Bukefalos 28 år!

Idag drar turnéen igång...

Lamborghini

Trådstartare
Har bloggat om det, men jag vill gärna ha fler synpunkter än vad jag får i bloggen. Överdriver jag? Låter det överdrivet? Kommer jag kunna få någon annan att förstå situationen om jag behöver få intyg?

Snabb sammanfattning, mitt jobb ska skicka mig på turnée till o från i två månader, 1140 mil i bil o 31 stopp. Inget jag jobbar med enligt papper.

Allvarligt, mår fruktansvärt illa! Mina negativa inlägg haglar i bloggen, måste skriva av mig nånstans! Min sambo var supergo igår som vanligt, jag var knäckt som vanligt.. nää nu lät det värre än vad det är, men nu för tiden är det "som vanligt".

Jag skrev upp lite saker på t-banan som jag ska ta upp om det blir läge att prata med någon. Sånt här får jag höra på jobbet (jag är enda tjejen). Från 2-3 olika människor:

- Kan inte du bara gå och dö så jag slipper se dig?
- Du kommer att bli tjock efter du har fått barn.
- Du kommer gå ner dig.
- Efter 25 och barn går det utför
- Snart är du en gammal kärring med stora tuttar.

När jag ska förklara situationen för dom på jobbet (vilket är jättelätt som ensam tjej... ingen förstår nåt) så låter det "jajaja det är bara att bita i det sura äpplet".

Så får jag ofta höra att jag kommer lämna min sambo för att jag kommer tröttna på honom, min chef skrattar när jag svarar på hans frågor om att jag visst inte blir sur på min sambo för att han "inte orkar ibland" - vad är det för detaljer o haka upp sig på lixom? Så enligt min chef måste alla bråka hela tiden hemma om disk, tvätt osv... Varför? Vad gör det om hundra år..? Vi är väldigt bekväma hemma båda två och tar tag i saker när det passar. Ingen av oss dör om disken står ett par dagar för nån av oss tar den till slut - 50/50.

Å hela tiden ska han kommentera saker som "ja men han då, ni kan bli tillsammans". Men varför..? Är folk så jääävla sotis på att man har ett förhållande som fungerar? Är det så fruktansvärt ovanligt nu för tiden att det enda folk vill är att man ska ha det som "alla andra". Bara för han inte håller ihop med sin dam som han har barn med.

Håller igen hela dagarna på jobbet för att försöka hålla igen hemma. Jag hatar att gråta, förrut gjorde jag det aldrig. Men det går ju såklart inte... Förstår inte hur en situatuion kan vara så otroligt jobbig. Speciellt nu när man är så fruktansvärt känslig och mår satan också.

Annat folk, utanför jobbet, är ju också för roliga. Först tjatar alla i 1 år på att man ska skaffa barn - tjata på jag skiter i det. Men sen när man väl ska ha då är det plötsligt så jäääävla jobbigt o ha barn, man är låst, man är det osv osv. NÄHÄ?? Menar du?? Jag trodde det var busenkelt och att ungen klarar sig själv från dag 1. Alltid glada osv. Vad är det med folk? "Är jag olycklig ska du också vara det" eller vad handlar det om..? Alla är så fruktansvärt avundsjuka hela tiden.


Alla synpunkter välkomnas.. Tycker ni att jag överdriver så skriv gärna det, eller tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag tycker INTE du överdriver.
Jag FÖRSTÅR att du inte vill ut och fara och flänga, när du egentligen borde ta det lugnt och verkligen pyssla om dig och njuta av tiden som gravid.

Tycker din boss verkar mer eller mindre dum i huvudet som skickar ut dig på turne´när du mår som du mår.

Och kommentarerna är ju bara för jävla onödiga.

Jag tror det kommer från folk som egentligen är avundsjuka, för det du och din sambo upplever nu, och kommer att uppleva när barnet är fött, är ett av livets största mirakler.

Nä usch, blir lite upprörd faktiskt!

Måste rusa till jobbet nu, så det blev kanske lite rörigt det här, men ville bara skriva att jag förstår!

Kram/ S
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Det där låter ju helt sjukt!:(

Måste du vara kvar? Jag tänker att det ska ju vara en härlig tid då du ska njuta, inte gråta, stressa och vara missnöjd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag har jobbat som frilansande turneledare för det bolag där din chef kommer ifrån. Det var många år sedan och innan jag fick barn och nej, jag skulle aldrig ge mig ut på vägarna som gravid eller som mamma. Jag älskade jobbet och alla jag arbetade med och livsstilen och det sög i turnetarmen varje år då bussarna rullade iväg och jag inte signat för en turne men nääää, inte som gravid och inte som mamma.

Så mitt råd är helt enkelt att du ska byta jobb. Sök dig till något som kommer att fungera med ditt nya liv. Man byter inriktningar i livet då och då och man kan inte begära att omgivningen ska anpassa sig, så byt till ett jobb där du kan fungera i längden. Att du ger dig iväg på turne nu är bara konstgjord andning innan du säger upp dig och satsar på något där du kan fungera och må bra som yrkesarbetande och mamma.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag tycker INTE du överdriver.
Jag FÖRSTÅR att du inte vill ut och fara och flänga, när du egentligen borde ta det lugnt och verkligen pyssla om dig och njuta av tiden som gravid.

Tycker din boss verkar mer eller mindre dum i huvudet som skickar ut dig på turne´när du mår som du mår.

Och kommentarerna är ju bara för jävla onödiga.

Jag tror det kommer från folk som egentligen är avundsjuka, för det du och din sambo upplever nu, och kommer att uppleva när barnet är fött, är ett av livets största mirakler.

Nä usch, blir lite upprörd faktiskt!

Måste rusa till jobbet nu, så det blev kanske lite rörigt det här, men ville bara skriva att jag förstår!

Kram/ S

Väldigt skönt att läsa att någon förstår mig, det är inte allför vanligt...
Hur förklarar man för två snubbar i 40-års åldern att man egentligen borde "ta det lugnt och verkligen pyssla om dig och njuta av tiden som gravid". För det är det jag känner att jag vill, inte "förlora" två månader i stress o massa nätter borta osv.

Det tycker jag också att han är men det bara rinner av honom, "Vadå det är ju inget fel på dig"... Nähä? Man mår fruktansvärt dåligt psykiskt men är okej fysisk - förrutom värkande rygg o höfter man belastar fel/tungt. Är det inget FEL på mig då? Jag har dessutom precis, som pricken över i:et, fått veta att jag har cellförändringar - ja det är ju jävla kul o veta. Men det skiter väl han i så det har jag inte ens berättat.

Det verkar ju onekligen som att folk är avundsjuka, på ett fruktansvärt osmakligt sätt...

Tack för ditt inlägg!!
Mina är nog minst lika röriga, är så upprörd!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Det där låter ju helt sjukt!:(

Måste du vara kvar? Jag tänker att det ska ju vara en härlig tid då du ska njuta, inte gråta, stressa och vara missnöjd.

Det känns rätt sjukt...

Jag har bara jobbat här i snart 5 månader, behöver ju 6 månader för att få SGI. Vilket vore väldigt bra.. En stressfaktor mindre! Hade jag inte varit gravid (hade jag visserligen inte gått igenom detta) så hade jag aldrig jobbat kvar.

Jag hade precis börjat tycka att allt var toppen o mysigt så kom det här med turnéen, nu är jag bara ledsen och stressad. Vaknade förra veckan med nån form av panikångest (kunde inte andas) efter en otroligt dålig dag - då jag nyss fått reda på det här med turnéen.

Det bästa är att min chef egentligen tycker att jag ska åka på alla stopp - men det tänker jag vägra rakt av! Jag har bokat SPA-kryssning för 3500:- med min sambo bland annat som jag då skulle missa. Födelsedagar osv. I mitt kontrakt står det Må-Fre 9-18 då ska jag väl kunna boka upp helgerna bäst jag vill utan att med en veckas varsel vara tvungen att avstå från allt..? Jag blir så otroligt ledsen när dom antar det... Så en del av allt missar jag, men kryssningen ska jag kämpa för!
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag har läst din andra tråd och tycker inte att du överdriver.

Jag plussade i augusti förra året och vecko-pendlade då mellan Göteborg och Linköping. En stor del av den tiden jag pendlade arbetade vi övertid 5h/ vecka.
Jag fick förflyttning till kontoret i Göteborg i mitten av november.
Jag hade gärna gått från arbetet ett par veckor innan BF men iom nya chefer, nytt uppdrag mm så ville jag visa mig duktig och arbetade heltid in i det sista. BF 5/4 och arbetade sista fredagen i mars. och Frida föddes med akutkejsarsnitt (hon orkade inte med värkarna utan hennes hjärtljud minskade) tisdagen den 1:a april kl 00.42 Hon vägde 2275 gram 47 cm och var minst på avdelningen. Den enda bebisen som var nära i storlek var en liten prematur pojke på 2350 gram.
+ Att jag mådde illa i stort sett hela graviditeten, mest under tiden jag pendlade.

Nu är hon en sprattlig tjej på 6 månader och 6270 gram och 67 cm. Så det gick ju bra, men tänk om :eek: Jag är djupt tacksam att hon finns här hos oss :love:

Vad jag vill säga med mitt inlägg är att jag tror att Frida blev så pass liten mkt p g a den stress jag kände av pendling, illamående och osäkerhet kring jobb (Jag visste inte om jag skulle få börja arbeta i Göteborg).

Snälla snälla snälla, ta hand om dig själv. Låter helt vansinnigt att kuska runt på det viset du beskriver. Jag visste ändå hur veckorna skulle vara. Åka ca 05.30 på måndan, komma tillbaka ca 21:00 tiden på fredagen. Jag hade en fast punkt i Linköping (en liten etta) fikade ett par gånger med trevliga bukefalister :-) Du däremot kommer åka till en ny plats oftare, (hur ska du hinna ha något socialt liv?) kanske rent av varje dag? Riskera att må illa i bilen inte orka köra? Mötas av oförståelse när du vill stanna för sjuttielftegången för du mår illa?
Jag hade flextid och kunde ta sovmorgon två timmar om det kändes för dj-ligt. Kan du göra det?

Försök orka ställa krav. så du får chansen att riktigt njuta av din graviditet.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag har jobbat som frilansande turneledare för det bolag där din chef kommer ifrån. Det var många år sedan och innan jag fick barn och nej, jag skulle aldrig ge mig ut på vägarna som gravid eller som mamma. Jag älskade jobbet och alla jag arbetade med och livsstilen och det sög i turnetarmen varje år då bussarna rullade iväg och jag inte signat för en turne men nääää, inte som gravid och inte som mamma.

Så mitt råd är helt enkelt att du ska byta jobb. Sök dig till något som kommer att fungera med ditt nya liv. Man byter inriktningar i livet då och då och man kan inte begära att omgivningen ska anpassa sig, så byt till ett jobb där du kan fungera i längden. Att du ger dig iväg på turne nu är bara konstgjord andning innan du säger upp dig och satsar på något där du kan fungera och må bra som yrkesarbetande och mamma.


Är det sant, vet du vem han är?

Jag var på turné i somras och hade precis fått veta att jag var gravid - så jag var helt knäckt över att behöva vara borta o känna mig ensammast i världen. Jag har sagt till honom att - hade jag inte varit gravid hade jag tyckt att det skulle bli jätteskoj att åka runt. Men nu ser det inte riktigt ut så, jag är gravid och jag mår skit över att behöva åka. Som du säger, roligt men inte som gravid (o förmodligen värre som mamma!)

Ja jag kommer att bli tvungen till o byta jobb efter mammaledigheten, för som sagt - det passar inte mitt liv att plötsligt flänga runt. Men å andra sidan så var inte det mina arbetsuppgifter från början - hade det varit så hade jag förmodligen tackat nej redan då.. Givetvis vill jag inte att dom ska anpassa verksamheten efter mig så jag har redan ställt in mig på att byta jobb.

Menar du att jag ska byta jobb redan nu? Det blir så jobbigt med SGI, man vill ju gärna ha en okej föräldrapenning när man är hemma sen. Inte lägsta helst.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Har du pratat med en läkare som sjukskrivning? Har du pratar med försäkringskassan om HP?
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Fy, men vad du kämpade för att visa framfötterna ändå. Tur att det gick bra med eran tös! Som du råkade ut för, det är det jag är orolig för - att det blir knas på tillväxten som det kan bli om man är som du var. Säkert när man känner som jag gör också. Konstant ledsen och orolig. Jag är inte sån här, jag är alltid glad! Det är är påfrestande, alltid tårar i ögonen. Blä!

Visst turnén är inte varje dag i två månader, så jag är inte borta hemifrån i två månader - det hade aldrig gått. Men på "kul" postar jag spelschemat:


Oktober Tid Plats Körsträcka
3 19.30 Karlstad 31 mil
4 19.30 Linköping 23 mil – 20 mil
-
10 19.30 Skövde 35 mil
11 19.30 Nyköping 32 mil - 10 mil
-
14 19.30 Jönköping 33 mil
15 19.30 Jönköping 0 mil
16 19.30 Sundsvall 70 mil
17 19.30 Sundsvall 0 mil
18 19.30 Umeå 27 mil – 64 mil
-
23 19.30 Luleå 90 mil
24 19.30 Luleå 0 mil
25 19.30 Örnsköldsvik 38 mil – 53 mil
-
30 19.30 Göteborg 47 mil
31 19.30 Göteborg 0 mil

Nov
1 19.30 Uddevalla 8 mil – 44 mil
-
5 19.30 Varberg 54 mil
7 19.30 Norrköping 38 mil
8 19.30 Norrköping 0 mil
9 19.30 Norrköping 0 mil – 16 mil
-
12 19.30 Västerås 11 mil – 11 mil
13 19.30 Västerås 11 mil – 11 mil (kanske)
-
15 19.30 Leksand 26 mil – 26 mil
-
19 19.30 Malmö 62 mil
20 19.30 Malmö 0 mil
21 19.30 Växsjö 24 mil
22 19.30? Växsjö 0 mil – 46 mil
-
28 19.30? Karlskrona 49 mil – 49 mil
-
Dec
2 19.30 Stockholm 3 mil
3 19.30 Stockholm 3 mil
-
5 20.30 Örebro 20 mil
6 20.30 Örebro 0 mil – 20 mil


Jag kan stanna och må illa bäst jag vill för jag kommer åka helt själv.. Jag kommer vara hemma en hel del, men jag vet hur jag var sist - kan inte slappna av för "Snart bär det av igen"..
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Förstår att det inte känns sådär jättekul, du hade väl börjat få foglossningsbesvär redan om jag minns rätt? Eller var det bara vid ridningen du kände av det? Även om man inte är sjuk utan "bara" gravid är vissa arbeten svårare att sköta än andra. Så är det bara, och det är tråkigt att inte få någon förståelse från chefens sida för det. Det går ju inte att t ex jobba som scenvakt om man spyr på besökarna eller kånka mixerbord om man har massa foglossningar.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Fy, men vad du kämpade för att visa framfötterna ändå. Tur att det gick bra med eran tös! Som du råkade ut för, det är det jag är orolig för - att det blir knas på tillväxten som det kan bli om man är som du var. Säkert när man känner som jag gör också. Konstant ledsen och orolig. Jag är inte sån här, jag är alltid glad! Det är är påfrestande, alltid tårar i ögonen. Blä!

Visst turnén är inte varje dag i två månader, så jag är inte borta hemifrån i två månader - det hade aldrig gått. Men på "kul" postar jag spelschemat:


Oktober Tid Plats Körsträcka
3 19.30 Karlstad 31 mil
4 19.30 Linköping 23 mil – 20 mil
-
10 19.30 Skövde 35 mil
11 19.30 Nyköping 32 mil - 10 mil
-
14 19.30 Jönköping 33 mil
15 19.30 Jönköping 0 mil
16 19.30 Sundsvall 70 mil
17 19.30 Sundsvall 0 mil
18 19.30 Umeå 27 mil – 64 mil
-
23 19.30 Luleå 90 mil
24 19.30 Luleå 0 mil
25 19.30 Örnsköldsvik 38 mil – 53 mil
-
30 19.30 Göteborg 47 mil
31 19.30 Göteborg 0 mil

Nov
1 19.30 Uddevalla 8 mil – 44 mil
-
5 19.30 Varberg 54 mil
7 19.30 Norrköping 38 mil
8 19.30 Norrköping 0 mil
9 19.30 Norrköping 0 mil – 16 mil
-
12 19.30 Västerås 11 mil – 11 mil
13 19.30 Västerås 11 mil – 11 mil (kanske)
-
15 19.30 Leksand 26 mil – 26 mil
-
19 19.30 Malmö 62 mil
20 19.30 Malmö 0 mil
21 19.30 Växsjö 24 mil
22 19.30? Växsjö 0 mil – 46 mil
-
28 19.30? Karlskrona 49 mil – 49 mil
-
Dec
2 19.30 Stockholm 3 mil
3 19.30 Stockholm 3 mil
-
5 20.30 Örebro 20 mil
6 20.30 Örebro 0 mil – 20 mil


Jag kan stanna och må illa bäst jag vill för jag kommer åka helt själv.. Jag kommer vara hemma en hel del, men jag vet hur jag var sist - kan inte slappna av för "Snart bär det av igen"..

Visst jag kämpade, men så här efteråt ställer jag mig mycket frågande till om det var värt det. Den här tiden innan du blir mamma kommer aldrig tillbaka.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Det går inte att du bara jobbar en månad till så att du får SGI om du känner att du verkligen behöver det? Och sen kan säkert en läkare skriva intyg..
Stackare:(
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Förstår att det inte känns sådär jättekul, du hade väl börjat få foglossningsbesvär redan om jag minns rätt? Eller var det bara vid ridningen du kände av det? Även om man inte är sjuk utan "bara" gravid är vissa arbeten svårare att sköta än andra. Så är det bara, och det är tråkigt att inte få någon förståelse från chefens sida för det. Det går ju inte att t ex jobba som scenvakt om man spyr på besökarna eller kånka mixerbord om man har massa foglossningar.


Ja precis, jag tror det i alla fall!
Jag har inte gjort så gymnastiska övningar sen jag blev gravid men när jag dammsuger/städar så tror jag att jag ska dö efteråt.
Nu blev jag precis beordrad att packa bilen, 100kg utrustning 10-15 kg/sak. YES.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Det går inte att du bara jobbar en månad till så att du får SGI om du känner att du verkligen behöver det? Och sen kan säkert en läkare skriva intyg..
Stackare:(

Jag vill inte gå på lägsta mammapenning så jag borde väl jobba kvar så jag har 6 månader på nacken? Annars har jag ett dåligt betalt jobb sen innan som jag är kvar på 1 gång/vecka. Vet inte riktigt hur det funkar...

Jo en månad sen om dom skickar iväg men en massa får jag väl säga upp mig rätt o slätt, då har jag dock 1 månads uppsägningstid så det är ju skit samma - turnén är slut då :(
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag har inga lösningar på ditt problem, vill bara säga att jag tycker synd om dej som har hamnat i en så svår situation. Det är asjobbigt att behöva tänka på pengar. Hoppas det löser sej på nåt sätt ändå.
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Men, hur långt har du kvar, ska man inte har rätt att gå ner i arbetstid 6 månader innan förlossning utan att sgin påverkas? det borde väl gälla även om man håller på och arbetar upp sgi?

Fast det kanske är svårt att jobba mindre än sagt på turné.. milen tar ju ändå den tid de tar att köra...
 
Sv: Idag drar turnéen igång...

Fy vilken situation! Jag tycker att du ska vända dig till alla instanser som skulle kunna hjälpa dig, facket, arbetsmiljöverket, you name it!
Och såna här kommentarer:
- Kan inte du bara gå och dö så jag slipper se dig?
- Du kommer att bli tjock efter du har fått barn.
- Du kommer gå ner dig.
- Efter 25 och barn går det utför
- Snart är du en gammal kärring med stora tuttar.
Säger verkligen vuxna människor sånt till varandra? Jag tycker (utan att kunna särskilt mycket om sånt) att det liknar ärekränkning. Du ska inte behöva ta sånt, oavsett om du är gravid eller ej så är det INTE okej!
Jag håller tummarna för att allt löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 472
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 502
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp