I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svekdebatten är i princip endast aktuell om man stödjer S alternativt sitter i en alliansregering stödd av SD men om man bara lägger ner rösterna om det röstas om en M+KD alternativ så kan det knappast räknas som svek.

Du missade betydelsen av inflytande, det hade de ändå kunnat få i ett budgetsamarbete med S. Att släppa fram en M+KD regering med SD-stöd gör ju en röst på C rätt meningslös. Vill mittpartierna att väljarna inte ska glida vänster och högerut, och lämna ett tomt hål i mitten, så bör de nog ta makt över situationen.
 
Du missade betydelsen av inflytande, det hade de ändå kunnat få i ett budgetsamarbete med S. Att släppa fram en M+KD regering med SD-stöd gör ju en röst på C rätt meningslös. Vill mittpartierna att väljarna inte ska glida vänster och högerut, och lämna ett tomt hål i mitten, så bör de nog ta makt över situationen.

Den naturliga lösningen hade varit alliansregering med SD stöd men den utvägen har Lööf och Björklund förstört.
 
Tänk om folk kunde ha sonderat terrängen innan valet och gått till val med möjliga alternativ som faktiskt kunnat få majoritet :meh: då hade det åtminstone varit klart om vad L och C skulle göra i en sån här situation, nu vet ju inte deras väljare vad de tänker göra alls.
 
Jag undrar lite om det inte vore bra med nyval med tanke på att M verkar ha ändrat ståndpunkt att de vill regera med SD, det är ju skillnad från alliansen som de gick till val med.
 
Jag undrar lite om det inte vore bra med nyval med tanke på att M verkar ha ändrat ståndpunkt att de vill regera med SD, det är ju skillnad från alliansen som de gick till val med. Men samtidigt skulle jag frukta det nya resultatet isåfall...

Vad har du för belägg för att M verkar vilja regera tillsammans med SD?
 
Du missade betydelsen av inflytande, det hade de ändå kunnat få i ett budgetsamarbete med S. Att släppa fram en M+KD regering med SD-stöd gör ju en röst på C rätt meningslös. Vill mittpartierna att väljarna inte ska glida vänster och högerut, och lämna ett tomt hål i mitten, så bör de nog ta makt över situationen.
Inflytande och inflytande.. man får ju inflytande på budget oavsett genom att godkänna eller fälla tills man är nöjd och i allmänhet ligger en m+kd budget antagligen mycket mer i linje med vad de själva önskar även utan att behöva utöva något inflytande.

Det verkar vara mest vara S/V/MP-röstare som tycker att det bästa alternativet för C hade varit att ge S makten.
 
Den naturliga lösningen hade varit alliansregering med SD stöd men den utvägen har Lööf och Björklund förstört.

Både ja och nej. En stor del av deras väljare vill ju inte ha något SD-stöd som kräver förhandling, vilket SD krävt. M och KD måste ha fattat det redan under valrörelsen med tanke på att L och C byggde hela sitt kampanjande kring detta. Det obegripliga är att alliansen som helhet saknat plan och det visar bara på vilket luftslott allt prat om en alliansregering var.
 
Både ja och nej. En stor del av deras väljare vill ju inte ha något SD-stöd som kräver förhandling, vilket SD krävt. M och KD måste ha fattat det redan under valrörelsen med tanke på att L och C byggde hela sitt kampanjande kring detta. Det obegripliga är att alliansen som helhet saknat plan och det visar bara på vilket luftslott allt prat om en alliansregering var.
Saknat plan? Saknar s+mp plan? Planen var väl att få majoritet som alliansregering utan stöd från sd men nu skedde inte det. Hur skiljer sig den planen från S+MP plan?
 
Inflytande och inflytande.. man får ju inflytande på budget oavsett genom att godkänna eller fälla tills man är nöjd och i allmänhet ligger en m+kd budget antagligen mycket mer i linje med vad de själva önskar även utan att behöva utöva något inflytande.

Det verkar vara mest vara S/V/MP-röstare som tycker att det bästa alternativet för C hade varit att ge S makten.

I relation till väljarna måste man ju kunna påvisa inflytande eller driva aktiv oppositionspolitik för att inte spela ut sin roll. Såväl L och C har ju nackdelen att de redan klumpas ihop med M och KD som en del av alliansen. För i alla fall Ls överlevnad är det helt avgörande att de inte släpper fram en M+KD regering.

Ditt antagande om vad personer röstat på utifrån åsikter om rådande regeringssonderingar är bara antaganden och verkligen inget annat. Du har garanterat ingen aning om vad folk röstat på.
 
Saknat plan? Saknar s+mp plan? Planen var väl att få majoritet som alliansregering utan stöd från sd men nu skedde inte det. Hur skiljer sig den planen från S+MP plan?

Löfven har ju länge pratar om blocköverskridande samarbete, så där stod ju fötterna lite mer på jorden.
,
 
I relation till väljarna måste man ju kunna påvisa inflytande eller driva aktiv oppositionspolitik för att inte spela ut sin roll. Såväl L och C har ju nackdelen att de redan klumpas ihop med M och KD som en del av alliansen. För i alla fall Ls överlevnad är det helt avgörande att de inte släpper fram en M+KD regering.

Ditt antagande om vad personer röstat på utifrån åsikter om rådande regeringssonderingar är bara antaganden och verkligen inget annat. Du har garanterat ingen aning om vad folk röstat på.
Du menar lite som det inflytande som V uppges inte ha trots att man fortsätter stödja S mandatperiod efter mandatperiod?
 
Löfven har ju länge pratar om blocköverskridande samarbete, så där stod ju fötterna lite mer på jorden.
,
Ja man var tydligen intresserade av att C+L skulle stödja S över blocken det var tydligt. M skulle säkert kunna tänka sig ett samarbete också och få S stöd i utbyte mot lite smulor.
 
Du menar lite som det inflytande som V uppges inte ha trots att man fortsätter stödja S mandatperiod efter mandatperiod?

V hade ju guldpositionen senaste mandatperioden eftersom de kunnat förhandla till sig mycket samtidigt som de kunnat kritisera regeringen. Det är helt klart en lättare roll att få som ett ytterkantsparti. Det är ingen roll L och C kan få på samma sätt.
 
V hade ju guldpositionen senaste mandatperioden eftersom de kunnat förhandla till sig mycket samtidigt som de kunnat kritisera regeringen. Det är helt klart en lättare roll att få som ett ytterkantsparti. Det är ingen roll L och C kan få på samma sätt.
Jo det är samma roll man kan få nu om M+KD regerar. Det kommer bli mestadels allianspolitik men med utrymme för att gnälla en del eftersom alliansen då ändå är död.
 
Jo det är samma roll man kan få nu om M+KD regerar. Det kommer bli mestadels allianspolitik men med utrymme för att gnälla en del eftersom alliansen då ändå är död.

Jag tror de kommer försvinna i mängden gnäll eftersom det finns fler oppositionspartier västerut. M och KD kan ju fortsätta att påtala att de för allianspolitik hur död alliansen än är. Kan inte se hur det på något sätt gynnar C och L. SD får däremot förutsättningar att förhandla och föra gnäll som sticker ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 025
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 665
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 647
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp