"I betäckningstankar"

Grålly

Trådstartare
Har ett nordsvenskt sto på 9 år som jag blivit lite sugen att ta föl på. Var helt emot det till en början och hade inte någon som helst tanke på att betäcka henne, men börjar tänka på det mer och mer. Vi skulle i så fall behålla fölet.

Jag själv har inte desto mer erfarenhet av betäckning och avel överhuvudtaget, men har många erfarna omkring mig. Min mor och far har själv haft hästar och ett sto de betäckte, så de vet vad det handlar om. Har även hovslagare, vänner och hästkontakter omkring mig som själv haft föl.

Nu till problemet. Jag själv börjar alldeles strax gymnasiet, och det innebär ju mer pluggande. Jag har lätt för mig i skolan, har inga problem alls, men gymnasiet innebär ju i alla fall mer plugg. Dock blir det ju i alla fall jobb efter gymnasiet, och då har man väl inte mer tid heller.

Känner ändå att man inte kan tänka så långt fram, för ingen vet vad jag kommer att göra eller vad som händer. Har starkt funderat på att gå Natur, då jag kan gå nästan precis vad jag vill efteråt. Detta betyder dessutom att jag får bo kvar hemma, vilket jag absolut vill.

Jag känner mig lite kluven. Vet att två hästar betyder ännu mindre fritid, men att hålla på med hästar är det jag vill göra. Det är det enda jag vill göra. Har haft min häst i 2 år, ridit i 7 år, och jag tycker fortfarande att allt med mina hästar är lika roligt.

Vet egentligen inte vad det här inlägget var till för. Jag ska fundera ett tag, detta är inget som ska hända nästa vecka, liksom. Men vad tycker ni? Fram med tankar och funderingar!
 
Sv: "I betäckningstankar"

Först och främst så är det ju ingen brådska utan ni kan vänta i några år till med att betäcka, hon är ju bara 9 år.

Skulle ni ändå betäcka nu så blir det inget föl förrän tidigast nästa sommar, om allt går vägen. Första året så är det ganska lite jobb med en fölis, lite hantering som att bindas upp, borstas, ledas och få hovarna lyfta och verkade. Andra året tömkörning och inkörning, i övrigt samma som första året, ingen överhantering och inte jobbas varje dag. Tredje året ökas körningen och hästen kan börja sittas in, jag ser ingen anledning till att börja rida en nordis lika tidigt som varm- och fullbloden utan att man tar det lugnare och nöja sig med att rida in den som 4-åring.

Så, betäcker du i år har du en häst klar för inridning om ca 5 år. Jag hoppas att du kommer att ha andra föl som sällskap och att den kommer få gå på bete med andra unghästar de första åren. :cool: Det är väl en nordis du tänker betäcka med? :idea:
 
Sv: "I betäckningstankar"

Ja, vi har ingen brådska.

Brukar man kunna "hyra" en unghäst eller sto med föl som sällskap? Har varken unghästar eller föl, så om det inte går så skulle det aldrig bli av med en betäckning. Här finns inga andra hästar än mina + två äldre valacker.

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 208
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 727
Senast: Wille
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp