Bukefalos 28 år!

Hyror och boende

Nej jag kan inte se att någon föreslår oreglerad marknad.

Inte heller föreslår någon rena marknadshyror. Debatten har blivit skev. Man går tills storms mot något som inte finns.

Bostäder är så viktigt att det måste finns regleringar och lagar. Något annat är otänkbart.

Bättre att gå till storms mot nått som ännu inte finns, än låta det vara och sen stå där med en helt oreglerad hyresmarknad.
 
För mig är det stor skillnad på att betala hyra och en total boendekostnad där amortering ingår. Vi betalar ca 12 000:- för vår lägenhet, men då är 6000:- av det amortering vilket vi räknar som sparande. Att betala 12 000:- i hyra hade jag inte gjort i annat fall än nödvändigt. Totala boendekostnaden är 15% av vår nettoinkomst men vi är villiga att betala 25% i boendekostnad för nästkommande, större boende.

Jag är emot marknadshyror sett till storstadsperspektiv. Stan har redan mindre diversitet än när jag var yngre och det fortsätter åt samma håll. Jag vill inte ha ett segregerat Sverige. En lösning i min mening är att göra förorten mer attraktiv än vad den är i dagsläget. "Alla" vill bo i stan och då blir det såklart köer på 30 år, men själv fick jag en hyresrätt på Lidingö efter 9,5 år i kö och jag skulle gissa att mindre attraktiva områden har ännu kortare. En vän till mig arbetade som fastighetsförvaltare i söderort, Farsta, Hökarängen och närliggande område. Han berättade att de ibland hade tomma visningar. Ingen kom, så de fick lägga ut lägenheterna i kön en vända till. Detta var ca 5 år sedan så det har väl hänt en del sedan dess också. Att sätta högre hyror på nyproduktioner kan lösa en del, men ingen kommer ändå vilja bygga i orten för ingen där har råd med 15 000:- för en tvåa. Så då kommer man fortsätta bygga på attraktiva ställen, där rika människor kan bo (och redan bor).
 
Det går inte att överföra situationen i Finland till Sverige rakt av, folkmängden i Sverige har ökat med en miljon under tio år, fem gånger mer än vad den gjort i Finland. Marknadshyror utan ett omfattande socialt program med kraftigt subventionerade bostäder för en stor andel av hyresgästerna kommer leda till total social misär med hemlösa i en omfattning vi knappt ens kan föreställa oss.

Varför skall vi göra en så stor ekonomisk transferering till en grupp som redan har mycket god ekonomi? Jag ser ingen som helst anledning till det, politiken borde vara tvärtom. Det kommer heller inte att lösa bostadbristen.

Vi har nu haft två deccennier (drygt) med en liberal politik, med privatiseringar, utförsäljningar och försämringar i det sociala skyddsnätet. Resultatet förskräcker och ingen kan med sanning påstå att det leder till ett bra samhälle. Den enda anledningen till att det fortsätter är att de grupper som gynnas har oproportionellt stort inflytande över politiken.
 
Hur menar du att ta bort ROT skulle leda till mer bostadsbyggande och mer kompetent arbetskraft?
ROT har gjort att en stor andel byggare håller på med renoveringar och andra saker under ROT som inte är direkt nödvändiga men görs ändå eftersom det är så förmånligt. Utan ROT skulle många av dessa arbeten inte beställas. Och en inte obetydlig del av problemet när det gäller nybyggnation är en överhettad byggmarknad med skenande kostnader och stor brist på arbetskraft.

Det löser såklart inte hela problemet men skulle bidra.
 
ROT har gjort att en stor andel byggare håller på med renoveringar och andra saker under ROT som inte är direkt nödvändiga men görs ändå eftersom det är så förmånligt. Utan ROT skulle många av dessa arbeten inte beställas. Och en inte obetydlig del av problemet när det gäller nybyggnation är en överhettad byggmarknad med skenande kostnader och stor brist på arbetskraft.

Det löser såklart inte hela problemet men skulle bidra.

Förstår resonemanget. Jag arbetar på arbetsgivarorganisation inom byggbranschen där resonemanget snarare är att slopad ROT skulle leda till mer svartarbete och därmed otrygga arbetsplatser och arbetsvillkor. Men jag arbetar också för en intresseorganisation och själv är jag inte särskilt insatt i just ROT-frågan utan arbetar på en helt annan avdelning. Så det är intressant att höra olika synvinklar på det.
 
Förstår resonemanget. Jag arbetar på arbetsgivarorganisation inom byggbranschen där resonemanget snarare är att slopad ROT skulle leda till mer svartarbete och därmed otrygga arbetsplatser och arbetsvillkor. Men jag arbetar också för en intresseorganisation och själv är jag inte särskilt insatt i just ROT-frågan utan arbetar på en helt annan avdelning. Så det är intressant att höra olika synvinklar på det.
Att arbeta svart idag som hantverkare är långt ifrån lika lätt som förr genom att nästan allt betalas elektroniskt. Att hantera stora mängder kontanter är inte det lättaste och det är numera nästan bara yrkeskriminella som håller på med sånt.


Dessutom leder överhettningen inom bygg i sig till just otrygga arbetsplatser och arbetsvillkor och även svartarbete. Mycket av arbetskraften tas in utifrån och av oseriösa företag.
 
Senast ändrad:
Att arbeta svart idag som hantverkare är långt ifrån lika lätt som förr genom att nästan allt betalas elektroniskt. Att hantera stora mängder kontanter är inte det lättaste och det är numera nästan bara yrkeskriminella som håller på med sånt.

Jaså, jag tycker jag hör om svartarbete mest hela tiden. Vi blev senast erbjudna det i vintras för renovering av badrum, oönskat såklart. Mindre snickarfirmor som gör renoveringar i privatbostäder svart på helgerna och senast för någon vecka sedan så fick jag nys som svartarbetare hos en utav våra allra största byggföretag, av en som arbetar där själv. Visst är vi kontantlösa idag men det finns nog sätt att ordna det där för den som vill. Fick också veta här om dagen att en bekant har svart städhjälp. Så min uppfattning är motsatt, att det sker en hel del. Men sen skulle jag också våga påstå att byggbranschen har en fot inne i yrkeskriminaliteten, dessutom.
 
Jaså, jag tycker jag hör om svartarbete mest hela tiden. Vi blev senast erbjudna det i vintras för renovering av badrum, oönskat såklart. Mindre snickarfirmor som gör renoveringar i privatbostäder svart på helgerna och senast för någon vecka sedan så fick jag nys som svartarbetare hos en utav våra allra största byggföretag, av en som arbetar där själv. Visst är vi kontantlösa idag men det finns nog sätt att ordna det där för den som vill. Fick också veta här om dagen att en bekant har svart städhjälp. Så min uppfattning är motsatt, att det sker en hel del. Men sen skulle jag också våga påstå att byggbranschen har en fot inne i yrkeskriminaliteten, dessutom.
Men ni tog inte erbjudandet antar jag. En badrumsrenovering kostar kanske sextio till hundratusen även svart och testa att försöka ta ut det på banken så får du se vad de säger.

Det är ett faktum att det kontantlösa samhället gör det mycket svårare och riskablare att hålla på med eller anlita svart arbetskaft, särskilt inom bygg.
 
Men ni tog inte erbjudandet antar jag. En badrumsrenovering kostar kanske sextio till hundratusen även svart och testa att försöka ta ut det på banken så får du se vad de säger.

Det är ett faktum att det kontantlösa samhället gör det mycket svårare och riskablare att hålla på med eller anlita svart arbetskaft, särskilt inom bygg.

Såklart vi inte gjorde. Jag säger inte att ett kontantlöst samhälle inte har gjort det svårare, jag säger bara att jag tycker mig höra om svartarbete med jämna mellanrum så min uppfattning är inte att det är sällan förekommande. Men jag har ju också kollegor som arbetar med just detta så de har nog en bättre bild av läget än vad jag har, om jag skulle vilja djupdyka lite mer. Jag skulle såklart bli väldigt glad om det är som du säger.
 
Men ni tog inte erbjudandet antar jag. En badrumsrenovering kostar kanske sextio till hundratusen även svart och testa att försöka ta ut det på banken så får du se vad de säger.

Det är ett faktum att det kontantlösa samhället gör det mycket svårare och riskablare att hålla på med eller anlita svart arbetskaft, särskilt inom bygg.

Det är väl ingen som sätter in det på banken. Men du kanske skojade?
 
Det är väl ingen som sätter in det på banken. Men du kanske skojade?
Hur kul är det att ligga på stora summor kontanta medel hemma? Knappast någon hantverkare som i övrigt lever hederligt skulle ha lust med det. Och de som betalar dig svart måste i sin tur ha fått kontanterna någonstans ifrån, jag tror inte ens banken skulle gå med på att du tar ut hundratusen i kontanter om du inte har en väldigt bra förklaring till varför.

Bygg är en bransch där svarta pengar tvättas, helt klart, men att det beror också till stor del på den överhettning som är.
 
Hur kul är det att ligga på stora summor kontanta medel hemma? Knappast någon hantverkare som i övrigt lever hederligt skulle ha lust med det. Och de som betalar dig svart måste i sin tur ha fått kontanterna någonstans ifrån, jag tror inte ens banken skulle gå med på att du tar ut hundratusen i kontanter om du inte har en väldigt bra förklaring till varför.
Jag gissar att de som jobbar svart har svarta pengar i omlopp. Dvs de kanske i sin tur betalar någon svart och så snurrar kontanterna runt.
 
Jaså, jag tycker jag hör om svartarbete mest hela tiden. Vi blev senast erbjudna det i vintras för renovering av badrum, oönskat såklart. Mindre snickarfirmor som gör renoveringar i privatbostäder svart på helgerna och senast för någon vecka sedan så fick jag nys som svartarbetare hos en utav våra allra största byggföretag, av en som arbetar där själv. Visst är vi kontantlösa idag men det finns nog sätt att ordna det där för den som vill. Fick också veta här om dagen att en bekant har svart städhjälp. Så min uppfattning är motsatt, att det sker en hel del. Men sen skulle jag också våga påstå att byggbranschen har en fot inne i yrkeskriminaliteten, dessutom.
Min uppfattning, som elektriker, är att folk gärna vill ha jobb utfört svart, man får ofta frågan. Men varken jag eller andra "riktiga" elektriker som har vanliga jobb orkar hålla på med sånt i någon större omfattning. Man hjälper släkt, vänner och grannar, antingen mot symbolisk ersättning eller så byter man tjänster. Min gissning är att det är folk som saknar behörighet, inte är svenska eller har någon form av sjukpension i grunden som håller på med svartarbete.
 
Betalar 8000:-/månaden för en 2:a och det tycker jag är för dyrt men hade inget val.
Stått utan lägenhet 3 gånger i samma stad under 4års tid pga olika anledningar och det är inte lätt att hitta boende i "min" stad.
Finns en hyresrättsförening som är komunal men där krävs minst 2000poäng för att få en lägenhet och de motsvarar dagar man stått i kö. Just nu har jag 1650p.

Jag tjänar bra så det går ingen nöd på mig men tråkigt att så mycket pengar går till boende.
 
Gissar att målvakter är ganska utbrett också

Ja, visst är det så. Jag hade ett ex som jobbade för en byggfirma. När de skulle göra ett arbete på ett häkte krävdes det att man var tidigare ostraffad, så enbart han, hans bror och en annan på firman kunde göra det jobbet med att sätta upp en vägg. Julfest var mest kokainfest osv. När de tillslut slutade betala ut hans lön och han försökte kräva den visade det sig att det var svårt att ens hitta vem som var högst ansvarig, det spårades till en adress i England och en person som på inget annat sätt var involverad i verksamheten.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 652
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp