igår brann det i alla län utom tre

Fy.

Åskväder orsakade en mindre skogsbrand bara runt två km bort. Det gick att släcka snabbt för det ligger tillgängligt invid en större väg. Men spridningsrisk finns ju hela tiden. Grannen är utbeordrad som brandvakt på sin mark inatt.
 
För att jag undrar? Onödigt att testa och ta upp tiden från någon annan om man får prata med någon.

Varför inte bara svara på frågan istället.
Jag har ingen aning men blev jättenyfiken på varför du ville veta. Det står ju att man ska få svar på frågor och då du kan ringa och fråga om alla möjliga saker så då antar jag att det måste vara människor som svarar.

Jag är fortfarande nyfiken på varför du vill veta det. Om du har frågor så ring. Om inte låt bli.
 
Om man ringer 11313 vad händer då? Får man prata med någon eller är det en automatisk röst bara?
Det är en person som svarar.

"Numret används för att få eller lämna information vid stora kriser. Allmänheten kan dels få information, dels kan alla lämna information om en pågående händelse. Numret är ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer för att förmedla information vid allvarliga kriser i samhället.

Operatörerna har aktuell information.

SOS Alarm står bakom tjänsten och det är 113 13-operatörer som tar emot samtalen. Operatörerna har utbildning för att hjälpa allmänheten i de frågor som kan dyka upp. Numret är öppet dygnet runt, året om, sju dagar i veckan."

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyhete...iv-2014/Nu-anvands-informationsnumret-113-13/
 
Det här var en bra bild:

3937a13f-aeed-436d-8538-4d5e2cbfb46d_800.jpg
 
Det är en person som svarar.

"Numret används för att få eller lämna information vid stora kriser. Allmänheten kan dels få information, dels kan alla lämna information om en pågående händelse. Numret är ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer för att förmedla information vid allvarliga kriser i samhället.

Operatörerna har aktuell information.

SOS Alarm står bakom tjänsten och det är 113 13-operatörer som tar emot samtalen. Operatörerna har utbildning för att hjälpa allmänheten i de frågor som kan dyka upp. Numret är öppet dygnet runt, året om, sju dagar i veckan."

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyhete...iv-2014/Nu-anvands-informationsnumret-113-13/
Tack! :)
 
Vad skulle hända om det blev ett stort strömavbrott? AC på sjukhus och äldreboenden skulle sluta funka t.ex.
Ja jag är orolig.
(vilket inte alls innebär att jag missunnar värmenjutarna detta)
Fast sjukhusen har ju backup generatorer. Dock kanske inte för ACn, men allt livsavgörande i alla fall...
 
Jag har fått uppfattningen att det börjar bli någon form av kontroll på de flesta bränderna nu. Rätta mig gärna om jag har fel!!

Det jag helt har missat information om är huruvuda de evakuerade byarna har klarat sig från bränderna?
Nån som har bättre koll på detta än jag?
 
Jag har fått uppfattningen att det börjar bli någon form av kontroll på de flesta bränderna nu. Rätta mig gärna om jag har fel!!

Det jag helt har missat information om är huruvuda de evakuerade byarna har klarat sig från bränderna?
Nån som har bättre koll på detta än jag?
Nästan alla har väl fått åka hem igen till hus som står kvar efter vad jag förstått. Kårböle m.fl. i måndags. Ett par små byar fortfarande evakuerade för att man behöver hålla folk borta och kunna arbeta, men de är inte längre hotade.
 
Tror också att det inte är några permanenthus som förstörts, men fåtal(?) fritidshus/jakt/fiskestugor som ligger "i skogen". De satte väl in massiva resurser vid ett par tillfällen då "riktiga byar" var hotade.
Den dagen de körde alla fyra vattenplanen enbart med fokus på att rädda Kårböle var det nog inte långt ifrån om de inte haft de resurserna. Tror det var något tillfälle då det var högst osäkert om de skulle klara någon annan plats också (Enskogen? Ängra?)

Både Ljusdalsbränderna och den stora i Härjedalen varit i väldigt glesbebyggda områden, det har nog varit lite räddande. Att de kan fokusera på där det finns hus och om det sprider sig några kilometer åt ett annat håll tills du fått lite mer kontroll gör ingen hemlös. I Småland så skulle det funnits hus inom 5 km åt alla håll samtidigt. (lite generaliserande...) Stort brandområde men inte jättemånga bebyggda platser inom denna yta, jämfört med om det varit på ett annat ställe. Och Älvdalen: skjutfält=obebott.

Kommunerna Härjedalen och Älvdalen har 0,9 resp. 1,0 inv/kvadratkilometer och då var centralorterna med deras befolkning inte nära bränderna. Mindre än man kan tro med tanke på hur långt söderut det är. Ställen som Malå och Överkalix har mer än det.
Kårböle församling är 222 kvadratkilometer med en bit under 200 pers. (skogsbygd som topografiskt inte är av "Hälsinglandstyp") Typ hälften i själva Kårböle, så blir det en handfull byar utöver det och några enstaka hus till längs stora vägen.
*slut på geografilektionen* :o
 
Trevligt att läsa att det verkar som att de klarat de evakuerade byarna!
Jag har inte sett varken bu eller bä om det och som boende långt från brandområdena vet man ju inte riktigt var man ska söka sån information. Men, hade hela byarna brunnit ner, så hade det troligen rapporterats om det i riksmedia.
 
Trevligt att läsa att det verkar som att de klarat de evakuerade byarna!
Jag har inte sett varken bu eller bä om det och som boende långt från brandområdena vet man ju inte riktigt var man ska söka sån information. Men, hade hela byarna brunnit ner, så hade det troligen rapporterats om det i riksmedia.
Evakuering och vattenbombning är riksnyheter.
Återflyttning och eftersläckning är lokalnyheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7010574
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7011818

De flesta vägar öppnade igen, fattas en bit av RV84.
Fortfarande ytmässigt stora områden avspärrade, men med enstaka undantag obefolkade.
När länsstyrelsen började sammanfatta på kartor har man kunnat se följa bra, men det underlättar ju om man känner platsen för att förstå innebörden, t.ex. var mest hus finns.
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...ef/1533063428035/Karta-lagesbild-20180731.pdf

Andra nyheter t.ex. att räddningsledningen idag gett besked att Färila skolas lokaler kommer att kunna återlämnas i tid till terminsstarten. Dock blir tältförläggningen på delar av området kvar på obestämd tid och de behåller även sim- och sporthallen tills vidare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 415
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 128
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 090
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp