I händelse av kris

Singoalla

Trådstartare
Bryter ut denna från lantistråden. Hur väl tror ni att ni skulle klara er i händelse av kris eller krig, och vilken strategi skulle ni ha? Jag funderade på detta bara förra veckan då jag såg "Den blomstertid nu kommer" och jag och sambon pratade om vad vi skulle göra om något liknande hände i verkligheten.

Skulle Sverige hamna i krig och utsättas för en attack så skulle jag väl dels gissa att vi som bor i centrala Stockholm ligger risigt till bara rent geografiskt. Jag bor på en ö så det är lätt att blockera broarna. Men utöver det har jag inget vatten utöver kranvattnet hemma, så skulle det strypas så har man ju inte så mycket tid kvar. Inga matreserver som håller så länge, bor i etta så det finns inte så mycket utrymme att bunkra upp. Jag har dessutom inte ens läst igenom broschyren "I händelse av kris eller krig" som skickades ut i våras :angel: Min enda chans är helt enkelt att göra inbrott på livsbutiken på andra sidan gatan och skulle gissa att jag i händelse av kris inte är den enda stadsbo som tänker samma tanke.
Åh nej. Jag hade stressat ihjäl mig om jag hade vetat att jag var körd om något hände.
Jag tycker den här diskussionen är intressant så jag bryter ut den till en egen tråd!
 
Jag tror tyvärr att det skulle gå sådär om elen försvann, vi kan elda, men behöver el till cirkulationspumpen. Med ett dieselverk skulle det gå bättre. Utan frys skulle vi inte klara oss många dagar på den mat vi har hemma.

Jag tänker såhär: sannolikheten att det blir krig över en dag känns inte så stor, jag tror att skulle vi närma oss en sån situation så skulle man successivt spara ihop sånt man behöver.

Överleva en storm på en månad tror jag vi skulle fixa.
 
Jag skulle nog typ dö på fläcken. Jag/vi har ingen plan alls för sånt.

Jag tror tyvärr att det skulle gå sådär om elen försvann, vi kan elda, men behöver el till cirkulationspumpen. Med ett dieselverk skulle det gå bättre. Utan frys skulle vi inte klara oss många dagar på den mat vi har hemma.

Jag tänker såhär: sannolikheten att det blir krig över en dag känns inte så stor, jag tror att skulle vi närma oss en sån situation så skulle man successivt spara ihop sånt man behöver.

Överleva en storm på en månad tror jag vi skulle fixa.

Jag tror att det är få som skulle vara beredda och klara sig i en krigssituation, och ärligt talat så kanske det inte är helt realistiskt att lägga tid och pengar på den beredskapen som krävs heller.

Jag har alltid bara tänkt att jag skulle ta mig ut från stan och upp till stugan om något skulle hända. Men är det vinter och elen går så vet jag ju inte heller om det är optimalt. Svårt med mat också.
 
Jag tror tyvärr att det skulle gå sådär om elen försvann, vi kan elda, men behöver el till cirkulationspumpen. Med ett dieselverk skulle det gå bättre. Utan frys skulle vi inte klara oss många dagar på den mat vi har hemma.

Jag tänker såhär: sannolikheten att det blir krig över en dag känns inte så stor, jag tror att skulle vi närma oss en sån situation så skulle man successivt spara ihop sånt man behöver.

Överleva en storm på en månad tror jag vi skulle fixa.

Vi har samma problem men sambo påbörjade att installera något system som gör att det ska kunna drivas med bilbatteri men han glömmer alltid att ringa någon som kan fixa den sista delen (elkopplingen) och dessutom säljer han bilbatteriet som är tänkt till det hela tiden :cautious:

Får åka till stugan, ingen el och inget rinnande vatten så där hade man nog klarat sig bra så länge man har något att laga mat av men vi är så oplanerade så vi handlar i stort sett varje dag för vi kommer på att något saknas :crazy:
 
Jag tror att det är få som skulle vara beredda och klara sig i en krigssituation, och ärligt talat så kanske det inte är helt realistiskt att lägga tid och pengar på den beredskapen som krävs heller.

Jag har alltid bara tänkt att jag skulle ta mig ut från stan och upp till stugan om något skulle hända. Men är det vinter och elen går så vet jag ju inte heller om det är optimalt. Svårt med mat också.
Vi har samma problem men sambo påbörjade att installera något system som gör att det ska kunna drivas med bilbatteri men han glömmer alltid att ringa någon som kan fixa den sista delen (elkopplingen) och dessutom säljer han bilbatteriet som är tänkt till det hela tiden :cautious:

Får åka till stugan, ingen el och inget rinnande vatten så där hade man nog klarat sig bra så länge man har något att laga mat av men vi är så oplanerade så vi handlar i stort sett varje dag för vi kommer på att något saknas :crazy:
I "stugan" så går det iofs att elda utan att man behöver el, tror jag. Annars har pappa en kamin, så där klarar man sig relativt bra utan el. I stugan har vi en brunn, så i värsta fall skulle vi kunna ta upp vatten med hink.

Men dom som bor i lägenhet är ju "helt körda" om det blir kris.
 
Jag skulle antagligen klara mig nån vecka. Betydligt längre om det var vinter. Det krångliga för min del skulle vara att få färskvaror och frysar att hålla.

Med minusgrader vore det enkelt. Sommartid svårare.
Jag har en brunn jag kan hinka ur.

Kor finns i grannskapet så mjölk skulle jag fixa. Ägg också.
Värmen klaras med vedspis och spispanna.

Eftersom jag har jordkällare funkar alla kylvaror skapligt.

Problemet med elen skulle vara att då skulle min telefon försvinna eftersom jag har telefonen på fibern och mobilmasterna skulle ge upp utan el.
 
I "stugan" så går det iofs att elda utan att man behöver el, tror jag. Annars har pappa en kamin, så där klarar man sig relativt bra utan el. I stugan har vi en brunn, så i värsta fall skulle vi kunna ta upp vatten med hink.

Men dom som bor i lägenhet är ju "helt körda" om det blir kris.

Med andra ord så kanske jag borde ta mig ut till min bil som står parkerad i förorten, åka på mindre vägar till stugan, råna mataffärer/handla om det fortfarande är möjligt på vägen upp och sen försöka hålla sig i stugan där det iaf finns kamin och mindre risk för attack?
 
Jag är nog ganska körd.. men har börjat typ ha lite vatten på flaska och sånt hemma - någon gång om året är det något med vattenledningarna så det är bra att ha, ha lite konserver ”utifall”. Som tur är bor jag nära mina föräldrar och de har betydligt bättre preppat.
 
Vi hade nog klarat oss rätt så bra. Vi har ett förråd av konservmat och mat som håller länge. Vi har kaminer som vi både kan laga mat i och på och vi vet hur man gör. Vi har ved och om vi behöver mer ved kan vi fälla träd. Vi har 20 meter till en damm (nere vid hästhagarna) så vi skulle kunna få tag på vatten om det inte är förorenat av något. Vi kan få vatten både till oss och till djuren. Jag vet hur man gör upp eld utan tändare och tändstickor och vi har utrustning till att elda utomhus.
Vi skulle utan problem kunna gå på toaletten på gödselstacken och inte förorena runt vårt boende.
mat till djur skulle vi kunna klara rätt lång tid.
Vi har egna planteringar som kan förse oss med potatis och rovor under stor del av året.

Jag tänker inte enbart på krigsberedskap utan även andra katastrofer eller om elnätet utsätts för tex en terrorattack.

För oss är det otroligt viktigt att veta att vi klarar oss rätt länge off grid sas.
Jag tror på att vara förberedd.
Vi skulle heller inte låta någon annan ta del av våra saker bara för att de inte har förberett sig ordentligt, enbart familjen skulle vara välkommen. Tror det hade blivit hätsk stämning runt om i landet om det hade hänt något.
 
Vi var faktiskt på information med civilförsvaret för ett tag sedan, bor på landet och det är ju inte orimligt med strömavbrott och så då.
Vi ska faktiskt ordna grejer så vi klarar storm/strömavbrott/liknande, vi har ingen kamin och pelletspannan behöver el så någon uppvärmning och sen ska vi köpa dunkar man kan hämta vatten i. Göra ordning en låda med lite konserver och värmeljus och liknande :)
 
Precis som @tanten har jag en brunn jag kan hinka ur, så vattnet är ett icke-problem.
El - tja, jag har en vedpanna i huset men det är lite knepigt utan cirkulationspump. Dock är ledningarna/vattenrören relativt grova så det skulle antagligen gå att elda väldigt försiktigt och på så sätt få vattnet att röra sig i rören. Dock förstås rätt dåligt med värmen - men med mycket kläder klarar man sig ju bara det inte är ständigt minusgrader. Jag menar alltså: "bara" det går att elda så stugan inte fryser, så kan kläder kompensera för resten.

Jag har havregryn och pasta och ris i ganska stora mängder och det kan man ju leva på, tillsammans med vatten, ett bra tag.
Det finns en del mat i frysen - men det är klart att den maten inte skulle stå sig så länge utan el. Så då finge jag ju börja med att äta upp det som hinner ätas innan det är förstört.
Jag har gammal fast telefon, visserligen rätt risiga ledningar med störningar men ändå. Dessutom gamla nummerskivetelefoner, så själva telefonen behöver inte heller el för att fungera.
 
Jag skulle inte klara mig alls. :D Min räddning vore väl om jag i tid hinner sätta mig på ett plan till något land som inte är drabbat där jag har tillgång till boende.
 
I "stugan" så går det iofs att elda utan att man behöver el, tror jag. Annars har pappa en kamin, så där klarar man sig relativt bra utan el. I stugan har vi en brunn, så i värsta fall skulle vi kunna ta upp vatten med hink.

Men dom som bor i lägenhet är ju "helt körda" om det blir kris.

Ja, och har ju svårt att fixa alternativa metoder hemma ifall strömmen försvinner, alla får ställa sig i kö och värma sin mat på områdets grillring typ :o

Borde iallafall fixa nån dunk vatten att ha i reserv, hur som helst verkar ju Ursvikens vattenledningar faila lite nu och då så lär ju behövas nångång :angel:
 
Med andra ord så kanske jag borde ta mig ut till min bil som står parkerad i förorten, åka på mindre vägar till stugan, råna mataffärer/handla om det fortfarande är möjligt på vägen upp och sen försöka hålla sig i stugan där det iaf finns kamin och mindre risk för attack?

Sen gäller det ju också att ha och kunna få tag i drivmedel i händelse av en större kris vilket jag tror kan bli problematiskt ganska snabbt.
 
Där har vi på landsbygden onekligen fördelar. Vatten från djupborrad brunn (över 100 meter) Tillgång till jordkällare, där vinterns förråd av potäter, o andra rotfrukter förvaras + en hel del vinteräpplen samt konserver.
Råttsäker förvaring av torrvaror i plåtskodd kista. (gammal, minst 100 år ;) ) Solceller, kaminer och ett anständigt vedförråd sörjer för värme o energi.Köpte ett antal kubikmeter diesel innan priserna steg. Så jag tror vi klarar oss åtminstånde vintern ut ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp