här.
https://www.hemhyra.se/nyheter/finland-social-housing-inte-bara-for-fattiga/

Men:
"Kötiden har dock ingen betydelse för vem som ska få nyckeln till en lägenhet. Det styrs helt efter vilket behov den bostadssökande bedöms ha. Det gäller med andra ord att formulera sin ansökan väl. Bedömningen görs i Helsingfors av stadens fastighetsverk – inte av bostadsbolaget. När kontraktet väl är påskrivet spelar det ingen roll om hyresgästens ekonomiska och sociala situation förbättras. Har du en gång fått subventionerad hyresrätt får du bo kvar."
Jag ser två problem.
Ett: det sorterar människor på bostadsmarknaden i olika hus.
Två: de som bor kvar även med högre inkomster utnyttjar andras pengar utan att behöva det egentligen.
 
Jag hittade litet lättläst om det här.
https://www.hemhyra.se/nyheter/finland-social-housing-inte-bara-for-fattiga/

Men:
"Kötiden har dock ingen betydelse för vem som ska få nyckeln till en lägenhet. Det styrs helt efter vilket behov den bostadssökande bedöms ha. Det gäller med andra ord att formulera sin ansökan väl. Bedömningen görs i Helsingfors av stadens fastighetsverk – inte av bostadsbolaget. När kontraktet väl är påskrivet spelar det ingen roll om hyresgästens ekonomiska och sociala situation förbättras. Har du en gång fått subventionerad hyresrätt får du bo kvar."
Jag ser två problem.
Ett: det sorterar människor på bostadsmarknaden i olika hus.
Två: de som bor kvar även med högre inkomster utnyttjar andras pengar utan att behöva det egentligen.

Affordable housing är ett uttryck som jag sett användas när man i stället reserverar en viss andel lägenheter i hus för subventionering. Då slipper man sorteringen i olika hus.

För ARA-lägenheter har man löst det att personer med höjda inkomster inte också subventioneras med att ett hus med ARA-lägenheter kan omvandlas till vanliga lägenheter efter ett visst antal år. Då blir hyrorna fria för alla lägenheter. Det är en anledning till att antalet ARA-lägenheter sjunkit i Finland. Så det är något man behöver hitta en lösning på av flera skäl.
 
Angående ARA-lägenheter så är det en typ av investering som jag gladeligen skulle se här, med förbehållet att dessa bostäder bör byggas där behovet för dem finns och inte där marken är billig. Det var väl ungefär så vår allmännytta var tänkt att fungera, men den är ju tyvärr nedmonterad och till stora delar utsåld.
 
Det var väl ungefär så vår allmännytta var tänkt att fungera, men den är ju tyvärr nedmonterad och till stora delar utsåld.
Problemet med allmännyttan är ju att alla är med och betalar bostäder till några som vinner i bostadslotteriet.
Det innebär då att även låginkomsttagare är med och betalar för bostäder åt höginkomsttagare.
Det tycker då i alla fall jag är helt galet.
 
Undrar om det skulle vara lika lockande med marknadshyror om haken var att "okej, då höjer vi skatten för höginkomsttagare med 40%"
 
Varför skulle det vara bättre än riktat bostadsbidrag till dem som behöver det?

För att man då förhoppningsvis kan styra storleken på hur mycket som betalas ut i subventionering(på samma vis som man kan med ARA-lägenheter) bättre än om den delas ut som ett bidrag som ska sänka en hyra till en nivå som hyresgästen klarar av att betala.
 
För att man då förhoppningsvis kan styra storleken på hur mycket som betalas ut i subventionering(på samma vis som man kan med ARA-lägenheter) bättre än om den delas ut som ett bidrag som ska sänka en hyra till en nivå som hyresgästen klarar av att betala.
Men förlusten blir ju att människor inte kan välja var de vill bo utan blir hänvisade till förutbestämda platser. De kan t.o.m. bli tvugna att flytta.
Samt att människor fortsätter att få subvention även när de inte behöver den.
 
Problemet med allmännyttan är ju att alla är med och betalar bostäder till några som vinner i bostadslotteriet.
Det innebär då att även låginkomsttagare är med och betalar för bostäder åt höginkomsttagare.
Det tycker då i alla fall jag är helt galet.

Låginkomsttagare är med och betalar bostäder till de som vinner i bostadslotteriet även när det gäller andra hyresrätter än allmännyttan. Höginkomsttagare kan köpa en bostadsrätt när låginkomsttagare kan vara tvungna att hyra svart i andrahand. Och det senare får man inga bostadsbidrag för.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 221
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 272
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp