I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi nu får tro ryktena vilket jag gör, så sa Lööf och Björklund ja, men Centerpartiet sa nej. När det blir den här typen av förhandlingar är det inte särskilt lyckat att ha en ung och oerfaren partiledare.

Och ja, Centerns kärnväljare bestående av unga idealistiska kvinnor lär följa med Annie oavsett vad hon gör.

Fast de utgör på sin höjd 5 procent av väljarna. Bland övriga rasar Lööfs förtroende.

Nej, usch, unga och särskilt unga kvinnor har inte i politiken att göra. Att inte människor insett det förut.

(Det är förvånansvärt många stenar från 1800-talet som nu verkar ha rullat ett varv där det kryper upp människor som känner sig obekväma med att vi som samhälle har utvecklats sedan dess.)
 
Om mediauppgifterna stämmer så tycker jag att S bjöd till ganska bra. Intressant i senare läge att veta vilka detaljer som fällde avgörande för C, till så hög grad att de hellre kanske släpper inflytande till extremantiliberalisterna.

Läste precis att L var förvånade över det S presenterade, i positiv bemärkelse. Uppenbarligen var inte C det, eller så fick de hybris över hur stor makt 10% kan ge.
 
Om så var fallet så är det föga förvånande ty många centerpartister ö´är konservativa och obenägna att samarbeta med S o V o MP. Samma aversion finns inom L, fast där är det så allvarligt att det riskerar att dra isär partiet. Det kan bli så att partiledaren avgår för att ge partiet en möjlighet att välja ny väg, så som Olof Johansson när han avgick då det beslutades att Öresundsbron skulle byggas mot hans vilja.

Med facit i hand måste man ge Olle rätt.

Beträffande Centerväljarna tycks de i stor utsträckning utbytta dock.

Jag håller inte med. Men vi behöver ju inte dra upp det spåret igen, det känns inte så givande.

Varför då?
 
Om mediauppgifterna stämmer så tycker jag att S bjöd till ganska bra. Intressant i senare läge att veta vilka detaljer som fällde avgörande för C, till så hög grad att de hellre kanske släpper inflytande till extremantiliberalisterna.

Läste precis att L var förvånade över det S presenterade, i positiv bemärkelse. Uppenbarligen var inte C det, eller så fick de hybris över hur stor makt 10% kan ge.
Annie L har ju uttalat sig irriterat om att S gått V till mötes utifrån div kravlistor. Märkligt resonemang. V har ju inte ens varit med i diskussionerna, men det är ju väldigt naturligt att deras ”kravlista” matchar sånt som även är viktigt för S.
Det låter som att det sen föll på frågor som rör arbetslagstiftning och bostadsmarknad, dvs frågor där C och S verkligen står långt från varandra. Fullständigt orimligt att S skulle gå med på sån politik, då måste de ju lämna så mkt av sitt eget. Ska S släppa ”allt” för att få med C så kan de ju lika gärna släppa fram alliansen istället.
 
Om mediauppgifterna stämmer så tycker jag att S bjöd till ganska bra. Intressant i senare läge att veta vilka detaljer som fällde avgörande för C, till så hög grad att de hellre kanske släpper inflytande till extremantiliberalisterna.

Läste precis att L var förvånade över det S presenterade, i positiv bemärkelse. Uppenbarligen var inte C det, eller så fick de hybris över hur stor makt 10% kan ge.

Det var nog så som Knutsson säger att de blev oroliga för konsekvenserna och drog sig ur. Om det nu hade handlat om sakpolitiska borde de rimligtvis gett förhandlingarna mer tid.

Lööfs försämrade förtroende och 6,9 i en OU var nog inte vad Centern räknat med.

Man kan ju undra hur L och C har tänkt att överleva. Deras ultrahöger i ekonomiska frågor och ultravänster i socialkonservativa frågor är en märklig kombination.

För egen del röstar jag i nuläget hellre på S än C trots att jag är alliansväljare. Löfven har trots allt visat att han tar ansvar för Sverige. Centern är en pinsam lekstuga.
 
Varför jag inte håller med eller varför jag inte vill inledda ytterligare en meningslös SD vs V-diskussion? De har vi ju haft hur många gånger som helst.

Jag undrade mest över ditt påstående att SD inte skulle ha mycket gemensamt med de andra partierna. Med tanke på Ms och KDs nya syn på flyktinginvandring är SD inte ens annorlunda där. Det är det nationalistiska kvar som de är ensamma om men hur mycket märks det i praktiken?
 
Jag undrade mest över ditt påstående att SD inte skulle ha mycket gemensamt med de andra partierna. Med tanke på Ms och KDs nya syn på flyktinginvandring är SD inte ens annorlunda där. Det är det nationalistiska kvar som de är ensamma om men hur mycket märks det i praktiken?
Okej då förstår jag!
Ja jag håller med om att SD och KD har stort överlapp. M har ju rört sig åt brunhögern så du kanske har en poäng där också.
 
Det var nog så som Knutsson säger att de blev oroliga för konsekvenserna och drog sig ur. Om det nu hade handlat om sakpolitiska borde de rimligtvis gett förhandlingarna mer tid.

Lööfs försämrade förtroende och 6,9 i en OU var nog inte vad Centern räknat med.

Man kan ju undra hur L och C har tänkt att överleva. Deras ultrahöger i ekonomiska frågor och ultravänster i socialkonservativa frågor är en märklig kombination.

För egen del röstar jag i nuläget hellre på S än C trots att jag är alliansväljare. Löfven har trots allt visat att han tar ansvar för Sverige. Centern är en pinsam lekstuga.

Tips från coachen:
Att vara feminist och för människors frihet och lika värde och ett öppet inkluderande samhälle, som samarbetar internationellt är inte vänster eller ultravänster.
 
Annie L har ju uttalat sig irriterat om att S gått V till mötes utifrån div kravlistor. Märkligt resonemang. V har ju inte ens varit med i diskussionerna, men det är ju väldigt naturligt att deras ”kravlista” matchar sånt som även är viktigt för S.
Det låter som att det sen föll på frågor som rör arbetslagstiftning och bostadsmarknad, dvs frågor där C och S verkligen står långt från varandra. Fullständigt orimligt att S skulle gå med på sån politik, då måste de ju lämna så mkt av sitt eget. Ska S släppa ”allt” för att få med C så kan de ju lika gärna släppa fram alliansen istället.

Jag är inte helt övertygad om att slopad värnskatt och ett steg mot marknadshyror stod på Vs kravlista. Att S ”bara” gick med på att utreda arbetsrätten är inte så konstigt. Om de helt förlorar sin identitet blir regerandet bara en tragisk parodi.
 
Nu tror jag inte att det har med (låg) ålder att göra och än mindre med kön. Men har inte Lööf verkligen varit en URUSEL förhandlare i detta? Givet att hon/c ville nå fram till samarbete. Om det hon/c ville var att markera en linje, så har det väl lyckats. (Och det har ju inget med att förhandla att göra, så då faller den kritiken.)
 
Nu tror jag inte att det har med (låg) ålder att göra och än mindre med kön. Men har inte Lööf verkligen varit en URUSEL förhandlare i detta? Givet att hon/c ville nå fram till samarbete. Om det hon/c ville var att markera en linje, så har det väl lyckats. (Och det har ju inget med att förhandla att göra, så då faller den kritiken.)

Tja, jag vet inte om Lööf är en dålig förhandlare bara för att hon ville få igenom sin politik i gengäld mot att låta Löfvén behålla statsministerposten.
Samarbete bör ju handla om givande och tagande från båda parter.
Sedan kan det ju mycket väl vara så att Lööf valde frågor där S absolut inte kan tänka sig att vika sig - men det är ju tänkbart att C och S har samma frågor som "ej diskuterbara".
 
Tja, jag vet inte om Lööf är en dålig förhandlare bara för att hon ville få igenom sin politik i gengäld mot att låta Löfvén behålla statsministerposten.
Samarbete bör ju handla om givande och tagande från båda parter.
Sedan kan det ju mycket väl vara så att Lööf valde frågor där S absolut inte kan tänka sig att vika sig - men det är ju tänkbart att C och S har samma frågor som "ej diskuterbara".
Upplägget var ett dåligt sätt, som förhandlingsteknik. Det har så sett inte med det politiska innehållet att göra. Jag förväntar mig mer än så av folkrörelsepartiers ledare. Just förhandling borde de kunna. Av en lång rad skäl.

Men som sagt. Det var kanske snarare låtsasförhandling.
 
Om mediauppgifterna stämmer så tycker jag att S bjöd till ganska bra. Intressant i senare läge att veta vilka detaljer som fällde avgörande för C, till så hög grad att de hellre kanske släpper inflytande till extremantiliberalisterna.

Läste precis att L var förvånade över det S presenterade, i positiv bemärkelse. Uppenbarligen var inte C det, eller så fick de hybris över hur stor makt 10% kan ge.
extremantiliberalisterna, extrem center...Hm det är inte lätt att vara mer i mitten än andra som vill vara mer i mitten..nästan som under den gamla tiden då vänsterpartier lade till en bokstav i partinamnet. För att fastställa att man var mer korrekt vänster ;)
 
Med facit i hand måste man ge Olle rätt.

Beträffande Centerväljarna tycks de i stor utsträckning utbytta dock.



Varför då?
Att han avgick? visst för bron har ju blivit en kommersiell succe + att dess miljöpåverkan blev inte den katastrof han målade ut. Sam för de människor som numera smidigare kan interagera över gränsen mellan Sverige o Danmark
 
Tips från coachen:
Att vara feminist och för människors frihet och lika värde och ett öppet inkluderande samhälle, som samarbetar internationellt är inte vänster eller ultravänster.
Sedan tillkommer det lilla faktumet att få en majoritet av folket att välja din linje, som du beskriver så sockrat.
Och där är ju folket så urbota dumt, att det inte ger L ngt nämnvärt stöd.:confused:
 
Nej precis. Det var nog krav om att INTE införa marknadshyror och INTE slopa värnskatten.

Apropå detta.

De bostäder där hyran inte är marknadsmässiga/marknadsreglerade.
Är det då fastighetsägarna som helt enkelt får acceptera lägre eller ingen vinst, eller subventioneras hyrorna via skattemedlen?
(har uppenbarligen inte koll på detta)
och om hyrorna subventioneras: hur mycket skattemedel går åt till att subventionera boende för en dem som hyr?
 
Blir intressant med Cs nästa drag. Någon plan får man ju anta att de har! Ju längre tiden går ju mer tror jag C kommer få bära skulden för att vi saknar regering, så något extraval tror jag verkligen inte de vill ha. Då hade de tjänat på att acceptera överenskommelsen med S nu. Vilket alternativ ger mer inflytande och mindre svekdebatt?
 
Blir intressant med Cs nästa drag. Någon plan får man ju anta att de har! Ju längre tiden går ju mer tror jag C kommer få bära skulden för att vi saknar regering, så något extraval tror jag verkligen inte de vill ha. Då hade de tjänat på att acceptera överenskommelsen med S nu. Vilket alternativ ger mer inflytande och mindre svekdebatt?
Svekdebatten är i princip endast aktuell om man stödjer S alternativt sitter i en alliansregering stödd av SD men om man bara lägger ner rösterna om det röstas om en M+KD alternativ så kan det knappast räknas som svek.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 027
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 673
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 647
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp