Ikea kök och julastaket

Fille

Trådstartare
hallå! Vi har köpt hus, köket behöver renoveras inom några år! Vi funderar på ikea kök, det som heter brodbyn. Har hört att deras färg lätt lostnar från luckorna och att det lätt ser skabbigt ut. Jag förstår ju att ikeas kök är ganska billiga om man jämför med andra märkeskök, men måste det absolut betyda att dom är sämre för det?
Vi har även funderat på gunnebostängsel, men hört negativt om det istället att dom inte leverar som dom ska och att det tar tid. Jula har ju ett liknande stängsel men mycket billigare. Har någon nån åsikt?
 
Ang ikeakök har jag väldigt många i bekantskapskretsen som valt det. Och är nöjda.
Några är oerhört noga (och duktiga!)med att jämföra pris/kvalitet och valde 'ändå' Ikeas kök efter att ha satt det mesta under lupp ihop med deras budget. (Som inte fö den skull varit särskilt liten)

Det enda man anmärkt på är att om man har en 'skåplucka' utanpå diskmaskinen så släpper färgen och luckan blir ful. Alla som har det skulle valt att ha diskmaskinen synlig idag.

Någon som har deras kökskranar skulle valt annat märke på just kran också , just kvalitetsmässigt .
 
Jag är faktiskt jättenöjd med min kran, 5 år in i användandet. Däremot skulle jag inte ha valt de billigaste vita lådfronterna/luckorna, de tenderar att bli missfärgade av stänk. Annars är allt bra!
 
Jag har jobbat på Ikeas kundservice och köken är bra, på riktigt :p
Skulle något strula får man i regel väldigt bra hjälp, och Ikea är bra på att kompensera om något skiter sig.

Jag skulle inte vara rädd för att köpa integrerad diskmaskin, men vara noga med att inte öppna diskmaskinen på full gavel så att all ånga kommer ut, så fort den är klar.
Bättre att låta den svalna lite först, och jag gör likadant med mitt kök från Marbodal.

Skulle jag köpt ett nytt kök hade jag lätt köpt Ikea, men flyttade precis in i en bostadsrätt med nytt Marbodal, vilket vi också är väldigt nöjda med.
 
Instämmer med @Magnum, köp gärna köket om det känns rätt men använd inte deras kranar. De uppfyller EU-standard men vattentrycket i Sverige är ofta högre än i EU=kranen går sönder med ev vattenskada som följd.

När jag renoverade mitt vattenskadade badrum vägrade rörmokaren installera IKEA:s blandare (inte för att jag ville ha en men jag frågade om ett handfat från IKEA för det hade en bra storlek och handfatet var ok). Att dumsnåla på blandare och sedan få en vattenskada är vansinne enligt min mening.
 
Det är några få tillverkare som tillverkar i princip alla stommar, lådor och fronter har jag förstått det som, dvs samma som tillverkar till IKEA kan vara de som tillverkar åt bl a Marbodal. Skillnaderna är med andra ord inte så stor och mitt IKEA-kök fyller 10 år nästa höst och luckorna är fortfarande fina. Jag valde dock andra beslag än de IKEA säljer men det är ju en smaksak vad man vill ha.
 
Har ett sjuårigt Ikeakök hemma, stommarna och luckorna som då var en av de billigaste ser fortfarande nya ut, trots småbarn. Faktum (haha) är att badrumskommoden från ballingslöv som installerades samma år i princip är helt slut trots att den kostade lika mycket som två.tredjedelar av hela vårt kök. Nästa badrumskommod blir från Ikea tre ggr så billig....
 
Jag gillar mitt ikeakök, har haft det i ca fem-sex år och det är inget som är sönder. Har stängsel från Jula också, på två sidor av trädgården. Det jag hört och läst är att det är lite vekare och därför mjukare tråd i det än i Gunnebos stängsel, men ser man till att spänna det ordentligt så ska det hålla bra ändå - möjligen inte om man har en hund som biter om öglorna och drar ut dem, om och om igen. Stängslet är nog ett par år yngre än köket tror jag, det har hållt bra för en dryga 50kgs corso som (tyvärr) har en viss historia av att slänga sig emot det i full fart. Jag satte upp alltihop själv.
 
Renoverade köket i somras och tog nytt kök från Ikea. Även blandaren och bänkskivor, häll/ugn och diskmaskin. Handtag köptes från Bauhaus.
Blev fint köket iaf och jag hoppas det ska fungera i många år:)
 
Åh tack för alla positiva svar, då kan vi nog välja Ikea med gott samvete!

Vi har småhundar som inte är så aggresiva mot inredning eller så, klarar julastängsel 50 kg corso borde det klara jack russel hehe!
 
Instämmer med @Magnum, köp gärna köket om det känns rätt men använd inte deras kranar. De uppfyller EU-standard men vattentrycket i Sverige är ofta högre än i EU=kranen går sönder med ev vattenskada som följd.

När jag renoverade mitt vattenskadade badrum vägrade rörmokaren installera IKEA:s blandare (inte för att jag ville ha en men jag frågade om ett handfat från IKEA för det hade en bra storlek och handfatet var ok). Att dumsnåla på blandare och sedan få en vattenskada är vansinne enligt min mening.

Bra tips från er båda!
 
Vi har också Ikeas kök, väldigt nöjda. Kranen fick vi dock byta efter 3 år då den började läcka i packningen.
 
Vi har också Ikeas kök, väldigt nöjda. Kranen fick vi dock byta efter 3 år då den började läcka i packningen.
Vi får nog kolla efter annan kran helt enkelt :) funderar även på att kolla annan diskho, vill ha mera integrerad diskho än vad ikea verkar ha! Men det borde väl gå med utomstående diskho? Jag är värdelös på renovera/bygga nytt så har noll koll :p
 
Vi får nog kolla efter annan kran helt enkelt :) funderar även på att kolla annan diskho, vill ha mera integrerad diskho än vad ikea verkar ha! Men det borde väl gå med utomstående diskho? Jag är värdelös på renovera/bygga nytt så har noll koll :p

Menar du underlimmad med integrerad? Eller hur menar du?
I så fall går även det att få hos IKEA, men bänkskivan måste då måttbeställas.
 
Menar du underlimmad med integrerad? Eller hur menar du?
I så fall går även det att få hos IKEA, men bänkskivan måste då måttbeställas.
Hmm okey, jag tänker så att diskhon inte får en liten kant som sticker upp ovanför bänkskivan, om du förstår?
 
Hmm okey, jag tänker så att diskhon inte får en liten kant som sticker upp ovanför bänkskivan, om du förstår?
Underlimmad :)

Vi valde bänkskiva från helt annan leverantör än vad köket kom ifrån. Bänkskive-leverantör gjorde hålet för diskhon men vi satte fast den. Massiv porslin så den väger mycket!
 
Underlimmad :)

Vi valde bänkskiva från helt annan leverantör än vad köket kom ifrån. Bänkskive-leverantör gjorde hålet för diskhon men vi satte fast den. Massiv porslin så den väger mycket!

Okey, vi vill ha vanligt rostfritt men just slippa kanten! Men då borde det ju oxå gå att lösa :)
 
Okey, vi vill ha vanligt rostfritt men just slippa kanten! Men då borde det ju oxå gå att lösa :)

Helt jäkla OT men...
Håller bänkskivan när den är underlimmad? Blir den inte ful?

alla äldre bänkskivor jag sett har blivit uppluckrade i kanterna om de varit det allra minsta i kontakt med fukt under längre tid. Man slabbar ju rätt mycket vid en diskho.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 942
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: hvala
·
Hemmet Svåra val i livet. Ska bestämma mig för ett "nytt" vardagsporslin då det gamla gjort sitt. Servisen behöver för den sakens skull inte...
2
Svar
32
· Visningar
16 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp