idag är jag tyst...

ameo

Trådstartare
Moderator
Antar att det är stämbandskatarr jag fått, har i alla fall ingen som helst röst idag... :p Måttligt kul när man har minstingen hemma, när man inte kan kommunicera med honom. :meh:

FINNS det något annat man kan göra än att vara tyst, för att rösten ska komma tillbaka? Nån som vet?
Är ju lite svårt att ringa 1177 och fråga, när man inte hörs...
 
Sv: idag är jag tyst...

Något för att få rösten tillbaka snabbare vet jag inte, mer än att hålla tyst ;) Men när rösten väl börjar komma tillbaka, viska inte! Halstabletter är inte heller bra för stämbanden, hellre te med honung, och vatten, vatten, vatten!

Det är iaf tipsen jag fått av sångpedagoger när jag tappat rösten. Stämbandskatarr vet jag inget om dock...
 
Sv: idag är jag tyst...

Jag har lätt för att tappa rösten och har slutit mig till att det är vila, vatten, värme och att undvika rökning som gäller.
 
Sv: idag är jag tyst...

Kan tillägga att bästa effekten får jag av att hålla käften. Tyvärr.
 
Sv: idag är jag tyst...

Som skrivet innan, viska inte. Sen är nog tystnad och varm dryck som gäller tyvärr. Du har ingen som kan ringa 1177 åt dig?

När jag medicinerade under en period så la stämbanden med jämna mellanrum men familjen lärde snabbt vad mina visslingar och smackningar betydde:D
 
Sv: idag är jag tyst...

Något för att få rösten tillbaka snabbare vet jag inte, mer än att hålla tyst ;) Men när rösten väl börjar komma tillbaka, viska inte! Halstabletter är inte heller bra för stämbanden, hellre te med honung, och vatten, vatten, vatten!
På vilket sätt är det bra för stämbanden att dricka vatten? Varför är det bättre än någon annan dryck?
Te dricker jag inte.
Jag har lätt för att tappa rösten och har slutit mig till att det är vila, vatten, värme och att undvika rökning som gäller.
Röker inte...
Som skrivet innan, viska inte. Sen är nog tystnad och varm dryck som gäller tyvärr. Du har ingen som kan ringa 1177 åt dig?

När jag medicinerade under en period så la stämbanden med jämna mellanrum men familjen lärde snabbt vad mina visslingar och smackningar betydde:D
Jag viskar så lite som möjligt (vet att man bör undvika det), men 4-årig son hemma är inte så lätt att styra utan att viska till honom. Ibland bara måste man. :( När de större kommer hem får jag försöka skriva lappar och busvissla...

Min bror, som jag inte pratat med på några månader, ringde på förmiddagen. Det tog en stund innan han hörde att jag svarat i telefonen... "Oj, det där lät inte mycket" - eh, nej "väs"... :p
 
Sv: idag är jag tyst...

Tror det är vätskeintaget som är det viktiga :) Men kan tänka att vatten kan vara bättre än exv juice eller mjölk då det inte är särkilt "slemmande" för halsen.. Varmt vatten med honung funkar med, det är inte teet i sig som är viktigt, men det kanske du inte gillar heller :p (själv älskar jag te, men avskyr honung, så det funkar inte för mig heller ;)) Honung utblandat i vanligt vatten är säkert bra det med, om du inte gillar det varmt!
 
Sv: idag är jag tyst...

Jag vet inte på vilket sätt ökat vätskeintag skulle göra sån skillnad när du inte är hes av mekaniskt slitage så att säga, men har du ont i svalget så kanske det lindrar med de drycker du fått tips om. Annars sluter jag mig nog också, trots mitt användarnamn, till att vila är den effektivaste vägen till läkning. Håll käften helt enkelt!
 
Sv: idag är jag tyst...

Det har du säkert rätt i :) I de fallen jag har blivit beordrad att dricka massa vatten har varit just vid mekaniskt slitage/förkylning.
Sen att jag har en förälder som ordinerar vatten som botemedel mot det mesta spelar nog in i min rekommendation med ;)
 
Sv: idag är jag tyst...

Jag vet inte på vilket sätt ökat vätskeintag skulle göra sån skillnad när du inte är hes av mekaniskt slitage så att säga, men har du ont i svalget så kanske det lindrar med de drycker du fått tips om. Annars sluter jag mig nog också, trots mitt användarnamn, till att vila är den effektivaste vägen till läkning. Håll käften helt enkelt!
jo, jag håller tyst så gott det går
men det är baskemig inte lätt när barnen slåss så tussarna ryker och man är en bit därifrån och inte kan få fram ett enda ljud...

Nej, jag vet faktiskt inte varför rösten försvunnit. Hade förvisso en aning feber i lördags kväll men inte mer än att jag kände mig i princip frisk - lite förkyld möjligen men också rätt allergisk så vad som är vad är ju svårt att veta. Igår var jag på friidrottstävling med barnen, utan att skrika en massa på dem - det hör de inte ändå, utan vi pratar vanligt före och efter deras insatser istället...
Efter drygt halva dagen blev jag lite skrovlig på rösten och plötsligt igårkväll försvann rösten helt. Och är fortfarande borta.
Kan väl inte påstå att jag har nämnvärt ont i halsen heller, inte mer än det jag fått då jag hostat lite.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 913
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp