Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter fång

parfymflaska

Trådstartare
Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten + sjukhage på dagen i 3 veckor. Hon har nu varit symptomfri i 7 veckor. Nu ska hon sättas igång. Jag undrar vad ni andra har haft för igångsättningsschema till era hästar efter fång? (Med reservation för att man givetvis får backa/ avbryta om symptomen återkommer.) Min veterinär sa bara att vi ska börja väldigt lugnt, öka gradvis och avbryta om värme/puls återkommer. Jag undrar vad för tidspann som är rimligt att tänka sig, om allt går bra.

Min tanke är att börja med ca 3 veckor skritt vid hand, från ca 10 min i början öka upp till ca 30 min med 5 min intervaller. Sedan ca 2 veckor skritt uppsuttet 30 min om dagen. Raka spår. Därefter under ca två veckor gradvis lägga in travinslag i passen, fortfarande 30 min om dagen. När vi är uppe i att kunna trava normalmycket under ett 30-min pass stannar vi på den nivån ett par veckor och därefter börjar lägga in även galopp. Så allt som allt ca 12 veckor innan hon är helt igång, 2 dagars vila varje vecka tänker jag mig. Vad tror ni, låter det rimligt?
 
Jag hade låtit hästen vila ännu längre, och sedan bett den som behandlat hästen att hjälpa dig göra ett schema för igångsättningen. Om veterinären inte kan hjälpa dig med det, hade jag faktiskt bytt veterinär.. fång är inte att leka med, tråkigt att din häst drabbades.
 
Kan inte veterinären ge sig ett igångsättningsprogram?

Jag har ingen erfarenhet av fång, men tycker att det låter ganska snabbt att vara tillbaka i full fräs på 12 veckor efter boxvila/sjukhage i 4 månader. Min gamla häst stod i 3 månader och vilade ut en kotledsinflammation, men hon gick ute dygnet runt på bete under tiden så hon rörde sig mycket, så det går kanske inte att jämföra, men där var det promenad vid hand i 4 veckor, började med 30 minuter och ökade successivt till 1 timme. Sen skritt uppsuttet 45 minuter och för varje vecka ökade vi 5 minuter. När vi var uppe i 1 timme fick vi börja trava 5 minuter per pass. Lade på 5 minuter trav per vecka tills vi var uppe i totalt 20 minuter trav. Ca 12 veckor senare alltså. Då fick vi börja lägga in lite galopp och sen var vi in på vetcheck. Men här var vi ju långt ifrån "fullt igång". Total igångsättning tog väl ca 5 månader innan vi började hoppa igen. Nu var jag extra försiktig och hade inte tillgång till ridhus mitt i vintern. Annars hade det kanske gått lite fortare.

Senor, leder och muskler måste få tid att vänja sig vid belastningen igen. Och även hovarna som är försvagade iom rotationen. Så jag tycker du hellre ska ta det säkra före det osäkra. Men rådgör med din veterinär. Den borde veta bäst. :) Lycka till med din häst!
 
Hon har varit symtomfri säger du, men hur ser lamellranden ut? Lamellen är försvagad. Hoven måste läka, det bästa är att fråga hovslagaren. En blödning i hoven syns kanske upp till ett år efter ett anfall. Tror inte en veterinär skriver ett igångsättningsprogram, där får du nog lita på ditt eget omdöme. Läs allt du kommer över.
Jag tycker det låter lite snabbt du får nog räkna med längre tid innan du belastar. Ut och gå, tömkör. Sen som jag läste om i en artikel, sätt upp en lätt människa och ut på kravlösa ridturer i skogen och låt hästen läka. Tror jag började rida i skritt efter ca 5-6 månader.
 
Tycker också att det låter jättesnabbt. Min hovslagare var den som talade om - beroende på hur hovarna såg ut - när det var dags för större hage, igångsättning, osv. Min, som hade rotationer fram, vilade i 8-9 månader innan det var tal om igångsättning.
 
Vid senaste skoningen för en vecka sedan sa hovslagaren att hon ser bra ut i hovarna. Jag kanske också ska för tydliga att jag med helt igång avser att man kan rida ett vanligt motionspass på 30-40 min i tre gångarter, alltså så igång att man kan börja återuppta faktiska träningspass. Det är en hobbyhäst som tävlas i lätta dressyrklasser.

Det har varit två olika veterinärer som varit delaktiga under den här sjukperioden. Först veterinären på kliniken, där diagnos ställdes och vi röntgade i två omgångar. Hen sa att man får räkna med att det skulle ta ca 2 månader att sätta igång till den nivån jag anger ovan. (Det tyckte jag lät för snabbt.) Veterinär nr 2 är en distriktare som fått tagit del av journaler osv från kliniken, men bara 'behandlat' hästen sedan hon blev symptomfri. Det är hens rekomendationer (börja väldigt lugnt, öka försiktigt, var uppmärksam på ev. försämring) jag nämner i trådstarten.

Schemat jag anger i trådstarten har jag bollat med hen, men hen sa varken bu eller bä egentligen, utan som @Noak skriver sa hen att man får göra det efter eget huvud beroende på hur hästen svarar. Dvs typ att om det fungerar så fungerar det. Men de som svarat hittills verkar ju ha erfarat att det tagit längre tid, vilket jag absolut tar till mig.
Hästen har som sagt varit ute i sjukhage om dagarna nu i 4 veckor, det är kanske 100 m att gå dit och 100 meter in i stallet igen, plus att hon då och då freestylar lite rodeo i lilla sjukhagen, när energin kokar över:meh:. Det har iaf inte triggat igång något, så det bådar väl gott iaf. Jag vill gärna ta del av mer tips och erfarenheter!:up:
 
Det är alldeles för tidigt och för snabbt. Hästen ska inte belastas förrän 3/4 ny hovkapsel växt ut, dvs ca 9 mnd för de flesta hästar! Mao ingen ridning förrän efter 9 mnd. Du har endast väntat en 1/3 av den tiden.

Promenader kan du börja med, men se till att antigen bara gå på mjukt underlag eller köp boots med mjuka sulor i. Var väldigt uppmärksam på värme, ömhet och ovillighet.

Enda situationen jag kan tycka det är okej att rida istället för att promenera är om hästen är för vild att leda och det är en stor, stark häst och en lätt ryttare. Då blir den extra belastningen liten. Tex 700 kg häst och 60 kg ryttare vs 400 kg häst och 80 kg ryttare. Sistnämnda ska inte sitta upp förrän efter 1 år när hovkapseln är helt stabil (eller eg aldrig i mitt tycke, men det är ingen ovanlig vikt på tex islandshäst så jag tar med det för att illustrera).
 
Jag väntade som ovan 9 månader innan jag började igångsättning. Då var det ingen hovbensrotation. Det var den rekommendation jag fick. Symtomfri betyder inte att hoven är ok att belasta med ridning.
 
Min ponny fick fång den 2 Mars, har lite rotation. Han stod på box i 7 v. Nu står han sen 1 v tillbaka i en hage (godkänd av vet) på 30x30 m. Vi började med 3 Tim/dag o har nu ökat till 4 tim/dag, jag ska öka successivt under minst 2 v (kommer ta längre tid än så pga snö o halka vissa dagar) tills han kan gå ute en hel dag.

Han ska stå i hagen i 3-4 mån med boots o sula. INGEN annan motion.
Sen kan han få börja gå små korta promenader och sakta öka. Lagom till vintern kan vi nog börja köra honom igen (han är körhäst och skulle ha ridits in nu i sommar).
Dottern på 15 kg får sitta på han till vintern.

Jag tycker det låter som en alldeles för snabb igångsättning eftersom din häst har rotation.

Kunskapen om fång varierar verkligen bland veterinärerna har jag märkt.
Ta det lugnt så slipper du bakslag.
 
Som jämförelse är min ponny som vrickade kotan i höstas ännu inte i full träning trots UA två senaste börproven (februari och april).

Man kan nog inte ta det för försiktigt efter fång.
 
Fång mitten på juni. Ingen rotation. Ut i hage i november. Innan dess boxvila följt av boxhage följt av sjukruta följt av liten minihage. Inga promenader alls.

Fick i december börja promenera och sattes igång i mars året efter om jag minns rätt.

Det låter jättesnabbt det som beskrivs i TS, helt enig med övriga som svarat där.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 155
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 324
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp