Idag har jag lärt mig/ insett att...

Bukefalos 30 år!

Åh, det har jag aldrig tänkt på! Häftigt!

Jag lärde mig nyligen att Romme uttalas just Romme och inte ”Råmme” som vi säger i Stockholm.
Jag hajjar till varje gång jag hör Råmme istället för Romme.
Något förvirrande innan det kopplas vad som menas. :rofl: :rofl:

Antar det har lite att göra med att det finns ett ställe som heter Rånna där jag är uppväxt. Blir någon sammankoppling där som ställer till ytterligare i lokaliseringen.

Påfyllnad av märkliga fakta: Mitt i skörden av stora mängder svarta vinbär, så har jag idag lärt mig att de var förbjudna i USA i många år från 1911, både att odla, transportera och sälja. För att de spred en svampsjukdom till en speciell sorts tall som var/är viktig i deras träindustri. Och att bl a delstater som New York upphävde förbudet först 2003, så att svart vinbär är en okänd smak för de flesta nordamerikaner.

Påfyllnad av märkliga fakta: Mitt i skörden av stora mängder svarta vinbär, så har jag idag lärt mig att de var förbjudna i USA i många år från 1911, både att odla, transportera och sälja. För att de spred en svampsjukdom till en speciell sorts tall som var/är viktig i deras träindustri. Och att bl a delstater som New York upphävde förbudet först 2003, så att svart vinbär är en okänd smak för de flesta nordamerikaner.
Japp, det är därför nästan alla deras mörklila godisar och drycker har druvsmak istället för svartvinbär. Synd om dem!

Inte idag, men typ i förrgår lärde jag mig att knappar med en röd grej i mitten ibland förekommer som lampknappar i lägenhetshus. Tycker att de ser mycket skumma ut och lite som en larmknapp, iofs märkligt placerade sådana men jag har inte vågat röra dem utan specifik tillåtelse utan har tagit fram lampan på mobilen istället.
//Glesbygsbo som knappt varit i ett lägenhetshus tidigare.

Inte idag, men typ i förrgår lärde jag mig att knappar med en röd grej i mitten ibland förekommer som lampknappar i lägenhetshus. Tycker att de ser mycket skumma ut och lite som en larmknapp, iofs märkligt placerade sådana men jag har inte vågat röra dem utan specifik tillåtelse utan har tagit fram lampan på mobilen istället.

Inte nog med det, den röda "knappen" börjar lysa innan lyset släcks. Och trycker du på den igen förlängs lystiden. OM det hinner släckas hittar du så lätt lampknappen då den som sagt lyser rött ett tag efter att det slocknat =)

Jag hajjar till varje gång jag hör Råmme istället för Romme.
Något förvirrande innan det kopplas vad som menas. :rofl: :rofl:

Antar det har lite att göra med att det finns ett ställe som heter Rånna där jag är uppväxt. Blir någon sammankoppling där som ställer till ytterligare i lokaliseringen.
Kan vi inte bara slå fast det här? Platsen Romme uttalas som platsen Rom.
Sen finns det spriten rom och folkslaget rom.

Samt att det inte heter Sankt Skedvi utan Stora Skedvi (Skäve). Att Spraxkya uttalas Spräscha.

Som gammal språkpolis irriterar jag mig på lokalmedia som uttalar namn och orter i sitt bevakningsområde helt galet.
Förra ordföranden i kyrkomötet är inte spansk. Perers är ett gammalt dalanamn Per-ers. Etc. etc.

/gnällkärringen

Oj såna var vanliga när jag växte upp men trodde dom var nära på utrotade.
Kan tillägga att jag är 57.

Jag har under de senaste 15 åren bara bott där de tänds automatiskt. Bor i ett lägenhetshus från 40-talet nu och det tänds automatiskt.
Jag tror många hus har rörelseaktiverad belysning numera annars vet jag faktiskt inte.
Tvåa på bollen :D
Det förklarar saken, vi har faktiskt en hel del sådana i "mina" trapphus också. Lite skum känsla men ser det som ett vänligt spöke :up:

Liseberg hade en av de märkligaste attraktioner jag har hört talas om. Det var 1923 och den hette Lillköping. De byggde upp en stad i miniatyr med exempelvis kondirori, polisstation, affär med mera. Den befolkades med dvärgar från huvudsakligen Tyskland.

Besökare fick gå runt i staden och beskåda dem. Efter en start där det inte var så många besökare växte intresset och på helgerna besökte 4000-6000 personer per dag attraktionen.

1000006915.webp

https://lisepedia.liseberg.se/attraktioner/lillkoping

Samt att det inte heter Sankt Skedvi utan Stora Skedvi (Skäve). Att Spraxkya uttalas Spräscha.

Som gammal språkpolis irriterar jag mig på lokalmedia som uttalar namn och orter i sitt bevakningsområde helt galet.
Förra ordföranden i kyrkomötet är inte spansk. Perers är ett gammalt dalanamn Per-ers. Etc. etc.

/gnällkärringen
Håller med! :D
Brukar dock säga Sprascha.:angel:

Mvh Fd Skäve boende.

/gnällkärringen
Precis.
Att man man normerar stavningen är inte menat att på något sätt verka styrande på uttalet. Och för ortnamn är alltid det lokala uttalet (eller i alla fall en regionalt utslätad version av det mest extremdialektala) alltid det som ska användas, inte något konstgjort skriftspråksuttal.

Sen kan man vara okunnig om vad som är rätt uttal av namn man aldrig stött på tidigare, men då får man inse att man inte har koll på hur det ska vara. Och lokalmedia ska så klart ha en rimlig koll på språket inom sitt område, samt kunna kolla upp i de fall det är oklart.

Jag lärde mig hör om dagen att det finns en svart marknad för sand, att vi riskerar att få slut på sand och att det till och med skett mord för att komma åt sand (P3 dystopia, senaste avsnittet).

Idag fick jag lära mig ett nytt ord - polymasa (ska bara komma ihåg det, för det var riktigt bra).

Inte idag, men för några veckor sedan så lärde jag mig att Ray-Ban heter det för att det är just det som de gör, "bans the rays", hindrar (sol)strålarna och inte för att det är någon förkortning av skaparens namn.

Liknande trådar

• B
    behöver skriva av mig...
  • Idag har jag lärt mig:
  • Har jag gjort bort mig totalt?
  • Idag har jag kännt mig som värsta boven....

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka