Ikea kök och julastaket

Helt jäkla OT men...
Håller bänkskivan när den är underlimmad? Blir den inte ful?

alla äldre bänkskivor jag sett har blivit uppluckrade i kanterna om de varit det allra minsta i kontakt med fukt under längre tid. Man slabbar ju rätt mycket vid en diskho.
Håller med @dobbis , nu är vår bänkskiva "bara" 6 månader gammal, men håller man efter den (hårdvaxoljad ek) så funkar det i många år! :)
 
Helt jäkla OT men...
Håller bänkskivan när den är underlimmad? Blir den inte ful?

alla äldre bänkskivor jag sett har blivit uppluckrade i kanterna om de varit det allra minsta i kontakt med fukt under längre tid. Man slabbar ju rätt mycket vid en diskho.
Aldrig tänkt så långt haha! Anledningen till att vi vill ha underlimmad är att det fastnar massa skit i kanterna och blir snuskigt när dom ligger ovanpå, plus att fukt lätt kryper ner under när man drar med trasan. Eller ja, så är det väl inte jämt men vi har erfarenheter av det :)
 
Hade en liten rund diskho förut, inte praktiskt med en träbänkskiva. Blev fukt och helt svart runt. Valde en större diskho med två hoar och avlastningsyta till nya köket. Nöjd med det.
 
har en fundering till, funderade på att skapa en till tråd men testar här först!

Vårt hus blev besiktat idag och "gick igenom"!!! Vi har redan börjat inreda, måla och tapetsera i huvudet! Taket är furupanel och ska målas högblankt vitt är tanken. Sen är det även en hel del bröstpanel, ska man måla den i samma vita eller är det snyggare att ha någon cremevit?
 
Underlimmat blir olika beroende på material ibåde skiva och ho. Om man har laminat och rostfri ho så blir det utan skarvar som smuts och vatten kankomma in i. Mina föräldrar satte in laminat o rostfritt för drygt 20 år sedan och det ser lika fint ut i skarven fortfarande. Ett tips vad det gäller diskho är att prova att diska en stekpanna och en ugnsplåt, eller vilka de största sakerna i köket är som man inte kör i diskmaskinen, så man inte väljer en för liten ho.

Bröstpanelen bör nog vara i samma färg som taket. Möjligen inte högblankt utan bara blankt,matt är fint men inte så lättstädat.
 
Jag hade inte målat högblankt vare sig i taket eller på bröstpanelen, det blir för mycket reflektioner från lampor och solljus. Takfärg är ju vanligtvis matt (helmatt?).

Lägger till: halvblank färg tror jag blir bra på bröstpanelen, dvs ca 40 i glans.
 
Senast ändrad:
Jag hade inte målat högblankt vare sig i taket eller på bröstpanelen, det blir för mycket reflektioner från lampor och solljus. Takfärg är ju vanligtvis matt (helmatt?).

Lägger till: halvblank färg tror jag blir bra på bröstpanelen, dvs ca 40 i glans.

Vi funderar på att ha halvblank i taket, har läst runt lite och folk verkar gilla det bäst i tak. Har man helt matt är det tydligen svårare att städa taket!
 
Vi funderar på att ha halvblank i taket, har läst runt lite och folk verkar gilla det bäst i tak. Har man helt matt är det tydligen svårare att städa taket!
Men varför ska du städa taket? Det vet jag ingen som gör. Blev tvungen att googla lite och i princip det enda jag hittade var någon slags städproffs som varit med i TV4 som menade att städa taket gör man bara innan det ska målas.
 
Men varför ska du städa taket? Det vet jag ingen som gör. Blev tvungen att googla lite och i princip det enda jag hittade var någon slags städproffs som varit med i TV4 som menade att städa taket gör man bara innan det ska målas.

Läst flera på andra forum som städar två ggr per år, speciellt i kök och om man har kamin, då det blir flott/sot i taket! Och då va det enklare om man har halvblank istället för matt?!
 
Men varför ska du städa taket? Det vet jag ingen som gör. Blev tvungen att googla lite och i princip det enda jag hittade var någon slags städproffs som varit med i TV4 som menade att städa taket gör man bara innan det ska målas.

Jag städar taket :o

Inte så ofta hemma då jag har fjärrvärme men i våran stuga städar vi taket två ggr per år eftersom det är vedeldat och det blir äckligt. Vi har halvmatt lackfärg där för att det är enklare att torka rent det då.
 
har en fundering till, funderade på att skapa en till tråd men testar här först!

Vårt hus blev besiktat idag och "gick igenom"!!! Vi har redan börjat inreda, måla och tapetsera i huvudet! Taket är furupanel och ska målas högblankt vitt är tanken. Sen är det även en hel del bröstpanel, ska man måla den i samma vita eller är det snyggare att ha någon cremevit?
Varför högblankt i taket? Känns lite originellt.

Jag hade nog inte velat ha bröstpanel i vitt. Snarare en varmgrå nyans om ni vill hålla det väldigt ljust.
Men smaken är som baken :)
 
Varför högblankt i taket? Känns lite originellt.

Jag hade nog inte velat ha bröstpanel i vitt. Snarare en varmgrå nyans om ni vill hålla det väldigt ljust.
Men smaken är som baken :)
Tänkte hänvisa till #27 men glömde...
Det finns som sagt anledningar till att det är vanligast med matt eller halvmatt i tak.
 
Tänkte hänvisa till #27 men glömde...
Det finns som sagt anledningar till att det är vanligast med matt eller halvmatt i tak.
Vi har tänkt om efter svaren här och efter att ha pratat med andra :) blir halvblankt i taket! Bröstpanelen blir nog dock högblank tror vi :) men vi ska till färgbutiken alldeles strax och kolla lite, brukar ju finnas några brädor provmålade :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 942
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: hvala
·
Hemmet Svåra val i livet. Ska bestämma mig för ett "nytt" vardagsporslin då det gamla gjort sitt. Servisen behöver för den sakens skull inte...
2
Svar
32
· Visningar
16 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp