Bukefalos 28 år!

Idag drar turnéen igång...

Sv: Idag drar turnéen igång...

Nja. När man jobbar som turneledare är man "i tjänst" dygnet runt. Vad TS har för avtal vet jag inte, men vanligast är att man har betalt för ett visst antal dagar, inte för antal jobbade timmar. Därför finns det ingen övertidsersättning.

Nä precis, jag har en vanlig månadslön, egetskrivet kontrakt typ...
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Nej du får ju räkna in allt du jobbat senaste året..... så byter du jobb nu och jobbar 1 månad är det ju 6 månaders jobb = SGI-grundande.... men DUBBELKOLLA med FK, ring och prata med handläggare.....

Ang sjukskrivning, jag skulle be barnmorskan att rekommendera en läkare som håller på med mödrar/barn dom brukar ha mer förståelse för gravidkrämpor :devil: jag har träffat MÅNGA läkare i mina dar men ingen har varit så bra som kvinnan som jag fick tid hos via min BM..... hon hade väldigt bra koll på gravida! Dessutom var hon suverän gällande mental ohälsa som jag också har :angel: där var det action, inte som med andra läkare som inte tagit en på allvar eller "det sitter i huvudet".... så prata med din BM igen och fråga om hon har en läkare att rekommendera och jag skulle vilja säga.... en kvinnlig, jag tycker dom har mer förståelse för gravida.

Som sagt jag kommer ner.... och nyper chefen, I promise! :devil:


Det är det jag alltid har trott! Men så har jag hört att man ska haft 6 månader hos samma arbetsgivare - vilket jag inte förstår.. Inkomst som inkomst?

Jag får fråga henne om en bra läkare, tack för tipsen!

Haha :D
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Dels håller jag med den om sade att kommentareran räknas som sexuella trackasserier, detta ska anmälas.

Ring till FK och prata med dem om Havandeskapspenning, känns som att du borde kunna få det iom det arbete du har. I annat fall så kan du byta BM till en med lite mer förståelse, alternativt ha kvar den du har och få (som filiduttan sade) hänvisning till läkare på mvc. Håller dock inte alls med om att det måste vara kvinnliga läkare, de manliga jag haft har haft stor förståelse för mina bekymmer, så så länge det är läkare som har erfarenhet av graviditeter, vilket de på mvc bör ha, så spelar nog könet på denne ingen roll.

Sedan, skicka iväg ett PM till pmm, har för mig att hon fick tidigare HP på grund av att hennes arbetsplats inte höll sig till regelverket för gravida enligt arbetsmiljöreglerna. Hon har stenkoll på det, och jag skulle bli ytterst förvånad om de uppfyller kraven.

Är det inte så att du ska ha en inkomst sex månader i följd? Det måte väl inte vara på samma plats? Så så länge du var studerande/arbetssökande alternativt hade ett annat arbete fram tills du gick på detta jobb ska det inte vara någon fara? Kolla upp detta, och sök andra arbeten om du inte vill vara kvar på detta (verkar inte som något vidare överlag).

pmm o jag har kontakt då o då så jag ska fråga henne!

Det vore ju toppen om det var så, jag har inte varit utan jobb på snart 4 år så jag borde ju verkligen ha SGI, spela roll vilken arbetsgivare som jag skrev tidigare. Men jag ska dubbelkolla på FK! Om det är så ska jag absolut söka nytt direkt!!

Tack för all hjälp!!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Å tack, det ska jag kika på imorn när det är öppet!

Såhä'r står det om SGI


"Vilka inkomster räknas?
Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller
är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
vikariatstillägg och provision."


Jag hade o har ju en inkomst precis innan jag fick det här jobbet, är anställd på två företag... Så jag borde verkligen ha SGI redan nu.. Måste ringa eller chatta med dom imorn, rena rama djungeln det här.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Sedan har jag för mig att om du slutade ditt förra jobb på en torsdag och redan hade klart med ditt nya jobb att du skulle börja på måndagen så kan du bli nollad, för att du inte anmälde dig som arbetssökande för fredagen. :s Är helt sjuka regler vet jag. Men prata med dem imorgon så ska du se att det löser sig. :)
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Som sagt, det är inkomst i sex månader du ska ha haft. Jag kan inte tänka mig att det är hos en och samma AG det måste vara.
Dessutom, de brukar försöka ge en så hög SGI som möjligt. När jag väntade första dottern var de tex väldigt noga med att jag skulle räkna med den löeförhöjning som skedde medan jag var sjukskriven sista trimestern.
Lycka till med FK!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Sedan har jag för mig att om du slutade ditt förra jobb på en torsdag och redan hade klart med ditt nya jobb att du skulle börja på måndagen så kan du bli nollad, för att du inte anmälde dig som arbetssökande för fredagen. :s Är helt sjuka regler vet jag. Men prata med dem imorgon så ska du se att det löser sig. :)

Oj hårt det där, nåja jag rapporterar när jag har pratat med dom!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Som sagt, det är inkomst i sex månader du ska ha haft. Jag kan inte tänka mig att det är hos en och samma AG det måste vara.
Dessutom, de brukar försöka ge en så hög SGI som möjligt. När jag väntade första dottern var de tex väldigt noga med att jag skulle räkna med den löeförhöjning som skedde medan jag var sjukskriven sista trimestern.
Lycka till med FK!

Det vore ju så himla skönt! Får prata med FK o säga att situationen är ohållbar o hur det ser ut.. Sen får jag väl gå utan pengar om inte annat... Eller hjälper FK till här eller är det A-kassa man går på OM man inte får nytt jobb direkt?
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag tycker inte att du ska säga upp dig, utan försöka bli sjukskriven. En läkare kopplad till mvc är det som ska sjukskriva dig. Under sjukskrivningen kan du ju sedan söka nytt jobb. Ev har du rätt till tidig hp, och då blir det ju det istället för sjukskrivning.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Tack, behövs! Gu vad jag klagar... Lovar att bättra mig när jag har läget under kontroll!


Det senaste då... Det är bara veklingar som mår illa och får ont i ryggen - sagt av min chef. VARFÖR STÅR JAG UT? *idiot idiot idiot*
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Tack, behövs! Gu vad jag klagar... Lovar att bättra mig när jag har läget under kontroll!


Det senaste då... Det är bara veklingar som mår illa och får ont i ryggen - sagt av min chef. VARFÖR STÅR JAG UT? *idiot idiot idiot*

:eek: Det där ska inte vara acceptabelt att säga på en arbetsplats. Verkligen inte.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag blir så fruktansvärt paff, för man säger inte sådär, att jag bara skrattar och svarar med nåt vasst tillbaka... Sen frågade jag om han inte trodde att jag hellre skulle "känna ingenting" än att må som jag gör? Varför antar man att jag vill må dåligt... Det är ju inte det roligaste man kan sysselsätta sig med? Jag har haft spänningshuvudvärk konstant i två veckor sen cirkusen drog igång.. Vad kommer det ifrån? Jag kan inte ens nämna alla problem för honom för han nitar bara ner en. Försökte förklara att jag mår skit över att behöva åka på turné o att jag är så stressad över det o gråter ofta. Då skrattar han bara o tycker att "alla ska ta sin del".

Jag skriver verkligen av mig märker jag!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag tycker verkligen du ska få en sjukskrivning/HP snarast möjligt. Det ska inte vara så här att vara gravid. HP är väl det som är mest aktuellt iom att FK har svårt att godkänna sjukskrivningar emellanåt. Så försök få HP så snart som möjligt, och om du känner att du inte orkar så sjukskriv dig. Kan du inte jobba så kan du inte.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag tycker verkligen du ska få en sjukskrivning/HP snarast möjligt. Det ska inte vara så här att vara gravid. HP är väl det som är mest aktuellt iom att FK har svårt att godkänna sjukskrivningar emellanåt. Så försök få HP så snart som möjligt, och om du känner att du inte orkar så sjukskriv dig. Kan du inte jobba så kan du inte.

Så med HP så kan man jobba samtidigt - o de dagar man inte jobbar får man HP? Har jag fattat rätt?

Jag fick ett mail från försäkringskassan om att jag kunde söka HP, kan man göra det så tidigt då jag bara går in i vecka 16 idag?
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Men HP kan du väl bara få tidigast 60 dagar före BF? Iaf så fick jag det och har aldrig hört man kan få tidigare. Förresten så tar det år och dar innan du är "klar" med din ansökan om HP. Du söker den så fort du fått moderskapsintyg du får efter du gjort UL i ca v.18-19. Jag skickade in mitt fort fort och fick svaret när jag var i v.28.

Hur som helst, var jag du skulle jag prata med min BM om hur jag kände och hur det låg till så kanske hon skulle kunna hjälpa till med sjukskrivning eller något annat tips.

Att prata med chefen verkar ju inte hjälpa. Sådär ska du inte ha det!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag har ingen koll på det tyvärr.

Har du läst föreskrifterna för gravida från arbetsmiljöverket? Det måste de följa, och har för mig att man kan få HP annars. Du ska bland annat ha tillgång till ett vilorum där du kan ligga och vila, det har du inte i bilen? Finns flera föreskrifter som de ska följa har ingen koll på var de finns, men kolla på AMV.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Men HP kan du väl bara få tidigast 60 dagar före BF? Iaf så fick jag det och har aldrig hört man kan få tidigare. Förresten så tar det år och dar innan du är "klar" med din ansökan om HP. Du söker den så fort du fått moderskapsintyg du får efter du gjort UL i ca v.18-19. Jag skickade in mitt fort fort och fick svaret när jag var i v.28.

Hur som helst, var jag du skulle jag prata med min BM om hur jag kände och hur det låg till så kanske hon skulle kunna hjälpa till med sjukskrivning eller något annat tips.

Att prata med chefen verkar ju inte hjälpa. Sådär ska du inte ha det!

Det var det jag trodde!

BM verkar inte så förstående, eller hon tycker att det låter hemskt o att jag ska säga upp mig. Det går inte riktigt ihop. Dock pratade jag med henne innan jag fick alla besvär utan bara tyckte att läget var jobbigt och "idiotiskt".

Får prata med henne igen!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 612
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 247
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp