Jag har också IBS och har haft det sedan gymnasiet. Det kommer och går i olika långa perioder. Ibland är det mildare skov och ibland mer intentivt.
Jag har lärt mig att min mage fungerar bäst när jag får ta det lugnt på morgonen, äta en liten frukost, gå på toa i lugn och ro och hålla fasta matrutiner. Stress är rena döden för magen. Alkohol också, men det kan hänga ihop med att jag lätt får magkatarr.
Jag för ingen matdagbok men matmässigt har jag valt bort grönsaker och frukt i princip helt då det är så många som magen inte gillar. Det är för mycket fruktsocker och fibrer i de flesta, men vissa saker går bra i små mängder. Mörkt bröd och annan fiberrik mat går bort. Undviker mjölkprodukter så mycket det går (är även laktosintolerant så tar jag något så är det laktosfritt) och sen den här sommaren när jag fick väldigt intensiva magbesvär dygnet runt i 7 veckor i sträck har jag även tagit bort gluten på läkarens inrådan och har märkt en klar förbättring.

Förut kunde jag inte bli hungrig utan att det kändes som att magen åt upp sig själv, så jag åt varannan timme en period. Men nu sen jag tagit bort gluten kan jag gå hungrig igen och vänta på nästa måltid utan att jag tror att jag ska dö..
Jag äter tabletter (Dimor mot diarre och Papaverin mot kramper) för att få magen att stanna upp när den börjar gå på högvarv och då kan man lyckas stoppa besvären tillfälligt. Så ska jag iväg, särskilt kvällstid, och vet att jag ska vara borta länge så tar jag ofta ett par tabletter i förebyggande syfte, för att slippa eventuella besvär. Åt även gashämmande förut (Dimetikon) men märkte ingen större skillnad.
När jag är i stallet är magen för det mesta lugn. Tror det beror på att man alltid rör på sig och har fullt fokus på hästen.

Den mentala biten är för min del väldigt viktig har jag märkt, för mår jag bra i skallen så mår magen mycket bättre. Därför är omställningar lite extra jobbiga när man inte vet exakt vad som väntar. Jag ska till exempel flytta till annan ort och börja skolan nästa vecka, vilket jag ser jättemycket fram emot!

Men jag vet att det kommer att ta tid för magen att anpassa sig efter de nya rutinerna.