Bukefalos 28 år!

Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.
 

Jag tror inte det är så stor skillnad med vilket ben jag står på och så iallafall. Dethär låter śäkert skit töntigt men läste nåt tips förut om hur man kan bli en bättre ryttare så var det typ att stå på ett ben när man borstar tänderna och borsta med den andra handen och sånt så har gjort såna saker jätte länge. Fast inte lika ofta nu men förut iallafall.
Och jag kan inget instrument förutom lite gitarr och piano men jag vill nog inte göra nåt som låter så mycket liksom. Men annars är det nog jätte bra tips!
Balansövningar är jättebra för ryttare! Finns tränare som brukar lära ut olika balansövningar som man gör utan häst. Ett exempel är att stå på en balansplatta och hålla i varje ände av en lång bit toapapper som man lagt runt ett dörrhandtag. Om man vinglar det minsta går papperet av! Finns olika sätt att göra det svårare på om man har bra balans.
 
Men ifall jag måste vara här för mamma och pappa inte kan ge mig rätt hjälp och stöd och sånt så känns det bara jätte fel ifall jag skulle messa han då. För är väl det dom inte vill så jag inte får vara hemma. Plus att om det är kanske på natten eller nåt så vill jag inte väcka han helt i onödan.
Dina föräldrar vill garanterat ha dig hemma men de klarar inte av det just nu för de kan inte hantera din sjukdom. Givetvis kan du prata med din pappa även om han inte just nu klarar av att skydda dig från att skada dig själv. Jag tror snarare att det kan vara bra om du gör det för det stärker bandet mellan er och förtroendet och då får ni en bättre kommunikation vilket bör vara bra för ditt tillfrisknande.
 
Råkar det finnas lego eller nåt liknande där? Skulle du kunna bygga något av klossar eller sortera klossar enligt färg, storlek eller funktion när det känns jobbigt?

Olika grejer att sortera är ganska bra för att hålla tankarna i styr! Det är lagom krävande och man ser resultat direkt.
 
Men ifall jag måste vara här för mamma och pappa inte kan ge mig rätt hjälp och stöd och sånt så känns det bara jätte fel ifall jag skulle messa han då. För är väl det dom inte vill så jag inte får vara hemma. Plus att om det är kanske på natten eller nåt så vill jag inte väcka han helt i onödan.

Jag är helt helt säker på att han inte skulle tycka det var i onödan, om han kan hjälpa dig minsta lilla att må bättre, så vaknar han nog gladligen även om det är mitt i natten. :heart Har du pratat någonting med honom eller din mamma sedan ni sågs senast?
 
Imorse blev det dåligt igen att jag gjorde en dum sak. Så fick inte vara själv i mitt rum tidigare och nu har jag typ en upp gift att jag ska skriva en lista och försöka komma på så många saker som möjligt som jag kan göra ifall jag känner sådär att jag måste göra nåt dumt. Men jag kommer inte på många saker alls och det ska ju vara saker som kan hjälpa för MIG och det är väl såklart olika för alla men tänkte ändå bara fråga om nån har nåt tips som jag kanske inte har tänkt på.
Om "din" hund inte är där. Kan du gosa med den andra hunden då?
 
Det är säkert ett jätte bra tips men jag TROR att jag bara skulle bli arg på migsjälv för jag inte kunde så skulle det nog inte hjälpa. Så det är nog inte för mig bara.

Nej jag misstänkte att det skulle kunna vara så, och jag skulle nog själv kunna bli lite smått irriterad i början av att tappa bollarna hela tiden. Synd att man måste lära sig först och inte kan gå direkt på att kunna! :)
 
Någon gång när jag haft många jobbiga tankar och velat göra dåliga saker, har jag skrivit ner dessa på ett papper och sen rivit eller klippt pappret i små, små bitar tills det inte går att se vad som står. Jag har då tänkt att jag liksom förstör de där tankarna just då, istället för att göra som de vill. Det kanske låter jättekonstigt, men ibland har det funkat ganska bra för mig.
 
Förlåt att jag inte svarar på alla olika tips och så :heart Vill inte verka o trevlig eller att jag inte bryr mig men orkar bara inte svara på allt. Men har iallafall läst alla tips och så och är jätte tacksam för alla tips! :heart
Men tänkte iallafall svara på två saker iallafall att jag har messat lite med pappa bara men inte så mycket. Och har inte pratat nåt med mamma. Och det är också skit jobbigt och liksom jag VILL inte typ inte ha kontakt med dom men är ändå jätte svårt och jobbigt.
Och sen det andra om träning och ätstörning och det så får jag inte liksom träna riktigt så med yoga här tillexempel så beror det på hur det går med maten ifall jag får vara med. Men typ stå på ett ben och sånt är ju inte riktigt träning kanske så det borde jag väl iallafall få.
 
Det går jättebra att du inte svarar, det är din tråd och du gör precis hur du vill!

Det kom ju massor med tips, så inte konstigt du inte orkar svara alla, det skulle nog inte jag göra hellre om det vore mig.

Förstår att det är svårt när du både är arg på dina föräldrar men samtidigt saknar dom. Det blir ju som en konflikt inuti en när man känner så. Det här kanske är ett dumt förslag, men för mig så kan det hjälpa om jag liksom bestämmer mig för att "nu ska jag vara arg på dom i en vecka (eller hur länge som känns okej, beroende på hur arg man är) och sedan är jag klar med det och kan vara som vanlig igen." För oavsett hur dumma saker folk gör så är det inte mycket som är helt otillgivligt, och ofta känns det bättre för en själv om man klarar att tillgi andra (åtminstonde de man bryr sig om och vill ha i sitt liv) även om de gjort en ledsen och besviken eller vad de nu gjort.

Jag hoppast att din dag varit okej annars. :heart
 
Det går jättebra att du inte svarar, det är din tråd och du gör precis hur du vill!

Det kom ju massor med tips, så inte konstigt du inte orkar svara alla, det skulle nog inte jag göra hellre om det vore mig.

Förstår att det är svårt när du både är arg på dina föräldrar men samtidigt saknar dom. Det blir ju som en konflikt inuti en när man känner så. Det här kanske är ett dumt förslag, men för mig så kan det hjälpa om jag liksom bestämmer mig för att "nu ska jag vara arg på dom i en vecka (eller hur länge som känns okej, beroende på hur arg man är) och sedan är jag klar med det och kan vara som vanlig igen." För oavsett hur dumma saker folk gör så är det inte mycket som är helt otillgivligt, och ofta känns det bättre för en själv om man klarar att tillgi andra (åtminstonde de man bryr sig om och vill ha i sitt liv) även om de gjort en ledsen och besviken eller vad de nu gjort.

Jag hoppast att din dag varit okej annars. :heart
Jag är inte ens arg på dom egentligen. Utan det är mera som att jag bara inte orkar och typ har gett upp. Och liksom att det känns som allt är hopp löst och det ändå aldrig kan bli bra igen. Så är inte arg på dom på det sättet utan typ mera känns bort tvingad eller hur jag ska förklara som att dom har gett upp ungefär. Men jag kan inte förklara.
Och sen så tack :heart Men har varit en jätte jobbig dag idag och är fortfarande jätte jobbigt så vill bara slippa min hjärna men det går ju inte.
 
Jag är inte ens arg på dom egentligen. Utan det är mera som att jag bara inte orkar och typ har gett upp. Och liksom att det känns som allt är hopp löst och det ändå aldrig kan bli bra igen. Så är inte arg på dom på det sättet utan typ mera känns bort tvingad eller hur jag ska förklara som att dom har gett upp ungefär. Men jag kan inte förklara.
Och sen så tack :heart Men har varit en jätte jobbig dag idag och är fortfarande jätte jobbigt så vill bara slippa min hjärna men det går ju inte.

Jag är helt säker på att dom inte gett upp, utan att dom verkligen vill att du ska bli frisk så du kan få komma hem igen. :heart

Ledsamt att du har det jobbigt i dag, tror du det är värre pga M inte är där? Har du kunnat testa något av tippsen du fick tidigare på saker som kanske kan hjälpa mot ångest och jobbiga tankar?
 
Tycker du tänker väldigt klokt att du kanske inte vill prova något som du tror kan bli för avancerat och att det i så fall skulle kunna leda till att du blir arg och ledsen. Ibland kan det vara kul att prova något helt nytt och då kan man till och med skratta åt hur dåligt det går, en gång skulle jag följa en yogavideo på Youtube och fattade ingenting och stod mest och skrattade åt mig själv för att jag tappade balansen hela tiden 🙈, men hade jag inte varit på bra humör innan så hade det inte blivit kul alls.

Jag kom på en till sak, eftersom du skrivit upp ansiktsmask på din lista. Kanske hårinpackning skulle vara något att önska dig/köpa framöver. Och om det kanske finns någon större hink/balja som du kan låna och göra fotbad med. Det behöver inte vara mer avancerat än lite duschkräm i vattnet, och sen smörja in fötterna med handkräm.

Du som är så bra på att rita och uttrycka dig på så sätt. Du skulle kunna göra en bild med saker som du tycker om, som du sedan kan visa personalen om det blir för jobbigt att prata med dom. Då skulle de få möjlighet att lära känna dig lite, och kunna hjälpa dig med att hitta på saker som passar. Om jag skulle göra en sådan bild så skulle jag göra bland annat en häst (kanske en dressyrhäst och en häst som hoppar ett litet hinder för jag tycker det är läskigt att hoppa höga hinder), instrument, nagellack, en dator, ett flygplan, olika gulliga djur och popcorn. Skulle jag tänka efter mer så kommer jag säkert på mer saker som jag kan göra som visar vad jag tycker om 😊. Skulle jag göra en bild med saker jag inte gillar så skulle jag försöka rita ett högt torn, att vara i bilkö, dammsuga och ormar. Vad skulle du rita för saker på din bild?

Och så klart behöver du inte svara på mitt inlägg om du inte vill eller orkar 🦄
 
Förlåt att jag inte svarar på alla olika tips och så :heart Vill inte verka o trevlig eller att jag inte bryr mig men orkar bara inte svara på allt. Men har iallafall läst alla tips och så och är jätte tacksam för alla tips! :heart
Men tänkte iallafall svara på två saker iallafall att jag har messat lite med pappa bara men inte så mycket. Och har inte pratat nåt med mamma. Och det är också skit jobbigt och liksom jag VILL inte typ inte ha kontakt med dom men är ändå jätte svårt och jobbigt.
Och sen det andra om träning och ätstörning och det så får jag inte liksom träna riktigt så med yoga här tillexempel så beror det på hur det går med maten ifall jag får vara med. Men typ stå på ett ben och sånt är ju inte riktigt träning kanske så det borde jag väl iallafall få.
Du behöver förstås inte svara på alla våra förslag/inlägg. :heart

Bara för det har jag ett till tips: lägga patiens med en eller två kortlekar.
 
Jag vet inte om jag borde skriva det här egentligen men vill ändå berätta iallafall. Men ni kanske inte borde läsa ifall ni inte vill läsa om dåliga och jobbiga saker och det kanske blir jätte dåligt skrivet för är jätte trött och konstig i hjärnan och så.
Och en till sak också så ifall det är neggativt om nån så menar jag INTE att nån personal är dålig eller nåt sånt så ingen behöver tro det.
Men ja det som hände iallafall så är det typ städ dag på torsdagar så man ska liksom hjälpas åt med att städa och så. Så man har som ett ansvars område så jag skulle ha tv rummet så egentligen är det jätte enkelt. Och alltså jag brukade städa typ hela huset hemma ibland förut så det är inte att jag inte KAN liksom. Men blev ändå skit jobbigt och typ att jag fick ångest för jag inte visste vad jag skulle börja med. Fast en personal var såklart med och visade var allt fanns och typ sa vad jag skulle göra och så men fick ändå som typ beslut ångest och kändes som jag skulle göra fel och massa såna saker. Så kunde liksom inte göra nåt ändå så verkade väl helt dum i huvudet och att jag inte ville göra nåt bara. Och kunde inte säga nåt heller så blev bara värre och värre så fick typ en jätte jobbig panik attack och försökte komma bort liksom och massa skit dumma dåliga saker så blev typ inte bråk riktigt men ungefär. Och alltså jag VET att jag borde förklarat men det gick inte och blev så allt bara blev mer att det inte gick. Och den personalen som var med alltså hon är säkert jätte bra men känns bara inte som hon fattar alls hur jag är eller hur man ska säga. Och menar inte det som nån ursäkt men bara hur det känns.
Så ja iallafall så blev det typ att jag försökte göra nåt dumt så dom var två som typ tog med mig till mitt rum för jag skulle lugna ner mig ungefär. Och dom frågade om jag ville ha säll skap eller vara själv så var inte att dom bara gick liksom. Men ja det var lite före middagen men har inte gått ut från mitt rum efter det. Och alltså jag KAN verkligen inte så nu miss lyckas jag med ALLT men vågar inte ens försöka liksom.
 
Jag vet inte om jag borde skriva det här egentligen men vill ändå berätta iallafall. Men ni kanske inte borde läsa ifall ni inte vill läsa om dåliga och jobbiga saker och det kanske blir jätte dåligt skrivet för är jätte trött och konstig i hjärnan och så.
Och en till sak också så ifall det är neggativt om nån så menar jag INTE att nån personal är dålig eller nåt sånt så ingen behöver tro det.
Men ja det som hände iallafall så är det typ städ dag på torsdagar så man ska liksom hjälpas åt med att städa och så. Så man har som ett ansvars område så jag skulle ha tv rummet så egentligen är det jätte enkelt. Och alltså jag brukade städa typ hela huset hemma ibland förut så det är inte att jag inte KAN liksom. Men blev ändå skit jobbigt och typ att jag fick ångest för jag inte visste vad jag skulle börja med. Fast en personal var såklart med och visade var allt fanns och typ sa vad jag skulle göra och så men fick ändå som typ beslut ångest och kändes som jag skulle göra fel och massa såna saker. Så kunde liksom inte göra nåt ändå så verkade väl helt dum i huvudet och att jag inte ville göra nåt bara. Och kunde inte säga nåt heller så blev bara värre och värre så fick typ en jätte jobbig panik attack och försökte komma bort liksom och massa skit dumma dåliga saker så blev typ inte bråk riktigt men ungefär. Och alltså jag VET att jag borde förklarat men det gick inte och blev så allt bara blev mer att det inte gick. Och den personalen som var med alltså hon är säkert jätte bra men känns bara inte som hon fattar alls hur jag är eller hur man ska säga. Och menar inte det som nån ursäkt men bara hur det känns.
Så ja iallafall så blev det typ att jag försökte göra nåt dumt så dom var två som typ tog med mig till mitt rum för jag skulle lugna ner mig ungefär. Och dom frågade om jag ville ha säll skap eller vara själv så var inte att dom bara gick liksom. Men ja det var lite före middagen men har inte gått ut från mitt rum efter det. Och alltså jag KAN verkligen inte så nu miss lyckas jag med ALLT men vågar inte ens försöka liksom.
Kan du inte visa det här inlägget eller skriva något liknande? Du förklarar så bra ❤️

Tråkigt att det inte fungerade men om de vet hur du har det så kanske det kan bli bättre. Du gjorde ditt bästa utifrån förutsättningarna men du kanske behöver mer assistans nästa gång. Kanske M och din KP kan vara med så du känner dig tryggare?
 
Det tar tid att lära känna varandra. Att alla i personalen kanske inte har 100% koll på hur du funkar tycker jag inte verkar konstigt. De håller ju på att lära känna dig och du dom.
Var lite snäll mot dig själv, även om det kan vara svårt. Just nu är det en massa nya rutiner som du ska vänja dig vid, samtidigt som du kämpar med ditt mående, det är klart det blir jobbigt.
Hoppas iallafall att du får sova bra inatt.

:heart
 
Kan du inte visa det här inlägget eller skriva något liknande? Du förklarar så bra ❤️

Tråkigt att det inte fungerade men om de vet hur du har det så kanske det kan bli bättre. Du gjorde ditt bästa utifrån förutsättningarna men du kanske behöver mer assistans nästa gång. Kanske M och din KP kan vara med så du känner dig tryggare?
Jag vet inte om jag vill visa dethär eller skriva nåt annat för vill inte att dom ska bli arga också.
 
Jag vet inte om jag vill visa dethär eller skriva nåt annat för vill inte att dom ska bli arga också.

Jag tror inte att någon kommer bli arg, de vill säkert gärna hjälpa dig. Du är väldigt duktig på att formulera dig och berätta hur du känner här i text och det är bra. Även om du inte visar det för din personal så är det jättebra.

Du gör så gott du kan, det blir fel ibland, men ingen kan göra mer än sitt bästa. Jag vet att jag är tjatig, men upprepar mig ändå; var snäll mot dig själv. ❤️
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 686
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 648
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp